Aspergare eller AS + annat?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Har du en eller flera psykiska sjukdomar förutom att du har NPF?

Jag har ingen psykisk sjukdom
6
35%
Jag har psykisk sjukdom som jag sökte vård (hade behövt söka) för innan NPF kom på tal
11
65%
Jag har psykisk sjukdom men jag blev först diagnostiserad med NPF
0
Inga röster
Jag har psykiska sjukdomar men anser att de alla ingår i min NPF
0
Inga röster

Antal röster : 17

Inläggav kiddie » 2016-03-25 4:41:27

Det har diskuterats redan tidigare men det jag vill veta är om ni anser er psykiskt sjuka och med det menar jag vilken form av psykisk sjukdom som är såpass omfattande att den förtjänar diagnos (vare sig den har eller inte). Jag räknar självklart alla sorts ångestsjukdomar med som att vara psykiskt sjuk, depressioner, rubbet. Räknar dock inte ADD/ADHD till psykisk sjukdom.

Jag vill egentligen veta om vi som grupp är bara annorlunda, bara aspergare och sen så är vi inte mer olika, eller om vi även är psykiskt sjuka. Det senare får man ofta ingen känsla av när man är på forumet.

(Skrev sista alternativet i flertal men det kan självklart tolkas i ental med, bara klantigt skrivet.)
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav kiddie » 2016-03-26 17:44:28

Tack de som röstat. Var ju inte så många. :mrgreen:

Jag funderar lite på vad skillnaden blir om man så att säga startar som psykiskt sjuk och sedan "blir" aspergare... mot de (ofta yngre) som får en aspergerdiagnos. Man säger ju att aspergers inte är en sjukdom på det viset, men enda anledningen till att jag fick en diagnos (plus ADD) var ju att jag just var psykiskt sjuk.

Jag har aldrig levt i den världen där jag "bara" har aspergers eftersom den diagnosen kom sent. Därför har jag lite svårt att se aspergers helt fristående från psykisk sjukdom iom att just jag bara är en person och jag har båda två.

Sen minns jag då det begav sig, då sa vårdpersonal att personlighetsstörningar är en sak, men det är mkt värre om man skulle råka ha aspergers. Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om de uttalandena.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Återgå till Aspergare och vården

Logga in