Aspie och chef?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Aspie och chef?

Inläggav geocache » 2011-02-13 14:37:34

Magoosan67 skrev:Finns det fler i forumet som har NPF-diagnos och dessutom arbetar som chef eller arbetsledare?

Hej Magoosan67!

Räknas det om man jobbat som arbetsledare tidigare?

Jag hade jobb som arbetsledare en kortare period för ett antal år sedan. Men "aldrig mer", säger jag. Det jag inte klarade av var att "vara i kläm" mellan de jag jobbade tillsammans med och min chef. Upprinnelsen var att jag vid ett tillfälle hamnade i en sådan situation att jag fick välja mellan att rikta min sympati mot "mina killar" eller mot chefen, och i chefens ögon "valde jag fel" efter att vi en dag inte var på jobbet på grund av brist på arbetsuppgifter. När h*n nästa dag kom till arbetsplatsen och frågade varför ingen var där och jobbade dagen innan svarade jag bara "vi hade ju ingenting att göra" och möjligen att jag också sade till h**** att "hur ska jag kunna motivera "mina killar" att vara på jobbet när vi inte har fått minsta information om vad vi ska göra??".

H*n sade inget, utan satte sig i bilen och körde iväg...
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Miche » 2011-02-13 19:06:26

geocache skrev:Upprinnelsen var att jag vid ett tillfälle hamnade i en sådan situation att jag fick välja mellan att rikta min sympati mot "mina killar" eller mot chefen, och i chefens ögon "valde jag fel" efter att vi en dag inte var på jobbet på grund av brist på arbetsuppgifter. När h*n nästa dag kom till arbetsplatsen och frågade varför ingen var där och jobbade dagen innan svarade jag bara "vi hade ju ingenting att göra" och möjligen att jag också sade till h**** att "hur ska jag kunna motivera "mina killar" att vara på jobbet när vi inte har fått minsta information om vad vi ska göra??".

Din chef var med andra ord en tvättäkta idiot!

Jag tror inte att h*ns chef skulle uppskattat h*ns agerande med tanke på kostnader för arbetare som inte har något att göra...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav ford » 2011-02-13 21:05:08

Parvlon skrev:Var det möjligen dina åsikter om honom som hjälpte till med hans tvångsförflyttning?

Det var inte så mycket tvång över den där förflyttningen, för han var själv överrens med såväl oss gubbar, som sina överordnade om att det inte var hans grej att basa och är idag inte det minsta bitter över degraderingen, utan stortrivs med sina gamla arbetsuppgifter.

Som jag sade innan: han är glad, vi är glada, men hans överordnade är inte glada, eftersom bas-tiden gav honom en löneförhöjning på 3000 kr/mån.
Trots det vill de inte bli av med honom, eftersom han är en väldigt duktig, om än dyr arbetare...
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Gafsan » 2011-02-13 22:46:02

Parvlon skrev:En chef ska vara bestämd i sin inställning. Att ha fördomar om folk kan vara en positiv egenskap då. Att ha grundinställningen att alla människr är värdelösa innan de har bevisat sig vara annat ger rätt man på rätt ställe oftare. Alla andra passar bättre i flocken. Man behöver givetvis inte dela med sig av sin människosyn, kan göra att "medarbetarna" får för sig att rösta bort en som antagligen är fallet i ford's exempel. Om man har ett extremt kontrollbehov så förstår jag inte varför en smart chef skulle låta bli att delega alla små kontrolluppgifter till en annan.

De flesta människor är relativt genomskinliga. Man behöver inte aktivt tala om för andra att de är "tröga" eller "okunniga". Det brukar märkas rätt väl ändå om man tycker det.

Att ha fördomar innebär ju att man envisas med en verklighetsuppfattning som inte grundar sig på fakta. Det är inte en positiv egenskap hos en chef.

Ofta är det personer som inte själva förmår ta in omgivningens signaler som inte inser att de själva skickar ut mer eller mindre tydliga signaler på hur de tänker och känner. Det handlar helt enkelt om en dålig social kommunikationsförmåga och det är INTE en bra ledaregenskap, tvärtom.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Parvlon » 2011-02-13 23:28:52

Gafsan skrev:
Parvlon skrev:En chef ska vara bestämd i sin inställning. Att ha fördomar om folk kan vara en positiv egenskap då. Att ha grundinställningen att alla människr är värdelösa innan de har bevisat sig vara annat ger rätt man på rätt ställe oftare. Alla andra passar bättre i flocken. Man behöver givetvis inte dela med sig av sin människosyn, kan göra att "medarbetarna" får för sig att rösta bort en som antagligen är fallet i ford's exempel. Om man har ett extremt kontrollbehov så förstår jag inte varför en smart chef skulle låta bli att delega alla små kontrolluppgifter till en annan.

De flesta människor är relativt genomskinliga. Man behöver inte aktivt tala om för andra att de är "tröga" eller "okunniga". Det brukar märkas rätt väl ändå om man tycker det.

Att ha fördomar innebär ju att man envisas med en verklighetsuppfattning som inte grundar sig på fakta. Det är inte en positiv egenskap hos en chef.

Ofta är det personer som inte själva förmår ta in omgivningens signaler som inte inser att de själva skickar ut mer eller mindre tydliga signaler på hur de tänker och känner. Det handlar helt enkelt om en dålig social kommunikationsförmåga och det är INTE en bra ledaregenskap, tvärtom.
Du hade knappats lagt märke till att jag tycker att människor är de värdelösaste levande sakerna som springer runt på jorden om vi hade pratat IRL. Det du pratar om är åsikter om specifika individer, det är långt ifrån samma sak. Med fördomar menar jag t.ex att om jag ser en gubbe med snickarbyxor så är han en snickare tills motsatsen bevisats. Självklart är det inte bra att vara låst i sitt tankesätt men jag tror att om man är det så kan man inte bli värre åt det hållet, bara bättre. Jag känner fö. många duktiga chefer samt egna företagare och har ett antal i min släkt men ingen har aspergerdiagnos förutom en som är pensionerad..

Bjäbbmonstret skrev:Om en chef kommer in i fikarummet när de andra skämtar och börjar på att förklara en sak i allvarlig ton eftersom han eller hon inte förstått att det rör sig om ett skämt då är det inte chefen man skämtar med.
Bättre det än någon som skrattar bara för att de andra skrattar.

rdos skrev:Min erfarenhet är att det inte fungerar så. Folk som har stort kontrollbehov litar inte på att andra sköter kontrollen, eller om de gör det så tar de gärna över igen så fort det händer något nytt och det behövs nya rutiner kring kontrollen. Faktum är att under stress och tidspress så tar de på sig ännu mera, och kan då dräpa hela projekt för att de aldrig blir färdiga med något.
Mitt kontrollbehov kommer de få väldigt svårt att göra om till ett handikapp iaf. Om en person inte litar på att andra gör det de är tillsagda så kanske inte chefsyrket är något för dem just för den anledningen.

ford skrev:Som jag sade innan: han är glad, vi är glada, men hans överordnade är inte glada, eftersom bas-tiden gav honom en löneförhöjning på 3000 kr/mån.
Trots det vill de inte bli av med honom, eftersom han är en väldigt duktig, om än dyr arbetare...
Så kan det gå.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Gafsan » 2011-02-13 23:38:06

Parvlon skrev:Du hade knappats lagt märke till att jag tycker att människor är de värdelösaste levande sakerna som springer runt på jorden om vi hade pratat IRL. Det du pratar om är åsikter om specifika individer, det är långt ifrån samma sak.

Nu har jag ju inte träffat dig så det kan ju hända att du har rätt :)

Men jag HAR träffat på ett antal andra människor (inklusive chefer) som haft samma inställning som du och aldrig förmått inse att även om man själv inte kan läsa av andra människor, så innebär det inte att andra inte kan läsa av en själv.
Gafsan

Inläggav Parvlon » 2011-02-13 23:45:37

Gafsan skrev:
Parvlon skrev:Du hade knappats lagt märke till att jag tycker att människor är de värdelösaste levande sakerna som springer runt på jorden om vi hade pratat IRL. Det du pratar om är åsikter om specifika individer, det är långt ifrån samma sak.

Nu har jag ju inte träffat dig så det kan ju hända att du har rätt :)

Men jag HAR träffat på ett antal andra människor (inklusive chefer) som haft samma inställning som du och aldrig förmått inse att även om man själv inte kan läsa av andra människor, så innebär det inte att andra inte kan läsa av en själv.
Det kan ha varit du som missuppfattat personerna.med eftersom du tydligen har missuppfattat mig. För de sa väl knappast till dig att de tycker att alla människor är värdelösa i sin natur helt apropå? Personerna jag har sagt något liknande till är väldigt sällan någon som jag har någon slags affärer med om jag inte vet att personen är förbannad på ett antal människor.

Att ha någon slags kraminställning funkar garanterat bäst på dagis.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Gafsan » 2011-02-13 23:49:20

Parvlon skrev:Det kan ha varit du som missuppfattat personerna.med eftersom du tydligen har missuppfattat mig. För de sa väl knappast till dig att de tycker att alla människor är värdelösa i sin natur helt apropå? Personerna jag har sagt något liknande till är väldigt sällan någon som jag har någon slags affärer med om jag inte vet att personen är förbannad på ett antal människor.

Nej, nej. De SA inte till mig att de tyckte att "alla människor är värdelösa". Däremot sken det igenom rätt tydligt i deras beslut och deras allmänna beteende - något som de själva verkade totalt omedvetna om. Tvärtom var det tydligt att flera av dem uppfattade sig själva som oerhört socialt kompetenta och bra ledare.
Gafsan

Inläggav Parvlon » 2011-02-13 23:57:51

Gafsan skrev:
Parvlon skrev:Det kan ha varit du som missuppfattat personerna.med eftersom du tydligen har missuppfattat mig. För de sa väl knappast till dig att de tycker att alla människor är värdelösa i sin natur helt apropå? Personerna jag har sagt något liknande till är väldigt sällan någon som jag har någon slags affärer med om jag inte vet att personen är förbannad på ett antal människor.

Nej, nej. De SA inte till mig att de tyckte att "alla människor är värdelösa". Däremot sken det igenom rätt tydligt i deras beslut och deras allmänna beteende - något som de själva verkade totalt omedvetna om. Tvärtom var det tydligt att flera av dem uppfattade sig själva som oerhört socialt kompetenta och bra ledare.
Vet inte vad som syftast med allmänt beteende men om du har gått och inbillat dig att en chef ska bete sig som fotfolket så är det du som har fått något om bakfoten. Man verkar nog lite mer viktigare än alla andra om man samtidigt som man "beter sig" ska hålla koll på de andra. Jag har fått det påpekat flera gånger att jag ska "sköta mitt" vid vanliga anställningar men jag är inte dummare än att jag märker av andras obehag med. Jag har oxå haft "sociala" chefer och jag ser dem nästan som pajasar. Värsta har varit de som trott att jag behöver beröm var och varannan dag. Iofs var de inte många år äldre än mig då, 25-30.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav geocache » 2011-02-14 0:07:01

Miche skrev:Din chef var med andra ord en tvättäkta idiot!

Ja, det var exakt det jag tänkte när h*n kom till jobbet dagen efter.

Jag tror inte att hans chef skulle uppskattat hans agerande med tanke på kostnader för arbetare som inte har något att göra...

Ja. Det var bara det att h*n dessutom var ordförande i den föreningen som drev etablissemanget vi jobbade på... så man skulle kunna säga att h*n var "sin egen" chef.
geocache

Olikheter

Inläggav Magoosan67 » 2011-02-14 0:34:05

rdos skrev:
ford skrev:a: blint följde yrkeshandboken, utan möjlighet att vara pragmatisk när det som var hantverksmässigt riktigt stod i konflikt med kundens önskemål, eller den lokale arbetarens (vi jobbar med egna områden) perosnliga erfarenhet av vad som funkat.

b: inte lyssnade på sina arbetare utan förutsatte att han visste bäst, även om den aktuelle arbetaren skött samma område i flera år och han själv bara satt sin fot där vid något enstaka tillfälle

Detta är lite av samma sak som jag skrev ovan. Att man låser sig vid sina egna favoritlösningar och saknar förmåga att tänka om när det visar sig att man har fel, om man ens har insikt om att man tänker fel.

De andra punkterna känner jag dock inte igen.

ford skrev:Av denna anledning kan jag se flera skäl till att en person med aspiga drag kanske inte bör vara chef/arbetsledare.

Det håller jag inte med om generellt. Det handlar alltid om vad som överväger, och framförallt så har alla aspies inte samma (för en chef, negativa) drag. Det finns givetvis även en drös med positiva drag som hög arbetsmoral, specifik kompetens, kreativ problemlösning som kan överväga eventuella negativa drag.

INSTÄMMER!
Alla är vi olika i diagnosen.. för att inte tala om personligheten!
Magoosan67
Ny medlem

Anslöt: 2011-02-05

Inläggav Miche » 2011-02-14 0:36:57

geocache skrev:
Miche skrev:Din chef var med andra ord en tvättäkta idiot!

[...]
Ja. Det var bara det att h*n dessutom var ordförande i den föreningen som drev etablissemanget vi jobbade på... så man skulle kunna säga att h*n var "sin egen" chef.

Ännu tydligare bevis för mitt påstående mao... ;)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav geocache » 2011-02-14 0:42:02

;-)

Ja. Det var för övrigt delvis den chefens beteende som fick mig att besluta mig för att aldrig någonsin igen ta ett jobb som arbetsledare.

"Dom där uppe" har inte minsta sympati att hämta hos mig.
geocache

Inläggav Magoosan67 » 2011-02-14 0:42:13

Gafsan skrev:
Magoosan67 skrev:
Parvlon skrev:Här såg jag en aspiechef för någon dag sedan.

Trivs man inte att köras med är det ganska logiskt att man söker sig till chefstitlar. Eller om det var att köra med andra som var viktigare.

Jag kan omöjligt tänka mig själv som anställd i en arbetsgrupp.
Mestadels avhängigt att jag upplever andra som tröga, långsamma, okunniga och ineffektiva... :roll:

Förlåt, men är inte den inställningen fruktansvärt dålig för en chef? Chefer som får en arbetsgrupp att prestera bra i längden brukar ju oftast vara de som ser människors positiva sidor och tar fram det bästa hos medarbetarna. Om chefen tycker att man är en idiot så brukar man ju prestera därefter också.

Jag menade jämställda kollegor. I och med att jag som chef har andra arbetsuppgifter kan jag jobba i vilken takt jag vill, och inte irritera mig på andras tempo eller effektivitet. Att irritera sig på saker hos andra innebär inte att jag delar med mig av känslorna. Jag är professionell och berömmer och lyfter personalen, eftersom det är en förutsättning för att de ska trivas och utvecklas i yrkesrollen.
Magoosan67
Ny medlem

Inläggav Magoosan67 » 2011-02-14 0:48:57

Parvlon skrev:Om en chef kommer in i fikarummet när de andra skämtar och börjar på att förklara en sak i allvarlig ton eftersom han eller hon inte förstått att det rör sig om ett skämt då är det inte chefen man skämtar med.

Att ha AS betyder inte att man är dum i huvudet. Jag förstår de flesta skämt jag hör.. därmed inte sagt att jag tycker de är roliga...
Magoosan67
Ny medlem

Inläggav Richard » 2011-02-14 18:56:52

Jag har varit arbetsledare, eller som vi kallade det, gruppchef.

Jag tror de trivdes med mig, för egentligen skulle jag o en till dela på det jobbet. Men hon sa; -Nä, fortsätt du att vara det, du sköter det så bra!
O det är ju kul att höra!

Så det blev mycket mer pappersjobb, o möten med produktionschefen. Men själva "chefandet" bestod i att dela ut arbetsuppgifter till runt 8-10 man. Men om nån inte ville göra det, så gällde det att hitta en lösning på det, o det gick oftast.

Jag blev det efter endast ca 1 år "på golvet". O sen blev jag även internutbildare, som utbildade nya personer o sommarjobbare. Sen fick jag gå mer avancerade kurser inom bl.a pressteknik, då vi arbetade mycket med pressar.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Gafsan » 2011-02-14 22:20:08

Parvlon skrev:Vet inte vad som syftast med allmänt beteende men om du har gått och inbillat dig att en chef ska bete sig som fotfolket så är det du som har fått något om bakfoten. Man verkar nog lite mer viktigare än alla andra om man samtidigt som man "beter sig" ska hålla koll på de andra. Jag har fått det påpekat flera gånger att jag ska "sköta mitt" vid vanliga anställningar men jag är inte dummare än att jag märker av andras obehag med. Jag har oxå haft "sociala" chefer och jag ser dem nästan som pajasar. Värsta har varit de som trott att jag behöver beröm var och varannan dag. Iofs var de inte många år äldre än mig då, 25-30.

Jag förstår inte riktigt det här inlägget, eller så håller jag inte med. Eller bådadera kanske förresten. Det är säkert olika på olika arbetsplatser men när man som jag jobbar på en arbetsplats med oerhört kompetent folk (vissa tillhör de absolut duktigaste och kunnigaste i världen på sina områden) blir det ju bara fånigt om cheferna går omkring och beter sig "viktigt". Hos oss är det så att cheferna måste vara socialt kompetenta i olika sammanhang och kunna representera verksamheten på ett bra sätt. Men som sagt, det är säkert olika.
Gafsan

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in