asperger och synfel
58 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Zombie skrev:Att sakta och grundligt rulla med ögonen lär också vara bra för psyket har jag hört.
Det kan nog stämma. Jag mår alltid bättre när jag fått

Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:19:45, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:Jag fick dålig syn som 17-åring. Hade linser fram tills för några år sedan då jag drabbades av en ögoninfektion. Har nu överkänsliga horninnor tyvärr.
Jag antar att du provat ett antal ögondroppar?
Jag har Sjögrens och har extremt torra ögon, kunde bla förut inte ha smink eller ens ha ögonen öppna för mkt när det var som värst... Nu är det ju inte samma sak som en infektion iofs men en av de tre ögondroppar jag har (Lecrolyn/Lomudal) fungerar som "klister" för hornhinnan och fungerar mkt bra för mig i kombination med Sincon och Artelac. Verkligen en "long shot" att det skulle funka för dig men kanske?
Kan nu ha linser ibland men framförallt slipper jag den där konstanta extremt obehagliga torra känslan i ögat om jag bara droppar tillräckligt.
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 19:19:45, redigerad totalt 1 gång.
Närsynt Använder glasögon. Mina ögon tål inte linser. Jag nästan förstörde dem med linser men numera känns glasögon okej och det är dyrare och mer pill med linser. Problemet bara vid sol, bör ta tag i det.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:19:45, redigerad totalt 3 gånger.
I gymnasiet var jag den enda glasögonormen i hela klassen och tyckte att det var asskämmigt. Alla andra var av uppfattningen att glasögon gjorde en ful på freakshownivå. Är glad att jag umgås mest med NPF:are i dag. Är det inte självklart att man inte kan säga: "Glasögon är fult och linser är snyggt!" eller vice versa. Det beror ju på vad man personligen passar i!
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:19:45, redigerad totalt 1 gång.
Jag fick glasögon för några år sen, men skulle bara använda dom vid behov. Minns inte ens om jag var närsynt eller långsynt.
Är närsynt när man ser dåligt på nära håll eller tvärtom? Själv tycker jag att jag ser bra.

Senast redigerad av Peace 2011-05-04 19:19:45, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:I gymnasiet var jag den enda glasögonormen i hela klassen och tyckte att det var asskämmigt. Alla andra var av uppfattningen att glasögon gjorde en ful på freakshownivå. Är glad att jag umgås mest med NPF:are i dag. Är det inte självklart att man inte kan säga: "Glasögon är fult och linser är snyggt!" eller vice versa. Det beror ju på vad man personligen passar i!
Du passar ovanligt bra i dina.
Snygga glasögon blir som ett smycke i ansiktet, medan modeller man inte passar i kan förstöra hela utseendet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:19:45, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret skrev:Tror nog på teorin att mycket närsynthet är förvärvad för att vi använder ögonen på fel sätt. Eftersom många aspergare verkar vara mer intresserade än genomsnittet av att läsa och sitta framför datorer enligt mitt intryck så är det kanske inte så konstigt?
Tror också på den teorin även om jag inte skulle säga att man använder ögonen fel om man läser mycket.

jag var typ 17 när jag upptäckte att jag behövde glasögon. (Vilket framförallt orsakats av en datorskärm som jag satt alldeles för nära ) . Min far är också närsynt men bara lite på ena ögat. Linser har jag inte vågat testa då jag inte heller gillar tanken på att stoppa in saker i ögonen och dessutom behöva pilla in/ut de varje morgon/kväll.
Däremot funderar jag på att laseroperera ögonen om jag får råd . Ska vara rätt beprövat idag men är rädd för att men ändå får sämre syn igen med tiden.
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 19:19:45, redigerad totalt 1 gång.
Jag är grymt närsynt och bär glasögon när jag vill avskärma mig från världen, ett sorts skydd.Är jag kaxigare så bär jag linser.
Jag håller med vem det nu var här som skrev innan mig, glasögon kan framhäva och ibland bäras som ett smycke,Göra en mer fin, men fel glasögonform kan göra tvärtom och ge ett bedrövligt resultat.
Jag håller med vem det nu var här som skrev innan mig, glasögon kan framhäva och ibland bäras som ett smycke,Göra en mer fin, men fel glasögonform kan göra tvärtom och ge ett bedrövligt resultat.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor