AS, missbruk och kriminalitet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Tingeling » 2009-01-21 14:13:43

Men vad är det för diskussion. Om man har gjort en undersökning (eller flera då) och funnit att tre procent har en existerande AS-diagnos. What's the problem liksom???

Är man intresserad av förekomsten av kriminalitet och orsaken så torde den ju sannorlikt inte bero enahanda på AS men någon SÅDAN undersökning känner jag inte ens till. Däremot finns det ju en uppsjö av undersökningar som påvisar grunder till kriminellt beteende. I DESSA finns en del beteenden som också kan finnas vid AS.

Vad som däremot är hönan eller ägget är däremot svårt att veta.
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:42:17, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling

Anslöt: 2005-11-25

Inläggav undergång » 2009-01-21 14:37:53

MsTibbs skrev:
undergång skrev:Concerta minskar säkert risken för många, men det är väl snarare en fråga om vad man vill. Vill man bort från verkligheten helt och hållet, så är det ju lättare att missbruka Concertan.

Man kan inte knarka med Concerta, sådana mängder får man inte ut.

Ursäkta? I större mängd ger Concerta en effekt som på många sätt liknar tjack. Menar du kanske att man inte kan missbruka det, för att man inte får ut sådana mängder att man kan bruka dessa mängder varje dag? I så fall har du rätt, men det är inte dyrt att köpa illegalt, och dessutom får man ju samma effekt, bara lite bättre, av tjack. Så det kör man ju också.

Men om du menade att man inte får någon tjackliknande effekt av större doser Concerta, så måste jag dessvärre be dig vara tyst.
Senast redigerad av undergång 2011-05-04 17:42:17, redigerad totalt 1 gång.
undergång

Anslöt: 2009-01-21

Inläggav undergång » 2009-01-21 14:43:54

rdos skrev:
undergång skrev:Som t.ex. gick jag i en skola för aspies under skolåren 5-9.
Där slogs vi alla, hela tiden. Misshandel är ju kriminellt.
Vi gjorde en hel del dumma grejer. Men de som var mer autistiska var inte alls på samma sätt. De satt och pluggade medans vi var ute på rövartåg.

Snarare var det väl de som var introverta (vilket majoriteten aspergare är) som satt och pluggade medan de extroverta var ute på rövartåg? Jag kan ju inte heller låta bli att misstänkta att feldiagnoserna bland de riktiga busarna skulle kunna var många + att de antagligen ofta har ADHD oxå. Jag har som sagt erfarenhet av riktiga gangsters på våra barns skola, men enligt min uppfattning är de inte autistiska. De som är mest autistiska tillhör den introverta gruppen som i princip aldrig ställer till med nåt.

Ta nu och läs vad jag skrev en gång till. Du upprepar precis det jag skrev.
undergång

Inläggav undergång » 2009-01-21 14:58:47

tahlia skrev:Det var då ett jävla tjafsande om AS och brott och blaha blaha...

Om en människa begår brott så har det inget med AS-diagnosen att göra, det har med människans personlighet och möjligtvis uppväxt och påverkan att göra. Många gånger naturligtvis även omständigheter så som ev. missbruk etc. Det är väl ganska solklart, eftersom alla vi som sitter här torde vara åtminstone halvkriminella om man kunde koppla det beteendet direkt till AS.

Det skulle ju göra allting så mycket lättare om folk faktiskt läste mitt inlägg. Du säger att brottslighet har med personlighet, uppväxt och missbruk att göra. Det du inte verkar förstå är att det jag skrev tidigare, att personlighet, uppväxt och missbruk (det sistnämnda på ett annat sätt) har med AS att göra.

En AS-person har ju en personlighet som av vissa delar är just AS. Annars skulle vi inte få diagnosen.
Att växa upp med AS är inte alltid lätt. Man förstår inte andra, och de förstår inte dig. Många lever som utomjordingar, ensamma och "förtryckta". Ens föräldrar (som kanske också har AS, eftersom att det är genetiskt) kanske tröttnar på ens beteende lite för ofta, och man får stryk.
Man har problem med humöret, vilket leder till mycket konflikter under uppväxten.

Dessutom kan detta, och mycket mer som är typiskt för aspies, helt klart bidra till att skapa ett drog-, samt alkoholmissbruk.

Ni är alla för naiva. Inse att alla aspies inte sitter hela dagarna och drar sig i kuken till någon kvinnlig karaktär i WoW. Det finns de som gör andra, mer (för mig mindre) skamfulla grejer.
undergång

Inläggav beek » 2009-01-21 14:59:12

Jag pratade med en person som hävdade att hon sett en undersökning som kom fram till att as var underrepresenterat när det gäller kriminalitet. Jag har inte sett den själv så jag kan inte kommentera den. Jag skall luska lite och se om hon kan tala om var hon sett den.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 17:42:17, redigerad totalt 1 gång.
beek
Inaktiv

Anslöt: 2008-05-05

Inläggav rdos » 2009-01-21 15:06:13

undergång skrev:Ta nu och läs vad jag skrev en gång till. Du upprepar precis det jag skrev.

Så bra då. Då är vi överens m.a.o. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:42:17, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav rdos » 2009-01-21 15:09:07

undergång skrev:Det du inte verkar förstå är att det jag skrev tidigare, att personlighet, uppväxt och missbruk (det sistnämnda på ett annat sätt) har med AS att göra.

Håller med.

undergång skrev:Ni är alla för naiva. Inse att alla aspies inte sitter hela dagarna och drar sig i kuken till någon kvinnlig karaktär i WoW. Det finns de som gör andra, mer (för mig mindre) skamfulla grejer.

Visst är det så. :wink:
rdos

Inläggav rdos » 2009-01-21 15:15:32

beek skrev:Jag pratade med en person som hävdade att hon sett en undersökning som kom fram till att as var underrepresenterat när det gäller kriminalitet. Jag har inte sett den själv så jag kan inte kommentera den. Jag skall luska lite och se om hon kan tala om var hon sett den.

De beror sannolikt på vilken slags kriminalitet man undersöker, samt hur man utreder vilka som kan ha AS eller inte. Om man undersöker misshandel eller våldtäkt så tror jag gruppen är underrepresenterad. Undersöker man stalking, pyromani, ritualmord, rättshaveri eller andra udda brott så är det sannolikt tvärt om.
rdos

Inläggav undergång » 2009-01-21 15:21:51

rdos skrev:
beek skrev:Jag pratade med en person som hävdade att hon sett en undersökning som kom fram till att as var underrepresenterat när det gäller kriminalitet. Jag har inte sett den själv så jag kan inte kommentera den. Jag skall luska lite och se om hon kan tala om var hon sett den.

De beror sannolikt på vilken slags kriminalitet man undersöker, samt hur man utreder vilka som kan ha AS eller inte. Om man undersöker misshandel eller våldtäkt så tror jag gruppen är underrepresenterad. Undersöker man stalking, pyromani, ritualmord, rättshaveri eller andra udda brott så är det sannolikt tvärt om.

Jag tror du har rätt där, till stor del. Men när det gäller misshandel kan jag inte tänka mig att vi aspies är annat än överrepresenterade?
Inte med våra aggrissionssvårigheter, missförståelse och brist på empati.
I det här forumet är det ju tydligen väldigt viktigt att påpeka att detta INTE gäller alla aspies, utan en stor del utav oss.

Jag själv är en ganska snäll och charmig snubbe, folk tycks alltid tycka om mig. Ändå har jag en hel del dåliga grejer bakom mig (och framför mig), som jag gjort i ren vrede eller bara av missförstånd, eller tristess blandat med likgiltigheten inför mänskligheten.
undergång

Inläggav rdos » 2009-01-21 16:11:56

undergång skrev:Jag tror du har rätt där, till stor del. Men när det gäller misshandel kan jag inte tänka mig att vi aspies är annat än överrepresenterade?

Jag är inte så säker på det. Jag misstänker att den mesta misshandeln antingen handlar om ungdomsgäng, där förövarna sannolikt oftast är NTs eftersom det inte är typiskt aspigt att finnas med i sociala sammanhang, eller så är våldet uppgörelser i kriminella kretsar eller på andra sätt mellan personer som känner varandra. Lägg därtill hustrumisshandel. Jag tvivlar på att aspiesar kan vara överrepresenterade vid sådana brott, men jag kan ju ha fel. Vi hade ju iofs nyligen ett exempel på en aspie som sköt sönder en lägenhet. :roll:

undergång skrev:Inte med våra aggrissionssvårigheter, missförståelse och brist på empati.

Det är ju sant att vissa har problem med humör, vilket möjligen kan vara kopplat till AS/ADHD. Fast de som jag känner som har sådana problem är allmänt fredliga och skulle aldrig utföra planerad misshandel eller mörda någon. De ångrar sig snarare i efterhand.
rdos

Inläggav MsTibbs » 2009-01-21 17:20:22

undergång skrev:
MsTibbs skrev:
undergång skrev:Concerta minskar säkert risken för många, men det är väl snarare en fråga om vad man vill. Vill man bort från verkligheten helt och hållet, så är det ju lättare att missbruka Concertan.

Ursäkta? I större mängd ger Concerta en effekt som på många sätt liknar tjack. Menar du kanske att man inte kan missbruka det, för att man inte får ut sådana mängder att man kan bruka dessa mängder varje dag? I så fall har du rätt, men det är inte dyrt att köpa illegalt, och dessutom får man ju samma effekt, bara lite bättre, av tjack. Så det kör man ju också.
Men om du menade att man inte får någon tjackliknande effekt av större doser Concerta, så måste jag dessvärre be dig vara tyst.

Moget av dig speciellt som helt ny på forumet att be folk "vara tyst"...
Concerta minskar risken för missbruk inte tvärtom.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:42:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav MsTibbs » 2009-01-21 17:25:53

undergång skrev:
rdos skrev:
undergång skrev:Som t.ex. gick jag i en skola för aspies under skolåren 5-9.
Där slogs vi alla, hela tiden. Misshandel är ju kriminellt.
Vi gjorde en hel del dumma grejer. Men de som var mer autistiska var inte alls på samma sätt. De satt och pluggade medans vi var ute på rövartåg.

Snarare var det väl de som var introverta (vilket majoriteten aspergare är) som satt och pluggade medan de extroverta var ute på rövartåg? Jag kan ju inte heller låta bli att misstänkta att feldiagnoserna bland de riktiga busarna skulle kunna var många + att de antagligen ofta har ADHD oxå. Jag har som sagt erfarenhet av riktiga gangsters på våra barns skola, men enligt min uppfattning är de inte autistiska. De som är mest autistiska tillhör den introverta gruppen som i princip aldrig ställer till med nåt.

Ta nu och läs vad jag skrev en gång till. Du upprepar precis det jag skrev.

Läs vad han skrev en gång till, han skrev att det är förmodligen primärt ADHD, om än odiagnosticerad, som gör folk till vildar. Inte aspergern. Asperger gör folk sannolikt tom mindre vilda än normalitet gör.
MsTibbs

Inläggav MsTibbs » 2009-01-21 17:33:59

undergång skrev:Ni är alla för naiva. Inse att alla aspies inte sitter hela dagarna och drar sig i kuken till någon kvinnlig karaktär i WoW. Det finns de som gör andra, mer (för mig mindre) skamfulla grejer.

Har du siffror på dina påståenden, före du går ut och kallar ett helt forum för "naiva"? Vem av oss har sagt att "alla" aspergare skulle vara på ett visst sätt? Snarare har motsatsen diskuterats här på forumet tidigare. Dina inlägg har en aggressiv attityd, försök uttrycka dina åsikter mer diplomatiskt, utan att utgå från att alla utom du är inkompetenta, så blir du förmodligen bemött med större respekt själv också.
MsTibbs

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-21 21:05:14

weasley skrev:
Pemer skrev:
Bror Duktig skrev:Aspergare är överrepresenterade i att vara extremt laglydiga också.

Exakt! :)

Hur vet ni detta?

Ett litet underlag egentligen, men av de aspergare jag har träffat, och de NT:ar jag har träffat, så är det ingen NT som har sagt att den följer alla regler. Däremot flera aspergare. Och om inte "alla" regler, så är det bra mycket vanligare än hur NT beskriver.
Jag har aldrig hört en NT säga att den står kvar vid rött ljus om det är helt fritt och mitt i natten, de snor saker på jobbet, de kör för fort. Medan jag har hört flera aspergare säga att de inte gör sådana saker.
(Åter andra gör allt emot om de inte ser vitsen med en regel.)

Min poäng är att aspergare säkert kan vara överrepresenterade både vad gäller kriminalitet och laglydighet.
"Antingen eller" så att säga.
Det enda aspergare inte är överrepresenterade i, är nog att vara mainstream och "vanliga".

Det är vad jag tror.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-22 2:00:27

undergång skrev:
MsTibbs skrev:

MsTibbs skrev:Moget av dig speciellt som helt ny på forumet att be folk "vara tyst"...
Concerta minskar risken för missbruk inte tvärtom.

Håller med.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Proffe Slimp » 2009-01-22 15:53:41

MsTibbs skrev:
KrigarSjäl skrev:Suck..!
Ska vi blanda ihop med kriminalitet nu igen, för att inte tala om stalking??

Ni är inte ett dugg bättre än sensationsjournalisterna.

Krigis avfärdar och låtsas veta utan att kolla källor som vanligt...
http://www.polisen.se/inter/util/nodeid ... eid=173852

Hi-hi! Encylopedia Dramatica: Asperger's Syndrome - Common Symptoms
* Not getting the hint in social situations
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp

Anslöt: 2008-08-03

Inläggav eyes wide open » 2009-01-23 1:14:09

Har jobbat lite inom rättpsyk och träffat på en och en annan aspergare. Alla dömda för misshandel. Nu är inte det något bevis varken för det ena eller andra hållet i denna diskussion men ville bara nämna det som en parentes.

Kan tänka mig att tex ljudkänslighet ihop med dålig impulskontroll kan driva vissa till vansinnesdåd. Inte alla är skapta att bo i bullriga flerfamiljshus med papperstunna väggar.
Senast redigerad av eyes wide open 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
eyes wide open
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-14

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-23 1:28:00

eyes wide open skrev:Kan tänka mig att tex ljudkänslighet ihop med dålig impulskontroll kan driva vissa till vansinnesdåd. Inte alla är skapta att bo i bullriga flerfamiljshus med papperstunna väggar.

Jorå, om jag skulle bli våldsam skulle det nog mycket väl kunna bli när grannarna drog igång med party vid elva och inte slutade förrän halvfyra på morgonen för tredje helgen i rad. Öronvåldtäkt skulle jag vilja kalla det.

(När det hänt, i verkligheten, vilket tyvärr är alltför ofta, har jag ofta gått upp och bett dem dra ner basen åtminstone. Sist hörde de inte att jag ringde på... Och störningsjouren var på väg precis när jag ringde och sa att de nyss slutat.. Stuga i skogen ter sig alltmer lockande, för den skull.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 2 gånger.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav earlydayminer » 2009-01-23 1:32:28

Mm. Människor fattar inte vad vibrationer gör.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav eyes wide open » 2009-01-23 22:53:24

alfapetsmamma skrev:
eyes wide open skrev:Kan tänka mig att tex ljudkänslighet ihop med dålig impulskontroll kan driva vissa till vansinnesdåd. Inte alla är skapta att bo i bullriga flerfamiljshus med papperstunna väggar.

Jorå, om jag skulle bli våldsam skulle det nog mycket väl kunna bli när grannarna drog igång med party vid elva och inte slutade förrän halvfyra på morgonen för tredje helgen i rad. Öronvåldtäkt skulle jag vilja kalla det.

(När det hänt, i verkligheten, vilket tyvärr är alltför ofta, har jag ofta gått upp och bett dem dra ner basen åtminstone. Sist hörde de inte att jag ringde på... Och störningsjouren var på väg precis när jag ringde och sa att de nyss slutat.. Stuga i skogen ter sig alltmer lockande, för den skull.)

Förstår precis vad du menar! :D
Någon som har en stuga till låns?
Senast redigerad av eyes wide open 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
eyes wide open
Inaktiv

Inläggav rdos » 2009-01-24 9:40:04

eyes wide open skrev:Någon som har en stuga till låns?

Du kan köpa en liten bit mark av mig och bygga upp en själv. :D
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Inläggav eyes wide open » 2009-01-24 21:00:01

rdos skrev:
eyes wide open skrev:Någon som har en stuga till låns?

Du kan köpa en liten bit mark av mig och bygga upp en själv. :D

Schysst! :)
eyes wide open
Inaktiv

Inläggav MsTibbs » 2009-01-24 21:51:27

eyes wide open skrev:Har jobbat lite inom rättpsyk och träffat på en och en annan aspergare. Alla dömda för misshandel. Nu är inte det något bevis varken för det ena eller andra hållet i denna diskussion men ville bara nämna det som en parentes.

Kan tänka mig att tex ljudkänslighet ihop med dålig impulskontroll kan driva vissa till vansinnesdåd. Inte alla är skapta att bo i bullriga flerfamiljshus med papperstunna väggar.

Jag kan också tänka mig, att aspergare har större benägenhet att missförstå och missförstås bland annat pga annorlunda kroppsspråk eller brist på sådant. Aspergare har en större risk att felaktigt uppfattas som provocerande då vi naturligt uttrycker oss rakt istället för att som NT gå som katten kring het gröt och AS har en större risk att mobbas pga sin annorlundahet. Det en aspergare ser som skämt är inte alltid samma sak som det NT ser som skämt så båda kan råka illa ut med och utan vett och vilje, i synnerhet då de ömsesidigt inte förstår huruvida den andre tar illa upp eller inte, samt om de isf bryr sig om det; det gamla klassiska att NT inbillar sig att aspergaren (eller vice versa) "säger nej men menar ja" för att aspergaren inte har rätt tillhörande kroppsspråk för att bli trodd av NT.

Aspergare har också sannolikt tunnare hud av att ha blivit missförstådda och ofta trakasserade genom ett helt liv. Aspergare kan också ha sämre ToM, men det tror jag kan funka lika mycket åt andra hållet, då få NTs heller förstår aspergare...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Inläggav KrigarSjäl » 2009-01-24 22:06:14

Tunnare hud my ass. Jag har bara blivit starkare.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in