Arbetskraften måste även vara estetiskt kompetent

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbetskraften måste även vara estetiskt kompetent

Inläggav Alien » 2008-11-24 19:34:48

Det räcker inte med social kompetens, man måste också vara estetiskt kompetent, dvs se bra ut.

Inget nytt under solen iofs, men här finns iaf en svensk undersökning:
De drygt 1 000 svaren visar att över hälften av arbetsgivarna har utseendekrav på sina anställda.

– Resultatet gäller privat sektor och handlar inte enbart om utseendet i sig utan även frisyrer, kläder, rökning med mera, förklarar Patrik Larsson, projektledare för projektet vid Karlstads universitet.
Det vanligaste önskemålet från arbetsgivarna i studien var att de anställda ska se vältränade ut – förmodligen för att de tror att de är mindre sjuka då. Men vikt var också med på kravlistorna. Nio av tio arbetsgivare ville ha vältränade anställda och sju av tio var skeptiska till personer med övervikt.

– Mycket talar för att sådana krav blir vanligare. Se bara på alla viktprogrammen och extreme makeover i teve. Vi är upptagna av utseende och framtoning i samhället och det avspeglar sig på arbetsmarknaden, säger Patrik Larsson.


Utländska undersökningar har visat att det lönar sig att se bra ut:
Flera utländska undersökningar har kommit fram till liknande resultat. Rätt utseende ger framgång – och det verkar inte enbart gälla yrken med kundkontakter. Den amerikanske ekonomiforskaren Daniel Hamermesh visade redan i början av nittiotalet att personer som bedömdes som snygga hade högre lön. Chansen att väljas in i prestigeorganisationer ökar också för den som bättrar på sitt utseende och högskolelärare som anses se bra ut får bättre studentomdömen, enligt Hamermesh.


Det räcker alltså inte med träning, man bör nog också plastikoperera sig om man inte är vacker nog. Frågan är om man som arbetslös har råd.
Karlstadsforskarna kunde också se att de med lägst utbildning hade de högsta utseendekraven på sig.

– Om man inte har utbildning får man betala på annat sätt, skulle man kunna säga. Det som är särskilt besvärande är att det slår dubbelt: man har svårt på arbetsmarknaden på grund av låg utbildning och drabbas av ytterligare en utsorteringsmekanism, säger Patrik Larsson.
http://www.prevent.se/arbetsliv/artiklar/artikel.asp?id=3265

Ja, någon lag mot diskriminering av fula har vi ju inte.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sssssm » 2008-11-24 19:47:25

Frågan som bör ställas är om dessa effekter är stora nog för att kompensera kostnaden som fula lägger på samhället (i form av mindre nytta då vi andra betraktar dem). Man borde jämföra dessa studentomdömen med den faktiska löneskillnaden och använda dessa för att konstruera en fulhetsskatt.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2408
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav nano » 2008-11-24 22:02:17

Läste något om någon som tydligen ska ha fällt uttalandet (eller om det var skvallerpressen som hittat på det) att man inte skulle prata med fula för att de då skulle få för sig att det vore ok att se ut så. Som om det vore ett val.

Tycker nog jag har tur själv och blir inte särskilt påverkad av utseendeåsikter, anser nog att det (snygghet/fulhet) är något som ligger i betraktarens omdömen och fördomar.
Det som är fult på ett ställe är vackert på ett annat och i andra tider.

Den som upplever sig som snygg tror jag lättare skaffar sig bra självförtroende och lättare står på sig.
Men å andra sidan ger varken snygghet eller fulhet intelligens, däremot förekommer intelligens på båda ställena men inte som ett resultat av betraktarens åsikter.
Snarare av intelligensbärarens tankeverksamhet.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Zombie » 2008-11-24 22:53:09

Undrar hur långt tumskruvarna på allas mänsklighet kan dras åt och vad som händer när alla har blivit funktionshindrade. Kanske inget märkvärdigare än ett globalt slavsamhälle, tredje världen överallt. Men kanske tar vi kål på oss innan dess.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-24 23:03:01

jag har gått på konstskola och studerat estetiska ämnen kanske det kan hjälpa...
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav apkonstapel » 2008-11-24 23:06:31

sen finns de ju annan forskning alltså om att den som skriver dålit tror folk är dummare. ja man måste kommatera o stava ordentligt o inte använda onödiga ord o sådär för att verka smart, jag vet inte varför, kan man nu inte skriva professorsvenska utan skriver som man pratar kan man väl ändå tänka ju? intet nytt under solen säger alien jag tror det är sant, de är människan som är sån och nu har vetenskapen hunnit ikapp. :wink:
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav TK » 2008-11-24 23:08:45

apkonstapel skrev:sen finns de ju annan forskning alltså om att den som skriver dålit tror folk är dummare. ja man måste kommatera o stava ordentligt o inte använda onödiga ord o sådär för att verka smart, jag vet inte varför, kan man nu inte skriva professorsvenska utan skriver som man pratar kan man väl ändå tänka ju? intet nytt under solen säger alien jag tror det är sant, de är människan som är sån och nu har vetenskapen hunnit ikapp. :wink:


Det var snyggt!
Senast redigerad av TK 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2008-12-02 17:26:14

Hmm... Jag behöver hjälp med klädsel, ännu mer än vad jag behövde den tidigare.

Efter jul- och nyårshelgen. Någon?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav MsTibbs » 2008-12-02 17:56:03

Detdär med snygghet är inte helt och hållet i betraktarens öga; generellt tycker folk att symmetriska ansikten är snyggare än asymmetriska och beroende på syfte söker sig folk till kvinnliga, manliga, undergivna eller dominanta utseenden. Med mera. En hel vetenskap det där.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kristofer » 2008-12-02 18:14:48

Eller kanske mer i vad betraktaren för stunden är ute efter. En arbetssökande har nog på vissa plan andra kriterier att möta än de kriterier som en potentiell partner har.

Hur som helst. Jag är dåligt klädd, mina kläder ser mer eller mindre fördjävliga ut. Inte så att de är trasiga eller smutsiga, men de är omoderna och allmänt ostiliga. Jag inser att jag nu behöver ta tag i denna bit. Hur fan ska jag har råd att skaffa en vettig garderob? Jag behöver verkligen nytt av allt. Jag har bara jeans, svarta t-shirts och svarta luvtröjor. Eller som min syrra sa, man ser aldrig på dig om du byter kläder... Ni som sett mig IRL vet ju hur det ter sig.

----------------
Listening to: Eddie Meduza - Torgnys Svettiga Ansikte
via FoxyTunes
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav MsTibbs » 2008-12-02 18:58:34

Kristofer skrev:Hur som helst. Jag är dåligt klädd, mina kläder ser mer eller mindre fördjävliga ut. Inte så att de är trasiga eller smutsiga, men de är omoderna och allmänt ostiliga. Jag inser att jag nu behöver ta tag i denna bit. Hur fan ska jag har råd att skaffa en vettig garderob? Jag behöver verkligen nytt av allt. Jag har bara jeans, svarta t-shirts och svarta luvtröjor. Eller som min syrra sa, man ser aldrig på dig om du byter kläder... Ni som sett mig IRL vet ju hur det ter sig.


Man "behöver" inte så många plagg egentligen, några få basplagg i neutrala färger räcker och sedan kan man variera dem med färgglada eller mode-accessoarer.

Grundgarderob exempel:
1 svarta jeans
1 blå jeanes (mörkblå utan tvättning är mest seriöst)
1 Kavaj klassisk modell neutral färg (avslappnat seriös med t-shirt inuti)
1 skjorta neutral färg vit eller ljus blå.
3 t-shirt svarta eller vita.
1 Ytterjacka (trenchcoat i klassisk modell funkar till allt och i alla sammanhang)
1 seriösa skor (svarta passar flest saker)
1 fritidsskor (bekväma att gå i, gärna snygga & passande din ålder)
- Underkläder + strumpor (klassisk modell i neutral färg utan mönster)

Om man vill:
1 idrottsskor/streetskor/vandrarkängor
1 kjol/klänning (klassisk modell, neutral färg, lätt att matcha, lång+kort)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-02 22:42:32

Herregud, går du aldrig ut på vintern MsTibbs?

Nej jag tror att det har större betydelse att vara illa klädd än att vara ful. För att kompensera intrycket av övervikt kan nog människor ibland tvingas in i rollen av att vara ständigt pigg och glad.

Som tjej kan det ibland vara en nackdel att inte kunna sminka sig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav tahlia » 2008-12-02 23:24:30

Bjäbbmonstret skrev:Som tjej kan det ibland vara en nackdel att inte kunna sminka sig.


Då stöp det för min del. Sminkar mig aldrig. Inte för att jag inte kan utan för att jag inte vill. Det kostar en massa pengar, där kräver en massa tid och inte gör det någon större skillnad heller.

Antar att jag skulle vara rätt chanslös till följd av ovanstående i kombination med att jag inte bryr mig om hur det jag sätter på mig ser ut. Det viktiga är att det är bekvämt. Äger därför varken kjolar, jeans eller andra "stela" byxor.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav MsTibbs » 2008-12-02 23:33:45

Bjäbbmonstret skrev:Herregud, går du aldrig ut på vintern MsTibbs?


Mitt syfte var att visa på att prioritera, själv äger jag säkert tio par byxor, men det är bara två-tre av dem som jag använder, samma med tröjor, om jag ska hårdra det. Bra start-paket sen kan man utöka sortimentet. Smink tycker jag kan räknas in som "accessoar", tillsammans med glasögon och armbandsur som även det är mycket viktigt att ha.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nano » 2008-12-03 0:19:34

tahlia, skönt att det är någon som inte sminkar sig, personligen tycker jag det ser bättre ut på naturligt vis utan spackel.
Smink behöver inte vara fult men det är inte direkt snyggt heller, ibland undrar jag om inte folk försöker se ut som skyltdockor lol.
Jag gillar när människor lever och finns :)

tycker mycket om att se den riktiga huden framför något sminkat, men olika personer önskar ju förstårs olika saker.
Man har ju ingen rätt att tvinga folk att ha eller inte ha smink.

MsTibbs, glasögon är snyggt imho :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-03 1:21:50

Jag sminkar mig inte heller och jag vet inte hur man gör och gitter inte lära mig och har dessutom ovanligt känslig hy,

Men jag HAR hamnat i situationer där jag tror det hade varit till viss fördel för mig om jag hade kunnat. Armbandsur är det många, särskilt yngre människor som inte använder längre.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nano » 2008-12-03 2:09:32

Två personer på samma forum som inte sminkar sig :)
Me like :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-03 3:00:57

nano skrev:Två personer på samma forum som inte sminkar sig :)
Me like :)


Åja det finns säkert fler i det här sällskapet. Så jävla ovanligt är det ju inte.

Däremot skulle jag uppskatta om arbetskraften på kontor och kommunala förvaltningar bleve tillräckligt estetiskt kompetent för att sluta missbruka Times New Roman... :wink:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nano » 2008-12-03 3:06:46

Tycker nästan varenda människa man möter har lite smink, iaf av tjejerna.
Ibland ser man hur de "färgar av sig".
Nåja, gör det dem glada så varför inte, har följt med en o annan gång när tjejer köpt smink och de ser ju så lyckliga ut ibland och det är väldigt trevligt att se :)

För min egen del så skulle jag gärna se när hon blir glad av o köpa grejorna och sedan låter bli att använda dem lol.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alien » 2008-12-15 18:59:35

Här är ännu en artikel, troligen grundad på samma undersökning:
Med en bra utbildning kommer du långt. Men med nya kläder och blekta tänder kan du gå hur långt som helst. I alla fall enligt en ny undersökning som kartlagt vad arbetsgivaren egentligen värderar.
Vi fick två minuter på oss att övertyga cheferna på flygbolaget från Förenade arabemiraten varför vi var de bästa flygvärdinnorna. Välformulerat gav jag prov på mina språkkunskaper och räknade upp vartenda högskolepoäng.
- Vill du vara snäll och vända ditt ansikte i profil, svarade den ene.
De antecknade på formuläret framför sig.
- Och sträcka fram händerna.
Naglarna var oklanderligt välfilade, så jag gick vidare till nästa uttagning. Min väninna fick frågan om hon kunde tänka sig att operera bort födelsemärket i ansiktet och en annan på intervjun fick erbjudandet att bleka tänderna. Allt på bolagets bekostnad, om vi blev antagna.

Så här långt går inte de svenska arbetsgivarna i sin granskning av eventuella anställda. I alla fall inte såhär ogenerat, men deras krav på estetisk kompetens har visat sig vara högre än vad forskarna trodde.
- En sådan här bedömning, som av kreatur, som du råkade utför i flygbranschen, har vi inte sett. Resultatet från vår studie är mer svåråtkomligt. Till exempel anses fula människor mer sjukliga och om överviktiga finns uppfattningen att de är slöa och likgiltiga, säger Henrietta Huzell som är doktor i arbetsvetenskap vid Karlstads universitet.


Och det är inte bara servicepersonal det gäller:
Att arbetsgivaren ställer estetiska krav på sin personal är ingenting nytt, detta har alltid varit tydligt inom serviceyrken. Men nu börjar kraven på blekta tänder och solbrända kinder sprida sig till yrken som till exempel läkare och poliser.
- Det här blir tydligt i och med att man själv får välja husläkare. Snygga läkare väljs snabbare, säger Henrietta Huzell.
Studien visade att när arbetsgivarna till en början pratade fritt om sina önskemål kring personalen var kraven inte jättehöga. Men när frågorna ställdes på sin spets svarade till exempel representanter från klädbranschen att de helst såg att personalen kunde ha storlek 36-38. En storlek som kan betecknas som en liten medium.
- I Sverige kommer vi att få en lagstiftning mot åldersdiskriminering i januari. I Australien räknas utseendet som en diskrimineringsgrund. Frågan är om vi kan få en liknande lag i Sverige så småningom, säger Henrietta Huzell.
Arbetsgivarna hade dock mer överseende med sådant som en person inte kan rå för i sitt utseende. Acne och psoriasis var sådant som de lät passera, medan synliga tatueringar och piercingar inte fick godkänt.


Arbetssökande behöver en skönhetscoach. Här är en:
- Intresset för skönhet anses smutsigt och lite fult. Men alla ägnar sig åt det. Jag vill göra det rumsrent. Man skannar av en människa på tre sekunder. Insidan räknas, men utsidan syns. Om man vill bli sedd och ge ett trovärdigt intryck kanske man behöver ändra något i sitt utseende, säger Ewa Mentzer.
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=54-AV_ID=841227,00.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav MsTibbs » 2008-12-15 20:40:04

nano skrev:MsTibbs, glasögon är snyggt imho :)


Jag tar det som en komplimang. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nano » 2008-12-16 0:42:51

Det gör du helt rätt i :)
Det är ju både en komplimang och korrekt :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-16 14:15:11

Sedan är det frågan om vad det är för arbete.

Antag att du är förman åt en brokig skara som skall utföra ett enkelt men slitigt städjobb. T.ex. rensa en övergiven parkeringsplats från skräp och buskage. Det enda du rimligen kan begära är att de är i tid, gör som du säger och sliter hund.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav nano » 2008-12-16 17:52:37

Varför slita hund?
Det låter ohälsosamt, man ska inte göra jobbet hälsosamt.
Man ska inte behöva slitas ut av jobbet, det räcker med att man gör jobbet i sig, man behöver inte slita för den skull.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:43:33, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in