Asperger och verkligheten: perception

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och verkligheten: perception

Inläggav Sisyfos » 2018-05-23 10:56:22

Hej. Eftersom det (kan uppfattas som att det) är mycket text ska en förklaring ges: LÄS SPOILERN:
Spoiler: visa
Diskussionen handlar om hur AS:are uppfattar verkligheten. Beskriv gärna hur du personligen uppfattar verkligheten sakligt. Undvik att diskutera andra AS:are förmåga att uppfatta verkligheten. Se forumreglerna nedan i en annan spoiler om detta. Vänligen håll er till detta ämne; som förklarades: Hur AS uppfattar verkligheten


Hur vi uppfattar vår värld formar vår identitet; upplevelser, och allmänt vilka förutsättningar vi har i vårt liv beror på iakttaganden som vi är medvetna om, därigenom tolkandet av vår omvärld, som avgör vår valfrihet och således det liv vi kan skapa för oss själva. Den yttersta gränsen är vårt undermedvetna, som begränsas funktionellt av våra betingelser. Enligt vissa kan man genom vissa metoder medvetandegöras därom, te.x. psykoanlytiskt; emellertid kommer jag att fokusera på det medvetna -- ingenting hindrar er från att diskutera det psykoanalytiska eller annat ämne i övrigt, mer eller mindre fritt, under förutsätningen att det inte sker sker fullständigt fritt utan anslutning till ämnet i tråden (-- OT kan som bekant senare utbrytas och som jag har förstått det utifrån en bedjan till er alla, är OT nyttigt för AS-forumet). Däremot vill jag be er att inte avsiktligen diskutera ämnen och diskussioner som inte gäller för hur vi uppfattar vår omvärld; i görligaste mån. Eftersom det är nämligen trådens ämne; frihet finns för er att starta trådar, såsom jag har gjort om vissa personer eller i övrigt -- några ämnen bör dock inte alls diskuteras i en specifik tråd eller i ett inlägg. Det som sagts är inget strikt krav eller något som helst förbud; emellertid är det avgörande är att diskussionen hålls sakligt och förutsätter att inga personangrepp eller spekulationer om annan forummedlem förekommer. Detta överensstämmer i princip med forumreglerna.

Människan kan inte fullkomligt förstå och uppfatta världens beskaffenhet, våra sinnen är begränsande för den information som är mottaglig och vidare även informations hantering, vid förståelse av världen -- härtillhörande personliga upplevelser. Dessutom är det objektiva inte sällan subjektivt även trots goda perceptuella överensstämmelse, pga psykologiska betingelser hos var och en, vilket leder till skilda uppfattningar. Med detta sagt vill jag utröna vad som präglar människan i allmänhet; och särskilt oss med AS. Vad är avgörande för ens verklighetsuppfattning? Vilka skillnader finns det mellan NT:s och AS? Mina förhoppningar är att kunna bereda ett underlag för att diskutera mer om ToM i ett senare skede (i en annan tråd om så är möjligt).

Hans-Georg Gadame skrev:The focus of subjectivity is a distorting mirror


Albert Einstein skrev:Man tries to make for himself in the fashion that suits him best a simplified and intelligible picture of the world; he then tries to some extent to substitute this cosmos of his for the world of experience, and thus to overcome it. This is what the painter, the poet, the speculative philosopher, and the natural scientist do, each in his own fashion. Each makes this cosmos and its construction the pivot of his emotional life, in order to find in this way the peace and security which he cannot find in the narrow whirlpool of personal experience.


När Sokrates vände sig bort från sin tidigare filosofiska utgångspunkt i Anaxagoras för att vidareutveckla sin metod, den sokratiska, uttryckte han sig i linje med: Om jag hade försökt förstå verklighetens beskaffenhet, genom att omedelbart observera den förutom något filter, så hade jag blivit intellektuellt bländad. Därför vill jag be samtliga forummedlemmar att respektera ämnet, och att diskussionen som förs sakligt i tråden.

Forumregler:
Spoiler: visa
• tänk på vad du skriver och vem du skriver det till.
håll dig till ämnet för tråden
skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv

"Yttrandefrihet är viktigt men om den inte förvaltas rätt [...] hårdare tillämpning av befintliga regler när inlägg och trådar riskerar att leda till starka konflikter eller extrema yttringar. Detta betyder i praktiken att trådar eller inlägg kan komma att låsas, flyttas, raderas och censureras om sammanhanget indikerar att det föreligger risk för en extremt aggressiv debatt"

Det kan knappast föreligga något kontroversiellt att diskutera ett ämne om verkligheten i sig. Inte sakligt. Däremot kan det vara känsligt att diskutera hur en annan forummedlem faktiskt uppfattar verkligheten. Därför bör tråden hållas fri från dessa typer av inlägg, som är otillbörlig; helt i linje med forumreglerna ska diskussioner föras. Inlägg bör varken innehålla angrepp eller spekulationer om en annan forummedlem. Vänligen respektera detta.


Auditiv perception
Studier pekar på att det finns ett samband mellan hur personer med AS uppfattar ljud. Det är allmänt vedertaget att personer med AS har sensoriska avvikelser:
Spoiler: visa
De som har Aspergers syndrom kan uppvisa en rad andra sensoriska, utvecklingsrelaterade och fysiologiska avvikelser. Barn med AS kan uppleva en viss fördröjning i utvecklingen av finmotoriken och/eller grovmotoriken. I vissa fall kan personer med AS ha en udda gångstil och kan ha tvångsmässiga rörelser i fingrar, händer, armar eller ben,[32] däribland tics.[33][34]

I allmänhet tilltalas personer med Aspergers syndrom av välordnade saker. Vissa forskare nämner införande av rigida rutiner (för sig själv eller andra) som ett kriterium för diagnos. Det förefaller som ändringar av deras rutiner orsakar höga nivåer av ångest för många med syndromet.[35]

Vissa personer med AS upplever varierande grader av sensorisk överstimulering och är ytterst känsliga för beröring, dofter, ljud, smaker och synintryck. De kan föredra mjuka kläder, bekanta dofter eller vissa sorters mat. Vissa kan vara patologiskt känsliga för kraftiga ljud (då vissa personer med Aspergers syndrom har hyperakusi) eller starka lukter eller ogilla att bli berörda. Exempelvis uppvisar vissa barn med AS en stark motvilja mot att någon rör vid deras huvud eller rufsar till deras hår, medan andra tycker om att bli berörda men ogillar kraftiga ljud. Sensorisk överstimulering kan förvärra problem som sådana barn möter i skolan, eller vuxna i arbetslivet, där bullernivåer i klassrummet eller på arbetsplatsen kan bli outhärdliga för dem.[32] Vissa är oförmögna att stänga ute vissa repetitiva ljud eller bakgrundsljud, som en klockas ständiga tickande eller en TV i ett annat rum i huset. De flesta barn slutar att uppfatta detta ljud efter en stund och kan bara höra det om de medvetet lyssnar efter det, men ett barn med AS kan ofta bli distraherat, upprört eller till och med (i fall där barnet har problem med att reglera känslor som ilska) aggressivt om ljudet håller i sig.[36]

Lysrör samt bildskärmar med låg uppdateringsfrekvens (vilka båda ofta kan påträffas i skolor) kan vara mycket störande synintryck för personer med Aspergers syndrom, och bidra till i övrigt oförklarlig huvudvärk, dåligt humör och upprördhet.[37]

En studie av barns temperament har visat att barn med autismspektrumstörningar av sina föräldrar bedömdes ha mer extrema nivåer på en bedömningsskala än barn med typisk utveckling
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers ... Avvikelser
. Härvidlag finns studier vilka jag särskilt vill uppmärksamma om auditiv perception, som följer nedan. Senare även övriga studier om perception; sålunda om ni har något att tillägga om hur vi uppfattar verkligheten hade det varit högst angeläget att framföra dessa i diskussionen, och inte endast om audtiv perception.

Bakgrund till studien
Auditory Pitch Perception in Autism Spectrum Disorder Is Associated With Nonverbal Abilities,
Rakhee Chowdhury, et al. skrev:
Atypical sensory perception and heterogeneous cognitive profiles are common features of autism spectrum disorder (ASD). However, previous findings on auditory sensory processing in ASD are mixed


Om studien
Auditory Pitch Perception in Autism Spectrum Disorder Is Associated With Nonverbal Abilities,
Rakhee Chowdhury, et al. skrev:
Here, children with ASD, and age- and intelligence quotient (IQ)-matched typically developing children, were tested on a low- and a higher level pitch processing task. Verbal and nonverbal cognitive abilities were measured using the Wechsler’s Abbreviated Scale of Intelligence.


Resultat
Auditory Pitch Perception in Autism Spectrum Disorder Is Associated With Nonverbal Abilities,
Rakhee Chowdhury, et al. skrev:
There were no group differences in performance on either auditory task or IQ measure. However, there was significant variability in performance on the auditory tasks in both groups that was predicted by nonverbal, not verbal skills. These results suggest that auditory perception is related to nonverbal reasoning rather than verbal abilities in ASD and typically developing children.

Källa: https://core.ac.uk/download/pdf/84095726.pdf

Närmare om auditiv perceptionsförmåga, där uppvisandet av betydande skillnader förelåg grupperna emellan.

Auditory Pitch Perception in Autism Spectrum Disorder Is Associated With Nonverbal Abilities,
Rakhee Chowdhury, et al. skrev:
Two different auditory tasks were used to examine this relationship, a low-level pitch direction (PD) task and a high-level global-local (GL) task. Cognitive abilities were assessed using the verbal and non-verbal IQ subtests of the WASI. No differences in performance were found between the ASD and TD groups on any of the auditory tasks or cognitive measures.

However, there was a significant relationship between non-verbal skills and auditory perception in ASD and TD, for both simple and complex auditory tasks. The present findings add to the existing literature on preserved auditory perception in a subsample of school-age age children with ASD without intellectual impairment and support the idea of ‘islets of abilities’ in ASD.


Resultatens innebörd.

Auditory Pitch Perception in Autism Spectrum Disorder Is Associated With Nonverbal Abilities,
Rakhee Chowdhury, et al. skrev:
These results also provide motivation to study the role of non-verbal intelligence to explain individual differences in sensory processing in ASD and can lead to a better understanding of perceptual-cognitive phenotypes in ASD.


Personliga reflektioner om studien
Jag finner slutsatsen intressant: huruvida förståelse för de perceptuell-kognitiva fenotyperna hos AS kan klargöras och bättre förstås genom studium av icke-verbala skillnader. För mig förefaller det så att flera med AS trots samma diagnos -- eller beskrivning -- om deras tillstånd väsentligt skiljer sig åt; sålunda är det ett rimligt antagande om olika fenotyper. Jag hoppas innerligt att studier ska utmynna i klara beskad häromkring.

Övriga närliggande studier: Inledning
I en annan studie om auditiv perception undersöktes kavsi-stavelser, vilka inte motsvarades av språkliga stimuli, med reella-stavelser, och även annan auditiv stimuli, hos AS:are samt NT:s. Studien utgick från en välkänd studie, där det finns stark evidens för predisposition hos AS:are att uppfatta enskilda auditiv objekt (i detta fallet stavelser) på förhand. M.a.o. en utpräglad selektiv hörsel för viss auditiv information. Jag ska redogöra välberömda studier i korthet; slutligen därefter vidareutveckla studien som anfördes i detta stycket först.

Evidence for reduced domain-specificity in auditory processing in autism.
Järvinen-Pasley, Heaton P., 25 October 2007 skrev:
Neurological and behavioral findings indicate that atypical auditory processing characterizes autism. The present study tested the hypothesis that auditory processing is less domain‐specific in autism than in typical development. Participants with autism and controls completed a pitch sequence discrimination task in which same/different judgments of music and/or speech stimulus pairs were made. A signal detection analysis showed no difference in pitch sensitivity across conditions in the autism group, while controls exhibited significantly poorer performance in conditions incorporating speech. The results are largely consistent with perceptual theories of autism, which propose that a processing bias towards featural/low‐level information characterizes the disorder, as well as supporting the notion that such individuals exhibit selective attention to a limited number of simultaneously presented cues.
Källa: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ful ... 07.00637.x

Enhanced perceptual processing of speech in autism.
Järvinen-Pasley, Wallace GL, Ramus F, Happé F, Heaton P., Dev Sci. 2008 Jan;11(1):109-21 skrev:
Theories of autism have proposed that a bias towards low-level perceptual information, or a featural/surface-biased information-processing style, may compromise higher-level language processing in such individuals. Two experiments, utilizing linguistic stimuli with competing low-level/perceptual and high-level/semantic information, tested processing biases in children with autism and matched controls. Whereas children with autism exhibited superior perceptual processing of speech relative to controls, and showed no evidence of either a perceptual or semantic processing bias, controls showed a tendency to process speech semantically. The data provide partial support to the perceptual theories of autism. It is additionally proposed that the pattern of results may reflect different patterns of attentional focusing towards single or multiple stimulus cues in speech between children with autism and controls.
Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18171373

De två studierna är delvis motstridiga, huruvida AS på förhand uppfattar särskilda mönster. Därav vidtogs en studie för att avgöra diskrepans som förelåg. Se första stycket under övriga studier.

Bakgrund till studien
Cheng, Stella T. T., Gary Y. H. Lam, and Carol K. S. To. “Pitch Perception in Tone Language-Speaking Adults With and Without Autism Spectrum Disorders.” i-Perception 8.3 (2017): 2041669517711200. PMC. Web. 23 May 2018. skrev:Enhanced low-level pitch perception has been universally reported in autism spectrum disorders (ASD). This study examined whether tone language speakers with ASD exhibit this advantage. The pitch perception skill of 20 Cantonese-speaking adults with ASD was compared with that of 20 neurotypical individuals. Participants discriminated pairs of real syllable, pseudo-syllable (syllables that do not conform the phonotactic rules or are accidental gaps), and non-speech (syllables with attenuated high-frequency segmental content) stimuli contrasting pitch levels. The results revealed significantly higher discrimination ability in both groups for the non-speech stimuli than for the pseudo-syllables with one semitone difference. No significant group differences were noted.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... 9517711200

Allmänt Om auditiv perception hos AS
Cheng, Stella T. T., Gary Y. H. Lam, and Carol K. S. To. “Pitch Perception in Tone Language-Speaking Adults With and Without Autism Spectrum Disorders.” i-Perception 8.3 (2017): 2041669517711200. PMC. Web. 23 May 2018. skrev:Idiosyncratic sensory responses can be hyposensitive or hypersensitive, and many individuals with ASD show both response types within the same modality (Kern et al., 2006). In terms of auditory hyposensitivity, children with ASD may show no reaction to speech even though they have a normal hearing threshold (Grandin & Scariano, 1986). At the same time, they may exhibit auditory hypersensitivity to certain acoustic signals that manifest as distress.


Övriga studier som hade vidtagits hade visat sig vara behäftade med viss diskrepans, snarare oklarheter om AS auditiva perception, då resultaten var i viss mån motstridiga. Fastän det fanns stöd för teori, om AS:are förhöjda färdigheter för auditiv perception, där auditiv stimuli i större utsträckning hanterades mer korrekt än hos NT:s. Så fanns det även studier som pekade på motsatsen. Nämligen att det rörde sig om ett undantag för AS-gruppen som studerades. Att AS i allmänhet inte hade en sådan förmåga. Se nedan; notera studien är senare än studierna ovan.

The relationship between auditory processing and restricted, repetitive behaviors in adults with autism spectrum disorders.
Kargas N1, López B, Reddy V, Morris P., J Autism Dev Disord. 2015 Mar;45(3):658-68. skrev:
Current views suggest that autism spectrum disorders (ASDs) are characterised by enhanced low-level auditory discrimination abilities. Little is known, however, about whether enhanced abilities are universal in ASD and how they relate to symptomatology. We tested auditory discrimination for intensity, frequency and duration in 21 adults with ASD and 21 IQ and age-matched controls. Contrary to predictions, there were significant deficits in ASD on all acoustic parameters. The findings suggest that low-level auditory discrimination ability varies widely within ASD and this variability relates to IQ level, and influences the severity of restricted and repetitive behaviours (RRBs). We suggest that it is essential to further our understanding of the potential contributing role of sensory perception ability on the emergence of RRBs.

Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25178987

Antaganden om skillnader för auditiv perception mellan AS och NT:S
Cheng, Stella T. T., Gary Y. H. Lam, and Carol K. S. To. “Pitch Perception in Tone Language-Speaking Adults With and Without Autism Spectrum Disorders.” i-Perception 8.3 (2017): 2041669517711200. PMC. Web. 23 May 2018. skrev:Possible explanation for the absence of atypical performance of the ASD group might be that enhanced perception in ASD is not determined by sound complexity. Čeponienė et al. (2003) suggested that the main problems of the children with high-functioning ASD lie in selective attention to “speech-like” stimuli; rather than at the sensory processing stage.

Stimuli complexity may still be a potential factor that contributes to the unusual auditory processing in ASD (Samson et al., 2011)


Jag finner det intressant, hur vi med AS på goda grunder kan antas vara predisponerade till repetitiva beteenden, som i sin tur leder till förbättrad förmåga. Och när vi väl har framtagit en (personlig) modell, anpassad utifrån våra personliga förutsättningar, härigenom förenlig med vår sensoriska idiosynkrasi, så kan vi ytterst precist avgöra fakta. Däri kan det förmodas finnas förklaring för vår analytiska förmåga. Eftersom vi med större färdighet än NT:s, för just det specifika perceptionsfältet, visuellt, auditivt etc., kan på förhand från vårt mönster plocka upp mindre informationsbitar, vilka tidigare varit kända för oss. Jfr med Järvinen-Pasley, Wallace GL, Ramus F, Happé F, Heaton P., Dev Sci. 2008 Jan;11(1):109-21. Låt oss närmare kasta en återblicka på Sokrates, det som citerades ovan: god förståelse av verkligheten förutsätter ett filter, förutom ett filter blir vi intellektuellt bländade.

Resultat
Cheng, Stella T. T., Gary Y. H. Lam, and Carol K. S. To. “Pitch Perception in Tone Language-Speaking Adults With and Without Autism Spectrum Disorders.” i-Perception 8.3 (2017): 2041669517711200. PMC. Web. 23 May 2018. skrev:The ASD group demonstrated significantly weaker performance in discriminating the pitch pairs for the pseudo-syllable stimuli than non-speech stimuli and the differences between real syllable and non-speech, real syllable and pseudo-syllable were not significant. More specifically, the effect of stimulus type lay in the one semitone difference condition. The same pattern of better performance in non-speech and real syllable conditions than pseudo-syllable was also observed in the NT group.

The present results only supported the claim that enhanced perceptual processing in ASD, when compared with non-ASD counterparts, may be mainly limited to low-level simple pure tone processing (e.g., Bonnel et al., 2003; Heaton, 2003; Heaton, Hudry et al., 2008; Lepistö et al., 2008; Mottron et al., 2006; O’Riordan & Passetti, 2006) but not spectrally complex stimuli as those used in the present study (Samson et al., 2011).

Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... 9517711200

Resultatens innebörd kan tolkas mot bakgrund av en annan studie som jag f.ö. fann intressant. Det gällde förmåga att uppfatta ljud och icke-verbal förståelse hos personer med AS. Det ska uppmärksammas att senaste studien vilken förklarades precis ovanför var från 2018. Det är inte helt otänkbart att det inte hade beaktat den studien som ska beskrivas nedanför från 2017.

Sammanfattning
Auditory Pitch Perception in Autism Spectrum Disorder Is Associated With Nonverbal Abilities.
Chowdhury et al skrev:
Atypical sensory perception and heterogeneous cognitive profiles are common features of autism spectrum disorder (ASD). However, previous findings on auditory sensory processing in ASD are mixed. Accordingly, auditory perception and its relation to cognitive abilities in ASD remain poorly understood. Here, children with ASD, and age- and intelligence quotient (IQ)-matched typically developing children, were tested on a low- and a higher level pitch processing task. Verbal and nonverbal cognitive abilities were measured using the Wechsler's Abbreviated Scale of Intelligence. There were no group differences in performance on either auditory task or IQ measure. However, there was significant variability in performance on the auditory tasks in both groups that was predicted by nonverbal, not verbal skills. These results suggest that auditory perception is related to nonverbal reasoning rather than verbal abilities in ASD and typically developing children. In addition, these findings provide evidence for preserved pitch processing in school-age children with ASD with average IQ, supporting the idea that there may be a subgroup of individuals with ASD that do not present perceptual or cognitive difficulties. Future directions involve examining whether similar perceptual-cognitive relationships might be observed in a broader sample of individuals with ASD, such as those with language impairment or lower IQ.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28683588

Reflektioner om auditiv perception. Det kan tänkas att semantiska betydelser vid kommunikation, som är mer komplex och inte bokstavlig, kan förstås med stöd av kognitiva förmågor. Genom ihärdiga försök att tolka och strävas att försök förstå tänkbara tolkningar. Mot bakgrund av studierna ovanför, krävs förståelse för det filter vi har när vi på förhand tolkar in information; härtill kan det även spekuleras huruvida depression varigenom förnimmelser av maktlöshet påverkar plasticitet härför anpassning och medvetandegörande av filter, vilka förvränger verkligheten. Vad gäller kroppsspråk saknar jag förnärvarde närmare information omkring studier gällande visuell perception och betingelser hos AS, därutav att tolka sådan information, som kan underlätta det sociala samspelet eller en utökad förståelse förståelse för verkligheten f.ö.

Hans-Georg Gadamer skrev:We cannot understand without wanting to understand, that is, without wanting to let something be said [...] Understanding does not occur when we try to intercept what someone wants to say to us by claiming we already know it.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Återgå till Intressanta intressen



Logga in