Aspies m fl vårdas med kriminella
26 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Aspies m fl vårdas med kriminella
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4160852
Mer än vart tredje barn och ungdom som tvångsplaceras på särskilda ungdomshem har en utvecklingsstörning eller andra funktionshinder som autism, asperger och adhd. Det visar P1-programmet Kalibers genomgång. Att funktionshindrade därmed blir inlåsta tillsammans med kriminella och missbrukare kan strida mot regeringsrättens nya praxis.
Kaliber sänds kl 1300.
Mer än vart tredje barn och ungdom som tvångsplaceras på särskilda ungdomshem har en utvecklingsstörning eller andra funktionshinder som autism, asperger och adhd. Det visar P1-programmet Kalibers genomgång. Att funktionshindrade därmed blir inlåsta tillsammans med kriminella och missbrukare kan strida mot regeringsrättens nya praxis.
Kaliber sänds kl 1300.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Hej!
Jag har länge vetat att det är så. Men jag vet inte om det går att förändra samhället.
De här barnen skulle må mycket bättre i sin hemmiljö, kanske få assistent i skolan kombinerat med korttidshem så att föräldrarna får vila ibland. Vistelse på korttidshem behöver ju inte alltid vara varannan helg, det kan man även få i veckorna beroende på behov. Bättre det än inlåsning. Men det fattar inte de som bestämmer.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har länge vetat att det är så. Men jag vet inte om det går att förändra samhället.
De här barnen skulle må mycket bättre i sin hemmiljö, kanske få assistent i skolan kombinerat med korttidshem så att föräldrarna får vila ibland. Vistelse på korttidshem behöver ju inte alltid vara varannan helg, det kan man även få i veckorna beroende på behov. Bättre det än inlåsning. Men det fattar inte de som bestämmer.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Jag har fått den bestämda uppfattningen att många socialsekreterare gillar att sätta dit folk, straffa dem för det ena och det andra. En del beter sig som maktfullkomliga psykopater... (Jo, jag har sett det själv.)
Vidrig typ som tror att psykiska funktionshinder kan "korrigeras" med tvångsvård, fy fan!
Reportage på sverigesradio.se skrev:Henrik Ankarsäter är professor i rättspsykiatri. I mer än tio år har han också jobbat som konsultläkare på Statens institutionsstyrelse – och även forskat om neuropsykiatriska diagnoser bland ungdomar på SiS.
När vi ringer Henrik Ankarsäter och frågar vad han tycker om Regeringsrättens nya domar blir han förvånad – han känner inte till dem – och när han läst dem blir han ännu mer förvånad – han säger att Regeringsrätten punkterat hela LVU. Henrik Ankarsäter tycker tvångsvården är nödvändig och det här kan beröra en majoritet av dem som finns på ungdomshemmen.
Vidrig typ som tror att psykiska funktionshinder kan "korrigeras" med tvångsvård, fy fan!
En hel industri hotas om regeringsrättens dom står sig så jag förstår att de som livnär sig på eländet är chockade. I de fall någon med dessa funktionshinder är så oregerlig att vederbörande är en fara för siog själv eller andra är det väl i stället LPT som ska användas. Det man hoppas är att denna dom leder fram till våralternativ som är så bra att det i de fall där vård utanför hemmen är nödvändigt går att få till frivillig vård.
Ja, ungefär så. Vet inte vad jag ska orka skriva annars. (Inga nyheter för mig heller.)
Men just kombinationen starka kapitalintressen (och också nära den politiska makten) och en dubbelt utsatt liten lågstatusgrupp som inte kan föra sin egen talan... jag kommer att förbli pessimistisk även om domen skulle stå sig.
Men just kombinationen starka kapitalintressen (och också nära den politiska makten) och en dubbelt utsatt liten lågstatusgrupp som inte kan föra sin egen talan... jag kommer att förbli pessimistisk även om domen skulle stå sig.
Miche skrev:Jag har fått den bestämda uppfattningen att många socialsekreterare gillar att sätta dit folk, straffa dem för det ena och det andra. En del beter sig som maktfullkomliga psykopater... (Jo, jag har sett det själv.)
Jag med, jag är utsatt för en just nu. Totalt empatilös.
Reportage på sverigesradio.se skrev:Henrik Ankarsäter är professor i rättspsykiatri. I mer än tio år har han också jobbat som konsultläkare på Statens institutionsstyrelse – och även forskat om neuropsykiatriska diagnoser bland ungdomar på SiS.
När vi ringer Henrik Ankarsäter och frågar vad han tycker om Regeringsrättens nya domar blir han förvånad – han känner inte till dem – och när han läst dem blir han ännu mer förvånad – han säger att Regeringsrätten punkterat hela LVU. Henrik Ankarsäter tycker tvångsvården är nödvändig och det här kan beröra en majoritet av dem som finns på ungdomshemmen.
Intressant tolkning att domen skulle ha punkterat hela LVU. Tyckte han alltså att lagen var till för att spärra in ungar för att de har NPF-diagnoser??!?!
Annars trodde jag han var vettig, det var han som skrev debattartikel om TV3:s "Ondska" tillsammans med Inger Jalakas.
Pemer skrev:Intressant tolkning att domen skulle ha punkterat hela LVU. Tyckte han alltså att lagen var till för att spärra in ungar för att de har NPF-diagnoser??!?!
Dessvärre så är det inte helt verklighetsfrämmande, som han själv antagligen förstått. En hel del av de drag som anses kunna ligga till grund för LVU är kopplade till npf-diagnoser. Det är naturligtvis därför som så många som vårdas med LVU har dessa drag/diagnoser.
narran skrev:En hel industri hotas om regeringsrättens dom står sig så jag förstår att de som livnär sig på eländet är chockade.
Jag tror den kommer att stå sig. Norge har redan gått den här vägen, och insett att staten gjort övergrepp på familjer i sina LVU-placeringar. Sverige kan inte i längden fortsätta på detta spår som man snart är världsunik med att syssla med.
narran skrev:I de fall någon med dessa funktionshinder är så oregerlig att vederbörande är en fara för siog själv eller andra är det väl i stället LPT som ska användas. Det man hoppas är att denna dom leder fram till våralternativ som är så bra att det i de fall där vård utanför hemmen är nödvändigt går att få till frivillig vård.
Jag oxå.
Frågan om tvångsvård var med på Dagens Eko nyss....
<a target="_blank" href="http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4162166">Förbund kräver mer information om ny praxis</a>
<a target="_blank" href="http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4162166">Förbund kräver mer information om ny praxis</a>
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
narran skrev:Det man hoppas är att denna dom leder fram till våralternativ som är så bra att det i de fall där vård utanför hemmen är nödvändigt går att få till frivillig vård.
Ja, det är ju det man hoppas. Dessvärre tror jag det ofta(re/st) blir att man ramlar ut i ingenting, limbo, vakuum... (Det är vad jag sett.)
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jag är nyfiken på vad denne har för sig om det inte är för privat?Pemer skrev:Miche skrev:Jag har fått den bestämda uppfattningen att många socialsekreterare gillar att sätta dit folk, straffa dem för det ena och det andra. En del beter sig som maktfullkomliga psykopater... (Jo, jag har sett det själv.)
nano skrev:Jag är nyfiken på vad denne har för sig om det inte är för privat?Pemer skrev:Miche skrev:Jag har fått den bestämda uppfattningen att många socialsekreterare gillar att sätta dit folk, straffa dem för det ena och det andra. En del beter sig som maktfullkomliga psykopater... (Jo, jag har sett det själv.)
Hon har bestämt sig för att retroaktivt införa nya regler för oss och göra allt för att driva oss till ruinens brant, men beter sig skittrevligt (precis som psykopater brukar göra).
Mitt tips är att spela in alla samtal och att dokumentera i en egen journal hemma vad hon säger och gör för framtida bruk, då kan uppgifter kontrolleras i efterhand eftersom man ofta glömmer bort många saker.
Förr eller senare så säger och gör denne direkt lagvidriga saker just för att denne förmodligen följer en egen agenda före lagen.
Min kusin som jobbar inom socialtjänsten har berättat om en del kollegor som säger en sak o sedan gör en annan när det kommer in papper om samma sak för o visa fin statistik för chefen.
Jag tror det finns goda möjligheter att stämma för skadorna i efterhand
När de inte följer lagen och det får skadliga konsekvenser för er så är det lätt iaf när man kan kvantifiera skadorna i pengar.
Skadeståndslagen är en mycket födelaktig lag när man väl konstaterat skada
Antar att detta inte är samma socialtjänst som hjälpte till föredömligt när hyresvärden fick för sig o klippa av elkablarna till huset?
Förr eller senare så säger och gör denne direkt lagvidriga saker just för att denne förmodligen följer en egen agenda före lagen.
Min kusin som jobbar inom socialtjänsten har berättat om en del kollegor som säger en sak o sedan gör en annan när det kommer in papper om samma sak för o visa fin statistik för chefen.
Jag tror det finns goda möjligheter att stämma för skadorna i efterhand
När de inte följer lagen och det får skadliga konsekvenser för er så är det lätt iaf när man kan kvantifiera skadorna i pengar.
Skadeståndslagen är en mycket födelaktig lag när man väl konstaterat skada
Antar att detta inte är samma socialtjänst som hjälpte till föredömligt när hyresvärden fick för sig o klippa av elkablarna till huset?
Tyvärr är sånt vardagsmat i alla möjliga sammanhang. Vilket blir extra farligt när allt döljs bakom en sekretess.nano skrev:Min kusin som jobbar inom socialtjänsten har berättat om en del kollegor som säger en sak o sedan gör en annan när det kommer in papper om samma sak för o visa fin statistik för chefen.
Det är jätteviktigt att den enskilde individen för journalanteckningar själv. Och ser till att alla påståenden/beslut tas emot skriftligt för att minimera risken för missförstånd.
En kartong med papper i oordning är bättre än inget alls.
Sis Enkät som bevisar deras förträfflighet
Högt betyg till SiS ungdomsvård
Men frågorna är konstruerade för att ge höga resultat. Med litet fokus på problem som kommer upp. Ingen vidare kvalitetssäkring.
Eller vad sägs om följande kommentarer av socialtjänstens handläggare som i det närmaste sopas under mattan.
*Informationen kring hemmet var otydlig.
*Mer information efterfrågas om vem som är placeringssekreterare.
*Saknades alternativ
*Övriga ungdomar var äldre och mer avancerade kring missbruk/kriminalitet.
*Fanns inget förslag.
*Har inte fått behandlingsplanen än.
*Upplevde att ingen tagit del av utredningarna.
*Vissa praktiska uppdrag ej genomförda.
*Annat förhållningssätt än isolering önskvärt.
*Behandling av beteendestörning blev mycket framskjuten pga. institutionens försening av rekommendationer
*Enligt min uppfattning har det inte pågått något behandlingsarbete.
*Pojken avvek och vi fick inte riktigt veta omständigheterna, han gick igång på personalens bemötande (enligt uppgift)
*Saknade att jag inte kontaktades då elev rymt.
*Anlagda bränder på avdelningen, socialtjänsten informerades inte.
*Besöksdelen var mycket trevlig. Såg ej in på den låsta delen där den unge bodde.
*En 11-12-åring har behov av en mer "hemlik" miljö.
*Pojken fick förtroende för sin kontaktperson och upplevdes som mer motiverad i slutet. Inget förtroende för övrig personal, den unge vantrivdes inlåst.
*Tryggheten för klienten på institutionen minskade drastiskt med olika incidenter då t.ex. medklienter attackerat samt då personal gått över gränsen.
*Tyvärr kände sig flickan dåligt behandlad av några av personalen.
*De fattas i utredningen mer konkret beskrivning av det fortsatta arbetet hemma.
*Institutionen "slarvade" bort utredningsuppdraget varpå frågeställningen inte besvarades i utredningen.
*Lite luddig psykologutredning.
*Rekommendationerna var bra dock saknades en del då neuropsykiatrisk utredning ej genomfördes pga. missförstånd.
*Utredningens slutresultat kunde ha kommunicerats lite mer ingående med den unge.
*Säkert bra men min klient närvarade inte särskilt mycket.
*Väldigt lite skolundervisning.
*Både och. Det beror på vem i personalen
*Generellt tycker jag att SiS skulle ha lagt mer tid på att möta föräldern innan beslut om placering
*Involverade ej föräldrarna i tillräckligt hög grad.
Högt betyg till SiS ungdomsvård
Men frågorna är konstruerade för att ge höga resultat. Med litet fokus på problem som kommer upp. Ingen vidare kvalitetssäkring.
Eller vad sägs om följande kommentarer av socialtjänstens handläggare som i det närmaste sopas under mattan.
*Informationen kring hemmet var otydlig.
*Mer information efterfrågas om vem som är placeringssekreterare.
*Saknades alternativ
*Övriga ungdomar var äldre och mer avancerade kring missbruk/kriminalitet.
*Fanns inget förslag.
*Har inte fått behandlingsplanen än.
*Upplevde att ingen tagit del av utredningarna.
*Vissa praktiska uppdrag ej genomförda.
*Annat förhållningssätt än isolering önskvärt.
*Behandling av beteendestörning blev mycket framskjuten pga. institutionens försening av rekommendationer
*Enligt min uppfattning har det inte pågått något behandlingsarbete.
*Pojken avvek och vi fick inte riktigt veta omständigheterna, han gick igång på personalens bemötande (enligt uppgift)
*Saknade att jag inte kontaktades då elev rymt.
*Anlagda bränder på avdelningen, socialtjänsten informerades inte.
*Besöksdelen var mycket trevlig. Såg ej in på den låsta delen där den unge bodde.
*En 11-12-åring har behov av en mer "hemlik" miljö.
*Pojken fick förtroende för sin kontaktperson och upplevdes som mer motiverad i slutet. Inget förtroende för övrig personal, den unge vantrivdes inlåst.
*Tryggheten för klienten på institutionen minskade drastiskt med olika incidenter då t.ex. medklienter attackerat samt då personal gått över gränsen.
*Tyvärr kände sig flickan dåligt behandlad av några av personalen.
*De fattas i utredningen mer konkret beskrivning av det fortsatta arbetet hemma.
*Institutionen "slarvade" bort utredningsuppdraget varpå frågeställningen inte besvarades i utredningen.
*Lite luddig psykologutredning.
*Rekommendationerna var bra dock saknades en del då neuropsykiatrisk utredning ej genomfördes pga. missförstånd.
*Utredningens slutresultat kunde ha kommunicerats lite mer ingående med den unge.
*Säkert bra men min klient närvarade inte särskilt mycket.
*Väldigt lite skolundervisning.
*Både och. Det beror på vem i personalen
*Generellt tycker jag att SiS skulle ha lagt mer tid på att möta föräldern innan beslut om placering
*Involverade ej föräldrarna i tillräckligt hög grad.
Jag har ingen egen erfarenhet av dessa institutioner. Men när jag läser om detta så får jag en känsla av att de kör men Hasselapedagogiken och att de tror sig kunna stöpa om de intagna ungdomarna till att bli "normala" medborgare. Jag är intresserad av vad för slags vårdideologi de använder sig på de här hemmen?
Vilken typ av pedagogik som används är olika på olika hem ofta så placerar soc ungdomar där det finns platser lediga i stället för att se till vad ungdomen har för behov. I regel saknas dessutom utvärderingar på om behandlingsmetoderna gör någon nytta överhuvudtaget. Det är således ett lotteri om man hamnar på ett bra ställe med seriös personal eller hos nån av lycksökarna i branschen som bara är ute efter att förvara så många svårhanterliga ungdomar som möjligt för att hysta in pengarna
Ja, bara det lilla jag vet är ett sånt djävla skamträsk så jag vet inte var jag skulle börja säga något. Det är både sekter, lycksökare som nyliberalismen har framkallat, lotteri, kriminellt hjärtlösa både myndigheter och politiker. Vilket ju i sin tur säger vad som behöver sägas om både stökiga ungdomars och NPF:ares status hos de sistnämnda och hos dem som bildar allmänhetens åsikter. "In med baschet så de inte gör ofog och jag slipper tänka på skiten när jag äter middag".
narran skrev:Vilken typ av pedagogik som används är olika på olika hem ofta så placerar soc ungdomar där det finns platser lediga i stället för att se till vad ungdomen har för behov. I regel saknas dessutom utvärderingar på om behandlingsmetoderna gör någon nytta överhuvudtaget. Det är således ett lotteri om man hamnar på ett bra ställe med seriös personal eller hos nån av lycksökarna i branschen som bara är ute efter att förvara så många svårhanterliga ungdomar som möjligt för att hysta in pengarna
Dessvärre är det min bedömning också.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
När det sker övergrepp inom vården, som uppmärksammas av media, så börjar chefer och ansvariga politker yra om de ska se över rutinerna och höja kompetensen hos personalen. På så sätt framstår övergrepp som enskilda olyckshändelser och allmänheten vilseleds i tron om att det ska ske en förbättring.
Kan man påvisa ett samband mellan urspårad vårdideologi och missgrepp så har man kanske en lite större chans till påverkan och förändring.
Kan man påvisa ett samband mellan urspårad vårdideologi och missgrepp så har man kanske en lite större chans till påverkan och förändring.