Aspie-quiz
Re: Att gilla eld (och kanske pyromani) - ett AS-drag
manne skrev:rdos skrev:Finns i nya versionen av Aspie-quiz och har 0.3 i korrelation med höga Aspie-poäng, 525 svar. Frågan är relaterad till "Aspie-jakt" och då speciellt till att gilla vatten och att gillra fällor.
Jag postar detta i "Allt om Asperger" för att slippa få kommentarer kring hur dåligt & ovetenskapligt Aspie-quiz är.
alla gillar eld framförallt barn gillar att elda..
människan har ju alltid användt eld så det är väl inget konstigt med det.?
sedan sten åldern och under medeltiden så har ju folk alltid gjort upp eld.
Ja, men fascination för eld är betydligt vanligare hos aspergare än NT. Det är skillnad mellan att elda för att man måste och vara fascinerad av eld. Jag skulle nog tro att de flesta har stor respekt för elden snarare än att vara fascinerad av den.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 1 gång.
Hmm... Har inte alla haft en period i sin barndom då eldande var förbjudet och skitkul?
Kanske det är så att aspies inte lever i självförnekelse då det kommer an på att eldande faktiskt är lite småkul även i vuxenålder?
Hur ser det ut med diagnoser bland gripna pyromaner?
Kanske det är så att aspies inte lever i självförnekelse då det kommer an på att eldande faktiskt är lite småkul även i vuxenålder?
Hur ser det ut med diagnoser bland gripna pyromaner?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 1 gång.
Eld, precis som långsamt rinnande vatten, brukar anses vara avstressande och eftersom vi AS är mindre stresståliga så är det kanske inte så konstigt om vi gillar eld och vatten.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Eld, precis som långsamt rinnande vatten, brukar anses vara avstressande och eftersom vi AS är mindre stresståliga så är det kanske inte så konstigt om vi gillar eld och vatten.
1. Var finns forskningen kring att AS skulle vara mindre stresståliga?
2. Dessa drag är också relaterade till att gilla att gillra fällor och att gilla hoppa (fysiskt) över saker.
Dessutom finns det en "miljö"-grupp som innehåller drag relaterade till stress, och ingen av dessa frågor hör hemma där.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 2 gånger.
Kristofer skrev:Inget forskningsmässigt. Man jag tycker mig ofta se här på forumet att det postas inlägg som berör problem att hantera stress. Men det är väl inte ett direkt diagnoskriterie?
Problemet är bara att aspergerare som grupp naturligt utsätts för mycket mera stress än NT. Det är säkerligen därför som gruppen som sådan uppvisar mängder av stressrelaterade symptom (miljö-gruppen i Aspie-quiz). Dock så kan ju detta inte visa på om samma nivå av stress ger olika symptom.
Jag var fachinerad av eld, och är väl fortfarande till viss del men tänker mer på all det tråkiga det för med sig när ja ser en stor skogsbrand på tv tex. Yngre så såg jag en gång ett hus brinna ner till grunden, tänkte inte att någon kanske var innebrunden. Skulle nog kunnat klassas som pyroman yngre med då jag fjutta eld på lite allt möjligt. Med kompisar oftast, o de var väl NT skulle jag gissat. Men det var jag som fick med dem o två stycken av dem 'råkade' elda upp en hel skog när de fick för sig att elda på en gran, som stod bredvid andra granar. Jag är mer försiktig av mig än så.
Rdos: Det är knappst något stressrelaterat, ja har nästan alltid varit ickestressad även i stressiga miljöer. Men klart att saker smittar av sig, så då försöker man hitta 'avstressande' medel, dock så tror jag inte det var fallet för mig. Lider ev av ADD, fast ingen diagnos. Kommer väl på köpet senare men kan jag välja bort den på något sätt gör jag det.
Rdos: Det är knappst något stressrelaterat, ja har nästan alltid varit ickestressad även i stressiga miljöer. Men klart att saker smittar av sig, så då försöker man hitta 'avstressande' medel, dock så tror jag inte det var fallet för mig. Lider ev av ADD, fast ingen diagnos. Kommer väl på köpet senare men kan jag välja bort den på något sätt gör jag det.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 3 gånger.
rdos skrev:Problemet är bara att aspergerare som grupp naturligt utsätts för mycket mera stress än NT. Det är säkerligen därför som gruppen som sådan uppvisar mängder av stressrelaterade symptom (miljö-gruppen i Aspie-quiz). Dock så kan ju detta inte visa på om samma nivå av stress ger olika symptom.
Så kan det mycket väl vara. Fast oavsett vilket så får vi ökad stressbelastning, och alltså större behov av avstressning. Så kan man förstås fråga vad stresstålighet egentligen betyder, och om det inte innefattar just att vi utsätts för mera stress än NT i motsvarande situationer, men det spelar ingen större roll. Vi verkar vara överens om att vi AS blir mera stressade, vilket är det viktiga.
Min poäng var förstås bara att visa på att det finns alternativa förklaringar till jaktteorin. Finns det en tillräckligt stark korrelation med AS så kan givetvis frågorna ha ett diagnosvärde oavsett anledningen till fenomenet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Rdos: Det är knappst något stressrelaterat, ja har alltid varit ickestressad även i stressiga miljöer. Men klart att saker smittar av sig, så då försöker man hitta 'avstressande' medel, dock så tror jag inte det var fallet för mig.
Samma här och jag gillar eld & att elda även som vuxen.
Många blir stressade av att försöka översätta formler och språkbruk ämnade för naturvetenskapligt utbildade akademiker till vanlig svenska, när du argumenterar för dina teorier. Där har vi ett av alla de stressmoment som vi aspergare utsätts för....
Å andra sidan har jag hört att neanderthalmänniskans fall till stor del lär ha berott på dess oförmåga att kommunicera lättförståeligt, vilket torde styrka att åtminstone du skulle kunna vara en neanderthalare...
Å andra sidan har jag hört att neanderthalmänniskans fall till stor del lär ha berott på dess oförmåga att kommunicera lättförståeligt, vilket torde styrka att åtminstone du skulle kunna vara en neanderthalare...
Senast redigerad av ford 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 2 gånger.
ford skrev:Många blir stressade av att försöka översätta formler och språkbruk ämnade för naturvetenskapligt utbildade akademiker till vanlig svenska, när du argumenterar för dina teorier. Där har vi ett av alla de stressmoment som vi aspergare utsätts för....
FYI, så är detta "Allt om Asperger" och inte något jävla Fri-forum där du kan spy ur dig en massa skit.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:10, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:FYI, så är detta "Allt om Asperger" och inte något jävla Fri-forum där du kan spy ur dig en massa skit.
Jag håller ju bara med dig om att det finns saker som indikerar din neanderthalteori, samt ger exempel på ett av alla dessa extra stressmoment, som vi aspies utsätts
för.
Aldrig blir människan nöjd.....
*hänger läpp*
Senast redigerad av ford 2011-05-04 13:52:10, redigerad totalt 1 gång.
manne skrev:alla gillar eld framförallt barn gillar att elda..
Inte alla...
Jag hade panisk skräck för elden som liten; hade konstant ångest, och full uppmärksamhet, när det skulle tändas ljus till jul osv... Kunde inte slappna av förräns alla ljusen var ordentligt släkta...
Trodde aldrig jag skulle kunna börja röka... (Men jag tror jag övade bort en del av skräcken under de åren jag rökte... )
Tycker fortfarande att det är obehagligt med allt som har med eld att göra, (t ex ljusstakar - tänk om de skulle välta? ) Men jag kan ändå tycka att det är lite meditativt att sitta och titta in i en ljuslåga - bara den är ordentligt "fångad", så den inte kan rymma...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 13:52:10, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
rdos skrev:manne skrev:rdos skrev:Finns i nya versionen av Aspie-quiz och har 0.3 i korrelation med höga Aspie-poäng, 525 svar. Frågan är relaterad till "Aspie-jakt" och då speciellt till att gilla vatten och att gillra fällor.
Jag postar detta i "Allt om Asperger" för att slippa få kommentarer kring hur dåligt & ovetenskapligt Aspie-quiz är.
alla gillar eld framförallt barn gillar att elda..
Ja, men fascination för eld är betydligt vanligare hos aspergare än NT. Det är skillnad mellan att elda för att man måste och vara fascinerad av eld. Jag skulle nog tro att de flesta har stor respekt för elden snarare än att vara fascinerad av den.
Hm ... Intressant påstående att fascination för eld skulle vara betydligt vanligare hos personer med AS än hos NT personer. Har aldrig stött på den uppgiften förr, varken i samtal, i självbiografier, facklitteraturen eller i forskningslitteraturen.
Kan du referera till någon vetenskaplig artikel som styrker utsagan?
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 13:52:12, redigerad totalt 1 gång.
Precis som Ensamflickan var jag väldigt rädd för eld som liten. Drömde mycket mardrömmar om att bli innebränd och förtärd av elden. Att det var en stor brand på statshotellet i staden jag växte upp i förstärkte nog denna rädsla ganska mycket. Tycker fortfarande inte om att tända eld på tändstickor, även om jag kan göra det. Kan vara vackert att se in i eld på lagom avstånd, eller nära om den är rymningssäker!
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 13:52:12, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
I Hemmets Läkarbok från 1949 står det: (ang mentalt handikappade,ev högfungende autism o AS) googlat
Står iof i wiki, att (allvarlig)pyromani kan vara ett tecken på psykopati.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
”Hos de slöa idioterna saknas varje initiativ, de rastlösa och livliga däremot kunna bli en plåga för omgivningen. De uppträda synnerligen störande, förstöra allt vad de komma över, få omotiverade raseriutbrott, göra ofog av allehanda slag och kunna genom sin ohämmade impulsivitet bli verkligt farliga. Inte sällan är de djurplågare och kunna bli både pyromaner och förövare av våldsdåd utan att på minsta sätt fatta att de gjort något orätt. Det säger sig självt att idioterna böra omhändertagas på särskilda anstalter. Det är inte ovanligt att deras mödrar inte vilja skiljas från dem utan i missriktad moderskärlek önska behålla dem i hemmet så länge som möjligt, vilket naturligtvis innebär stora påfrestningar för inte bara modern utan också för den övriga omgivningen. Bortsett från detta gå dessa barn miste om det disciplinerande inflytande som specialanstalterna kunna bibringa dem.”
Står iof i wiki, att (allvarlig)pyromani kan vara ett tecken på psykopati.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:52:12, redigerad totalt 1 gång.
sssssm skrev:Räknas ett brinnande (hö hö) kärnvapenintresse?
Om du har kärnvapen i trädgården så ja, dessutom räknas du som ond terrorist. Har du kärnvapen på jobbet däremot och dessutom är polare med USA räknas det i stället som självförsvar...........................
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:52:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:sssssm skrev:Räknas ett brinnande (hö hö) kärnvapenintresse?
Om du har kärnvapen i trädgården så ja, dessutom räknas du som ond terrorist. Har du kärnvapen på jobbet däremot och dessutom är polare med USA räknas det i stället som självförsvar...........................
Tillåts jag här att göra en motsatstolkning och därför besvara min egen fråga med nej?
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 13:52:12, redigerad totalt 1 gång.
sssssm skrev:MsTibbs skrev:sssssm skrev:Räknas ett brinnande (hö hö) kärnvapenintresse?
Tillåts jag här att göra en motsatstolkning och därför besvara min egen fråga med nej?
Skulle jag försöka förbjuda dig att svara på dina egna frågor vore det illa, så låt gå för denhär gången då... hehe
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:52:12, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse skrev:Hm ... Intressant påstående att fascination för eld skulle vara betydligt vanligare hos personer med AS än hos NT personer. Har aldrig stött på den uppgiften förr, varken i samtal, i självbiografier, facklitteraturen eller i forskningslitteraturen.
Kan du referera till någon vetenskaplig artikel som styrker utsagan?
Nej, jag håller ju på med underlaget till en vetenskaplig artikel. Grundforskning brukar sådant kallas. Sådan som autismforskningen liksom verkat "hoppat över" innan man börjat klassificierat disordrar hit och dit.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:12, redigerad totalt 1 gång.
Det finns lustigt nog några likheter mellan eld och vatten. En är att en del människor kan bli halt fångade av både eld och vatten. Man kan se folk sitta och frånvarande stirrain i bägge. En andra sak är att de delar en egenskap, nämligen att samtidigt vara oföränderlig och i st'ändig förändring. Stäöndig rörelse i det som inte ändras!
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:52:12, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen