Asperger och Fylla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MrWin » 2010-10-21 13:55:26

Jeg hater smaken av alkohol, og jeg er ikke særlig glad av tanken på å bli full (jeg tror ikke det ville vært mulig for meg heller) :wink:
Senast redigerad av MrWin 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Rädd för att bli full

Inläggav KrigarSjäl » 2010-10-25 18:07:46

Chrilleb skrev:Är det fler än jag som är rädda för att bli fulla, spy på natten av för mycket vin eller så ? Är detta typiskt Aspergiskt ?

1. Nej. Om det är alkohol man dricker verkar det korkat att vara rädd för effekten, isf kan man dricka annat istället.
2. Ingen aning, det finns både suputer och absolutister bland aspergare.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav lollo_testar » 2010-10-26 9:58:20

MsTibbs skrev:Drick sakta. Du lär märka när du börjar bli litet yr, då kan du stanna. Man måste dricka himla mycket för att spy *tänker på fjortisarna i min gamla klass*.
felaktigt, men det stämmer ibland men oftast är det individuellt, beroende på hur mycket du ätit innan och kropssbyggnad osv osv. plus hur mycket du druckit innan. men ta det lugnt bara. du får tänka varannan vatten. eller ett glas per halvtimme ;)
Senast redigerad av lollo_testar 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2010-10-28 11:41:21

du är intresserad av att testa vad du tål?

ju mera du dricker, ju mera kommer du tåla..

det fanns perioder i livet då jag kunde dricka 15 öl under en kväll utan att spy eller nått

nu dricker jag inte lika ofta och kan spy på kanske 6-8 öl om jag dricker eller iaf bli helt borta

alkohol är inget intressant i sig: min kompis dricker mycket varje helg för att han har ingen annan hobby, jag misstänker att han också är AS men är inte säkert då han verkar vara en så pass "omtyckt" person i många avseenden och socialt mm.

det ända som verkar va det possitiva med alkohol är hur mycket nån annan har druckit, om du till exempel frågar nått blir det väl ofta svar utan hämningar som är ärligare än annars samt om du till exempel vill ligga med en tjej blir det ju säkert lättare i 9 fall av 10 om hon är full.

enjoy!
Senast redigerad av hangwithmeifyourforreal 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
hangwithmeifyourforreal
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2010-10-28 17:41:35

Jag drack väldigt mycket från att jag var 18 ända tills för ett par år sedan. Ville passa in i "gänget" och kände att det var skönt att släppa kontrollen emellanåt. Jag hade ork med meningslösa konversationer pga alkoholen. Självklart hade jag ångest nästa dag över alla saker som jag hade sagt och gjort. Ångesten ledde till att jag ville fortsätta dricka för att lindra ångesten. Till slut hade jag svårt att över huvud taget träffa folk om inte alkohol var med i bilden.

Min starka åsikt är att man bör undvika alkohol, alternativt vara väldigt försiktig och uppmärksam med det om man har någon form av socialt handikapp. När du upptäcker att du blir avslappnad av att dricka så vill du fortsätta att dricka och det kan leda till alkoholism. Visserligen är det så som sagts tidigare i denna tråd att alla reagerar olika på alkohol. En del blir bara trötta efter 2 öl och vill sova. Det är huvudsakligen om man använder alkoholen som ett medel för att våga umgås som jag anser att det finns risk att få problem.

På senare år har jag trappat ner min alkoholkonsumtion sakta men säkert pga att det känts mer och mer meningslöst och bortkastad tid. Det senaste året har jag knappt druckit något alls och är väldigt noga med att endast/högst dricka den rekommenderade mängden. För kvinnor är den rekommenderade mängden exempelvis 4 starköl á 33cl per kväll och inte fler än 10 dito på en vecka. Jag kommer inte ens upp i den mängden men när jag ska gå på fest tex så är jag noga med att inte ha med mig fler än dessa 4 öl.

Jag vill inte supa mig full för att komma ner på någons nivå för att kunna samtala med denne. Då är jag hellre konstig i vederbörandes ögon.

Om någon vill veta rekommenderade mängder för andra sorter så kan jag hela listan! :lol:

PS: När jag dricker lite, tex 1-2 öl eller ett glas vin, så har alkoholen mer den effekten att jag blir trött och avslappnad, vill bara sitta och ta det lugnt, gärna lyssna på andra men inte samtala.
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav MrWin » 2010-10-28 17:56:27

Ack, nei øl er ikke noe for meg.
Senast redigerad av MrWin 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Flawed » 2010-10-29 17:50:35

Nej.
Jag är inte rädd för att mista kontrollen.
Det sämsta som kan hända är att man gör bort sig och blir ihjälslagen av ett gäng med ryssar/balter eller väktare eller krogvakter alternativt badcops.
Det finns inget att oroa sig för.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Windfarne » 2010-10-29 21:55:43

Inget svar på frågan, men jag ser verkligen ingen anledning att bli full.

Dricker dock några folköl /vecka.
I stort sett tycker jag att alkoholen (starköl/vin/sprit) ökar på min stora trötthet och naggar än mer på min känsla att vara levande. Jag vill hellre vara alert och pigg!

Någon gång kan jag dra nytta av alkoholens avslappnande effekter enbart för att somna och ha en härlig vila.

En speciell sak med rött vin är att det ofta innehåller en massa melatonin, vilket gör att man blir oproportionerligt trött i förhållande till alkoholmängden. Detta är förklaringen till att man lätt däckar på vin ssk om man redan är trött.

Men som sagt, vid rätt tidpunkt kan det borga för en härlig nattsömn eller lång eftermiddagslur.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav NoteToSelf » 2010-10-29 22:49:26

Jag får mardrömmar av alkohol o.o
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Asperger och Fylla

Inläggav fjodorisa » 2013-07-27 17:54:36

Ska fördjupa mig i den informativa och givande tråden inom kort. Fattade tidigt att jag drack av en annan orsak än mina normala vänner. Hade inte levt om jag inte haft ölen som livsventil. Skål
fjodorisa
Inaktiv
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2013-07-02
Ort: Just nu Göteborg

Asperger och Fylla

Inläggav Flawed » 2013-07-27 18:20:24

lollo_testar skrev:
MsTibbs skrev:Drick sakta. Du lär märka när du börjar bli litet yr, då kan du stanna. Man måste dricka himla mycket för att spy *tänker på fjortisarna i min gamla klass*.
felaktigt, men det stämmer ibland men oftast är det individuellt, beroende på hur mycket du ätit innan och kropssbyggnad osv osv. plus hur mycket du druckit innan. men ta det lugnt bara. du får tänka varannan vatten. eller ett glas per halvtimme ;)

Jag tror det har med hur surt det är också.
Mycket vin eller cider verkar förstöra magen rejält.
Speciellt cider får mig att kräkas,fy fan för nittiotalet när all skulle bälga i sig kopparbergs-rävgift.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Asperger och Fylla

Inläggav fjodorisa » 2013-07-27 18:38:39

Hoppas du mår bättre nån gång snart,! Gammal lycklig tjänsteman. Ha
fjodorisa
Inaktiv
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2013-07-02
Ort: Just nu Göteborg

Asperger och Fylla

Inläggav Flawed » 2013-07-27 21:00:11

Jag har börjat repa mig ifrån nittiotalets fulcider konsumtion så smått faktiskt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Asperger och Fylla

Inläggav kullan » 2013-07-27 21:10:59

Själv är jag och har alltid varit helnykterist. Av fri vilja. Har aldrig haft behov av att bruka alkohol.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Asperger och Fylla

Inläggav fjodorisa » 2013-07-27 21:26:20

Nittiotalet har ju en rätt dyster dimma över sig, vet ju själv! Men det va lärorikt. Förstår inte ditt inlägg dock! Vi lever och överlever på olika sätt, bra va Kullan!
fjodorisa
Inaktiv
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2013-07-02
Ort: Just nu Göteborg

Asperger och Fylla

Inläggav JCSweden » 2013-07-27 22:12:04

Den enda alkohol jag dricker är cider och drinkar, gillar inget annat. Dricker extremt sällan och när jag väl gör det är det bara lite för att bli mer avslappnad och social. Slutar direkt när jag märker att det börjar bli för mycket. Dessutom även om jag bara druckit lite känner jag mig bakfull, nästan som jag har influensa. Ett tag när jag mådde väldigt dåligt psykiskt fick jag "feelings of doom" (en sorts panikattack?) när jag drack. Förstår inte alls grejen med att dricka bara för att bli full, känner inte att det är värt det. Kan man inte ha kul utan att dricka är det något annat det är fel på och som man eventuellt måste söka hjälp för.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Asperger och Fylla

Inläggav Kattmamma » 2013-07-27 22:13:31

Jag har inte varit berusad sen år 2000 då var jag på möhippa!
Oj oj vilket party !
Jag var fyllsjuk i tre dagar efteråt.
Sen dess har jag varit nykter.
Tar mig bara en 3,5 % öl från affären någon gång för jag gillar smaken av öl.
San Miguel är min favorit!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Asperger och Fylla

Inläggav Kattmamma » 2013-07-27 22:16:22

JCSweden skrev:Den enda alkohol jag dricker är cider och drinkar, gillar inget annat. Dricker extremt sällan och när jag väl gör det är det bara lite för att bli mer avslappnad och social. Slutar direkt när jag märker att det börjar bli för mycket. Dessutom även om jag bara druckit lite känner jag mig bakfull, nästan som jag har influensa. Ett tag när jag mådde väldigt dåligt psykiskt fick jag "feelings of doom" (en sorts panikattack?) när jag drack. Förstår inte alls grejen med att dricka bara för att bli full, känner inte att det är värt det. Kan man inte ha kul utan att dricka är det något annat det är fel på och som man eventuellt måste söka hjälp för.

Att bli full är bara otäckt tycker jag !
Det hände såklart när man var ung av misstag.
Nä jag vill vara klar i huvudet , för jag är ju så rörig ändå :lol:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Asperger och Fylla

Inläggav JCSweden » 2013-07-27 22:27:01

Kattmamma skrev:Att bli full är bara otäckt tycker jag !
Det hände såklart när man var ung av misstag.
Nä jag vill vara klar i huvudet , för jag är ju så rörig ändå :lol:

Haha håller med om allt du skriver här :lol:
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Asperger och Fylla

Inläggav Kattmamma » 2013-07-27 22:32:12

JCSweden skrev:
Kattmamma skrev:Att bli full är bara otäckt tycker jag !
Det hände såklart när man var ung av misstag.
Nä jag vill vara klar i huvudet , för jag är ju så rörig ändå :lol:

Haha håller med om allt du skriver här :lol:

När jag var hos psykologen för min adhd utredning så kom det ju upp frågan om jag drack alkohol eller prövat narkotika pg av att jag skulle få adhd medicin (Conserta).
Då sa jag ju bara narkotika har jag varken vågat eller velat pröva.
Och alkohol är bara otäckt. Jag är så rörig i huvudet ändå så jag vill inte förvärra det!
Psykologen skratta gott år mitt svar.
Men det är ju helt sant ju.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Asperger och Fylla

Inläggav kullan » 2013-07-27 22:33:03

Jag håller med Kattmamma jag med. Dock är mitt argument för att vara nykter det att jag tycker inget med alkohol smakar gott. Cider möjligen men annars smakar allt äckligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Asperger och Fylla

Inläggav Kattmamma » 2013-07-27 22:35:41

kullan skrev:Jag håller med Kattmamma jag med. Dock är mitt argument för att vara nykter det att jag tycker inget med alkohol smakar gott. Cider möjligen men annars smakar allt äckligt.

Ja visst är alkohol äckligt!
Dock gillar jag öl. Men då smuttar jag på en öl hela kvällen!
Och glad och pratsam är jag ändå utan alkohol i alla fall med nära vänner.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Asperger och Fylla

Inläggav antonius » 2013-07-27 23:11:12

Blir bara pinsamt sentimental och klängig, och har ångest i veckor efteråt, alkohol och jag är en dålig combo :-)004
antonius
 
Inlägg: 22358
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och Fylla

Inläggav Kattmamma » 2013-07-27 23:25:21

antonius skrev:Blir bara pinsamt sentimental och klängig, och har ångest i veckor efteråt, alkohol och jag är en dålig combo :-)004

klänger du i träd med :roll: :lol:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in