Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-12-11 16:23:44

Vad går andrumsdagen ut på? vad gör man?

Det vet jag inte ännu, men efter att vi haft det så kan jag berätta hur det gick och vad som hände.

Nu till en mer positiv grej(fast rätt gammal från 2010) om hur fel fördomar om Asperger kan vara. Det handlar om teaterlinjen "Teater Aspen" https://hd.se/helsingborg/2010/12/06/al ... n-ar-rund/ här på Sundsgårdens folkhögskola.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-12-13 0:47:45

plåtmonster skrev:Vad går andrumsdagen ut på? vad gör man?

Sedan kan det ju vara så att för en del kanske det helt enkelt inte finns något realistiskt alternativ pga övriga skolors oförmåga att förstå vad som behövs.

Vi höll i andrum i September (?) också, var du inte med då? Men man kan göra vad som helst. Spela en sång, läsa en text eller visa en liten kort snutt. Det tar bara 15 minuter. Vanligtvis avslutas det med en tyst minut.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-01-03 4:11:31

Nu ska sgården få en ny allmän linje.

http://hd.se/helsingborg/2012/12/18/sun ... la-far-30/
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Bambina » 2013-01-03 15:44:42

Jag vill inte gå in på något närmare, men efter vad jag nyligen hört om skolan, så rekommenderar jag ingen att gå där. Bara så ni vet.
Bambina
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2012-12-25

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Bambina » 2013-01-03 15:50:16

Skolan är långtifrån så bra som personalen där påstår att den är.
Bambina
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2012-12-25

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav plåtmonster » 2013-01-03 16:08:19

Är det relaterat till den religiösa bakrunden som skolan har? eller kanske bara ren oförmåga att förstå sina elever?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Bambina » 2013-01-03 16:21:05

plåtmonster skrev:Är det relaterat till den religiösa bakrunden som skolan har? eller kanske bara ren oförmåga att förstå sina elever?


Oförmåga att förstå sina elever. Vad jag uppfattat iallafall. Det finns speciellt en ur personalen, som alla alltid talat så varmt om, men som jag hört att favoriserar elever och inte bryr sig om att förstå sig på/lyssna på en del elever.
Bambina
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2012-12-25

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-01-04 6:07:17

När en elev trots flera varningar, tillsägelser och samtal fortfarande inte skärper sig finns det tyvärr inte så mycket mer att göra för lärare och rektorer än att stänga av eleven.

I mina ögon är det värre att låta en elev som förstör för alla andra gå kvar, även om eleven i fråga naturligtvis kommer ta mycket illa upp. I det här fallet var det ju problem redan från början, och jag tycker inte att man ska lägga all skuld på lärare och personal.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Bambina » 2013-01-04 6:20:47

Om vi pratar om samma situation, colaflaska, vilket jag ju inte vet om vi gör, så tror jag eleven i fråga vet att hen gjort fel och skyller inte precis allt på lärare å personal. Men det är ju bara vad jag tror.
Bambina
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2012-12-25

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav plåtmonster » 2013-01-04 6:30:29

Vad är det denna elev blivit tillsagd om?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-01-04 8:26:26

plåtmonster skrev:Vad är det denna elev blivit tillsagd om?

Eleven stalkade bland annat flertalet personer på internatet och fick besöksförbud i en del eftersom hen inte gav med sig. Dessutom skötte hen inte sina uppgifter på internatet utan lämnade tex. köket skitigt och möglig/dålig mat i kylskåpet.

Hen kunde stå och skrika i telefonen i hallen hur länge som helst vilket störde oss andra, så jag fick byta del av internatet pga det. Går inte att slappna av efter en stressig dag när någon står och skriker i ett väldigt lyhört hus.

Hen "tjallade" väldigt mycket, vilket visserligen inte är mot reglerna men som knappast gör en poppis hos övriga elever.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Bambina » 2013-01-04 9:35:23

Colaflaska, du hade slutat skolan, eller hur var det? Hur vet du då att hen inte får vara kvar på skolan? Förlåt, jag är bara nyfiken
Bambina
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2012-12-25

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-01-04 11:55:41

Bambina skrev:Colaflaska, du hade slutat skolan, eller hur var det? Hur vet du då att hen inte får vara kvar på skolan? Förlåt, jag är bara nyfiken

Jag har fortfarande kontakt med elever och personal.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Bambina » 2013-01-05 14:08:33

colaflaska skrev:
Bambina skrev:Colaflaska, du hade slutat skolan, eller hur var det? Hur vet du då att hen inte får vara kvar på skolan? Förlåt, jag är bara nyfiken

Jag har fortfarande kontakt med elever och personal.


Ah, okej. Men jag rekommenderar fortfarande inte skolan.
Bambina
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2012-12-25

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-01-06 16:58:34

Bambina skrev:
colaflaska skrev:
Bambina skrev:Colaflaska, du hade slutat skolan, eller hur var det? Hur vet du då att hen inte får vara kvar på skolan? Förlåt, jag är bara nyfiken

Jag har fortfarande kontakt med elever och personal.


Ah, okej. Men jag rekommenderar fortfarande inte skolan.

Du har inte lust att utveckla det? Varför rekommenderar du inte skolan?

Just nu bidrar du inte ett dugg till diskussionen.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-01-07 4:24:07

Asperger och sömnproblem, hänger det ihop? Klockan är 03:23. Kanske kvittar men just nu har jag sömnproblem, fast det beror inte på Asperger men tandvärk. Nu får jag betala för all den tid jag har undvikit att gå till tandläkaren :-)004
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Bambina » 2013-01-07 5:43:47

colaflaska skrev:
Bambina skrev:
colaflaska skrev:Jag har fortfarande kontakt med elever och personal.


Ah, okej. Men jag rekommenderar fortfarande inte skolan.

Du har inte lust att utveckla det? Varför rekommenderar du inte skolan?

Just nu bidrar du inte ett dugg till diskussionen.

Pga att, som jag skrev innan, vissa lärares totala oförmåga
att förstå sig på elever, samtidigt som åtminstone en ur personalen öppet både favoriserar och nedvärderar elever, trots att hen inte får göra det. Detta gäller inte bara den person vi skrev om innan, utan jag har hör från flera håll att folk reagerat på hens beteende, tyvärr utan att göra nåt åt saken
Bambina
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2012-12-25

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-01-07 11:05:14

Gud. God! Så Sundsgården har kickat en av de två datateknikerna(ni vet redan det men när jag tänker på det fattar jag vilket hemskt oteknologiskt ställe Sundsgården är), och den som är kvar försöker 'övertala' vår klassföreståndare att alla laptops byts mot tunnklienter.

Tunnklienterna ansluter till en central server(ja, så är arkitekturen) och den har problem bara med min tunnklient.
"Windows Server 2008 R2 Standard". Bara great! Fortsätt så. Om vi alla i klassen hade tunnklienter så skulle hela Sundsgårdens nät vara nere i månader!(ok, överdramatiserat men ändå!)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-01-09 13:10:38

colaflaska skrev:
Tor_och_i2p skrev:
KrigarSjäl skrev:Går man där blir man alltså påtvingad kristen mumbo jumbo.
Titta på folkhögskolor som betonar kritiskt tänkande istället...

Jag tror du har rätt i ovanstående, åtmindstone till viss grad. Gissa vad personalen meddelade oss för ungefär en halvtimme sedan?

"Obligatoriskt för Aspergerlinjen att hålla "andrum"(andrum är kristen tro) vecka 2 den 9:e Januari 2013"

De som vill ha 100% kritiskt tänkande bör nog välja något annat utbildningsmål, utan religionsinblandning alltså.

Även det får man reda på när man söker till linjen. En onsdag per termin håller AS-linjen i andrum som inte måste ha några religiösa inslag alls.

Ok, det är den 9:e Januari idag! Det är idag som andrum ska äga rum.(det har nog redan ägt rum!)
Jag kände en aning påfrestning mellan personal och en klasskamrat. Jag fattade/tolkade inte varför det skedde men när jag kom ihåg att min klass inte hade visat något intresse för att hålla i andrum, samt att det är idag så antar jag att personalen kan ha blivit påfrestade av det.

Detta ska vara "första gången"(enligt personalen) som Aspergerlinjen som helhet väljer att inte hålla i andrum den här terminen(som Colaflaska nämnde hålls varje termin)

Vi har också fått en ny mentor PX('X' för jag känner inte till efternamnet) som hjälper RMR för MB har slutat. PX har jobbat på Impius och känner till en del elever i vår klass. Hon är också trevlig och jag tror att ni skulle gilla henne om ni hade mött henne.

colaflaska skrev:Förstår inte riktigt vad som är problemet egentligen. Om man verkligen inte gillar religion, varför börjar man då på en kristen folkhögskola? Det är ju lite som att köpa en lägenhet mitt i staden när man hatar billjud..

Tja. Nu talar jag bara för mig själv, och jag valde linjen för att jag ville träffa fler Aspergare. Jag visste att skolan har en kristen grund och personligen så hade jag hjälpt till med andrum om klassen som helhet visade intresse. T.ex om alla i aspie klassen var kristna och ville gå(visade intresse) så skulle jag hänga med antar jag. Men nu är det ju så att väldigt få visade intresse.(om jag fortsätter såhär så missar jag lunchen...so....)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Flinta » 2013-01-09 14:05:39

Hur förhåller ni er till varandra på internatet? Förstår ni (kan ni tänka er) o accepterar varandras behov av ensamtid? Jag tänker kring om d förekommer att personer med AS väljer att sluta för att internatlivet blir för påfrestande? Att man i efterhand kommer på att "nej, internatlivet är alldeles för påfrestande".

Jag inbillar mig? att många NT som söker sig till internat ö h t vill och orkar umgås mycket mer än många med AS. Går d att se ngt mönster i att många med AS som söker sig till internat är ngt mer extroverta än "vanliga aspergaren" som oftare är mer introvert än extrovert. ADHD kanske e en fördel för en med AS på internat (som gör att vi lättare umgås mer spontant..)?

Vad tänker ni?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-01-09 17:43:37

Flinta skrev:Hur förhåller ni er till varandra på internatet? Förstår ni (kan ni tänka er) o accepterar varandras behov av ensamtid? Jag tänker kring om d förekommer att personer med AS väljer att sluta för att internatlivet blir för påfrestande? Att man i efterhand kommer på att "nej, internatlivet är alldeles för påfrestande".

Jag inbillar mig? att många NT som söker sig till internat ö h t vill och orkar umgås mycket mer än många med AS. Går d att se ngt mönster i att många med AS som söker sig till internat är ngt mer extroverta än "vanliga aspergaren" som oftare är mer introvert än extrovert. ADHD kanske e en fördel för en med AS på internat (som gör att vi lättare umgås mer spontant..)?

Vad tänker ni?

Jag ska svara imorgon, just nu kan jag inte koncentrera mig tillräckligt mycket. Men du har en bra poäng.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-01-14 1:22:09

Flinta skrev:Förstår ni (kan ni tänka er) o accepterar varandras behov av ensamtid?

Jag känner att när jag möter någon på internatet där jag bor(i samma hus som jag bor) så vill en del klasskamrater röra sig fritt utan att behöva säga "hej" eller behöva hälsa. Jag försöker förstå andras behov av att ha ensamtid, men det är nog inte något tema som kommit upp på husmötena. Om det har kommit upp på något husmöte så är jag omedveten om det för jag brukar inte känna till när husmötena äger rum, förutom när jag stöter på dem av ren slump.

Flinta skrev:Går d att se ngt mönster i att många med AS som söker sig till internat är ngt mer extroverta än "vanliga aspergaren" som oftare är mer introvert än extrovert.

Kanske inte att de som söker sig till internatet är mer extroverta men att de blir det på efterhand?
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-01-19 17:36:42

Sorry, jag tog för lång tid på att göra en redigering på mitt inlägg så jag fick inte fortsätta. Nu lägger jag upp det så som jag ville ha det:

Det här är lite väl inne på detaljer, men jag gjorde en felanmälan för villan (internatboende) 2012 Dec 12:e, och jag har inte fått något svar ännu. Felanmälan kan innebära att två dörrar behöver bytas ut och jag antar att det är därför det dröjer så mycket med svar. Jag antar att dörrar är jättedyra... :?

Vanligtvis när du låser en dörr så syns det rött untanför så att folk kan enkelt förstå att det är låst, så de inte tror att det är öppet och drar i handtaget. Så är det inte för 2 dörrar här så jag gjorde en felanmälan.

Jag har fått hjälp med andra felanmälningar som t.ex i början av höstterminen när de fixade vårt kylskåp efter min felanmälan. Jag gjorde även en felanmälan på vår klocka men jag fick hjälp av klasskamrater med det. Det var bara ett batteri som behövdes bytas ut och det gick suveränt.

Jag vill tillägga en grej som inte är alls relaterat med ovanstående. Jag brukar lägga upp hur det går för mig på skolan på min blogg, det kan anses dumt. Det är ett sätt för mig att hålla reda på läxor som jag behöver göra eller bara för att uttrycka mig.
När jag satt vid min tunnklient(dator) så blev jag tillsagd av personal att omedelbart sluta att "blogga" att sånt får jag göra på min fritid. Det här kanske jag inte borde skriva här, men min första tanke var "hoppsan, censur?".

Jag försökte förklara(jag var rätt irriterad. Jag borde nog ha förklarat det utan att bli upprörd, för det kanske betydde att jag hade förlorat argumentationen från början?) att det hjälper mig med lektionen, eftersom jag lägger upp saker som har med lektioner att göra. Detta kan anses extremt för jag tycker att har man väl haft IT i så många år så varför använder vi fortfarande papper och penna?
Jag antar att detta är en galax-kollission av Stenåldern och "Cyberspace" som jag utsätter mig för.

Jag vet inte vad jag ska tro men för tillfället så undviker jag att lägga upp nya saker på bloggen(aj! Jag utsätter mig för självcensur! Den värsta censuren!). Det är det bästa receptet för att det ska gå 100% åt skogen för mina studier här. Det hjälper inte precis att jag skriver det här men det beror nog på att jag är i eller nära en depression.

Noteringar för de som ansvarar för aspergerforum.se: Om jag brutit mot någon regel meddela gärna, eller ta bort grejer från inlägget. Tack på förhand.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav plåtmonster » 2013-01-20 21:20:52

Hur vet skolan att du bloggar? står ditt riktiga namn där? eller spionerar de på tunnklienterna eller lagrade filer? (kanske därför de är så tunnklientskåta) i övrigt så tycker jag att de inte har med det att göra övh......
(eller så är de rädda för vad som skall ska komma ut?)

Och om bloggen är viktig för att du ska klara studierna. Så kör över de ansvariga med ångvält.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in