Att avsluta det man påbörjat

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Stainless » 2011-01-08 1:13:39

gemini skrev:
Inger skrev:Problemet är att jag oftast är mer ambitiös och perfektionistisk än jag egentligen orkar med.

Stämmer in väldigt bra på mig, kan knappt slutföra något som inte är bra och det måste vara perfekt. Jag har fått IG i skolan på kurser därför att jag inte lämnat in alla uppsatser till exempel, jag har ju skrivit dem men jag har bara inte kunnat lämna in dem på grund av att jag inte tycker att dem är tillräckligt bra. Det känns som att detta är ett väldigt stort problem i mitt liv.

Tänkte skriva en kortare bok eller i alla fall ett par sidor om mina svårigheter och ge till mina vänner och släktingar, det kanske är lika bra att hänvisa till den här tråden istället.

Det stämmer bra in på mig också. Arbeten i skolan är ett väldigt stort problem och är det inte bra nog eller tillräckligt orginellt lämnar jag inte in det. Det måste vara PERFEKT, eller näst intill. Brukar även börja om helt från början när det inte blir bra, vilket också gör att det tar lång tid att ens få ihop ett utkast som är värt att bearbeta. Det måste bli bra från början.
Stainless
Ny medlem

Anslöt: 2010-08-23

Inläggav Solitaria » 2011-01-10 14:48:52

Jag visste inte att detta var ett vanligt problem hos personer med AS, jag trodde att det var mer typiskt att man fokuserar på en sak och fortsätter tills man blir klar, men där har jag visst tagit fel.

Jag har ständigt påbörjade saker som aldrig blir avslutade, nästan färdigvirkade saker, påbörjade men inte färdiglästa böcker, hemlånade bibblaböcker som verkade så intressanta först men som inte blir lästa, halvundanplockat från matbordet, påbörjade internetsökningar om intressanta saker som jag inte gått vidare med etc. Eller att jag håller på med en sak i ett rum, och av någon anledning går till ett annat rum och där börjar på något annat så att det första blir bortglömt. Detta är sååå frustrerande och irriterande, och jag vill verkligen inte ha det så, men ändå blir det så här. Det har även gällt större saker som studier och liknande, jag har mycket påbörjat och avhoppat där också. Att avsluta en utbildning har inneburit en enorm kamp mot mig själv.

Jag kan verkligen inte göra en sak från början till slut, det är som om något tar emot på slutet och gör det så svårt att göra färdigt, och jag vill hoppa över till något annat istället. Det är nog bland annat mina egna krav på perfektion som spelar in. När något är färdiggjort ska det också vara bra gjort. Undviker jag att avsluta det slipper jag också se att det inte blev perfekt. Annars vet jag inte vad det kan bero på.
Solitaria

Anslöt: 2010-11-05

Inläggav prodge64 » 2011-01-10 18:44:10

Solitaria skrev:Jag visste inte att detta var ett vanligt problem hos personer med AS, jag trodde att det var mer typiskt att man fokuserar på en sak och fortsätter tills man blir klar, men där har jag visst tagit fel.

Det finns säkert båda typer, personligen skulle jag inte döma situationen utefter ett fåtal foruminlägg på internet. AS eller inte så är vi alla olika. :)
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav T-Kaninen » 2011-01-11 5:00:05

Jag har problem med att göra klart i princip allting. Så fort jag får för mig att göra något, hur mycket jag än gillar det och hur mycket pepp jag känner mig inför det så ca halvvägs eller lite till så slutar jag alltid för att göra något nytt. Blir snabbt uttråkad men enligt utredningen hade jag bara AS.
Enda jag kan så att säga göra klart är när det har något med att jag skall göra en annan sak med det efter. Till exempel bygga dator för att sedan spela på datorn osv.
T-Kaninen

Anslöt: 2010-11-25

Inläggav Bigge » 2011-03-08 20:45:43

Känner även jag igen mig i mycket av detta. Jag har en tendens att tänka ut hur saker ska göras och i vilken ordning. Störs den ordningen stannar allt av. Så nu sitter jag i en nyproducerad egen lägenhet men nästan alla personliga prylar ligger kvar i kartongerna i förrådet. Varför? Jo för att mindre skador i bostaden har uppstått. Helt normalt enligt besikningsmannen. Åtgärdas efter ett eller två år. Inte fan ställer jag upp alla mina 2500 CD-skivor, sorterade i bokstavsordning, bara för i en snar framtid behöva packa ned dem igen innan jag kan packa upp dem igen ... ja så är det. Borde nog kränga allt lösöre, sälja kvarten och köpa en hyfsad beg. husvagn och flytta ut i skogen.
Bigge

Anslöt: 2011-03-08

Inläggav Bigge » 2011-03-08 20:50:48

På tal om sopor. Här finns det ett "Miljörum". På varje avfallsbehållare finns en lång lista på vad man får slänga i den. Sedan en lika lång lista på vad man INTE får slänga i den. Så jag syndar. Papper, glas, returförpackningar sorteras. Ska jag engagera mig ytterligare drabbas jag av härdsmälta i huvudet. Hade jag försökt engagera mig hade detta inlägg aldrig skrivits för jag hade fortfarande stått i soprummet och läst på listorna och hamnat i självsvängning ... jaja.
Bigge

Anslöt: 2011-03-08

Re: Att avsluta det man påbörjat

Inläggav kullan » 2011-05-16 11:22:49

När jag ska städa eller röja upp så hittar man en massa spännande som har gömt dig under en hög.Tidningar som jag måste bläddra igenom och böcker samma procedur.till slut har tiden gått och det är dax att gå och lägga sig och då är inte rummet ens halvfärdigt.därför skiter jag i att börja sådant projekt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Peace » 2011-05-16 11:26:32

Ett av mina stora problem, tillsammans med att påbörja. Tyder det på att jag även har ADD?
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Joakoni » 2011-05-16 11:28:18

kullan skrev:När jag ska städa eller röja upp så hittar man en massa spännande som har gömt dig under en hög.Tidningar som jag måste bläddra igenom och böcker samma procedur.till slut har tiden gått och det är dax att gå och lägga sig och då är inte rummet ens halvfärdigt.därför skiter jag i att börja sådant projekt.

En stor grad av igenkännande... :)
Joakoni

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav aspiemelly » 2011-05-16 12:37:06

Jag är mitt uppe i ett STORT "kan inte avsluta det jag börjat", iaf inte inom beskådlig tid. Det är en FLYTT jag håller på med. Planen började bra, flyttar lådor medans väggen (som är målad nu) i nya lägenheten torkar. När lådorna är borta ur första lägenheten kan man få ut möblerna.

Problemet är att det fortfarande är kaos, finns ingen ordning att fylla lådor i, känslan av ha för "få lådor" men det är inte det som är felet, finns. Blandas med lusten att bara fylla sopsäckar och slänga sen köpa nytt. Nu är det snarare möblerna som är i vägen, eller jag vet inte. Får ju fortfarande inte ut dom pga röran.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in