AS & B12-brist?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Glimma » 2010-12-22 11:47:26

AAA skrev:
Glimma skrev:Intressant att ni skriver om det där. För jag är vegetarian men äter fisk & skaldjur. Jag upptäckte Apotekets vitamin tillskott Berocca som är fylld med massor av vitaminer & då främst olika b-vitaminer överlag. Äter även b-12 vitaminer eftersom jag inte får i mig tillräckligt i kosten. Läste för ett tag sedan B5-vitaminen skulle vara bra för hud naglar & hår. Jag har alltid haft problem med min ansiktshud. Och prövade B5. Har inte sett någon effekt ännu men på sikt hoppas jag att det ska funka. Har prövat allt annat som finns.

Men Apotekets berocca tycker jag är toppen för jag iaf jag upplever att jag får mer energi när jag tar dem än när jag inte tar dem. Plus att de är bra för kroppens leder och nervsystem som jag har mycket problem med. Sedan har jag inte tänkt kopplingen att det skulle vara för att jag är autistisk som det bidrar positivt med. Men det varför inte? Är i övrigt "frisk", men kände som sagt mkt förbättring när jag började ta mera b-vitaminer överhuvudtaget.

Aha, det ska jag prova! Har samma som du, lågt järn och B12 vilket jag blivit rejält undersövd... och undersökt för. Jag är helfrisk i tarmarna. Äter inget kött, äter fiskar jag med.

Får järntabletter på recept som jag glömmer att ta, har även varit hos dietist som fastslog att jag ligger på 3600 kcal per dag. Det finns en annan vitamintablett som heter Mitt Val 55+ som innehåller mycket B12 (5000% RDI). Jag har den men glömmer att ta den med... Kaffe ska man låta bli i samband med maten och stort intag av kalcium-produkter eftersom det sänker järnvärdet.

Fast det är trådstartaren som hade järnbrist & brist på annat. Jag har inte brist på något vill jag bara förtydliga inte i matväg iaf.Glimma har varken lågt järn eller brist på B12. :wink:
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav AAA » 2010-12-24 0:44:09

Glimma skrev:Fast det är trådstartaren som hade järnbrist & brist på annat. Jag har inte brist på något vill jag bara förtydliga inte i matväg iaf.Glimma har varken lågt järn eller brist på B12. :wink:

"Äter även b-12 vitaminer eftersom jag inte får i mig tillräckligt i kosten" skrev du tidigare. Men jag tolkade detta fel alltså? Tur att du meddelar omvärlden så inte Sverige tror något felaktigt i denna ack så viktiga angelägenhet! :-)
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården

Logga in