AS/HFA-böcker (På mitt sätt).

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

AS/HFA-böcker (På mitt sätt).

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-09-18 10:45:34

Nu har jag sen jag fått min diagnos dragit igenom diverse böcker om autism/asperger och HFA. Nåt jag märkt att det allra flesta tenderar att vara de "värsta" fallen så att säga. Dvs att fallen som går i cirklar och är helt inne i sitt, och är extremt socialt klumpiga av nån anledning verkar skildras mer än de mer "normala" fallen om man ska säga så.

Detta kan ju givetvis bero på flera saker, bl a att en bok om en person som visserligen har det svårt men inte har det mest intressanta livsödet inte blir pubclicerad mm... Det är dock inte det jag vill komma åt i o m detta inlägg.

Det jag efterfrågar är böcker som skildrar/är skrivna av folk som klarar sig relativt bra i vardagen (notera 'relativt') men ändå påverkas av sin diagnos på olika sätt. En bok som jag kunde relatera till, även fast jag är lite äldre en snubbarna i boken, var "Jag är ändå jag". Skriven av 4 snubbar i tonåren som på diverse sätt påverkas av diagnosen men ändå inte verkar vara några "extremfall".

Ge mig tips.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 21:39:11, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns

Anslöt: 2008-12-10

Inläggav barracuber » 2009-09-18 11:01:12

Spontant tänker jag på Gunilla Brattbergs böcker. Hittar ingen bra sammanställning över hennes böcker.

Och Gunilla Gerland. Wikipedia (en sådan sida skulle Gunilla Brattberg behöva).
Sedan alla böcker som Torbjörn Andersson, Andet skrivit. De avgränsar bra och ger hela bilden så att du vet vilka grupper du läser om, anser jag.

Internationellt har jag ingen bra koll. Tänker på John Elger Robinson. Hans bok Look Me In The Eye finns på mitt bibliotek.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:39:11, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Flinta » 2009-09-19 19:41:51

Lägger till "Jag hatar ordet normal" av Malin Nordgren (eller var det Nordlund, någon?).
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 21:39:11, redigerad totalt 1 gång.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-09-19 23:38:04

Har läst 'En Riktigt Människa'. Och även fast hon är rätt högfungerande så är hennes taktila känslor, totala utfrysning och helt otroligt actionfyllda livsöde lite för pang på för att jag jag ska kunna relatera mycket. Men visst känner jag igen mig i mycket, hon verkar dock ha en total kartläggning av sin barndom. Vilket jag har svårt att förstå att nån kan ha... Är några av hennes andra böcker bra?

Gunilla Brattberg har jag skymtat några böcker med på Stadens bibliotek. Efter Tony Attwood boken jag ska läsa får jag nog kika upp det.

Om du har några mer tips med böcker som känns lite mer allmänna och mer alldagliga istället? Jag menar alla med AS/HFA flyttar inte till Spanien och början knarka på fritiden.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 21:39:11, redigerad totalt 1 gång.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-09-19 23:40:27

Flinta skrev:Lägger till "Jag hatar ordet normal" av Malin Nordgren (eller var det Nordlund, någon?).

Den har jag läst. Den var utförlig vad jag vill minnas.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in