Arbetsförmedlingen och diagnoser
33 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Hejsan!
Nu har jag skrivit in mig på arbetsförmedlingen igen. Dom har min AS diagnos, och jag har skrivit på ett samtycke att dom ska få titta på den. Men vad händer sen? Någon som har erfarenhet? Gäller dom verkligen personer med AS?
Nu har jag skrivit in mig på arbetsförmedlingen igen. Dom har min AS diagnos, och jag har skrivit på ett samtycke att dom ska få titta på den. Men vad händer sen? Någon som har erfarenhet? Gäller dom verkligen personer med AS?
Vi med AS har en del förmåner som de utan diagnos inte åtnjuter, jag har dock inte full pejl på vad dessa förmåner innebär.
Arbetsförmedlingen kan vara rätt klumpiga när det gäller diagnoser. När jag fått min diagnos och jag lämnade neuroutlåtandet till min handläggare så skrev hon in i mina handlingar att jag hade psykiska problem. Sen gick hon på mammaledighet och jag fick ett möte med en ny handläggare som bara gick på föregående handläggares noteringar. Neuroutlåtandet som jag lämnat till dem verkade han aldrig ha sett (eller förstått).
Jag blev utdömd från en yrkeskategori av en kontakt på AF som inte ens var handläggare där utan en som hade som uppgift att medla mellan en lönebidragsanställd och arbetsgivaren. Hon påstod sig vara insatt i NPF - diagnoser. När hon såg min diagnos och såg vilket jobb jag hade sa hon att, nä det var inte lämpligt alls. Hur fan hon nu kunde säga det?
Jag kommer aldrig ta kontakt med AF igen. De har gjort sig en gång för mycket med mig i alla fall.
Jag kommer aldrig ta kontakt med AF igen. De har gjort sig en gång för mycket med mig i alla fall.
kullan skrev:Jag blev utdömd från en yrkeskategori av en kontakt på AF som inte ens var handläggare där utan en som hade som uppgift att medla mellan en lönebidragsanställd och arbetsgivaren. Hon påstod sig vara insatt i NPF - diagnoser. När hon såg min diagnos och såg vilket jobb jag hade sa hon att, nä det var inte lämpligt alls. Hur fan hon nu kunde säga det?
Kan du döma hela AF efter att ha träffat en person, som inte ens var en riktig handläggare?
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Krillo skrev:Arbetsförmedlingen kan vara rätt klumpiga när det gäller diagnoser. När jag fått min diagnos och jag lämnade neuroutlåtandet till min handläggare så skrev hon in i mina handlingar att jag hade psykiska problem. Sen gick hon på mammaledighet och jag fick ett möte med en ny handläggare som bara gick på föregående handläggares noteringar. Neuroutlåtandet som jag lämnat till dem verkade han aldrig ha sett (eller förstått).
Låter som nåt tillfälligt kajko. De har ju nån sorts huvudlogg där alla kontakter loggas, som all personal ska komma åt.
Vad de skriver in i den där loggen brukar de diskutera tillsammans med mig så att båda parter ska vara överens. Loggen kallas även handlingsplan. Varje kontakt/besök mynnar ut i en uppdaterad handlingsplan, som de skriver ut och ger en i handen när man går.
En gång var det en av deras "arbetspsykologer" som gjorde en utredning ( = tre samtal) över min arbetsförmåga. Det mynnade i en kod över vilken funktionsnedsättning som bäst beskriver mig ur arbetssynpunkt. AF har sitt eget kodsystem över funktionsnedsättningar. När jag frågade om all personal på AF har tillgång till sådan information fick jag olika svar; allt från att "bara några få" till "alla". Har man gått på Af länge är man ju van att ha flera olika handläggare vid olika tidpunkter. Det är inte många av dem jag har haft som ens varit intresserade av mitt funktionshinder, det är alltid något jag själv får nämna, ifall jag finner det relevant.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Arbetsförmedlingens personal har ofta otur när de tänker..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Har bara positiva erfarenheter från att lämna sådana här uppgifter till AF.
Nu är AF den sämsta jävla skitmyndighet som vi har i Sverige (den första av många som borde avskaffas omgående!!) men jag fick iaf hjälp av dom mot soc som försökte tvinga mig på nå jobbtorgs-trams. Slutade med att jag fick gå till en NPF-grupp på arbetsförmedlingen en dag i veckan istället för att gå till misärtorget tidigt varje dag tillsammans med alkisarna och invandrarna.
Nu är AF den sämsta jävla skitmyndighet som vi har i Sverige (den första av många som borde avskaffas omgående!!) men jag fick iaf hjälp av dom mot soc som försökte tvinga mig på nå jobbtorgs-trams. Slutade med att jag fick gå till en NPF-grupp på arbetsförmedlingen en dag i veckan istället för att gå till misärtorget tidigt varje dag tillsammans med alkisarna och invandrarna.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Läste nyss en artikel i Metro, och vart minst sagt upprörd. Tydligen enligt AF ska man få förtidspension om man har AS.
Jag vill inte trampa någon förtidspensionerad på tårna, men jag tycker inte att dom ska dömma alla, dom ska hjälpa personer utifrån deras kunskaper & behov.
Artikeln:
http://www.metro.se/nyheter/niklas-22-s ... z40PRyESU/
Jag vill inte trampa någon förtidspensionerad på tårna, men jag tycker inte att dom ska dömma alla, dom ska hjälpa personer utifrån deras kunskaper & behov.
Artikeln:
Jag hittade ingen artikel om att man förtidspensioneras om man har AS. Det kanske sades i en video (jag har inget ljud på datorn).
Men öht så får många unga aktivitetsersättning, skrevs om det för 1,5 år sedan: allt-fler-unga-fortidspensioneras-aktivitetsersattes-t23479.html
Men öht så får många unga aktivitetsersättning, skrevs om det för 1,5 år sedan: allt-fler-unga-fortidspensioneras-aktivitetsersattes-t23479.html
Jag blev satt på ett jobbcoachföretag som heter Work for You.
Du blir dumförklarad och nästan alla (om inte alla) sådana företag pysslar med "empowerment" och andra kvasi-vetenskapliga motivationsstrategier. Har du tur så fixar de att arbete på ICA Maxi åt dig som PET-sorterare.
Du blir dumförklarad och nästan alla (om inte alla) sådana företag pysslar med "empowerment" och andra kvasi-vetenskapliga motivationsstrategier. Har du tur så fixar de att arbete på ICA Maxi åt dig som PET-sorterare.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Nixer skrev:Läste nyss en artikel i Metro, och vart minst sagt upprörd. Tydligen enligt AF ska man få förtidspension om man har AS.
Artikeln:
Du kan ju när som helst avbryta din förtidspension om du vill. Samtidigt har du möjlighet att i lugn och ro söka jobb. Du kan ju kontakta LSS och via den vägen få en daglig verksamhet som sedan kan bli ditt jobb om du trivs. Större möjligheter för den enskilde individen med diagnos. Jag har bara goda erfarenheter av det och dom är helt otroliga och månar om individerna som är med.
Enda nackdelen jag kan se är att du inte åtnjuter möjligheten att få hjälp från AF men det kan du ju istället få från DV.
Med tanke på att alla som söker jobb och är arbetslösa måste från 1 juli rapportera in samtliga jobb dom söker samt att det troligtvis kommer ställas krav på att söka mer och sådant som man är överkvalificerad för dvs hetsjakt på den enskilde individen.
matterik skrev:Om man vill slippa AF så kan man sluta betala akassaavgiften.
Det är inte så enkelt. Det är lag på att betala till akassan. Sen så ställer ju så vitt jag vet Socialen krav på att man ska gå via AF i den mån det går för att få ersättning. Jag har bara gått dit en gång, innan jag började jobba och då var kravet att jag skulle till AF trotts att jag varken betalt till akassan (innan kravet kom till) eller hade jobbat så jag hade inte rätt till pengar.
Slutade med att jag inte orkade tjafsa och gick utan ersättning alls i flera månader.
matgar skrev:matterik skrev:Om man vill slippa AF så kan man sluta betala akassaavgiften.
Det är inte så enkelt. Det är lag på att betala till akassan. Sen så ställer ju så vitt jag vet Socialen krav på att man ska gå via AF i den mån det går för att få ersättning. Jag har bara gått dit en gång, innan jag började jobba och då var kravet att jag skulle till AF trotts att jag varken betalt till akassan (innan kravet kom till) eller hade jobbat så jag hade inte rätt till pengar.
Slutade med att jag inte orkade tjafsa och gick utan ersättning alls i flera månader.
Jag var inte med i A-kassan vilket räddade min hälsa när jag blev arbetslös, jag går nämligen mycket hellre på soc än blir slavarbetare inom (gamla) FAS3 (det är ju omgjort nu, så innebär inte FAS3 automagiskt slavarbete).
Hmm.. Jag var nog lite hastig när jag skrev att det är lag på att vara med i a-kassan.
Jag vet att det var diskussioner om det några år tillbaka och jag hade för mig att det gick igenom.
Men det ser ju inte ut som det stämmer då jag inte kan hitta belägg för det online.
Så jag hade nog fel helt enkelt.
Jag vet att det var diskussioner om det några år tillbaka och jag hade för mig att det gick igenom.
Men det ser ju inte ut som det stämmer då jag inte kan hitta belägg för det online.
Så jag hade nog fel helt enkelt.
matgar skrev:Hmm.. Jag var nog lite hastig när jag skrev att det är lag på att vara med i a-kassan.
Är man under 65 år är det dock lag på att arbetsgivaren skall göra ett löneavdrag på för närvarande 2,91% (ungdomar 0,725%) som går till arbetslöshetsverksamheter, däribland A-kassorna oavsett om den anställde är med i A-kassan eller inte.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsmarknadsavgift
Så, alla andra ska arbeta med andra ord då? Skrämmande hur arbetsskygga vissa tenderar att vara - speciellt om det nu finns möjligheter till anpassningar m.m (systemet har brister, med det sagt, så bör inte folk som har arbetsförmåga skrika ut brister före styrkor - sätter mer käppar för andra som både kan och vill arbeta "trots nedsättning").
Hur menar ni arbete via daglig verksamhet? DV är ju inget lönearbete, därmed inte pensionsberättigat och andra förmåner finns väl inte?
Hur menar ni arbete via daglig verksamhet? DV är ju inget lönearbete, därmed inte pensionsberättigat och andra förmåner finns väl inte?
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
dasunbedingte skrev:Så, alla andra ska arbeta med andra ord då? Skrämmande hur arbetsskygga vissa tenderar att vara - speciellt om det nu finns möjligheter till anpassningar m.m (systemet har brister, med det sagt, så bör inte folk som har arbetsförmåga skrika ut brister före styrkor - sätter mer käppar för andra som både kan och vill arbeta "trots nedsättning").
Jag kan inte tala för andra. Själv anser jag dock att människor som har arbetsförmåga ska arbeta, eller ja, ska förhoppningsvis arbeta. Det här med att hitta ett jobb kan ju vara lite si och så. Som funktionshindrad kan det ju vara en aning svårare än det är för "normalfungerande" individer. Själv skulle jag kasta mig över ett arbete direkt om det faktiskt var så att jag kunde arbeta.
Visst finns det möjligheter till anpassning men när dina största problem är oförmåga att filtrera (ta in samtliga ljud samt allt som råkar hamna i ditt synfält) samt stresskänslighet i kombination med att vara lättstressad så blir det genast klurigare.
Det jag möjligen skulle kunna göra är att arbeta med något som låter mig vara hemma i lugn och ro, inte kräver en massa kontakt med andra människor samt inte innefattar någon tidspress. Känns inte som om vi nått riktigt den anpassningsgraden än.
Det har väl varit på tal att eventuellt lägga A-kasse-avgiften på skatten för att alla ska vara med och för att förenkla för alla parter men några lagar har jag inte hört talas om.
De mesta kring AF pratas om som om det är ett krav, inklusive FAS 3, söka arbete etc. Men det är ju inte det. Arbetsförmedling är ju valfritt rent juridiskt, precis som socialen och psykiatrin så länge man inte har en allvarlig psykisk störning.
matterik skrev:De mesta kring AF pratas om som om det är ett krav, inklusive FAS 3, söka arbete etc. Men det är ju inte det. Arbetsförmedling är ju valfritt rent juridiskt, precis som socialen och psykiatrin så länge man inte har en allvarlig psykisk störning.
Visst, man kan ju alltid bosätta sig ute i skogen och leva av naturen.
Återgå till Studier och arbetsliv