Att ansöka om hjälpmedel (handifon och kedjetäcke)
94 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Att ansöka om hjälpmedel (handifon och kedjetäcke)
Hej!
Det är så att jag skulle vilja ansöka om att få en handifon och ett kedjetäcke.
har snackat via mail om det med min lss-handläggare som tycker det låter som bra hjälpmedel för mig. Men jag måste ansöka och så själv och hon har gett mig hjälpmedelscentralens kontaktinfo jag kan använda.. vilket i mitt fall är mail.
Men jag vet inte vad jag ska skriva eller nått sånt så jag vågar aldrig skicka iväg nått.
Nån som har någon idé om vad jag bör skriva och så?
Det är så att jag skulle vilja ansöka om att få en handifon och ett kedjetäcke.
har snackat via mail om det med min lss-handläggare som tycker det låter som bra hjälpmedel för mig. Men jag måste ansöka och så själv och hon har gett mig hjälpmedelscentralens kontaktinfo jag kan använda.. vilket i mitt fall är mail.
Men jag vet inte vad jag ska skriva eller nått sånt så jag vågar aldrig skicka iväg nått.
Nån som har någon idé om vad jag bör skriva och så?
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Re: be om hjälpmedel
Hej, jag vill ha X och Y. Jag har diagnosen Z.
Mvh/abc
Adressvägen. 12
12345 stochholm
Mvh/abc
Adressvägen. 12
12345 stochholm
Har själv en Handi (inte en Handifon), och ett bolltäcke. Ska ansöka om ett kedjetäcke istället, då det är tyngre och fyller mina behov bättre.
Du kan väl skriva något i stil med att du har talat med din LSS-handläggare angående dessa hjälpmedel och du tror att de skulle kunna vara mycket bra för dig. Börja med ditt namn o.s.v, avsluta med dina kontaktuppgifter (men det visste du säkert redan!!) Fråga hur du ska göra för att få dem. Om det räcker med mejl osv. Vet inte riktigt hur det fungerar. När jag fick mina fick jag komma till hjälpmedelscentralen och hämta dem. Pratade via telefon innan och efteråt. Vi stämde av (skitjobbigt!) och utvärderade varje vecka eller om det var månad i början...
Lycka till!
Du kan väl skriva något i stil med att du har talat med din LSS-handläggare angående dessa hjälpmedel och du tror att de skulle kunna vara mycket bra för dig. Börja med ditt namn o.s.v, avsluta med dina kontaktuppgifter (men det visste du säkert redan!!) Fråga hur du ska göra för att få dem. Om det räcker med mejl osv. Vet inte riktigt hur det fungerar. När jag fick mina fick jag komma till hjälpmedelscentralen och hämta dem. Pratade via telefon innan och efteråt. Vi stämde av (skitjobbigt!) och utvärderade varje vecka eller om det var månad i början...
Lycka till!
- hysteriskt
- Anslöt: 2008-04-04
Parvlon skrev:Hej, jag vill ha X och Y. Jag har diagnosen Z.
Mvh/abc
Adressvägen. 12
12345 stochholm
Men det låter så... krävande och...hårt :/
Usch jag kan inte kräva saker så där
- KaosPrinsessa
hysteriskt skrev:Har själv en Handi (inte en Handifon), och ett bolltäcke. Ska ansöka om ett kedjetäcke istället, då det är tyngre och fyller mina behov bättre.
Lycka till!
Har svår telefonfobi så jag kan inte ringa och tror knappast att jag skulle våga gå dit själv heller. Jag vet jag är feg och vek.
- KaosPrinsessa
Mindre arbete för dem att analysera. Förstår inte vad som är hårt med det. Du kan ju lägga in ett "tack på förhand" eller nått om det kliar i fingrarna.KaosPrinsessa skrev:Parvlon skrev:Hej, jag vill ha X och Y. Jag har diagnosen Z.
Mvh/abc
Adressvägen. 12
12345 stochholm
Men det låter så... krävande och...hårt :/
Usch jag kan inte kräva saker så där
Parvlon skrev:Mindre arbete för dem att analyser. Förstår inte vad som är hårt med det.
Känns fel och egoistiskt. Man ska alltid vara ödmjuk och inte ställa massa krav. Kan bli otrevligheter då.
- KaosPrinsessa
Det är en förfrågan, inget krav.KaosPrinsessa skrev:Parvlon skrev:Mindre arbete för dem att analyser. Förstår inte vad som är hårt med det.
Känns fel och egoistiskt. Man ska alltid vara ödmjuk och inte ställa massa krav. Kan bli otrevligheter då.
Jag ska ha - är däremot ett krav.
Jo en handifon verkar väldigt praktiskt och bra, med många bra påminnelsefunktioner och liknande.
- KaosPrinsessa
Parvlon skrev:Det är en förfrågan, inget krav.
Jag ska ha - är däremot ett krav.
Hmm tycker det låter mer som ett krav faktiskt.
- KaosPrinsessa
Du är knappast svag och vek. Du mår bara inte bra, vi har ju alla våra problem... Det går säkert att ordna på något sätt! Ge inte upp nu!
- hysteriskt
- Anslöt: 2008-04-04
Du har ju rätten att ansöka, så ett mail liknande det Parvlon visade räcker gott och väl.
Du är inte egoistisk för att du ber om hjälp.
Du är inte egoistisk för att du ber om hjälp.
Om Lss-Handläggaren anser att du har rätt till en sån så är det din rättighet.
skicka mailet bara.
skicka mailet bara.
*gnyr*
men de kommer säkert tycka att jag är otrevlig och ego och bara vill kräva saker jag egentligen inte behöver. usch önska nån kunde fixa allt sånt här åt mig, men mamma tycker jag borde växa upp nu så... :/
men de kommer säkert tycka att jag är otrevlig och ego och bara vill kräva saker jag egentligen inte behöver. usch önska nån kunde fixa allt sånt här åt mig, men mamma tycker jag borde växa upp nu så... :/
- KaosPrinsessa
@KP; Du har full rätt att skicka en begäran och jag är helt övertygad om att de är vana vid betydligt mycket taffligare skrivningar än de du fått förslag på.
Behöver du hjälp med hämtning kan jag säkert ställa upp!
Behöver du hjälp med hämtning kan jag säkert ställa upp!
Det är väl arbetsterapeuten som bedömer sådant? Du får prova och sedan lämna åter om det inte är något du använder. Du kan kontakta dem via Mina Vårdkontakter på Vårdguiden.
>>Hej, jag är Kaosprinsessa och tror att jag kan vara hjälpt av en Handifon och ett bolltäcke. Kan ni hjälpa mig? Tack på förhand från KP<<
Sedan svarar de dig, på det sättet du vill bli besvarad. Alternativt mejla rakt till vederbörande om du har e-postadress.
>>Hej, jag är Kaosprinsessa och tror att jag kan vara hjälpt av en Handifon och ett bolltäcke. Kan ni hjälpa mig? Tack på förhand från KP<<
Sedan svarar de dig, på det sättet du vill bli besvarad. Alternativt mejla rakt till vederbörande om du har e-postadress.
Håller med KP, bättre att ha en ödmjuk attityd. De vill ju hjälpa henne, inte vara återhållsamma. Arbetsterapeuter är kärleksfulla människor som det går att vara sig själv med.
AAA skrev:Det är väl arbetsterapeuten som bedömer sådant? Du får prova och sedan lämna åter om det inte är något du använder. Du kan kontakta dem via Mina Vårdkontakter på Vårdguiden.
Hmm ok, men om jag bor i en kommun men går på psyk i en annan kommun... vilken ska jag kontakta då? Min lss handläggare sa att jag skulle kontakta habiliterinscentralen eller vad det hette. har fått mailen dit iaf.
- KaosPrinsessa
Återgå till Aspergare och vården