Asperger Vs Reflektioner 0-1?
28 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Ganesh skrev:Duras skrev:
Min uppfattning är att en journalist rapporterar oilka saker (via media till en större krets människor).
Debattartiklar skrivs av ex.vis ledarskribenter.
Rapportera är en sak som journalister gör. Men inte den enda. Din uppfattning är alltså felaktig.
Kommenterar är en annan. Refererar en tredje. Och som du tar upp. debatterar är en fjärde. Och det finns fler. Den journalistiska texten kan vara en krönika. Eller ett kåseri.
Ja, det kan stå "journalist" i anställningsavtalet samtidigt som personen syslar med en lång rad olika arbetsuppgifter. Men frågan här är vad en genomsnittlig 21-åring har för uppfattning och då tror jag min defintion ligger ganska nära. Förresten googlade jag lite innan jag skrev för att stämma av min egen tro och den visade sig ligga bra till.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:19:51, redigerad totalt 1 gång.
Man bör tänka sig in i Björkaes situation. Han ska utföra en uppgift på begränsad tid.
Kanske är han i ett klassrum han inte är van vid.
Det kan vara för varmt eller för kallt.
Solen lyser in in ögonen.
Stolen kan var för hög eller för låg.
Man glömde ta med sig bästa pennan och blir tvungen att låna en missfosterpenna.
Det gräver grävmaskiner utanför.
I det läget ska man:
Skriva som en journalist fast man aldrig har gjort det förr.
Debattera fast man hatar debatter.
Skriva om ett ämne som man inte kan alls och/eller tycker är helt ointressant.
Dessutom:
Snett framför sitter den hemliga kärleken på exakt rätt ställe för att man ska kunna se och njuta och drömma i flera timmar utan att denne märker nåt.
Samt att det finns en onödigt sexig tentavakt.
Och hur f-n ska man i den här situationen kunna få ner ett enda vettiigt ord på pappret undrar jag?
Jag har upplevt allt detta själv, dock ej samtidigt
Kanske är han i ett klassrum han inte är van vid.
Det kan vara för varmt eller för kallt.
Solen lyser in in ögonen.
Stolen kan var för hög eller för låg.
Man glömde ta med sig bästa pennan och blir tvungen att låna en missfosterpenna.
Det gräver grävmaskiner utanför.
I det läget ska man:
Skriva som en journalist fast man aldrig har gjort det förr.
Debattera fast man hatar debatter.
Skriva om ett ämne som man inte kan alls och/eller tycker är helt ointressant.
Dessutom:
Snett framför sitter den hemliga kärleken på exakt rätt ställe för att man ska kunna se och njuta och drömma i flera timmar utan att denne märker nåt.
Samt att det finns en onödigt sexig tentavakt.
Och hur f-n ska man i den här situationen kunna få ner ett enda vettiigt ord på pappret undrar jag?
Jag har upplevt allt detta själv, dock ej samtidigt
Och så lite självskryt....
Trots mitt stora HAT mot svenska-ämnet i gymnasiet försöker jag sen många år tillbaka utveckla min formuleringskonst till fulländning (specialintresse). Tycker jag fick till det rätt bra här ovan men kan nätt och jämnt skilja substantiv från verb....
Trots mitt stora HAT mot svenska-ämnet i gymnasiet försöker jag sen många år tillbaka utveckla min formuleringskonst till fulländning (specialintresse). Tycker jag fick till det rätt bra här ovan men kan nätt och jämnt skilja substantiv från verb....
Återgå till Att leva som Aspergare