AS på grund av Missbildning?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
AS på grund av Missbildning?
Hej, snabb fråga här som jag funderat mycket över, jag har bara 4 fingrar på höger hand, föddes med 4 fingrar (utan tumme), kan detta bero på Asperger, eller tvärtom, att jag har fått Asperger (ingen officiell diagnos än) pga. min missbildning, hänger dem ihop på nått sätt altså??
Är det fler här som har missbildningar?
Är det fler här som har missbildningar?
Re: AS på grund av Missbildning?
88, västerås, why?
edit: opererade mig i uppsala, alla gånger, första gången när jag bara var 3-4 månader tror ja
edit: opererade mig i uppsala, alla gånger, första gången när jag bara var 3-4 månader tror ja
Senast redigerad av Jagers 2011-07-06 22:26:13, redigerad totalt 1 gång.
Nää det tror jag väll inte.
Det finns väl en del kromosom avvikelser som ger npf liknande symptom.
Beror inte sånt här på typ olyckor i graviditets processen?
Det finns väl en del kromosom avvikelser som ger npf liknande symptom.
Beror inte sånt här på typ olyckor i graviditets processen?
AS är medfödd, så det är inget man kan få pga någon kroppslig missbildning.
Däremot finns det ju flera sjukdomar som kan ge autismliknande symtom. En del nämns här: autism-och-kromosomer-gener-t4089.html
Däremot finns det ju flera sjukdomar som kan ge autismliknande symtom. En del nämns här: autism-och-kromosomer-gener-t4089.html
Alien skrev:AS är medfödd, så det är inget man kan få pga någon kroppslig missbildning.
Alla medfödda tillstånd som nedsätter ett organs funktion är väl per definition kroppsliga missbildningar? Hjärnan har ju tydligen utvecklats annorlunda under fostertiden.
Jag menade synlig el yttre kroppslig missbildning; AS syns ju inte utanpå.
Finger avvikelsen behöver inte vara genetiskt betingad ,menade jag asperger är nog det.
Flawed skrev:Finger avvikelsen behöver inte vara genetiskt betingad
Eftersom alla friska människor har en högerarm som är nästan spegelvänd mot vänsterarmen så kan man utgå ifrån att det är samma gener som kodar för båda armarna. Hade det inte varit det hade man kunnat ärva en vänsterarmsgen från mamman som var annorlunda än högerarmsgenen från pappan, med resultatet att armarna, fingrarna etc blivit märkbart olika långa, tjocka, etc.
Så eftersom Jagers har fem fingrar på ena handen och fyra på den andra så är det svårt att förklara det med att det skulle vara genetiskt betingat.
Ah, så att jag har AS eller att jag har 4 fingrar på höger hand hör inte ihop på nått sätt?
Jagers skrev:Ah, så att jag har AS eller att jag har 4 fingrar på höger hand hör inte ihop på nått sätt?
Det är knappast sannolikt eftersom det inte är kännetecknade för AS att man har fysiska handikapp.
Återgå till Aspergare och vården