AS och personlighetsstörning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: AS och Personlighetsstörning

Inläggav Deep_Space » 2010-07-04 16:30:08

Tikki skrev:Hej
Jag undrar om någon här har fått diagnosen AS eller Atypisk autism och personlighetsstörning?

Jag hade tidigare diagnosen borderline personlighetsstörning, men den tycks ha fallit bort i och med att jag fick min AS-diagnos. Att jag fick borderline-diagnos tror jag får ses som ett tecken på att psykiatrin aldrig lyckats begripa sig på mig och min problematik och famlade efter någon kategori att stoppa in mig i. Jag upplever själv att med Asperger-diagnosen föll saker på plats, att jag fick en diagnos som faktiskt beskrev den problematik jag brottats med livet igenom.

Dock: jag har också problem av mer psykiatrisk natur, nämligen nedstämdhet och svår ångest, som väl till största delen hänger samman med det jävelskap min AS medfört.
Deep_Space

Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Alien » 2010-07-04 16:58:22

Tikki skrev:Personlighetsstörning UNS.

Men "personlighetsstörning utan närmare specifikation" låter inte som någon fördel att ha som diagnos, alldeles för vagt. Då kan det vara att de var inställda på en personlighetsstörning för att de inte kommit på AS/autism, och eftersom du inte passade in i någon av de 10 vanliga fick du PS med UNS.

Varför tror du att du har en personlighetsstörning? De egenheter/brister du tycker dig ha kan bero på din atypiska autism och på de "följdsjukdomar" den kan medföra (depression, ångest, social fobi etc).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav vallesmamma » 2010-07-04 18:14:07

Jag fick också diagnosen personlighetsstörning UNS. Fick diagnosen AS flera år senare, vet ej om de strukit den förra diagnosen, tror det.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav Tikki » 2010-07-04 19:52:27

Jovisst är det bra om jag inte är personlighetsstörd längre. :)
Jag har träffat en hel del psykologer, psykiatriker mfl genom åren och varenda en har sagt PS. Jag tycker också själv jag stämmer in bra. Men som sagt så tror jag att jag har båda.
Var mest nyfiken på frågan eftersom jag blev lite förvånad.
Tikki

Anslöt: 2010-06-19

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-04 21:31:44

Jag har också PS UNS sedan långt tidigare. Jag blev aldrig upplyst om det, utan har fått höra "nejdå, inte är du annorlunda" av de som visste. :evil:

Men jag tror nog att AS kan stämma in på PS UNS eller vissa andra PS, just för att förr visste man inte vad AS var. Det måste ha varit många AS-personer som klassats som personlighetsstörda, och därmed varit med som material när symptomlistor/kriterier för dessa PS har utformats.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

AS och Personlighetsstörningar

Inläggav jesusiscool » 2013-06-18 15:40:54

Pax!
Det verkar som om folk tror att alla psykiatriska problemen beror på AS och inte någon personlighetsstörning (även om man själv har andra åsikter om saker). Har ni också fått uppleva det?

Moderator atoms - slog ihop två trådar om likartat ämne.
jesusiscool

Anslöt: 2013-04-25

Inläggav notwoodstock » 2014-03-06 2:10:41

*bump* ?"!

Visste inte var jag skulle lägga inlägget:

http://www.scientificamerican.com/article/technologies-for-hacking-brain/

Man kan läsa om man registrerar sig!

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav notwoodstock » 2014-10-26 6:51:54

Kom just i FaceBook:

A new paper threatens to turn the world of autism neuroscience upside down. Its title is Anatomical Abnormalities in Autism?, and it claims that, well, there aren’t very many.

http://blogs.discovermagazine.com/neuroskeptic/2014/10/25/autistic-people-normal-brain-anatomy/
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Återgå till Aspergare och vården

Logga in