AS och bostadssökande?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Marabou » 2011-01-20 21:05:52

Är du medlem på Facebook? Där finns det många grupper där folk annonserar ut sina lägenheter/rum till uthyrning.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Inläggav ford » 2011-01-20 21:42:14

csharp skrev:
Marabou skrev:csharp, kan du inte hyra nåt i andrahand? Jag hyr själv en etta i andrahand på långtid, 3200 kr/mån i ett bra område i närförort.

Se bara upp för oseriösa uthyrare men kom ihåg att det finns många seriösa också, och som gärna hyr ut sina lägenheter på långtid.

Om du letar på andrahandsmarknaden blir det ju betydligt lättare att hitta nåt i Stockholm och då slipper du flytta :)

jag har mailat på andra handslägenheter sen i september förra året och inte ens fått några svar på mail tillbaka

jag kollar såklart fortfarande varje dag i de bostadsköer jag står i och mailar om andra handslägenheter
:(

En tanke bara:

Som jobbsökare får man ju ofta tipset att fila på sitt CV och bli duktigt på att skriva säljande ansökningar, något som även funkar i många fall, åtminstone om man vill komma på intervju.

Det fick mig att börja fundera kring hur du framställer dig själv när du söker andrahandskontrakt.

-Hur uttrycker du dig?

-Försöker du sälja in dig själv som en skötsam och pålitlig hyresgäst, eller blir det mera som att du tigger om att få en lägenhet och vädjar till uthyrarens medkänsla?

-Har du ett foto på dig själv i dina intresseanmälningar?

-Gör du något för att försöka sticka ut (i positiv bemärkelse) i dina ansökningar?

Tänk på att den idealiska andrahandshyresgästen är en lugn och skötsam människa, som är trevlig men tillbakadragen och inte någon "super NT" med mycket fester och stort umgänge.
Att vara lite aspig i sättet är alltså nödvändigtvis inget negativt i sådana här samanhang, bara man är artig, trevlig, mentalt stabil och förtroendeingivande.

-Försök därför även ge en bild av dig själv som en sådan person och för vad du än gör: tigg inte efter en lägenhet i en sorts vädjan till hyresgästens medkänsla, utan försök marknadsföra dig själv som en lugn, trevlig och skötsam hyresgäst.

-Hoppas dessa tips kan vara till någon nytta!
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav csharp » 2011-01-20 21:49:44

ford skrev:
csharp skrev:
Marabou skrev:csharp, kan du inte hyra nåt i andrahand? Jag hyr själv en etta i andrahand på långtid, 3200 kr/mån i ett bra område i närförort.

Se bara upp för oseriösa uthyrare men kom ihåg att det finns många seriösa också, och som gärna hyr ut sina lägenheter på långtid.

Om du letar på andrahandsmarknaden blir det ju betydligt lättare att hitta nåt i Stockholm och då slipper du flytta :)

jag har mailat på andra handslägenheter sen i september förra året och inte ens fått några svar på mail tillbaka

jag kollar såklart fortfarande varje dag i de bostadsköer jag står i och mailar om andra handslägenheter
:(

En tanke bara:

Som jobbsökare får man ju ofta tipset att fila på sitt CV och bli duktigt på att skriva säljande ansökningar, något som även funkar i många fall, åtminstone om man vill komma på intervju.

Det fick mig att börja fundera kring hur du framställer dig själv när du söker andrahandskontrakt.

-Hur uttrycker du dig?

-Försöker du sälja in dig själv som en skötsam och pålitlig hyresgäst, eller blir det mera som att du tigger om att få en lägenhet och vädjar till uthyrarens medkänsla?

-Har du ett foto på dig själv i dina intresseanmälningar?

-Gör du något för att försöka sticka ut (i positiv bemärkelse) i dina ansökningar?

Tänk på att den idealiska andrahandshyresgästen är en lugn och skötsam människa, som är trevlig men tillbakadragen och inte någon "super NT" med mycket fester och stort umgänge.
Att vara lite aspig i sättet är alltså nödvändigtvis inget negativt i sådana här samanhang, bara man är artig, trevlig, mentalt stabil och förtroendeingivande.

-Försök därför även ge en bild av dig själv som en sådan person och för vad du än gör: tigg inte efter en lägenhet i en sorts vädjan till hyresgästens medkänsla, utan försök marknadsföra dig själv som en lugn, trevlig och skötsam hyresgäst.

-Hoppas dessa tips kan vara till någon nytta!

ja det är det jag har gjort när jag mailat
beskrivit mig som en djur och rökfri lugn skötsam person som inte gillar att festa osv
och inte tiggt utan varit konkret och tydlig och inte heller skrivit min livshistoria utan endast det som uthyraren "vill höra"

tack för hjälpen iallafall för jag uppskattar alla tips!
:)
csharp

Anslöt: 2010-10-14

Inläggav Miche » 2011-01-20 21:58:00

csharp skrev:tack för hjälpen iallafall för jag uppskattar alla tips!

"Stabil ekonomi" är ett säljande kort. Om du har inkomst från FK pga ditt funktionshinder så tycker jag att det kan klassas som stabil ekonomi, du vet exakt hur många kronor som kommer in varje månad för lång tid framöver och du kan inte bli av med den inkomsten hux flux!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Marabou » 2011-01-20 22:00:36

Jag tror snarare att många uthyrare uppskattar svar som "sticker ut". De får garanterat in hundratals likadana svar från "lugna, skötsamma rökfria personer utan husdjur och som inte har några vilda fester". Och sen inget mer typ.

När jag fick min lägenhet var jag desperat, vilket jag också skrev. Jag var tvungen att flytta från mitt dåvarande boende pga speciella omständigheter, vilka jag beskrev i mejlet till uthyraren (det var på Blocket). Han hade fått över 400 svar på bara några timmar men jag fick lägenheten pga min situation.

Tänk igenom noga, vad är det som gör att just DU behöver en lägenhet? Hur blir det om du inte får någon bostad? Osv osv. Ibland kan det faktiskt löna sig att verka desperat.
Marabou

Inläggav csharp » 2011-01-20 22:01:53

Miche skrev:
csharp skrev:tack för hjälpen iallafall för jag uppskattar alla tips!

"Stabil ekonomi" är ett säljande kort. Om du har inkomst från FK pga ditt funktionshinder så tycker jag att det kan klassas som stabil ekonomi, du vet exakt hur många kronor som kommer in varje månad för lång tid framöver och du kan inte bli av med den inkomsten hux flux!

ja det kanske är bättre att skriva än att man har akassa eller sjukpenning...
alltså att man har stabil ekonomi

tack det ska jag skriva i fortsättningen!
csharp

Anslöt: 2010-10-14

Inläggav Marabou » 2011-01-20 22:22:15

Bra tips från Miche! Att skriva att du har stabil ekonomi tror jag kan hjälpa dig en bra bit på vägen, csharp. Att man är sjukskriven eller har sjukpenning ska man aldrig skriva, då är det många som drar öronen åt sig. Sorgligt men sant. Att pengarna kommer från F-kassan kan du isåfall säga om du får napp och uthyraren vill ha papper på din inkomst.
Marabou

Inläggav Kristofer » 2011-01-24 22:12:48

ford skrev:Det förstår jag, men jag talar inte om dig utan rent allmänt, när jag menar att man skall skippa stockholm.

Det är lätt att säga på forum, men när sthlm är ditt enda alternativ för att få jobb så kommer saken i ett annat läge. Så ser nämligen verkligheten ut för många idag.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in