Aspergare avstängd från kommunens LSS-hjälp

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-03-30 2:59:58

Sandra har tvingats sova på en soffa på AAF:s kontor i Norrköping i tre veckor.

SVT skrev:Nu har man beslutat att Sandra kommer att få den hjälp och stöd hon behöver.
---
För idag backar kommunens vård- och omsorgskontor. Sandra kommer att få hjälp i fortsättningen.

Sandra får den stödperson hon behöver. Det för att händelserna från boendet i Småland inte ska upprepas med bl a många självmordsförsök. Något som inte har inträffat sen Sandra hamnade på Aspergerföreningens kontorsso.

Men faran är inte över för Sandra. Det kan man ana av det nya läkarintyg som vård- och omsorgskonter begärt och fått från psykiatriska kliniken på Vrinnevisjukhuset i Norrköping. I det nya läkarintyget finns inte längre Sandras huvuddiagnos Aspergers syndrom med.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost ... -om-sandra

Det är svårt att förstå bakgrunden, men det verkar iaf som Sandra fått hjälp sedan lokal-TV uppmarksammat fallet.

På vård- och omsorgskontoret vill man inte svara på några frågor.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-03-30 3:09:21

Hittade mer om bakgrunden:

Minsta småsak som går snett kan utlösa en katastrof och skapa svår ångest, om inte människor i hennes omgivning förstår att bemöta henne på rätt sätt. Vilket var orsaken till att hon lämnade gruppboendet i Småland, där hon varit sen i maj förra året.

- De hade inte tillräckligt med kunskap om Asperger för att kunna möta mina behov. Det hände många saker och jag insåg till slut att jag var tvungen att åka därifrån för att överleva, berättar Sandra.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost ... a-kontoret

Men när hon nu vill ha hjälp med åtminstone ett tillfälligt boende i Norrköping, så säger handläggaren på Vård- och omsorgskontoret nej...har hon lämnat gruppboendet i Småland på eget bevåg, så får hon skylla sig själv.

- Hon tyckte jag kunde bo på vandrarhem.

Med Sandras tillstånd vill Östnytt fråga ut verksamhetschefen om ärendet. Men hon hänvisar till sekretessen.

- Vi uttalar oss aldrig i ett enskilt ärende.

Och när vi förklarar att Sandra, som faktiskt är myndig, och uppmanar alla inom kommunens som hanterat hennes fall, att tala fritt, så får vi svaret:

- Vi tänker inte uttala oss i alla fall.

En helig princip för att skydda klienterna - och sig själva.

Så här säger AAF:s lokale ordförande:
- Att låta Sandra bo på ett gruppboende där man visserligen kallar sig för ett gruppboende, men där de flesta är intagna för utvecklingsstörning, det är inte rätt plats för Sandra. Dessutom verkar det som om man saknar rätt kompetens för att ta hand om personer med Asperger, menar han.

Nu försöker Per-Einar Nordqvist hjälpa Sandra att bli placerad på Kümmerlinggården i Vadstena, som är ett rent Aspergerboende. Men hittills har kommunen sagt nej till Sandras önskan.

- Jag har aldrig bott på ett Aspergerboende, ändå säger dom att det inte skulle funka för mig. Dom säger nu att min huvudiagnos inte är Asperger och att jag ska tillbaka till gruppboendet i Småland, annars får jag klara mig själv.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Dagobert » 2013-03-30 13:48:45

Alien skrev:
SVT skrev:Men faran är inte över för Sandra. Det kan man ana av det nya läkarintyg som vård- och omsorgskonter begärt och fått från psykiatriska kliniken på Vrinnevisjukhuset i Norrköping. I det nya läkarintyget finns inte längre Sandras huvuddiagnos Aspergers syndrom med.

Jag tillhör psykiatriska kliniken på Vrinnevisjukhuset i Norrköping och har mycket dåliga erfarenheter av dem. Klart sämst av alla jag tillhört under mina 25 år som patient.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav plåtmonster » 2013-03-30 18:49:24

@Dagobert, läge att förmedla det till AFF så att det når Sandra?

Nu gäller det bara att vänta tills asperger försvinner som officiell diagnos för den slutgiltiga katastrofen... *tar sig för pannan*

Vad är det som AFF:s soffa kan erbjuda som ett kommunalt gruppboende inte fixar?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 18:57:18

plåtmonster skrev:Nu gäller det bara att vänta tills asperger försvinner som officiell diagnos för den slutgiltiga katastrofen... *tar sig för pannan*

Hur menar du då?
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Dagobert » 2013-03-30 19:05:34

plåtmonster skrev:@Dagobert, läge att förmedla det till AFF så att det når Sandra?

Jag ska försöka göra det. AAF heter det, Autism- och Aspergerföreningen.
Dagobert

Inläggav plåtmonster » 2013-03-30 19:48:26

@Schmetterling, Om soppan beror på att de missat asperger i diagnosen nu och att den senare kommer att försvinna helt så blir det ännu värre då.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Dagobert » 2013-04-23 13:05:34

Dagobert skrev:
plåtmonster skrev:@Dagobert, läge att förmedla det till AFF så att det når Sandra?

Jag ska försöka göra det. AAF heter det, Autism- och Aspergerföreningen.

Nu har jag pratat med Per-Einar Nordqvist, han som hjälper Sandra.
Dagobert

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in