AS och bonde

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

AS och bonde

Inläggav weasley » 2012-09-15 2:09:27

Lilla Gumman skrev:Jag skulle aldrig kunna slakta en get och äta. Har jag lekt med geten, så inte vill jag slakta den och äta upp den. Ska jag äta djur, så vill jag inte veta var de kommer ifrån. Fast eftersom jag är vegetarian, så äter jag inte kött alls.

Jag tycker tvärtom. Jag vill veta att min mat har producerats med största möjliga hänsyn till djur och miljö. Så ska jag äta djur vill jag veta var de kommer ifrån. Att föda upp egna djur är bäst, för att försäkra sej om att de mår bra och får leva så gott som möjligt innan de hamnar på tallriken.

Men det ÄR lite svårt. Man måste bestämma sej från början vilka som ska hamna i frysen eller inte, så man kan förbereda sej känslomässigt. Det finns vissa djur jag absolut inte skulle kunna tugga i mej eftersom jag har fått en relation till dem. Mitt flasklamm tex. Händer det honom något kommer han begravas, lite som en familjemedlem.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-15 7:46:21

Lilla Gumman skrev:
Sheyen skrev:Okej.

Ja, alltså vi åt ju några av våra getter. Det var skitgott. Skulle gärna äta det igen. :) Rätt kul att ena dagen kelar man med den och nästa dag äter man upp den! :lol:

Jag skulle aldrig kunna slakta en get och äta. Har jag lekt med geten, så inte vill jag slakta den och äta upp den. Ska jag äta djur, så vill jag inte veta var de kommer ifrån. Fast eftersom jag är vegetarian, så äter jag inte kött alls.

Jag är vegetarian och jag ser en möjlighet att äta kött från gården i framtiden om det behövs, just eftersom jag vet att djuren har mått bra liv och dött faktiskt värdigt jämfört med köpekött. Min man äter kött kanske en gång i veckan (ibland mindre) och då ser jag ju heldre att han äter kött som haft det bra än det anonyma köttet i köttdisken som haft det dåligt (iallafall sista tiden pga frakt till slakteri)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-15 7:55:24

Parvlon skrev:
rapchic skrev:(jag hoppas du är egetarian då)vi kommer ju inte satsa på köttproduktion på det sättet, kött kommer snarare bli en biprodukt.
Självklart är jag vegetarian.
Jasså, biprodukt ungefär som kalvkött är från mejerifabrikerna. Jag är inne på Lilla Gumman's spår där. Är säker på att jag knappast hade hanterat djuren likadant om planen var att mörda dem senare. [/qote]
Nej den fämsta av vår inkomst kommer nog att komma från biodlningen, uthyrning av stuga/stallplats, bidrag och ägg varav ägg är det enda som kommer ha kött involverat nånstans. sen vill vi skaffa getter och jag vill testa att göra mejeriprodukter för att om det är nått för mig/om jag klarar det men killingarna kommer vara aldeles för mkt värda för att slakta bara sådär eftersom vi håller på med bevarandearbete.

killingarna som ska slaktas blir nog på samma sätt som kaninerna, dom som inte ska behållas och inte kan säljas vidare (helst inom genbank men uton funkar ju i nödfall) som kan bli köttkaniner. så det är inte riktigt som du tänker.

Parvlon skrev:
rapchic skrev:De flesta djurarter vi tänkt ha är hotade i större eller mindre grad så på dom kan försäljning av livdjur nästan ge mer.
Jag har sett siffror kring tiotusen arter per år som blir utrotade p.ga direkt människopåverkan. Något tusental är listade som utrotningshotade. Möjligt att nån nolla saknas nånstans.. Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om det utan befinner mig närmare individnivå än politikska moln.
vi har börjat bry oss om dessa djur då vi tycker det är viktigt att ha kvar raser som kan äta riktig mat och inte växer så snabbt för den största delen av industrin tycker ju det är viktigast om man kan trycka i dom vad som helst och sen slakta dom snart (finns till och med bönder i usa som ger korna godis för att det är billigare än soja/havre :shock: )
rapchic

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-17 9:56:59

tror jag kom på en anledning till förvirringen (eller vad mans ka kalla det) i början av tråden.

Jag bor på en gård.

häromkring kallas i princip alla hus med odlingsbar mark och/eller lagård för gård, sen är det väldigt få som faktiskt "driver" en gård. dom flesta låter legda växa igen eller så fixar man så att en bonde kommer och slår den mot att bonden får (eller får köpa billigt) höet.
så för att bo på gård så måste man inte vara mer högfungerande än att man kan bo i vanligt hus/större lägenhet som man äger

det är lite likt ordet legda (det var så jag kom på varför det kan ha livit fel)
rent tekniskt betyder ordet legda en mark som slås två gånger/år och gödslas men härikring sågen man legda om öppna marker som tex en gång varit legda eller varit tänkt till legda eller en gammal äng.
rapchic

AS och bonde

Inläggav tahlia » 2012-09-17 10:16:17

rapchic skrev:det är lite likt ordet legda (det var så jag kom på varför det kan ha livit fel)rent tekniskt betyder ordet legda en mark som slås två gånger/år och gödslas men härikring sågen man legda om öppna marker som tex en gång varit legda eller varit tänkt till legda eller en gammal äng.

Här omkring säger man legda när det är slaget eller växer grödor på den, äng om det växer en massa blommor på den/om de ligger i träda och åker om den är plöjd. ;)
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-17 10:18:16

tahlia skrev:
rapchic skrev:det är lite likt ordet legda (det var så jag kom på varför det kan ha livit fel)rent tekniskt betyder ordet legda en mark som slås två gånger/år och gödslas men härikring sågen man legda om öppna marker som tex en gång varit legda eller varit tänkt till legda eller en gammal äng.

Här omkring säger man legda när det är slaget eller växer grödor på den, äng om det växer en massa blommor på den/om de ligger i träda och åker om den är plöjd. ;)

det som ni kallar äng kallas ofta (men inte alltid) legda.
men för att rent teoretisk kallas äng ska den slås 1 gång/år och inte gödslas (lärde jag mig för ett tag sen)
rapchic

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in