aspergares situation i USA?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2010-12-29 15:02:49

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har en kompis i USA, han bor i Michigan. Han har autism och ADHD. Han har haft svårt att få jobb (men har haft nåt säsongsbetonat nu i höst) eftersom han lever i en liten ort med få invånare. Efter vad jag förstår så får han en summa från the U.S. government för att han är funktionshindrad. När han får jobb så minskar summan som han får av the U.S. government. Summan han får går att leva på, men det är inte mycket pengar. Reglerna är inte exakt lika från stat till stat.

Intressant. Någon som vet mer?

Lilla Gumman skrev:För övrigt är Michael Moores Sicko full av lögner, precis som hans övriga filmer.

Vilka? Hur är det istället?

"Lögner" var ett starkt ord. Jag tror inte mer på Moore än vad ragnevi verkar göra, men det jag har sett av böcker, artiklar och mer journalistiskt betonade dokumentärfilmer och hört av folk som har varit där ger en bild av USA som stämmer med Moores i huvudsak.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ford » 2010-12-29 17:08:01

Zombie skrev:
Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har en kompis i USA, han bor i Michigan. Han har autism och ADHD. Han har haft svårt att få jobb (men har haft nåt säsongsbetonat nu i höst) eftersom han lever i en liten ort med få invånare. Efter vad jag förstår så får han en summa från the U.S. government för att han är funktionshindrad. När han får jobb så minskar summan som han får av the U.S. government. Summan han får går att leva på, men det är inte mycket pengar. Reglerna är inte exakt lika från stat till stat.

Intressant. Någon som vet mer?


Nej, men det hade varit intressant att veta, framförallt vad realinkomsten ligger på, ifall man får en sådan ersättning, eftersom summan i dollar egentligen inte säger så mycket, då det säkert kan skilja väldigt mycket i levnadsomkostnader såväl mellan USA och Sverige i stort, som mellan olika delstater.

Om jag minns rätt är väl Michigan en ganska fattig delstat, samtidigt som det å andra sidan också är en (för att vara i USA) relativt vänstervriden stat. Således kan jag tänka mig att det finns delstater med såväl högre-, som lägre ersättningsivåer, om det kan variera mellan staterna.

Jag misstänker dock, vilket jag säkert sagt tidigare att New York, New England regionen, samt Chicago och Minnesota borde vara de relativt sett mest "jämlika" platserna i USA och de med det relativt sett mest finmaskiga sociala skyddsnätet.

Tuffast kan jag som sagt tänka mig att det är i Texas och andra delar av "den djupa södern", följt av flertalet stater i mellanvästern på "andra plats".

-Skulle vara intressant att veta hur mycket substans det kan ligga i dessa gissningar.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in