Artdelning?
33 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Artdelning?
http://www.expressen.se/halsa/1.965099/ ... las-snabbt
Inga rasistdiskussioner tack. Men gärna om fenomenet. Vad tycker/tror ni?
Inga rasistdiskussioner tack. Men gärna om fenomenet. Vad tycker/tror ni?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror att vi i framtiden kommer att få ett A- och ett B-lag.
A-laget
Långa musklösa och proportionellt formad kropp. Välformad haka, lagom mängd kroppsfett. Deras begåvningar ligger nära det som ses som idealet i dagens samhälle och de hanterar stress och många bollar i luften väl.
B-laget
Korta, mer oproportionell kropp där även assymetriska inslag kan förekomma. Det har större andel kroppsfett än vad A-laget har. B-laget har inte samma begåvningar och hanterar inte stress, flera bollar eller sociala kommuniktaioner lika bra som A-laget gör då det kommer an på rådande norm.
A-laget
Långa musklösa och proportionellt formad kropp. Välformad haka, lagom mängd kroppsfett. Deras begåvningar ligger nära det som ses som idealet i dagens samhälle och de hanterar stress och många bollar i luften väl.
B-laget
Korta, mer oproportionell kropp där även assymetriska inslag kan förekomma. Det har större andel kroppsfett än vad A-laget har. B-laget har inte samma begåvningar och hanterar inte stress, flera bollar eller sociala kommuniktaioner lika bra som A-laget gör då det kommer an på rådande norm.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Jag tror att vi i framtiden kommer att få ett A- och ett B-lag.
Eller så leder det till att särarter uppskattas för att den ena sorten kan bidra med saker som den andra inte kan.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror inte vi kommer få 100% uppdelat inom närmsta tiden. Dessutom brukar inte de snyggaste nödvändigtvis samtidigt vara de smartaste i dagsläget iaf. Men när man börjar tillåta folk att "designa sin perfekta baby" och ge babyn ala "perfekta" gener man bara kan, ja då lär det bli uppdelning...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Intressant artikel.
Ett problem som jag ser deti dagens samhälle är att intelligenta, framgångsrika och utbildade människor väljer karriär framför barn medans de lågutbildade och slashasarna står för barnafödandet.
Det leder ju till att det inte föds så många intelligenta människor, och vi blir fler som inte är kapabla att skaffa sig utbildning och ha ett krävande jobb.
Ett problem som jag ser deti dagens samhälle är att intelligenta, framgångsrika och utbildade människor väljer karriär framför barn medans de lågutbildade och slashasarna står för barnafödandet.
Det leder ju till att det inte föds så många intelligenta människor, och vi blir fler som inte är kapabla att skaffa sig utbildning och ha ett krävande jobb.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Moggy, du har just beskrivit "idiocracy", eller "idiotrepubliken". Intressant film, mest tänkt som humor men....
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Men är det bra eller dåligt att vi splittar den mänskliga rasen?
Vad finns det för ev: hot/problem om europeer afrikaner osv blir skilda arter.
Kommer det att bli mer krig och orättvisor?
Skulle ett avskaffande av sjukvård så den "naturliga" gallringen får hindra utvecklingen vara av godo?
Skulle ett avskaffande av sjukvård så den "naturliga" gallringen får hindra utvecklingen vara av godo?
Savanten Svante skrev:Moggy, du har just beskrivit "idiocracy", eller "idiotrepubliken". Intressant film, mest tänkt som humor men....
Det jag tänkte när jag såg filmen "Idiocracy" är att jag mindre uppfattar den som humoristisk, än som ett tänkbart framtidscenario...
ufo skrev:Men är det bra eller dåligt att vi splittar den mänskliga rasen?
Rör sig om MÅNGA generationer innan det blir aktuellt, oavsett hur stora eller små skillnaderna är i dag. Så vi har nog mer aktuella problem att bekymra oss över.
Som jag ser det så är nuvarande nivåer på barnafödandet och vilka som skaffar många barn och vilka som avstår från barn mer betydligt mer aktuellt problem.
Att låta naturen ha sin gång och låta "de svaga" dö är ingen lösning eftersom det inte nödvändigtvis skulle gynna intelligenta människor som har talang för vetenskap och teknik.
Jag tycker det skulle till politiska åtgärder för att stimulera just dessa människor att skaffa fler barn, och försöka se till att de med mindre mental kapacitet inte skaffar barn.
MsTibbs skrev:Savanten Svante skrev:Moggy, du har just beskrivit "idiocracy", eller "idiotrepubliken". Intressant film, mest tänkt som humor men....
Det jag tänkte när jag såg filmen "Idiocracy" är att jag mindre uppfattar den som humoristisk, än som ett tänkbart framtidscenario...
Risken finns, vi ska inte inballa oss att vi står utanför naturen och de som försöker sig mest kommer oxå att sprida sina anlag mest.
Därför kunde man ju hoppas på att den sociala situationen för asperager stärks och gör att fler med AS skaffar barn.
Moggy skrev:Jag tycker det skulle till politiska åtgärder för att stimulera just dessa människor att skaffa fler barn, och försöka se till att de med mindre mental kapacitet inte skaffar barn.
Någon form av IQ:skatt?(Mensaner skattebefrias)
Eller tänker du dig att lågbegåvade skall steriliseras?
ufo skrev:Moggy skrev:Jag tycker det skulle till politiska åtgärder för att stimulera just dessa människor att skaffa fler barn, och försöka se till att de med mindre mental kapacitet inte skaffar barn.
Kanske erbjuda dessa människor barnpassning på specialdagis där barnen får större möjligheter att utveckla sin talang.
Erbjuda föräldrarna vidareutbildning under generösa förhållanden för att kompensera för inkomstbortfall och missade karriärmöjligheter.
Införa specialskolor för begåvade elever och garatera barnen en plats där.
I litet mindre kommuner finns det ofta en, eller tå, gymnasieskolor. Där ser alla att arbetarklassens barn går på de yrkesinriktade programmen. På de teoretiska programmen går "den bildade medelklassens" barn. Samma mönster i storstäderna. Men bilden blir tydligare i en-gymnasie-kommuner. I storstäderna finns det vanligtsvis några teoretiska gymnasier med extra hög status. Där går barnen till de mest framgångsrika.
Hela skolsystemet från dagis tom universitet går redan ut på att barnen till de
mest framgångsrika skall gynnas mest. Se på statistiken. Vi behöver inte en ännu mer elitistisk skola, vi förtjänar bättre. En skola som ger alla lika bra chans att lyckas.
Hela skolsystemet från dagis tom universitet går redan ut på att barnen till de
mest framgångsrika skall gynnas mest. Se på statistiken. Vi behöver inte en ännu mer elitistisk skola, vi förtjänar bättre. En skola som ger alla lika bra chans att lyckas.
ufo skrev:Moggy skrev:Jag tycker det skulle till politiska åtgärder för att stimulera just dessa människor att skaffa fler barn, och försöka se till att de med mindre mental kapacitet inte skaffar barn.
Eller tänker du dig att lågbegåvade skall steriliseras?
Mensanerna? Ja eller varför inte en skatt på 100-X(IQ(a))%, där X(IQ(a)) är %-tilen av individ a. Linjärt proportinell mot percentilen...
Normal IQ ca 50% skatt
Mensaner: 100-98=2% skatt
TNSare: 100-99.9=0.1% skatt
etc.
Jag och mina med-Tns:are skulle inte klaga.
och när vi ändå håller på kan vi ju vikta röstning också.
ta för mensaner tex kvoten X(IQ(a))/(100-X(IQ(a))
dvs >98/2=49. etc
Jag är naturligtvis ironisk...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Hela skolsystemet från dagis tom universitet går redan ut på att barnen till de
Nej, vi behöver verkligen inte ännu mer liktriktning av skolan. Det behövs <b>mer</b> anpassning till barns förutsättning & talanger och inte mindre.
Förresten så stämmer jag inte in på din hypotes. Jag är ett
"arbetarbarn" som gått medelklassutbildning.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
http://www.expressen.se/halsa/1.965099/ ... las-snabbt
Människor utvecklas och blir mer och mer olika. "Vi är inte ens de samma som för 1000 år sedan". Det var väl det jag visste. Varför skulle människan vara den enda som är statisk?
Människor utvecklas och blir mer och mer olika. "Vi är inte ens de samma som för 1000 år sedan". Det var väl det jag visste. Varför skulle människan vara den enda som är statisk?
rdos skrev:
Nu är det så att många arbetarbarn klarar sig helskinnade genom skolan TROTS att den ser ut som den gör. Aspie-bern som klarar sig TROTS att skolan ser ut som den gör. OSV.
Det finns en bias i systemet till förmån för medelklass-NT.
Grattis rdos till att ha klarat dig genom systemet trots att det ser ut som det gör.
Ja, det skulle ju inte skada om det fanns bättre resurser att ta tillvara på begåvning inom skolan i Sverige. Det är däremot ineffektivt att bara snöa in sig på någon storts fyrkantig liten låda AS vs. NT, utan snarare försöka finna ett sätt där allas utbildning blir optimal och där man anpassar den till inlärningsstil/förmåga mer. Det finns inte tillräckligt med resurser,forskning,pengar eller intresse. Personer som med hög begåvning är en minoritet. Tittar man bara på Mensa så är det alltså frågan om mindre än en individ bland 50, statistiskt sätt. Tar vi personer med asperger eller någon annan neurologisk ovanlighet har vi något liknande. Sedan har vi individer som är begåvade OCH neurologiskt avvikande(inte nödvändigtvis Asperger) - och då har vi ännu sämre anpassad utbildning. Inom Mensa har man en resurs, Gifted Children Programme, för begåvade barn. http://www.mensa.se/content/view/45/94/
Sedan jag gick med har jag haft lite funderingar kring att involvera mig där såsmåningom, i egenskap av att ha endel insikter av att ha asperger och samtidigt exceptionellt hög generell begåvning. Kanske man kan vara till någon hjälp för någon annan i ett dubbelt utanförskap..
Dessutom finns det ju många intressanta begåvningar förrutom den som
uttrycker sig som hög IQ som kan vara värdefull att ta tillvara på.
Jag tror själv att det bästa sättet är autodidaktism med en viss vägledning och kunskapsutbyte...
Nu tycker jag inte att det ovan relaterar direkt till rubriken artdelning.
Men är ickedesto mindre intressantare.
Sedan jag gick med har jag haft lite funderingar kring att involvera mig där såsmåningom, i egenskap av att ha endel insikter av att ha asperger och samtidigt exceptionellt hög generell begåvning. Kanske man kan vara till någon hjälp för någon annan i ett dubbelt utanförskap..
Dessutom finns det ju många intressanta begåvningar förrutom den som
uttrycker sig som hög IQ som kan vara värdefull att ta tillvara på.
Jag tror själv att det bästa sättet är autodidaktism med en viss vägledning och kunskapsutbyte...
Nu tycker jag inte att det ovan relaterar direkt till rubriken artdelning.
Men är ickedesto mindre intressantare.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:rdos skrev:
Nu är det så att många arbetarbarn klarar sig helskinnade genom skolan TROTS att den ser ut som den gör. Aspie-bern som klarar sig TROTS att skolan ser ut som den gör. OSV.
.
Alltså, det där att arbetarbarn skulle vara hänvisade till sämre utbildningar, det tror inte jag att det stämmer. Alla kan idag välja gymnasieutbildning och högskola och många arbetarbarn väljer högre utbildning.
Trots allt så är den svenska skolan väldigt jämlik och diskriminerar ingen för vilken socialgrupp man tillhör. (Generellt sett, undantag finns säkert)
Jag pluggar på högskola nu och det är många där som har en vanlig arbetarbakgrund.
Moggy skrev:Jag pluggar på högskola nu och det är många där som har en vanlig arbetarbakgrund.
Många, men knappast flest. Tror man har en stor fördel av att komma från ett hem med mycket böcker, annars får man lära sig det akademiska språket innan man kan börja studera på allvar.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Moggy skrev:Jag pluggar på högskola nu och det är många där som har en vanlig arbetarbakgrund.
Många, men knappast flest. Tror man har en stor fördel av att komma från ett hem med mycket böcker, annars får man lära sig det akademiska språket innan man kan börja studera på allvar.
Inte nödvändigtvis. Som dyslektiker gillar man inte att läsa böcker och då är det mer eller mindre skit samma om det finns massor av böcker i hemmet. Lyckligtvis behövde man inte läsa så mycket böcker för att få en civilingenjörsexamen. En bra taktik är att lyssna på materialet på föresläsningar utan att anteckna.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5 skrev:Det är däremot ineffektivt att bara snöa in sig på någon storts fyrkantig liten låda AS vs. NT, utan snarare försöka finna ett sätt där allas utbildning blir optimal och där man anpassar den till inlärningsstil/förmåga mer.
Det skriver jag under på.
Moggy skrev:Jag tycker det skulle till politiska åtgärder för att stimulera just dessa människor att skaffa fler barn, och försöka se till att de med mindre mental kapacitet inte skaffar barn.
Jag tycker detta låter hemskt och är en intolerant människosyn.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:ufo skrev:Men är det bra eller dåligt att vi splittar den mänskliga rasen?
Rör sig om MÅNGA generationer innan det blir aktuellt, oavsett hur stora eller små skillnaderna är i dag. Så vi har nog mer aktuella problem att bekymra oss över.
Som jag ser det så är nuvarande nivåer på barnafödandet och vilka som skaffar många barn och vilka som avstår från barn mer betydligt mer aktuellt problem.
Att låta naturen ha sin gång och låta "de svaga" dö är ingen lösning eftersom det inte nödvändigtvis skulle gynna intelligenta människor som har talang för vetenskap och teknik.
Jag tycker det skulle till politiska åtgärder för att stimulera just dessa människor att skaffa fler barn, och försöka se till att de med mindre mental kapacitet inte skaffar barn.
Du vill alltså alltså lägga dig i evolutionen, bedriva mänsklig avel? En väldigt intressant tanke som fler innan dess tänkt... men vem bestämmer vem som är lämplig?
Själv försöker jag att med humorn i behåll betrakta livet.
Senast redigerad av regrepsa 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.