Artikelserie om skolan i DN
35 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Artikelserie om skolan i DN
Som det står i rubriken: en artikelserie om den svenska skolan, författad av Maciej Zaremba. När det skrivs om detta ämne så brukar det inte vara så upplyftande läsning och det är det inte i det här fallet heller.
Del 1:
http://www.dn.se/kultur-noje/sa-vandali ... n-en-skola
Del 2:
http://www.dn.se/kultur-noje/maciej-zar ... askunnighe
Del 3:
http://www.dn.se/kultur-noje/man-maste- ... -overheten
Maciej Zaremba skrev:Det här reportaget handlar om två olika saker. Om svenska skolor – och om den svenska skolan. Skolorna kan vara högst olika. Dyster förvaring i ett kvarter, rena drömfabriken ett stenkast därifrån. Den svenska skolan har aldrig förr varit så olik – eller så ”olikvärdig”, som det heter.
---
Den svenska grundidén om jämlik skola ser ut att gå i kvav. Och värre – den drar med sig det som en gång skapat grunden till välståndet: att svenskar varit ett så välutbildat folk. I andra länder kan kurvorna över skolresultaten gå upp och ned. Här har de lutat stadigt nedåt i nära tjugo år.
Del 1:
http://www.dn.se/kultur-noje/sa-vandali ... n-en-skola
Del 2:
http://www.dn.se/kultur-noje/maciej-zar ... askunnighe
Del 3:
http://www.dn.se/kultur-noje/man-maste- ... -overheten
Re: Artikelserie om skolan i DN
Undrar om det inte är genusvetarna som varit ute på djupt vatten.
En dag försvann skylten ”Rektor” från hans dörr. ”Platschef” stod det i stället. Han bad vaktmästaren byta tillbaka. ”Är det inte fantastiskt. Än i dag kan ingen säga vem som fattade det beslutet.” Sedan fick kommunen för sig att rektorer skulle rotera mellan skolorna. ”En idé de fått från Volvo. Lågstadielärare skulle bli rektorer för högstadiet. Sådant kanske fungerar på en monteringsfabrik. Men knappast ens på bygget. En verkmästare som inte förstår sig på hållfastheten, han lär få problem.”
Jo, allt är genusvetarnas fel.
Jag tror inte det går att diskutera politiskt laddade saker seriöst på det här forumet. Synd, för här är en till viktig sak som hade varit riktigt intressant. Dessutom vill jag gärna fortsätta få tips om dem, och tipsgivarna kan ju tröttna när det ändå bara blir pajkastning eller ingenting.
Jag tror inte det går att diskutera politiskt laddade saker seriöst på det här forumet. Synd, för här är en till viktig sak som hade varit riktigt intressant. Dessutom vill jag gärna fortsätta få tips om dem, och tipsgivarna kan ju tröttna när det ändå bara blir pajkastning eller ingenting.
Det här var intressant. Har själv varit med om fyrtiosjutton klassföreståndarbyten under låg- och mellanstadiet, klasser med 38 och 60 elever, inkompletta periodiska system som används i undervisningen, lärare som medvetet bryter sönder det man arbetat med i en termin (det var träslöjdsläraren som skulle visa att jag gjort fel, detta genom att förvandla min stol till flis när jag såg på)... Med tanke på hur min skolgång sett ut är det nog inte så konstigt att jag är lite märklig.
Låter som en helt normal skolpedagogik i en riktigt misslyckad svensk skola med inkompetent ledning...
Får man fråga i vilken landsända den skolan låg?
Än idag finns det totalt misslyckade skolor, bl.a. i Sven-Erik Österbergs (f.d. tilltänkt partiledare för sossarna, jävlar vad glad jag är att han inte fick den positionen) hemkommun (han var bl.a. kommunstyrelsens ordförande och ordförande i socialnämnden där).
I stort sett alla föräldrar i den kommunen vill placera barnen i en skola utanför kommungränsen eftersom ledningen är totalt inkompetent och inte fattar att man inte kan använda gamla undervisningsmetoder som visat sig vara totalt odugliga men som används av skälet "Vi gör som vi alltid har gjort".
Får man fråga i vilken landsända den skolan låg?
Än idag finns det totalt misslyckade skolor, bl.a. i Sven-Erik Österbergs (f.d. tilltänkt partiledare för sossarna, jävlar vad glad jag är att han inte fick den positionen) hemkommun (han var bl.a. kommunstyrelsens ordförande och ordförande i socialnämnden där).
I stort sett alla föräldrar i den kommunen vill placera barnen i en skola utanför kommungränsen eftersom ledningen är totalt inkompetent och inte fattar att man inte kan använda gamla undervisningsmetoder som visat sig vara totalt odugliga men som används av skälet "Vi gör som vi alltid har gjort".
En fjärde artikel (tycks ha kommit mellan mnordgrens andra och tredje):
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/den-glomda-lararen
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/den-glomda-lararen
Allt är inte genusvetarens fel, men det är inte konstigt att de gömmer sig om de står ansvariga. De gör ju det för "vetenskapens" skull.
Vem kan annars hitta på en så tokig grejj som att byta ut rektorer mot lågstadielärare, Psykopatterna?
Det är tydligt att det handlar om folk som fått för sig något och att det rör sig om "jämlikhet" tycker jag mig ha sett på flera ställen.
Vem kan annars hitta på en så tokig grejj som att byta ut rektorer mot lågstadielärare, Psykopatterna?
Det är tydligt att det handlar om folk som fått för sig något och att det rör sig om "jämlikhet" tycker jag mig ha sett på flera ställen.
senaste artikeln skrev:Den finländska skolan gör mycket bättre ifrån sig i internationella utvärderingar än den svenska, främst därför att man stått emot trenderna inom skolforskningen och låtit lärarna få vara de auktoriteter och experter på att lära ut som de tidigare var i Sverige.
En liten småreflexion i sammanhanget kan ju vara att om skolundervisningen är så här dålig så är det ännu mindre konstigt att nästan ingen under tjugo-tjugofem behärskar normalsvenska över kompis- och familjesnacksnivå (minus stående uttryck och talesätt till och med där) och måste tillgripa amerikanska ord eller gissningar för allt annat.
(Nej, det här är inte en gammal stöt som inte tål normal språkutveckling, för en såhär snabb och drastisk utveckling som rent sakligt påvisbart innebär sammanbrott för stora delar av den grundläggande begreppsapparaten, och sätter folk ur stånd att förstå normalprosa som är bara några årtionden gammal, är inte normal.)
(Nej, det här är inte en gammal stöt som inte tål normal språkutveckling, för en såhär snabb och drastisk utveckling som rent sakligt påvisbart innebär sammanbrott för stora delar av den grundläggande begreppsapparaten, och sätter folk ur stånd att förstå normalprosa som är bara några årtionden gammal, är inte normal.)
Parvlon skrev:senaste artikeln skrev:Den finländska skolan gör mycket bättre ifrån sig i internationella utvärderingar än den svenska, främst därför att man stått emot trenderna inom skolforskningen och låtit lärarna få vara de auktoriteter och experter på att lära ut som de tidigare var i Sverige.
Det här tycker jag är rent skitsnack!
Om skolan har en kompetent ledning som ser till att lärarna fortbildas och ser till att de sköter sina arbeten väl så fungerar de nya utbildningsformerna alldeles utmärkt, vilket jag har sett ett väldigt bra exempel på när det gäller mina barns skola.
De lärarna är inte det minsta auktoritära, de fungerar mer som elevernas vänner än auktoriteter, men utbildningen fungerar alldeles utmärkt och eleverna har en naturlig respekt för lärarna lika väl som de har en naturlig respekt för sina klass/skolkompisar och andra människor. Skolan har genererat bättre och bättre resultat för varje år utan för den skull vara varken elitskola eller privat (det är en kommunal skola med en extremt bra skolledning).
Det är väl som så ofta så att saker kan göras bra på flera sätt, bara de görs väl, genomtänkt, med vettiga mål och prestigefri blick för egna misslyckanden, av välbildat och kompetent folk som mår bra och som får arbeta ostört från början till slut under bra ledning med gott om resurser. Och gudskelov för det, eftersom samma kostym inte heller passar alla elever.
Och att allt det är bristvaror. Kanske ännu värre nu än på vår tid, inte vet jag, men jag skulle tro det. Även om det kanske också finns större frihet för de få som har alla de förutsättningar jag nämnde.
Och att allt det är bristvaror. Kanske ännu värre nu än på vår tid, inte vet jag, men jag skulle tro det. Även om det kanske också finns större frihet för de få som har alla de förutsättningar jag nämnde.
Senast redigerad av Zombie 2011-04-12 0:25:57, redigerad totalt 3 gånger.
Låter som rena himmelriket. Du kan inte ha förskönat bilden lite där? Aga är förbjudet redan om du inte visste det.Miche skrev:
De lärarna är inte det minsta auktoritära, de fungerar mer som elevernas vänner än auktoriteter, men utbildningen fungerar alldeles utmärkt och eleverna har en naturlig respekt för lärarna lika väl som de har en naturlig respekt för sina klass/skolkompisar och andra människor. Skolan har genererat bättre och bättre resultat för varje år utan för den skull vara varken elitskola eller privat (det är en kommunal skola med en extremt bra skolledning).
Parvlon skrev:Låter som rena himmelriket. Du kan inte ha förskönat bilden lite där? Aga är förbjudet redan om du inte visste det.
Himmelriket var väl att ta i, men det förekommer definitivt ingen aga eller andra bestraffningar för den delen. Skolan arbetar med individer och följer de regler som satts upp och är noga med att varje enskild elev ska få utvecklas och få stöd efter den förmåga som eleven har och ger stöd till alla elever som behöver.
Det finns klasser från F (förskoleklass eller nollan som vissa kallar den) upp till nian och skolan har omkring 700 elever så den är hyfsat stor (i samma rektorsområde finns det även en skola med klasser från F till 5).
Sonen som är överpresterande (och hade svårt att tillgodogöra sig undervisningen i förra skolan eftersom de inte fixade hans nivå) trivs mycket bra och lär sig väldigt mycket, dottern som snarare är underpresterande (och inte fick all den hjälp hon hade rätt i förra skolan) har i stort sett kommit ifatt och trivs extremt bra.
Säger det inte en hel del om att hur intresset är för dessa frågor när de ligger under kultur och nöje? Ofta ligger angelägna frågor om samhället just där i DN. Någon som vet varför?
Här är en som granskar dessa artiklar: http://www.lararlistan.se/?p=215
Ny tycker jag ännu sämre om Göran Persson!
Förbannade skitstövel!
Den största skolreformen sedan grundskolans införande genomfördes utan utredning, konsekvensanalys, remissomgång. Det var – för att vara Sverige – ett högst ovanligt, närmast kuppartat förlopp. I januari blev Persson skolminister, i februari antydde han eventuell kommunalisering, i oktober hade han propositionen färdig och i december blev den lag.
Skolkultur, kanske?wuwei skrev:Säger det inte en hel del om att hur intresset är för dessa frågor när de ligger under kultur och nöje? Ofta ligger angelägna frågor om samhället just där i DN. Någon som vet varför?
Vet inte var de annars hade passat bra. Är inga direkta nyheter att skolan behövs förbättras. En skola som är perfekt finns inte. (förutom i Miche's fall då)
http://www.unt.se/debatt/mangfald-gor-i ... 98571.aspxVad Vallentuna och landets elever och lärare behöver är inte mer av mångfald, experiment och konkurrens och fler versioner på skolundervisning. Vad skolan behöver är riktlinjer, stabilitet och arbetsro och fokus på överföring av baskunskaper.
För Vallentunas och hela samhällets skull finns all anledning att mana till försiktighet.
Mitt motstånd är inte ideologiskt. För mig handlar det om sunt förnuft. Enskilda friskolor må ha aldrig så goda resultat, men att släppa fram fler friskolor gör inte hela skolan bättre.
Parvlon skrev:http://www.unt.se/debatt/mangfald-gor-i ... 98571.aspxVad Vallentuna och landets elever och lärare behöver är inte mer av mångfald, experiment och konkurrens och fler versioner på skolundervisning. Vad skolan behöver är riktlinjer, stabilitet och arbetsro och fokus på överföring av baskunskaper.
För Vallentunas och hela samhällets skull finns all anledning att mana till försiktighet.
Mitt motstånd är inte ideologiskt. För mig handlar det om sunt förnuft. Enskilda friskolor må ha aldrig så goda resultat, men att släppa fram fler friskolor gör inte hela skolan bättre.
http://www.unt.se/uppsala/m-kraver-gran ... 04070.aspx
Moderaterna i Uppsala kräver åsiktsgranskning av alla moderata debattartiklar i lokalpressen.
Moderaten Björn Schaerström från Vallentuna skrev kritiskt om friskolor i UNT. Kommunalrådet Cecilia Forss vill nu att han underkastar sig partiets granskning eller slutar skriva. Odemokratiskt, anser Schaerström.
Underkastelse är för kärringar. Denna gubbe verkar vettig. Det är inte sista ordet från hans sida.
Det var ju intressant. Även om kanske ingen född efter 1970 har varit med om det så är det ju så att högern inte alls alltid har stått för det "så mycket det bara går ska drivas privat till varje pris" som den gör nu. Det fanns en tid då både skola och en massa annat i offentlig regi var självklart även för dem, av bland annat de allmännytto- och kvalitetsskäl Schaerström är inne på.
Naturligtvis också intressant eftersom det ju brukar vara [de före detta] vänsterpartierna som anklagas för åsiktskonformism. Och här gäller det som sagt inte ens åsikter som är nya för högern.
Naturligtvis också intressant eftersom det ju brukar vara [de före detta] vänsterpartierna som anklagas för åsiktskonformism. Och här gäller det som sagt inte ens åsikter som är nya för högern.
Parvlon skrev:En skola som är perfekt finns inte. (förutom i Miche's fall då)
Frågar man mina barn så är de inte 100% nöjda, framför allt maten är deras primära missnöje samt några andra smärre detaljer, men i stort är de nöjda och de gillar att gå i skolan (hur många högstadieelever är det idag).
En kompis skrev följande för ett tag sedan:
Något att fundera över.
"Kan någon förklara en sak för mig. Björklund m fl envisas ju med att tala om sossarnas flumskola. Men de senaste läroplanerna för grundskolan är från -80 och -94, samt för gymnasieskolan -94. Och vi hade borgerliga regeringar -76-82, samt -91-94. Borde det inte kallas borgarnas flumskola, i så fall..?"
Något att fundera över.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... rlden-runt
Maciej Zarembas omtalade skolserie är ytlig och har en förenklad syn på kunskap. Det skriver idéhistorikern Sven-Eric Liedman.