Aspergerelitism?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav lasseivägen » 2011-03-11 23:25:31

Tror att många av oss likt mig. Har erfarenheter av att faktiskt man funnit rätta svar på en fråga. Efter det har vi blivit illa behandlade för att NT personer känner sig hotade. Problemet är bara att vi oftast inte driver saker bara för att hävda oss själva (vilket ofta NT gör) utan enbart för någon insikt om vad som är riktigt.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav mnordgren » 2011-03-11 23:58:43

Kimmelie skrev:I det här ser jag bara ytterligare ett exempel på hur NT förtrycker AS, förmodligen omedvetet, men det gör det inte mindre smärtsamt för den drabbade. Du är väl medveten om att du slår från en överlägsen position, medan han/vi försöker värja sig/oss från en underlägsen position?

Moderator:

Jag tycker du går för hårt fram här. Tänk på att medlemmen du vänder dig till är ny på forumet. Det är naturligtvis viktigt att nykomlingarna känner sig välkomna. Så försök att ta det lugnare i fortsättningen.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav DIProgan » 2011-03-12 11:16:00

lasseivägen skrev:Tror att många av oss likt mig. Har erfarenheter av att faktiskt man funnit rätta svar på en fråga. Efter det har vi blivit illa behandlade för att NT personer känner sig hotade. Problemet är bara att vi oftast inte driver saker bara för att hävda oss själva (vilket ofta NT gör) utan enbart för någon insikt om vad som är riktigt.

Förutom nu då för nu hävdar du dig en hel del :P
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav barracuber » 2011-03-12 13:16:48

DIProgan skrev:
lasseivägen skrev:Tror att många av oss likt mig. Har erfarenheter av att faktiskt man funnit rätta svar på en fråga. Efter det har vi blivit illa behandlade för att NT personer känner sig hotade. Problemet är bara att vi oftast inte driver saker bara för att hävda oss själva (vilket ofta NT gör) utan enbart för någon insikt om vad som är riktigt.

Vad syftar du få? Vilket inlägg? Inte hans korta inlägg ovan väl?

Obs jag är inte ute efter att diskutera om sjävdhävdelse är bra eller dåligt!
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav DIProgan » 2011-03-12 13:29:29

barracuber skrev:
DIProgan skrev:

Vad syftar du få? Vilket inlägg? Inte hans korta inlägg ovan väl?

Obs jag är inte ute efter att diskutera om sjävdhävdelse är bra eller dåligt!

Han ger ju typexemplet på att säga vi och dom. För att skriva om texten: Många av oss har rätt. NT har ofta gjort oss fel och är rädda. Vi gör inte saker för att ha rätt utan vi bara är det (NT är dåliga vi är bra).
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Kvasir » 2011-03-12 13:45:53

Jag har inte orkat läsa tråden noga, så mycket av detta är nog sagt redan, men i de fall fenomenet förekommer tror jag det handlar om i huvudsak två förklaringar:

1) Den ständiga upplevelsen av att vara annorlunda och ofta/alltid bli missförstådd av omvärlden. Får man då reda på att man inte är ensam om det utan tillhör en liten minoritetsgrupp med samma problem, så är det en ganska naturlig reaktion att försöka hitta styrkorna hos sig själv och denna minoritet och framhålla dessa styrkor. Att då ibland överdriva och framhålla den egna gruppen som överlägsen är varken konstigt eller ovanligt. Så sker ständigt mellan olika grupperingar bland NTs också. Det är ett allmänmänskligt beteende som inte vi heller brukar gå fria ifrån.

2) Många aspergare är väldigt inskränkta och ser sitt eget sätt att tänka och sina egna åsikter som det enda rätta, och allt annat är fel. Det är ingen bra egenskap, men vanlig och typisk för asperger. Alla har den inte, och för många, eller de flesta, minskar den med åren och de kommer till insikt om att det kan finnas olika sätt att tänka och se på saker. Tror man att man själv alltid har rätt så är det lätt att tro att man är överlägsen. Nu tror jag nog att väldigt många NT egentligen också har den typen av problem, men de har ofta tillräckligt många omkring sig som tänker på samma sätt, och de jämkar sitt tänkande mera med varandra. Dvs. de tror också att de tänker på det enda rätta sättet, men de är flera som tänker lika och därför stöder varandra och inte funderar på att andra kanske tänker annorlunda.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Pemer » 2011-03-12 15:56:51

+1
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-12 18:35:55

Jag vill bara förtydliga vad jag menar med funktionshinder. Det behöver inte vara en egenskap hos en person. Det kan också vara ett hinder i ens funktion som uppstår i relation till omgivningen. Funktionshinder är "situerade", beroende av situation. I en värld av småvuxna skulle det vara ett funktionshinder att vara 1.75 lång, eftersom det mesta inte skulle vara anpassat för den längden.

Men det kan också finnas sådant som i princip oberoende av omgivningen blir ett hinder. Där tänker jag på mina tics. De skulle inte vara helt problemfria även om de hyllades som positiva karaktärsdrag. Visst skulle det i vissa avseenden underlätta rejält, men tvångsmässigheten i dem skulle ändå vara påfrestande, både psykiskt och fysiskt, eftersom de hindrar mitt handlingsutrymme. Att jag lätt blir överväldigad av intryck begränsar också vad jag kan göra.

Alla (eller de flesta?) sätt att vara kan potentiellt innebära funktionshinder, beroende av sammanhanget. Vissa drag innebär en påfrestning/belastning i sig. Men jag tycker att det är fel att se t.ex. Asperger eller Tourette som enbart ett funktionshinder, eftersom personlighetstypen eller vad man nu vill kalla det också innebär en massa bra saker. Både mina tics och min känslighet för intryck bidrar till att göra mig kreativ och perceptiv.

Jag skulle inte vilja vara NT. Inget ont om NTs, men jag vill vara mig själv. Däremot behöver jag lite hjälp på traven att i det här samhället fungera optimalt som den jag är. Jag är glad att EyeQ verkar lindra mina tics (oavsett om det är placebo eller reell verkan), men ännu gladare att det gör det utan att ta bort mitt speciella sätt att tänka. Överkänsligheten för intryck har jag bara börjat lära mig hantera.

Allt detta med förbehåll för att jag inte får min diagnos förrän på måndag. Om jag inte får aspergerdiagnos kommer jag att bli väldigt besviken. Detta är inte avsett som någon form av elitism. Det skulle rubba min nyfunna identitet och självförståelse.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Pemer » 2011-03-13 3:18:59

+1 där också.

Handisams reklamfilm som brukade gå i Anslagstavlan härom året var riktigt bra på att belysa det här:

Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in