Asperger – Ett problem eller en möjlighet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav notwoodstock » 2014-02-21 20:41:11

Jag är nu glad efter Aspergerdiagnosen, för att jag har någonting spännande som distraherar mig från schizofrenin. För den är ju strulig, ni anar inte...

Och att få hela sitt liv bättre "förklarat" än förut, det var häftigt.

Tänkte mjukstarta en månad, och nu har jag varit vaken till kl. 01:00 3 nätter i rad. :-( :shock: :oops:

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav barracuber » 2014-02-21 20:56:05

Att vara vaken till 01:00 är väl inga problem om du sover de timmar du behöver.

Hörde att, om man har sömnbrist två dygn i rad får man lika högt blodsocker som en diabetiker! Inte bra alls mao.

Sömnbrist påverkar hela kroppen, alla organen, negativt.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav notwoodstock » 2014-02-21 21:01:37

barracuber skrev:Att vara vaken till 01:00 är väl inga problem om du sover de timmar du behöver.

...

Tack för tanken. Men jag kände mig "kvaddad" av att vakna så sent som ca. 07:00 i morse. Konstigt.

/notwoodstock
notwoodstock

Inläggav barracuber » 2014-02-21 21:12:53

notwoodstock skrev:
barracuber skrev:Att vara vaken till 01:00 är väl inga problem om du sover de timmar du behöver.

...

Tack för tanken. Men jag kände mig "kvaddad" av att vakna så sent som ca. 07:00 i morse. Konstigt.

/notwoodstock

01 - 07 får jag till sex timmar. Ganska vanligt i vår tid - därmed inte sagt att det är tillräckligt för dig, det kan bara du själv känna. Om du känner dig kvaddad av sex timmar kanske du har ett större sömnbehov än så. Sömnbehovet är väldigt individuellt.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav notwoodstock » 2014-02-21 21:25:03

Jag lever ett "mystiskt" liv. Tror inte på enbart fysik och kroppens funktion som förklaring till hur jag mår. Men jag tänker sikta på att inte fylla er server nu. :oops: :-)006 :-)154

/notwoodstock
notwoodstock

Inläggav petrus » 2014-02-22 10:02:56

NTs har en linjär tvådimensionell hjärna

dynamisk flerdimensionell hjärna

Jag är liksom min hjärna, jag föreställer mig att det skulle vara enklare att vara NT men jag vill inte ha det enklare, framför allt kan jag ju inte byta ut min hjärna eller föreställa mig att vart någon annan person från början.

Jag tycker det är synd att så många tänker på sig själva som handikappade eller sjuka.

Det är bara olika sätt att vara och det är liksom bara att leva med att man funkar som man funkar och har man svårigheter som gör att man har funktionsnedsättningar så är det ju inte konstigare än att NT människor kan ha alla möjliga handikapp och funktionsnedsättningar också.

Det stora problemet är egentligen omgivningen.
petrus

Anslöt: 2012-08-24

Re: Sv: Asperger – Ett problem eller en möjlighet?

Inläggav Zirre » 2014-02-22 10:32:56

petrus skrev:NTs har en linjär tvådimensionell hjärna

dynamisk flerdimensionell hjärna

Jag är liksom min hjärna, jag föreställer mig att det skulle vara enklare att vara NT men jag vill inte ha det enklare, framför allt kan jag ju inte byta ut min hjärna eller föreställa mig att vart någon annan person från början.

Jag tycker det är synd att så många tänker på sig själva som handikappade eller sjuka.

Det är bara olika sätt att vara och det är liksom bara att leva med att man funkar som man funkar och har man svårigheter som gör att man har funktionsnedsättningar så är det ju inte konstigare än att NT människor kan ha alla möjliga handikapp och funktionsnedsättningar också.

Bra skrivet/formulerat.

Som jag skrev i "skriv vad du vill", tror jag, "Det är inte dig det är fel på, det är de andra som inte kan anpassa sig".
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Mats » 2014-02-22 10:46:36

petrus skrev:Jag tycker det är synd att så många tänker på sig själva som handikappade eller sjuka.

OK att man kan se det som att det stora problemet är omgivningen. Men vad hjälper det mig??? Inte ett dugg. Omgivningen är som den är och jag kan inte ändra på den. Och då blir det ett problem för MIG, för som omgivningen är kan jag inte på något enda vis få grundläggande mänskliga behov tillgodosedda. Och det är just därför som jag är handikappad och sjuk.

Kunde jag få det jag behöver som människa vore jag varken handikappad eller sjuk, men det kan jag inte och det beror på att jag har AS, så för mig är AS både ett handikapp och en sjukdom.

De allra flesta NT-människor får sina grundläggande mänskliga behov tillgodosedda på något sätt. Jag får det inte. :(
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Re: Asperger – Ett problem eller en möjlighet?

Inläggav Zirre » 2014-02-22 10:50:03

Om man inte vet vad för behov en person har kan det vara svårt att tillgodose dem.
Zirre

Inläggav petrus » 2014-02-22 11:07:57

Mats skrev:
petrus skrev:Jag tycker det är synd att så många tänker på sig själva som handikappade eller sjuka.

OK att man kan se det som att det stora problemet är omgivningen. Men vad hjälper det mig??? Inte ett dugg. Omgivningen är som den är och jag kan inte ändra på den. Och då blir det ett problem för MIG, för som omgivningen är kan jag inte på något enda vis få grundläggande mänskliga behov tillgodosedda. Och det är just därför som jag är handikappad och sjuk.

Kunde jag få det jag behöver som människa vore jag varken handikappad eller sjuk, men det kan jag inte och det beror på att jag har AS, så för mig är AS både ett handikapp och en sjukdom.

De allra flesta NT-människor får sina grundläggande mänskliga behov tillgodosedda på något sätt. Jag får det inte. :(

Effekterna av att du inte får det att funka så så att du får dina behov tillgodosedda kan göra dig sjuk och handikappad, men låt det inte vara en den av din identitet.
petrus

Inläggav Mats » 2014-02-22 11:12:42

Zirre skrev:Om man inte vet vad för behov en person har kan det vara svårt att tillgodose dem.

Naturligtvis.

Dock är det så att jag i flera års tid har försökt berätta både för vården och för andra i min omgivning vad det är jag saknar. Vården säger rätt ut att det inte är något de kan hjälpa till med och ingen annan i min omgivning både vill och kan hjälpa mig.

Så min AS fortsättar att vara ett handikapp och en sjukdom för mig och jag fortsätter att må dåligt. :(
Mats

Inläggav Mats » 2014-02-22 11:14:45

petrus skrev:Effekterna av att du inte får det att funka så så att du får dina behov tillgodosedda kan göra dig sjuk och handikappad, men låt det inte vara en den av din identitet.

Jag vet inte vad du menar med "en den av din identitet". Problemen är så påträngande att de inte går att bortse ifrån.
Mats

Inläggav petrus » 2014-02-22 11:17:44

Jag menar att du tänker att du HAR ett handikapp, inte är ett
petrus

Inläggav Mats » 2014-02-22 11:36:44

petrus skrev:Jag menar att du tänker att du HAR ett handikapp, inte är ett

För mig är det bara en lek med ord och jag mår inte ett dugg bättre om jag har ett handikapp än om jag är ett handikapp. Det är brister i mitt liv som gör att jag mår dåligt, inte hur jag klassificerar mitt AS.
Mats

Inläggav petrus » 2014-02-22 11:55:18

Ja det finns ju inga enkla råd, det räcker ju inte att byta ord och/eller förstå tankesättet, man måste etablera det som omedvetet tankesätt och naturlig känsla.

Det kan nog vara jättesvårt.
petrus

Inläggav Mats » 2014-02-22 12:08:33

Det går inte att etablera det som ett omedvetet tankesätt. Problemen är alltför påträngande för att det ska vara möjligt.

Att påstå att det skulle vara möjligt innebär dessutom att man förringar problemen, och jag mår inte ett dugg bättre av att mina problem förringas. Snarare tvärtom.
Mats

Inläggav petrus » 2014-02-22 12:20:11

Min poäng är att man kan bygga upp sin självkänsla och andra färdigheter som som ökar ens livskvalité samtidigt som man bär en stor sorg och smärta för det man saknar, att känna sorg och glädje samtidigt behöver inte vara någon motsättning.
petrus

Inläggav Miche » 2014-02-22 12:31:31

Zirre skrev:Om man inte vet vad för behov en person har kan det vara svårt att tillgodose dem.
Ibland kan det handla om att styra personen så att hen kan identifiera sina behov.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Mats » 2014-02-22 12:39:46

petrus skrev:Min poäng är att man kan bygga upp sin självkänsla och andra färdigheter som som ökar ens livskvalité samtidigt som man bär en stor sorg och smärta för det man saknar, att känna sorg och glädje samtidigt behöver inte vara någon motsättning.

Det går inte om det man saknar är fullständigt grundläggande för en god livskvalité.
Mats

Re: Asperger – Ett problem eller en möjlighet?

Inläggav Zirre » 2014-02-22 12:44:56

Träning gör att man iaf blir gladare som person vad jag fått erfara. Så det kanske är att rekommenderar för aspergare(?)
Zirre

Inläggav petrus » 2014-02-22 12:51:05

Jag skrev ökad livskvalité, det kan ju innebära inte riktigt lika jävligt.

Jag förstår inte riktigt vad du saknar och hur det gör det omöjligt att försöka göra någonting så någonting annat kan kännas lite bättre i alla fall.
petrus

Inläggav Mats » 2014-02-22 13:42:20

petrus skrev:Jag förstår inte riktigt vad du saknar och hur det gör det omöjligt att försöka göra någonting så någonting annat kan kännas lite bättre i alla fall.

Jag kan tyvärr inte berätta här vad det är jag saknar. Att du inte förstår varför dina råd inte fungerar för mig får jag försöka leva med. Du är långt ifrån den ende som inte förstår mig. Jag är van vid att inte bli förstådd och att inte bli tagen på allvar. :(
Mats

Re: Sv: Asperger – Ett problem eller en möjlighet?

Inläggav Zirre » 2014-02-22 18:24:22

Mats skrev:
petrus skrev:Jag förstår inte riktigt vad du saknar och hur det gör det omöjligt att försöka göra någonting så någonting annat kan kännas lite bättre i alla fall.

Jag kan tyvärr inte berätta här vad det är jag saknar. Att du inte förstår varför dina råd inte fungerar för mig får jag försöka leva med. Du är långt ifrån den ende som inte förstår mig. Jag är van vid att inte bli förstådd och att inte bli tagen på allvar. :(

Är svårt att ge relevanta råd/tips om man inte vet vad som är problemet.
Zirre

Inläggav Mats » 2014-02-22 18:33:11

Zirre skrev:
Mats skrev:

Är svårt att ge relevanta råd/tips om man inte vet vad som är problemet.

Se detta inlägg: post1126257.html#p1126257
Mats

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in