AS och alkohol och ett socialt liv
83 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Det är ett allmänt hyckleri att påstå att man dricker alkohol för att det är gott. Folk är för fina i kanten för att medge att de gärna blir packade.
Ser inte varför det skulle vara en mognadsfråga, vad jag vet springer folk av alla åldrar på bolaget...
Ser inte varför det skulle vara en mognadsfråga, vad jag vet springer folk av alla åldrar på bolaget...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Hej!
Vin är gott. Några glas till maten är ok. Att bli aspackad, nej.
Öl likaså. Varför dricka starköl, när det finns öl med 3,5% i butikerna? Är det smaken man är ute efter, räcker det. Lättöl därmot, det är mest blask.
Hälsningar
Lilla Gumman
Vin är gott. Några glas till maten är ok. Att bli aspackad, nej.
Öl likaså. Varför dricka starköl, när det finns öl med 3,5% i butikerna? Är det smaken man är ute efter, räcker det. Lättöl därmot, det är mest blask.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
KrigarSjäl skrev:Det är ett allmänt hyckleri att påstå att man dricker alkohol för att det är gott. Folk är för fina i kanten för att medge att de gärna blir packade.
Inte alkoholen i sig men nog kan en riktigt fin, rökig whiskey med anor vara njutbar inte enbart med berusningseffekten i åtanke (om man nu gillar whiskey). Har i och för sig svårt att tänka mig whiskey utan alkohol men för min del blir alkoholen mest något man får på köpet. Liksom, pricken över i:et.
Senast redigerad av HISOKA 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Alien skrev:I Medelhavsdieten så ingår att dricka rött vin till maten. Däremot inte att supa sig full varje helg. Hellre litet och ofta än mera sällan och mycket.
Men nu bor vi inte vid Medelhavet utan uppe i brännvinsbältet.
I vår kultur funkar det inte med vin till lunchen och siesta.
Nej, men till middagar.
Dessutom så dricker folk mer vin nuförtiden, och mindre brännvin. Det är inte hugget i sten att vi i norr alltid måste dricka enbart för att bli stupfulla.
Betr vinet har jag läst att det bara gäller rödvin, det är något i skalet som ska vara så nyttigt. Men då borde det ju gå lika bra med druvsaft och alkoholfritt vin.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron skrev:Jag har hört att förr i tiden sade man att Alkohol hjälpte Aspergare till "ett värdigt liv", att de gjorde dem mer sociala osv osv.
Man blir gärna mindre hämmad av alkohol, om det är det du funderar över.
opteron skrev:Är detta sant, hjälper Alkohol till sociala situationer?
Det hjälper mig i sociala situationer, enda sättet att ta reda på om det hjälper dig eller inte är väl att testa. Se till att du är på gott humör när du börjar dricka bara, är man på dåligt humör kan det hända att man blir på ännu sämre humör när man dricker.
opteron skrev:Och hur många procent måste det vara för att hjälpa isåfall?
Alkoholtoleransen är väldigt individuell, testa dig fram.
opteron skrev:Jag har även hört att Aspergare kan lätt bli beroende av Alkohol så det är viktigt att hålla det på en "laglig" nivå.
Jag har hört det motsatta, att aspergare har svårt att fastna i beroenden, eller att dom har väldigt lätt att ta sig ur dom.
Personligen tror jag inte det skiljer sig särskilt mycket från andra människor.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
Hej Lord D och ni andra som tänkt och tyckt om alkhol och AS. Detta med att vara lättpåverkad av alkohol känner jag verkligen igen! Tror att det kan bero på att det blir ganska långt mellan gångerna jag dricker alkoholen "tar" ju bättre om kroppen är ovan. Det som är bra med detta är att det blir billigt!
Det dåliga är förstås att en lång kväll kan spåra ur rejält
Långa livet har lärt mig några trix som jag gärna delar med mig av:
1. Helnykter. Verkligen något att vara stolt över! Och med åren har jag märkt att folk nästan blir lite avundsjuka för att man har förmåga att bara låta bli. Det är en styrka.
2. Periodnykter. Jag, Leif gw Persson och säkert många fler tillämpar denna utmärkta medtod. För mig kan det kännas rätt att ta ett glas när stämning och omgivning är lämpliga. Sommartid brukar det finns några sådana lägen. Jag planerar då oftast innan att det är dags att svinga en bägare och det blir något trevligt att glädjas åt.
Sen när hösten kommer så lägger jag ofta av. Helt.
Om folk reagerar så är det oftast med respekt. Särskilt numera - många unga spolar ju kröken och tycker att de som dricker tappar stilen.
3. Smygnykter. Lite jobbigt och inget jag rekommenderar i längden men vid något tillfälle kan det vara värt att ta till. På krogen funkar det ju bara om man har möjlighet att göra beställniingen i baren utan att någon övrig i sällskapet bevakar. En skicklig bartender som fattar läget kan dock ordna detta på ett diskret sätt.
Själv har jag tagit mig igenom mängder av kvällar på detta sätt. allteftersom kvällen går framåt brukar ju de övriga i sällskapet bli mindre observanta också
På hemma - hos - fester är det ju klart knepigare. Funkar bara om man har med eget dricka.
4. Danskväll. Ja den här metoden passar ju inte alla Men om man är lagd åt det hållet så är det ju bara att köra som 17 på dansgolvet. Ingen undrar varför man bara tar en läsk eller ramlösa - man har ju vätskebrist av all motion!
Framåt kvällen blir man alltmer populär hos folk som gillar att dansa eftersom det är roligast tillsammans med folk som har viss kontroll över sina kroppsfunktioner. (Därmed inte sagt att man bör dansa "bra", ju orginellare desto intressantare brukar jag själv tycka ialla fall).
All lycka nu med det sociala sammanhangen och alkoholen, med eller utan % i glaset!
Det dåliga är förstås att en lång kväll kan spåra ur rejält
Långa livet har lärt mig några trix som jag gärna delar med mig av:
1. Helnykter. Verkligen något att vara stolt över! Och med åren har jag märkt att folk nästan blir lite avundsjuka för att man har förmåga att bara låta bli. Det är en styrka.
2. Periodnykter. Jag, Leif gw Persson och säkert många fler tillämpar denna utmärkta medtod. För mig kan det kännas rätt att ta ett glas när stämning och omgivning är lämpliga. Sommartid brukar det finns några sådana lägen. Jag planerar då oftast innan att det är dags att svinga en bägare och det blir något trevligt att glädjas åt.
Sen när hösten kommer så lägger jag ofta av. Helt.
Om folk reagerar så är det oftast med respekt. Särskilt numera - många unga spolar ju kröken och tycker att de som dricker tappar stilen.
3. Smygnykter. Lite jobbigt och inget jag rekommenderar i längden men vid något tillfälle kan det vara värt att ta till. På krogen funkar det ju bara om man har möjlighet att göra beställniingen i baren utan att någon övrig i sällskapet bevakar. En skicklig bartender som fattar läget kan dock ordna detta på ett diskret sätt.
Själv har jag tagit mig igenom mängder av kvällar på detta sätt. allteftersom kvällen går framåt brukar ju de övriga i sällskapet bli mindre observanta också
På hemma - hos - fester är det ju klart knepigare. Funkar bara om man har med eget dricka.
4. Danskväll. Ja den här metoden passar ju inte alla Men om man är lagd åt det hållet så är det ju bara att köra som 17 på dansgolvet. Ingen undrar varför man bara tar en läsk eller ramlösa - man har ju vätskebrist av all motion!
Framåt kvällen blir man alltmer populär hos folk som gillar att dansa eftersom det är roligast tillsammans med folk som har viss kontroll över sina kroppsfunktioner. (Därmed inte sagt att man bör dansa "bra", ju orginellare desto intressantare brukar jag själv tycka ialla fall).
All lycka nu med det sociala sammanhangen och alkoholen, med eller utan % i glaset!
Senast redigerad av skymmning 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
finns ett bra uttryck för detta i engelskan, smoke and mirrors. sen jag slutade supa varje helg så har jag insett hur tråkiga mina vänner är. men visst, om man vill leva en lögn så fungerar alkohol prima!
Senast redigerad av Firkraag 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare