"Asperger's Syndrom" vilket dumt namn!
70 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Allt som står i den här tråden har redan utretts i andra, men jag orkar inte leta mina gamla inlägg.
Så helt snabbt: för att det ska kunna heta "Downs syndrom" måste doktor Down ha haft det själv. Ergo: för att det ska få heta "Zombies inlägg" måste jag äta upp det, och så vidare. Vi sätter alltså dagligen allt möjligt i genitiv som inte alls är del av våra kroppar, som vi inte äger, som vi till och med bara har en tillfällig relation till. Den där snäva tolkningen är, ursäkta Inger att du kanske oförskyllt får klä skott än en gång, ett typexempel på kringvalsande anka som bevisar hur litet folk tänker på ens sitt eget språkbruk, och jag hoppas jag nu har bemött den för sista gången.
"[Jag har] Asperger" kan man säga, liksom "[Har du sett] Schumacher-Levy [?]". Men vill jag säga "~ komet", säger jag "Schumacher-Levys komet".
Vill man koppla ihop "Asperger" och "syndrom" för att man av ovana uppfattar -s:et som klumpigt, så går det också alldeles utmärkt: man säger "aspergersyndrom (aspergersyndromet, aspergersyndromen)". I övrigt hän visar jag till tråden för sär skrivningar.
Jag håller med Docfrasse om att diverse namn är åbäkigt långa. Men att offra normal grammatik, dessutom en detalj som ingen med svenska som modersmål ännu gör fel på i löpande text eller tal - för att bli av med en enda konsonant?
Det handlar inte om bekvämlighet. Det skulle icke gå i ett språk vars talare hade normal självkänsla med det (se "Språkspalten" i nattas).
Så helt snabbt: för att det ska kunna heta "Downs syndrom" måste doktor Down ha haft det själv. Ergo: för att det ska få heta "Zombies inlägg" måste jag äta upp det, och så vidare. Vi sätter alltså dagligen allt möjligt i genitiv som inte alls är del av våra kroppar, som vi inte äger, som vi till och med bara har en tillfällig relation till. Den där snäva tolkningen är, ursäkta Inger att du kanske oförskyllt får klä skott än en gång, ett typexempel på kringvalsande anka som bevisar hur litet folk tänker på ens sitt eget språkbruk, och jag hoppas jag nu har bemött den för sista gången.
"[Jag har] Asperger" kan man säga, liksom "[Har du sett] Schumacher-Levy [?]". Men vill jag säga "~ komet", säger jag "Schumacher-Levys komet".
Vill man koppla ihop "Asperger" och "syndrom" för att man av ovana uppfattar -s:et som klumpigt, så går det också alldeles utmärkt: man säger "aspergersyndrom (aspergersyndromet, aspergersyndromen)". I övrigt hän visar jag till tråden för sär skrivningar.
Jag håller med Docfrasse om att diverse namn är åbäkigt långa. Men att offra normal grammatik, dessutom en detalj som ingen med svenska som modersmål ännu gör fel på i löpande text eller tal - för att bli av med en enda konsonant?
Det handlar inte om bekvämlighet. Det skulle icke gå i ett språk vars talare hade normal självkänsla med det (se "Språkspalten" i nattas).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
Ja, skjut budbäraren bara! *snyftar på låtsas* Knappast jag som införde skippandet av genitiv-s men jag måste erkänna att jag välkomnar det, särskilt på engelska där man spar in på en irriterande apostrof också.
Med risk för att hädanefter bli betraktad som lingvistiskt efterbliven så brukar jag säga "jag har Asperger" till folk som har ett hum om såna saker och de brukar då fatta vad jag menar. (Till övriga säger jag ingenting för då måste jag ge långa förklaringar som jag inte orkar.)
Vad övriga säger eller skriver är väl upp till dem.
Med risk för att hädanefter bli betraktad som lingvistiskt efterbliven så brukar jag säga "jag har Asperger" till folk som har ett hum om såna saker och de brukar då fatta vad jag menar. (Till övriga säger jag ingenting för då måste jag ge långa förklaringar som jag inte orkar.)
Vad övriga säger eller skriver är väl upp till dem.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
*auctoritas linguistica ritar en genitivfri ring runt Inger och anmodar smittan att hålla sig innanför*
Nej, allvarligt talat (for the record, Inger förstår det nog redan): vem kan förbjuda någons personliga språkbruk - det jag kritiserar är oansvarighet från ansvarigt håll med det allmänna eller anbefallna språkbruket, i övrigt försöker jag göra vad de ansvariga borde ha gjort: rekommendera utifrån en förhoppningsvis sanningsenlig och kontrollerbar redovisning av hur språket ligger till.
Nej, allvarligt talat (for the record, Inger förstår det nog redan): vem kan förbjuda någons personliga språkbruk - det jag kritiserar är oansvarighet från ansvarigt håll med det allmänna eller anbefallna språkbruket, i övrigt försöker jag göra vad de ansvariga borde ha gjort: rekommendera utifrån en förhoppningsvis sanningsenlig och kontrollerbar redovisning av hur språket ligger till.
Är det bara jag som tycker att Asperger's Syndrom låter krångligt och är svårt att uttala? Jag blir hela tiden frestad att bara skriva "autism".
1. Inte krångligt kanske, men fult. Jag har alltid känt mig illa till mods av namnet.
2. Nej
3. Autism är ett finare ord, men inte lika klargörande. Autismspektrumstörning är också godkänt.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
Tänker du rent fonetiskt nu? För ordet "autism" får mig att tänka på den tragiska historien kring "Sveriges farligaste kvinna".Anastasia skrev:3. Autism är ett finare ord, men inte lika klargörande. Autismspektrumstörning är också godkänt.
Mycket coolare att ha matematiska samband och kometer döpta efter sig.Ensamflickan skrev:Savanten Svante skrev:Ensamflickan skrev:inte han som uppfann det...)
Hmm. Guds syndrom då, kanske? Fast ur den synvinkeln blir ju alla syndrom Guds syndrom...
Just därför jag inte gillar företeelsen att döpa sjukdomar och funktionshinder efter den som upptäckt/uppfunnit (hm... ) dem...
Sjukdomar och syndrom borde man kunna få döpa efter sina fiender.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
- Proffe Slimp
- Anslöt: 2008-08-03
Men nu talar vi alternativa historielinjer, va?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
- Proffe Slimp
- Anslöt: 2008-08-03
"Hon är aspig"
"He's an aspie"
"Jag har asperger"
"Jag har snackat med aspergare"
"Vi snackade om AS"
"Aspergers syndrom"
"Aspergersyndromet"
"Aspergerforskare kan inte stava svenska korrekt"
"He's an aspie"
"Jag har asperger"
"Vi snackade om AS"
"Aspergers syndrom"
"Aspergersyndromet"
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
Du gav mig ett glatt leende Savanten Svante
Savanten Svante skrev:Ensamflickan skrev:inte han som uppfann det...)
Hmm. Guds syndrom då, kanske? Fast ur den synvinkeln blir ju alla syndrom Guds syndrom...
Hej Savanten Svante och tack för din fyndiga kommentar (citerat ovan!) Du gav mig denna morgon mitt första glada leende!
Må fortsatt riktigt riktigt gott Savanten Svante !
/T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
Aspergerin oireyhtymä
Chilehead skrev:Vad säger ni om den här:
Della sindrome di Asperger
eller:
Aspergerin oireyhtymä
Fast i Finland använder dom mer uttrycket AS-person
Hej Chilehead....undrar försynt om du har föräldrar från Finland eftersom du är så superduktig i finska? (Aspergerin oireyhtymä)
Må fortsatt väl!
/T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp skrev:Tänker du rent fonetiskt nu? För ordet "autism" får mig att tänka på den tragiska historien kring "Sveriges farligaste kvinna".
Ja, jag tänker rent fonetiskt. Autism är ett mjukare ord, medan Asperger låter så hårt och kantigt, och innehåller bokstäver som jag inte gillar så mycket, som t:ex p och g. Ordet syndrom är inte heller så snyggt, och sen får det mig att tänka på diagnoser som Downs syndrom.
Jag får också trevligare associationer av "autism" än av "asperger". Autism får mig att tänka på "barnet i glaskupan" och något lite mystiskt och gåtfullt, medan min spontana bild av en aspergare är en "ful, finnig datanörd".
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: Aspergerin oireyhtymä
tenderly skrev:Chilehead skrev:Vad säger ni om den här:
eller:
Aspergerin oireyhtymä
Hej Chilehead....undrar försynt om du har föräldrar från Finland eftersom du är så superduktig i finska? (Aspergerin oireyhtymä)
Hehe, han har nog bara klickat på olika språk i vänstermenyn på wikipedia... *gissar*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:tenderly skrev:Chilehead skrev:Vad säger ni om den här:
eller:
Aspergerin oireyhtymä
Hehe, han har nog bara klickat på olika språk i vänstermenyn på wikipedia... *gissar*
Gissa kan man ju alltid men faktum är att mina föräldrar är finnar, jag själv är född i Göteborg, gick i en finsk klass låg o mellan stadiet hade finska kompisar osv lärde mig inte svenska ordentligt förrän på högstadiet
fast nu är min finska ganska bristfällig för att hemma blir det blandspråk
Jos joku epäilee että osaanko suomea niin se voi heittäytyä seinään
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
tenderly skrev:Chilehead skrev:Vad säger ni om den här:
eller:
Aspergerin oireyhtymä
Må fortsatt väl!
/T
superduktig är jag inte men jag kan finska pga föräldrar skola kompisar men har svårt och samtala när man är i Finland
Har du kopplingar till finland?
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
Behöver inte döpas efter Upptäckaren
Savanten Svante skrev:Det är ju döpt efter Hans Asperger. Ska vi byta namn på honom?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Asperger
Nej men man måste ju inte döpa handikappet efter upptäckaren. Klassisk autism heter ju inte Kanners syndrom trotts att Kanner upptäckte det.
Senast redigerad av Jonas1968 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: Behöver inte döpas efter Upptäckaren
Jonas1968 skrev:Savanten Svante skrev:Det är ju döpt efter Hans Asperger. Ska vi byta namn på honom?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Asperger
Nej men man måste ju inte döpa handikappet efter upptäckaren. Klassisk autism heter ju inte Kanners syndrom trotts att Kanner upptäckte det.
Känner till en del personer som säger att dom har Kanners men då måste dom uttrycka sig felaktigt?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 14:22:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:"Hon är aspig"
"He's an aspie"
"Jag har asperger"
"Vi snackade om AS"
"Aspergers syndrom"
"Aspergersyndromet"
Tycker jag var en utmärkt exempelsamling på god svenska plus en korrekt engelsk fras för den som vill spela cool.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor