"Arbetsmiljön ska anpassas till var och en"
21 inlägg
• Sida 1 av 1
"Arbetsmiljön ska anpassas till var och en"
Rubriken är ett uttalande av Arbetsmiljöverket angående denna artilkel:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=167893
Det är ju intressant ur ett NPF-perspektiv, hur mycket kan vi kräva att arbetsgivaren anpassar vår arbetsmiljö?
Det är ju intressant ur ett NPF-perspektiv, hur mycket kan vi kräva att arbetsgivaren anpassar vår arbetsmiljö?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:38:19, redigerad totalt 1 gång.
Jo, personligen tycker jag dock det är svårt att hävda denna rätt men kan man tvinga personal och dagisbarn att bära enfärgade kläder så känns inte mina krav så extrema.Kvasir skrev:Vi med NPF har väl redan en lagstadgad rätt till anpassad arbetsplats, vad nu det innebär i praktiken?
Re: "Arbetsmiljön ska anpassas till var och en"
Karl skrev:Rubriken är ett uttalande av Arbetsmiljöverket angående denna artilkel:
Det där är bara en i raden av tjusiga skrivbordsprodukter som inte efterlevs...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:38:19, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Totalt off-topic: Jag noterade din signatur Kvasir och kan inte låta bli att jämföra med Frödings sätt att säga samma sak (citerades i en annan tråd).
Strauss skrev:"Jag sitter nu i det minsta rummet i mitt hus med er recension av min senaste opera framför mig. Jag kommer alldeles strax att ha den bakom mig."
Fröding skrev:"I sittande ställning jag mottog ert brev,
ju mera jag läste ju mera det drev,
som marken var kal och det fanns intet löv,
jag tog edert brev och torka min röv"
Karl skrev:Totalt off-topic: Jag noterade din signatur Kvasir och kan inte låta bli att jämföra med Frödings sätt att säga samma sak (citerades i en annan tråd).Strauss skrev:"Jag sitter nu i det minsta rummet i mitt hus med er recension av min senaste opera framför mig. Jag kommer alldeles strax att ha den bakom mig."Fröding skrev:"I sittande ställning jag mottog ert brev,
ju mera jag läste ju mera det drev,
som marken var kal och det fanns intet löv,
jag tog edert brev och torka min röv"
Aha....nu går det upp ett ljus! Stämmer detta? Det var i så fall ett alltför subtilt sätt att komma med en förolämpning!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:38:19, redigerad totalt 2 gånger.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Minsann, kom Strauss och Fröding på samma tanke oberoende av varandra? När jag tänker efter har jag nog hört Frödings version också någon gång, men jag tycker Strauss var lite subtilare.
Kanske finns det något ännu äldre citat som båda inspirerats av?
Kanske finns det något ännu äldre citat som båda inspirerats av?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:38:19, redigerad totalt 1 gång.
Re: "Arbetsmiljön ska anpassas till var och en"
Karl skrev:Rubriken är ett uttalande av Arbetsmiljöverket angående denna artilkel:
Ja, det var ju ovanligt. Och föräldrarna protesterar inte?
Annars vet jag att jag påpekade för facket att det står i reglerna att arbetsplatsen ska anpassas efter de anställdas förutsättningar. "Ja, men man kan ju inte kräva anpassning in absurdum", var svaret jag fick. Vadå absurdum, de hade ju inte gjort några anpassningar alls.
Har man en snäll chef så följs reglerna, annars inte.
Det finns många "rättigheter" som man hört om, som inte funkar i praktiken.
Föräldrar har "rätt" till daghemsplats inom viss tid, men det betyder inte att just ditt barn får daghemsplats innan barnledigheten tar slut.
Alla har rätt till arbete, men det betyder inte att just du får något arbete.
Alla har rätt till bostad, men det betyder inte att just du får någon lägenhet.
Barnfamiljer har rätt att få hjälp så de slipper bli vräkta, men det betyder inte att just denna barnfamilj slipper bli vräkt
Alla har rätt att få lön för sitt arbete men när man inte får det, så betyder det inte att polisen bryr sig. (Såg just i TV om en afrikan som jobbade som städare 5.30-22 varje dag i veckan i tre månader. Och allt han fick var en T-tröja!)
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:38:19, redigerad totalt 1 gång.
PS: Glömde den viktigaste:
Visserligen har alla barn rätt till det stöd de behöver för att tillgodogöra sig undervisningen. Men det betyder inte att just ditt barn får något stöd.
Sen finns ju vårdgarantin:
Visserligen har du rätt att få undersökning inom tre månader, men det betyder inte att du får det inom den tiden och du får heller inget skadestånd för att du får vänta i nio månader.
"I princip"-rättigheter kallar jag det. Riktiga rättigheter medför sanktioner (böter) när man bryter mot dem.
Visserligen har alla barn rätt till det stöd de behöver för att tillgodogöra sig undervisningen. Men det betyder inte att just ditt barn får något stöd.
Sen finns ju vårdgarantin:
Visserligen har du rätt att få undersökning inom tre månader, men det betyder inte att du får det inom den tiden och du får heller inget skadestånd för att du får vänta i nio månader.
"I princip"-rättigheter kallar jag det. Riktiga rättigheter medför sanktioner (böter) när man bryter mot dem.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:38:20, redigerad totalt 1 gång.
Karl skrev:Jo, personligen tycker jag dock det är svårt att hävda denna rätt men kan man tvinga personal och dagisbarn att bära enfärgade kläder så känns inte mina krav så extrema.Kvasir skrev:Vi med NPF har väl redan en lagstadgad rätt till anpassad arbetsplats, vad nu det innebär i praktiken?
Jag tycker inte det är speciellt extremt. Randiga färger kan mycket väl utlösa migränanfall hos känsliga personer, och jag kan inte fatta hur det kan vara så jävla svårt att ställa upp för den här stackars tjejen, så att hon slipper ha migrän på jobbet, om allt som krävs är att barnen har enfärgade kläder.
Kanske skall vi sluta att kräva handikappanpassning av butiker och restauranger också?
Ev. skall vi kanske sluta att allergianpassa arbetsplatser?
Har någon tänkt på att den här tjejen kanske gör ett jättebra jobb med barnen, och kanske inte önskar något hellre än att hon hade sluppit behöva "gnälla" om randiga kläder?
Otroligt lågt av hem och skola föreningen att inte kunna ställa upp på en sån här skitsak.
Solidaritet, vad är det för något?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:38:20, redigerad totalt 1 gång.
Föräldrarna skulle kunnat argumentera att daghemmen är till för barnens och föräldrarnas skull, inte för personalen.
På andra ställen vill/kan man inte anpassa ett daghem för ett allergiskt barns skull:
Skulle det verkligen vara att begära för mycket att föräldrarna lämnade särskilda kläder till dagis, som barnen bytte till när de kom dit?
Betr personal, så är min erfarenhet att det är personalen som ska anpassa sig till arbetet, inte tvärtom.
På andra ställen vill/kan man inte anpassa ett daghem för ett allergiskt barns skull:
Det här är inte hållbart, han fyller fyra i år och har ingen kontakt med andra barn. Inte nog med att hans allergi är ett handikapp, nu blir han socialt handikappad också, säger Teodors mamma
Hon ansökte om en förskoleplats till Teodor för två år sedan. Men redan ett halvår innan kontaktade hon kommunen för att berätta att Teodor är svårt allergisk mot pälsdjur, pollen och viss mat. På så sätt hoppades hon ge dem tid att förbereda en lämplig förskoleplats.
Men Teodor fick aldrig något erbjudande om förskola. När han var nästan två år betalade kommunen i stället en dagmamma för att vara hemma med honom.
Förklaringen som kommunen ger är att Teodor var för allergisk för att någon förskola skulle kunna anpassas efter hans behov.
---
Att medicinera honom för att han ska klara att träffa andra barn som har pälsdjur hemma vill hon inte.
- Jag ska inte behöva stoppa i honom en massa medicin för att han ska kunna gå på dagis. Kommunen måste försöka få en någorlunda fräsch miljö. Barnen skulle till exempel kunna ha särskilda dagiskläder för att undvika hår från pälsdjur, säger hon.
Men enligt Inger Jonsson är det att begära för mycket.
- Det är ett ganska långtgående ingrepp i andra barns och föräldrars liv. Vi kan inte kräva att de ska anpassa sin tillvaro så mycket, såvida det inte handlar om en allergisanerad förskola, säger hon.
Kräver ett barns allergi extra resurser i form av tillsyn och städning så får vi merkostnader, och det har vi inte resurser för, säger Inger Jonsson.
Skulle det verkligen vara att begära för mycket att föräldrarna lämnade särskilda kläder till dagis, som barnen bytte till när de kom dit?
Betr personal, så är min erfarenhet att det är personalen som ska anpassa sig till arbetet, inte tvärtom.
Tycker inte att det verkar realistiskt att det ska styra en hel grupp förskolebarns klädval.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:38:20, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Tycker inte att det verkar realistiskt att det ska styra en hel grupp förskolebarns klädval.
Tycker jag visst det verkar - under förutsättning att personalen tar på sig att hjälpa till med ombyte och håller reda på det hela samt ordnar allt praktiskt runt det.
Sen tvivlar jag på att det skulle fungerat ändå med barn som har pälsdjur hemma om ett barn är så allergiskt. Jag skulle föreslå att dagmamman alt ett speciellt dagis allergisaneras och att barn med pälsdjur går någon annanstans.
Problemet brukar vara att personalen har svårt att låta bli parfymer av olika slag, vilket barnen ofta reagerar på.
Men ombyteskläder - det ligger alltid på dagis i alla fall och det gäller bara att organisera det hela så är det inga problem. Men kommunen vill inte ta på sig ansvaret för att det görs och risken att det blir bortglömt. Och så kostar det pengar, såklart...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:38:20, redigerad totalt 1 gång.
ford skrev:Jag tycker inte det är speciellt extremt. Randiga färger kan mycket väl utlösa migränanfall hos känsliga personer, och jag kan inte fatta hur det kan vara så jävla svårt att ställa upp för den här stackars tjejen, så att hon slipper ha migrän på jobbet, om allt som krävs är att barnen har enfärgade kläder.
Solidaritet, vad är det för något?
Känns knepigt att kräva att alla barn ska ha en viss typ av kläder för att en i personal inte kan se prickar och ränder. En hel grupp borde inte behöva avstå från nåt som är helt normalt för att tillfredställa en enskild individ. Tänk om man inte har så många enfärgade plagg? Ska man då behöva tvätta oftare eller köpa nya kläder bara för prickdamens skull?
Om man är så känslig så fattar inte jag hur man öht kan göra nånting med tanke på alla visuella intryck vi har i vår omgivning...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:38:20, redigerad totalt 1 gång.
Innan man gör något åt bullret i samhället så är det där löjliga krav. Ögon går att rikta åt ett annat håll och t.o.m. blunda med. Öronen hjälper inte mycket att rikta om och går inte att stänga av. Samma sak gäller luktsinnet för luktkänsliga. Så finns ju elallergiker. Kan en elallergiker kräva att t.ex. ett helt daghem ska elsaneras och inte har något elektriskt ljus och inte elektriska apparater?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:38:20, redigerad totalt 1 gång.
Apropå Arbetsmiljöverket så står det på deras sida:
Det var inget min arbetsgivare ansåg sig tvungen att göra när det gällde mig. När jag sa det till facket så sa de att man kunde ju inte ställa kravet "in absurdum". Och det går inte att kräva att arbetsgivaren inrättar en speicell tjänst för en funktionshindrad.
Så svaret på frågan "hur mycket kan man begära att arbetsgivaren anpassar arbetsmiljön" är ibland: Inget alls.
http://www.av.se/fragorochsvar/782.aspxVilka omplaceringsskyldigheter har arbetsgivaren när en arbetstagare har nedsatt funktion?
Om den anställde har någon funktionsnedsättning eller annan begränsning av arbetsförmågan ska arbetsgivaren anpassa arbetssituationen med utgångspunkt från dennes förutsättningar för arbetsuppgiften. Enligt våra regler om arbetsanpassning och rehabilitering, ska arbetsgivaren organisera och bedriva verksamhet med arbetsanpassning och rehabilitering för arbetstagarna.
Det var inget min arbetsgivare ansåg sig tvungen att göra när det gällde mig. När jag sa det till facket så sa de att man kunde ju inte ställa kravet "in absurdum". Och det går inte att kräva att arbetsgivaren inrättar en speicell tjänst för en funktionshindrad.
Så svaret på frågan "hur mycket kan man begära att arbetsgivaren anpassar arbetsmiljön" är ibland: Inget alls.
Finns nog gott om arbetsplatser där någon form av anpassning till en individs behov är praktiskt omöjligt. Jag tycker att man kan överväga just arbetsmiljön inom yrket man valt.
Vill man undvika sociala konventioner, ett överflöd av människor, flummiga arbetsuppgifter och konstiga regler så kan det vara en idé att söka sig till tekniktjänster inom industri. Fast då ska man vara beredd på en tung arbetsmiljö i form av tidspress, ljud, vibrationer, lukt, smuts och fysiskt ansträngande.
(Skitig industri passar mig bättre än en stillsam, steril och tråkig kontorsmiljö med en massa folk. )
Vill man undvika sociala konventioner, ett överflöd av människor, flummiga arbetsuppgifter och konstiga regler så kan det vara en idé att söka sig till tekniktjänster inom industri. Fast då ska man vara beredd på en tung arbetsmiljö i form av tidspress, ljud, vibrationer, lukt, smuts och fysiskt ansträngande.
(Skitig industri passar mig bättre än en stillsam, steril och tråkig kontorsmiljö med en massa folk. )
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 11:38:20, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev:Vill man undvika sociala konventioner, ett överflöd av människor, flummiga arbetsuppgifter och konstiga regler så kan det vara en idé att söka sig till tekniktjänster inom industri. Fast då ska man vara beredd på en tung arbetsmiljö i form av tidspress, ljud, vibrationer, lukt, smuts och fysiskt ansträngande.
Vilken utbildning behöver man för att passa inom tekniktjänster inom industri?
(förutom att tåla en massa ljud, luft och skit?)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:38:20, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Vilken utbildning behöver man för att passa inom tekniktjänster inom industri?
(förutom att tåla en massa ljud, luft och skit?)
Generellt sett de utbildningar där man lär sig mekanik, pneumatik, elteknik, hydraulik, styrteknik och elektronik. T. ex så är elektriker en väldigt attraktiv bas.