Asperger – Ett problem eller en möjlighet?
Istället för positivt tänkande:
analys > problemidentifiering > strategi > handling.
Lägg till lite vanlig jävlaranamma.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Istället för positivt tänkande:
Exakt så, ja! Notera särskilt "Istället för".
Själv har jag tyvärr kört fast på punkten "(hitta fungerande) strategi".
Ja, lätt är det knappast.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Re: Asperger – Ett problem eller en möjlighet?
Vill man inte att det ska bli bättre så är det också svårare att få det bättre. Man måste försöka ha en positiv inställning.
Spoiler: visa
Ok. Man kan ju alltid låtsas som att det inte regnar men sen får man undra varför man är blöt när man kommer hem.
Sen undrar jag om vi aspergare kan ha svårt att sätta oss in i hur andra har det med sina problem.
Jag som inte har social fobi skulle kunna ha svårt att fatta vad det är som är så farligt med att träffa folk. Men det finns individer som blir handlingsförlamade när de ska iväg och handla mat. För att det är vettskrämda. ska man då säga till den individen som så:
Äh skärp dig! det är väl bara att gå dit"
Det blir det inget bättre av. Jag förstår Mats att han mår dåligt av sin Asperger för jag mår dåligt av min. att då läsa att folk skriver att man ska " rycka" upp sig eller " le" så blir allt bra. Fy fan vad man blir less på detta tjabbel.
Sen undrar jag om vi aspergare kan ha svårt att sätta oss in i hur andra har det med sina problem.
Jag som inte har social fobi skulle kunna ha svårt att fatta vad det är som är så farligt med att träffa folk. Men det finns individer som blir handlingsförlamade när de ska iväg och handla mat. För att det är vettskrämda. ska man då säga till den individen som så:
Äh skärp dig! det är väl bara att gå dit"
Det blir det inget bättre av. Jag förstår Mats att han mår dåligt av sin Asperger för jag mår dåligt av min. att då läsa att folk skriver att man ska " rycka" upp sig eller " le" så blir allt bra. Fy fan vad man blir less på detta tjabbel.
Kanske snarare så här: Problemidentifiering > Analys > Strategi > Handling
Då man måste identifiera vad man skall analysera
Men visst är det en mycket mer effektiv strategi än att tänka positivt. När man analyserar gäller det att se till realiteter och inte dystra tankar eller glädjeillusioner.
Då man måste identifiera vad man skall analysera
Men visst är det en mycket mer effektiv strategi än att tänka positivt. När man analyserar gäller det att se till realiteter och inte dystra tankar eller glädjeillusioner.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
-Bra korrigering.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Enorma möjligheter, bara folket inom personlighetsnormaliteten kan se dessa möjligheter. Men pga att de är så småbarnskänslostyrda lör det ta tid. Tyvärr är vi inte så många att vi kan genomföra en statskupp.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
KrigarSjäl skrev:Istället för positivt tänkande:
Varför istället för?
Jag försöker hellre hålla mig till ekvationen :analys - problemidentifierIng - strategi - handling.
Lägg till lite positivt tänkande (eller i a.f. mindre negativt) och ge den vanliga jävlaranamman en extra knuff i rätt riktning, och dessutom kraft att orka mer.
Vi kanske ska lämna detta forum till alla som inte gillar positivt tänkande!
Jamen vadå? Ska man inbilla sig att man inte har några problem då? Men det kan inte jag. Eftersom jag känner av mina problem 24 timmar om dygnet.
Jag vill förtydliga hur jag ser på "Autism", jag tycker samlingsbegreppet autismspektrumtillstånd är bra för all aktuell forskning pekar på att det är hjärnans sätt att fungera som är gemensamt för alla i en annars lika hetrogen grupp som NTs, och det känns helt naturligt förhållande till min egen uppfattning av vad autism är så jag använder det uteslutande, men jag förstår och respekterar att andra tycker det är problematiskt sluta särskilja ex "grav autism" och "AS", och ser inget problem i att folk får välja vad som känns rätt utifrån sig själva.
Min absoluta övertygelse är att det är fel att klassa "autism" som sjukdom/skada, det är ett annat sätt att fungera, punkt!
Jag är helt övertygad om att "The Intense World Theory", från 2010 var helt rätt ute och flertalet studier som kom förra året och nu i början av 2014 stödjer den teorin.
Här finns en vetenskaplig genomgång av teorin:
http://journal.frontiersin.org/Journal/ ... 00224/full
Men jag tycker att ni ska lägga mer energi på tidningsartickeln The boy whose brain could unlock autism här.
https://medium.com/matter/70c3d64ff221
Kortfattat går det ut på att "hyper" i många olika avseenden.
Man har i alla år hävdad att autism beror på dåliga kopplingar och underaktivitet i hjärnan, men all forskning som bygger på riktiga mätningar bevisar att det är helt felaktigt, den autistiska hjärnan fungerar fundamentalt annorlunda jämfört med NT-hjärnan, som dom här studierna med flera visar, och dom ger "The Intense World Theory" ytterligare stöd.
Visar "kopplingar" i en NT-hjärna(till vänster)och en Autism-hjärna(till höger)
http://sfari.org/news-and-opinion/news/ ... udies-find
Brains of Autistic Children Are Surprisingly Hyper-Connected
http://blogs.discovermagazine.com/d-bri ... wuDrPl5OSo
Och
People With Autism Withdraw From Others Because Autistic Brain Generates 42% More Information While At Rest
http://www.medicaldaily.com/people-auti ... est-268405
Slutsatsen av man kan dra utifrån det jag länkat till är att hjärnan fungerar fundamentalt annorlunda, hjärnan reagerat snabbare och intensivare på all typ av stimuli och processar information dynamiskt i stället för linjärt.
Har ett bra exempel på svenska:
Min tolkning är att NT-barns hjärnor inte tar in och information när dom ser andras handlingar utan "beställer" omedvetna härmningar och lär sig av sina egna handlingar.
Medan barn med autism tar in all information direkt och lär sig genom att visualisera handlingen innan dom kan utföra det.
För barnet med autism blir all irrelevant information bara en belastning.
I "The Intense World Theory" beskriver man att det är sådan onödig "stimuli" som ger "överhettning" som i sin tur ger "problembeteende" osv. och varje överreaktion triggar tillväxt och kopplingar i hjärnan som i sin tur ökar mottagligheten och känsligheten, och i värsta fall kan hjärnan "stänga" av sig för att skydda sig mot stimuli vilket i sin tur kan resultera i flera missade utvecklingsfaser.
Det här med theory of mind är också totalt missuppfattat, det enda "experterna" haft rätt i att vi inte kan göra som dom, men alla aktuella studier visar att vi har " theory of mind", vi gör det bara på något annat sätt.
Till sist en video som visar på samma sak i ännu fler aspekter.
Publicerad den 21 jan 2014
In this exclusive talk from the Learning Disability Today 2013 Conference, National Autistic Society director of research Richard Mills explores the concept of autistic thinking and austic intelligence drawing on examples from practice and research, along with some of the implications for support
Min slutsats är att det är väldigt få som i grunden har så stora svårigheter att det kan ses som en funktionsnedsättning, och dessa skall bemötas och respekteras som vem som hellst med en funktionsnedsättning oavsett vilken neurotyp hen tillhör.
Skadan och funktionsnedsättningen som gruppen i stort lider av är en direkt orsak av att omgivningen tvångsmässigt påtvingar linjärt tänkande lärande och beteende på barn med dynamisk hjärna.
Konsekvenserna av utanförskap,ensamhet, mobbing, fysiskt och psykiskt vold arbetslöshet fattigdom och massiv stigma går många gånger inte ens att föreställa sig
Och man ska ta människors problem och lidande på största allvar.
Lösningen är att säga ifrån och vägra delta på andras villkor, gå inåt och bygga upp sin självkänsla, lära sig hur man själv fungerar och sedan lära sig hur andra fungerar utifrån det, då blir världen begriplig och förutsägbar.
Min absoluta övertygelse är att det är fel att klassa "autism" som sjukdom/skada, det är ett annat sätt att fungera, punkt!
Jag är helt övertygad om att "The Intense World Theory", från 2010 var helt rätt ute och flertalet studier som kom förra året och nu i början av 2014 stödjer den teorin.
Här finns en vetenskaplig genomgång av teorin:
http://journal.frontiersin.org/Journal/ ... 00224/full
Men jag tycker att ni ska lägga mer energi på tidningsartickeln The boy whose brain could unlock autism här.
https://medium.com/matter/70c3d64ff221
Kortfattat går det ut på att "hyper" i många olika avseenden.
The proposed neuropathology is hyper-functioning of local neural microcircuits, best characterized by hyper-reactivity and hyper-plasticity. Such hyper-functional microcircuits are speculated to become autonomous and memory trapped leading to the core cognitive consequences of hyper-perception, hyper-attention, hyper-memory and hyper-emotionality. - See more at: http://journal.frontiersin.org/Journal/ ... 62V1l.dpuf
Man har i alla år hävdad att autism beror på dåliga kopplingar och underaktivitet i hjärnan, men all forskning som bygger på riktiga mätningar bevisar att det är helt felaktigt, den autistiska hjärnan fungerar fundamentalt annorlunda jämfört med NT-hjärnan, som dom här studierna med flera visar, och dom ger "The Intense World Theory" ytterligare stöd.
Visar "kopplingar" i en NT-hjärna(till vänster)och en Autism-hjärna(till höger)
http://sfari.org/news-and-opinion/news/ ... udies-find
Brains of Autistic Children Are Surprisingly Hyper-Connected
http://blogs.discovermagazine.com/d-bri ... wuDrPl5OSo
Och
People With Autism Withdraw From Others Because Autistic Brain Generates 42% More Information While At Rest
http://www.medicaldaily.com/people-auti ... est-268405
Slutsatsen av man kan dra utifrån det jag länkat till är att hjärnan fungerar fundamentalt annorlunda, hjärnan reagerat snabbare och intensivare på all typ av stimuli och processar information dynamiskt i stället för linjärt.
Har ett bra exempel på svenska:
Barn med autism gör inte fel när de inte gör ”rätt”
En ny studie visar att autistiska barn inte vill upprepa onödiga beteenden vid inlärning.
När barn med autism lär sig genom att härma är de dubbelt så benägna som andra att utelämna handlingar som de bedömer som onödiga. Det visar en studie där 31 barn med autism jämfördes med 30 andra barn. Till exempel fick barnen se en vuxen person öppna en plastask genom att knacka på locket (onödigt) och vika upp kanterna på locket (nödvändigt). När barnen sedan ombads öppna asken klarade nästan alla av uppgiften. Men bara var femte av de autistiska barnen upprepade det onödiga momentet att knacka på asken, något som hälften av kontrollgruppen gjorde trots att även de insåg att handlingen saknade praktisk funktion.
Enligt forskarna visar studien hur viktigt det är för barn att vara som andra, och hur stor den sociala betydelsen av inlärning genom imitation är – något som utgör en extra utmaning för barn med autism.
http://fof.se/artikel/barn-med-autism-g ... e-gor-ratt
Min tolkning är att NT-barns hjärnor inte tar in och information när dom ser andras handlingar utan "beställer" omedvetna härmningar och lär sig av sina egna handlingar.
Medan barn med autism tar in all information direkt och lär sig genom att visualisera handlingen innan dom kan utföra det.
För barnet med autism blir all irrelevant information bara en belastning.
I "The Intense World Theory" beskriver man att det är sådan onödig "stimuli" som ger "överhettning" som i sin tur ger "problembeteende" osv. och varje överreaktion triggar tillväxt och kopplingar i hjärnan som i sin tur ökar mottagligheten och känsligheten, och i värsta fall kan hjärnan "stänga" av sig för att skydda sig mot stimuli vilket i sin tur kan resultera i flera missade utvecklingsfaser.
Det här med theory of mind är också totalt missuppfattat, det enda "experterna" haft rätt i att vi inte kan göra som dom, men alla aktuella studier visar att vi har " theory of mind", vi gör det bara på något annat sätt.
The brain's mirror neuron system enables us to better understand and anticipate the actions of others, leading researchers to posit that autism may come about because of a crippled mirror neuron architecture. But new research published in Biological Psychiatry shows that individuals with autism eventually develop a very robust mirror neuron network.
http://www.scienceagogo.com/news/201104 ... _sys.shtml
Till sist en video som visar på samma sak i ännu fler aspekter.
Publicerad den 21 jan 2014
In this exclusive talk from the Learning Disability Today 2013 Conference, National Autistic Society director of research Richard Mills explores the concept of autistic thinking and austic intelligence drawing on examples from practice and research, along with some of the implications for support
Min slutsats är att det är väldigt få som i grunden har så stora svårigheter att det kan ses som en funktionsnedsättning, och dessa skall bemötas och respekteras som vem som hellst med en funktionsnedsättning oavsett vilken neurotyp hen tillhör.
Skadan och funktionsnedsättningen som gruppen i stort lider av är en direkt orsak av att omgivningen tvångsmässigt påtvingar linjärt tänkande lärande och beteende på barn med dynamisk hjärna.
Konsekvenserna av utanförskap,ensamhet, mobbing, fysiskt och psykiskt vold arbetslöshet fattigdom och massiv stigma går många gånger inte ens att föreställa sig
Och man ska ta människors problem och lidande på största allvar.
Lösningen är att säga ifrån och vägra delta på andras villkor, gå inåt och bygga upp sin självkänsla, lära sig hur man själv fungerar och sedan lära sig hur andra fungerar utifrån det, då blir världen begriplig och förutsägbar.
Man kan lära sig hur NTs funkar och hur man ska agera för att förstå vad dom menar och för att dom ska för stå vad man själv menar,tänker och känner, men man kan aldrig lära sig vara "NT"
Re: Sv: Asperger – Ett problem eller en möjlighet?
kullan skrev:Jamen vadå? Ska man inbilla sig att man inte har några problem då? Men det kan inte jag. Eftersom jag känner av mina problem 24 timmar om dygnet.
Men ni gnäller ju bara på oss som trots allt ändå försöker komma med goda råd/tips.
Zirre skrev:kullan skrev:Jamen vadå? Ska man inbilla sig att man inte har några problem då? Men det kan inte jag. Eftersom jag känner av mina problem 24 timmar om dygnet.
Men ni gnäller ju på oss som trots allt ändå försöker komma med goda råd/tips.
Äh orkar inte förklar. du vägrar ju ens att försöka förstå.
Tack det samma.kullan skrev:Zirre skrev:kullan skrev:Jamen vadå? Ska man inbilla sig att man inte har några problem då? Men det kan inte jag. Eftersom jag känner av mina problem 24 timmar om dygnet.
Men ni gnäller ju på oss som trots allt ändå försöker komma med goda råd/tips.
Äh orkar inte förklar. du vägrar ju ens att försöka förstå.
Zirre skrev:kullan skrev:Jamen vadå? Ska man inbilla sig att man inte har några problem då? Men det kan inte jag. Eftersom jag känner av mina problem 24 timmar om dygnet.
Men ni gnäller ju bara på oss som trots allt ändå försöker komma med goda råd/tips.
Komma med tips och goda råd får man gärna göra, bara man respekterar att folk fungerar olika, och inte tar illa upp om nån säger "Tyvärr, det där funkar inte för mig". Man är ingen gnällspik bara för att man inte uppskattar malplacerade råd.
Okej då blev jag svarta fåret igen, pga min existens på forumet
Zirre skrev:Okej då blev jag svarta fåret igen, pga min existens på forumet
Nej. Du är inget svart får bara för att alla inte tycker som du (om det nu var det du syftade på).
Sjuckert skrev:Zirre skrev:Okej då blev jag svarta fåret igen, pga min existens på forumet
Nej. Du är inget svart får bara för att alla inte tycker som du (om det nu var det du syftade på).
Varför skulle alla tycka som jag? Det är nog totalt omöjligt och jag önskar inte ens att det vore så.
@petrus, Intressant inlägg! ett av de bättre på länge.
Har själv varit inne på spåret att en aspergerhjärna består av flera kluster som behöver koordineras. Men just det senare är komplicerat. Därför finns också behovet av att slippa störande brus från omgivningen.
Hjärnbilderna ger en hint om att med rätt tanketeknik finns det en enorm potential. Gissningsvis är det att i lugn och ro sätta igång de olika centra och låta de jobba utan yttre störningar. Vilket gör att stökiga klassrum och trakasserier går fetbort.
Apropå att vara som NT. Det kan man visst vara. Problemet är att det kostar på vilket gör att alla sådana möten måste ge mycket tillbaks för att vara värt insatsen.
Har själv varit inne på spåret att en aspergerhjärna består av flera kluster som behöver koordineras. Men just det senare är komplicerat. Därför finns också behovet av att slippa störande brus från omgivningen.
Hjärnbilderna ger en hint om att med rätt tanketeknik finns det en enorm potential. Gissningsvis är det att i lugn och ro sätta igång de olika centra och låta de jobba utan yttre störningar. Vilket gör att stökiga klassrum och trakasserier går fetbort.
Apropå att vara som NT. Det kan man visst vara. Problemet är att det kostar på vilket gör att alla sådana möten måste ge mycket tillbaks för att vara värt insatsen.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
kullan skrev:Jamen vadå? Ska man inbilla sig att man inte har några problem då? Men det kan inte jag. Eftersom jag känner av mina problem 24 timmar om dygnet.
Man bör försöka göra något åt sina problem i stället för att klaga på att ingenting hjälper. (OM man nu vill må bättre)! Vad har du gjort för att försöka få det bättre?
Du tror ju att ingenting funkar för dig, man får uppfattningen av att du vill att det ska gå åt skogen så folk åtminstone kan tycka synd om dig.
kapuni skrev:kullan skrev:Jamen vadå? Ska man inbilla sig att man inte har några problem då? Men det kan inte jag. Eftersom jag känner av mina problem 24 timmar om dygnet.
Man bör försöka göra något åt sina problem i stället för att klaga på att ingenting hjälper. (OM man nu vill må bättre)! Vad har du gjort för att försöka få det bättre?
Du tror ju att ingenting funkar för dig, man får uppfattningen av att du vill att det ska gå åt skogen så folk åtminstone kan tycka synd om dig.
När jag skriver att jag kommit på en lösning så då är den fel för den har jag kommit på själv. Är det då konstigt att jag inte är intresserad av vad ni andra tycker?
kullan skrev:kapuni skrev:kullan skrev:Jamen vadå? Ska man inbilla sig att man inte har några problem då? Men det kan inte jag. Eftersom jag känner av mina problem 24 timmar om dygnet.
När jag skriver att jag kommit på en lösning så då är den fel för den har jag kommit på själv. Är det då konstigt att jag inte är intresserad av vad ni andra tycker?
Om du gillar lösningen så är den inte fel för dig. Men alla kan inte gilla samma.
kullan skrev:kapuni skrev:kullan skrev:Jamen vadå? Ska man inbilla sig att man inte har några problem då? Men det kan inte jag. Eftersom jag känner av mina problem 24 timmar om dygnet.
Jaså, du har en lösning, så bra. Men varför mår du fortfarande dåligt om du hittat lösningen på problemet?
Återgå till Att leva som Aspergare