Arbetsförmedlingen hyr in "coacher"
73 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Arbetsförmedlingen hyr in "coacher"
Jag kanske skall förklara abc.
Om du kan fixa jobb själv så behöver du ingen coach. Enkelt som fan. Jag har aldrig behövt nån coach, mina barn har aldrig behövt nån coach.
Om du inte fixar det själv så är du liksom i underläge. Du behöver hjälp för att lyckas hitta en försörjning. Du är i underläge, en beroende-position.
Det där är a. Jag fortsätter nån nästa dag.
a betyder att du är i underläge.
Lennart Frimodig
Om du kan fixa jobb själv så behöver du ingen coach. Enkelt som fan. Jag har aldrig behövt nån coach, mina barn har aldrig behövt nån coach.
Om du inte fixar det själv så är du liksom i underläge. Du behöver hjälp för att lyckas hitta en försörjning. Du är i underläge, en beroende-position.
Det där är a. Jag fortsätter nån nästa dag.
a betyder att du är i underläge.
Lennart Frimodig
Ska man bli peppad av en coach?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Nja,
b. Du skall inte bli peppad, du skall försöka upptäcka vad du är bra på. Vad du passar till.
Du skall lära dig förstå vad du kan bidra med. Det är det viktigaste.
Om du fattar det så har ni nått långt. Om du känner dig peppad eller inte betyder skit.
Lennart Frimodig
b. Du skall inte bli peppad, du skall försöka upptäcka vad du är bra på. Vad du passar till.
Du skall lära dig förstå vad du kan bidra med. Det är det viktigaste.
Om du fattar det så har ni nått långt. Om du känner dig peppad eller inte betyder skit.
Lennart Frimodig
Har man som arbetssökande rätt att byta ut en sådan här arbetstränare (även "jobbcoach") om man inte är nöjd med henne/honom?
Som vanligt är det antagligen en fråga om bra argument. Man måste förstå hur de här jockarna tänker.
Det är smart att låtsas vara mycket ödmjuk.
Det är en teknik att hantera myndighetspersoner.
Jag har varit en sån där myndighetsperson, jag vet ungefär hur det funkar.
Lennart Frimodig
Det är smart att låtsas vara mycket ödmjuk.
Det är en teknik att hantera myndighetspersoner.
Jag har varit en sån där myndighetsperson, jag vet ungefär hur det funkar.
Lennart Frimodig
Okej. Tack för snabbt svar.
Frågan uppstod ur insikten att man som utförsäkrad är ganska maktlös och blir inkastad i en massa olika kurser och arbetssökningssammanhang. Då är det ju bra att det går att förändra en situation som kanske inte fungerar och istället sikta mot ett potentiellt bra samarbete med en ny tränare.
Frågan uppstod ur insikten att man som utförsäkrad är ganska maktlös och blir inkastad i en massa olika kurser och arbetssökningssammanhang. Då är det ju bra att det går att förändra en situation som kanske inte fungerar och istället sikta mot ett potentiellt bra samarbete med en ny tränare.
Man behöver förstå att man skall förse de här myndighetsjockarna med vad de vill höra. Det har inget med sanning och verklighet att göra.
Man lär sig en teknik.
Lennart Frimodig
Man lär sig en teknik.
Lennart Frimodig
Lakrits skrev:Okej. Tack för snabbt svar.
Absolut. Du behöver ta kommandot. Du styr andra. Du ställer kraven.
Eftersom, om de inte möter dina krav, så förblir du en sån här skattebelastning.
Du jobbar utifrån hot.
Lennart Frimodig
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5371716SR skrev:Sedan år 2009 finns det jobbcoacher,
som ska hjälpa arbetslösa människor att hitta nya jobb.
Den här satsningen har hittills kostat skattebetalarna
tre miljarder kronor.
Men nu visar en ny undersökning, som regeringen har beställt,
att få personer får ett arbete, efter att ha gått hos en jobbcoach.
Ja, om problemet är för få jobb så hjälper inte jobbcoacher.
http://www.unt.se/ekonomi/begransad-eff ... 01789.aspxUNT skrev:Insatserna har hjälpt vissa grupper men har som helhet haft begränsad effekt på övergången till arbete, skriver Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) i en ny rapport.
Utredarna har studerat ett urval av de arbetssökande som fått jobbcoachning. I genomsnitt har deras arbetslöshet förkortats med två procent, motsvarande ungefär sju dagar.
-Men den siffran skulle förmodligen vara lägre om man studerar alla de arbetslösa som fått jobbcoachning, säger utredaren Linus Liljeberg som är en av rapportens författare.
Effekten av coachernas arbete har, säger Liljeberg, varit störst bland de arbetssökande som antingen har problem med svenska eller som är ovana arbetssökande, exempelvis människor som nyligen förlorat jobbet.
De flesta arbetssökande har varit nöjda med sina coacher. Men det är klart att det är positivt att få prata och rådgöra med någon om man är arbetslös och deppad.
Utbudet av coacher har varit stort och ungefär sju av tio deltagare är nöjda med insatsen.
Coachningen har inte hjälpt män, de som varit arbetslösa länge eller deltagare över 50 år. Däremot har insatserna förkortat arbetslösheten med 1-2 veckor för kvinnor, personer med mycket korta arbetslöshetstider, eftergymnasialt utbildade och utomnordiskt födda, enligt rapporten.
Får man hångla med coachen? jag menar det skulle säkert pigga upp en och annan arbetslös. Annars kan man ju kanske söka jobb som coach själv eftersom det tydligen är där jobben finns.. Coachkonjukturen ser allt hetare ut
Bistra sanningen: Arbetslösa är lönepress på de som jobbar.
Bistra sanningen: Arbetslösa är lönepress på de som jobbar.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
För vissa funkar coacher bra. Läste om en sådan i tidningen, en kvinna som nu utbildar sig till lastbilschaufför:
Ja, lastbilschaufförer (och busschaufförer) är det efterfrågan på. Tydligen behövde Monika hjälp för att komma på att det var det hon ville göra:
Bra jobbcoacher? Och kanske också samarbetet mellan myndighterna hjälpte till:
http://www.unt.se/osthammar/stodet-gav- ... fault.aspxUNT skrev:Det tog tre år av kortvariga anställningar och turer in och ut på Arbetsförmedlingen innan socialtjänsten ordinerade en tid för Monika --- hos United Actions jobbcoacher i Gimo. Efter möten med projektets arbetsförmedlare fick hon så småningom en praktikplats på en bondgård utanför bostadsorten Alunda. Hon bestämde sig snart därefter att söka till utbildningen i Uppsala.
Det var stödet från coacherna på United Action som ledde Monika Westerman ut ur arbetslöshet, menar hon.
– Jag satt länge fast mellan olika myndigheter som hade skilda åsikter om min situation och ingenting hände. När jag väl fick det stöd jag behövde så vände det, säger hon.
Nu har hon fem månader kvar innan hon har sitt så kallade yrkeskompetensbevis och kan kalla sig lastbilschaufför. Och jobb finns, menar hon.
– Jag bor i Alunda där det finns fyra åkerier och jag är i princip garanterad jobb när jag pluggat klart.
Hennes adhd stod länge i vägen för längre studier. En hjälp har varit Arbetsförmedlingens studiehjälp som besöker henne två gånger i veckan.
– Jag tror aldrig att jag hade klarat det här själv, deras stöd har betytt jättemycket, säger hon.
Ja, lastbilschaufförer (och busschaufförer) är det efterfrågan på. Tydligen behövde Monika hjälp för att komma på att det var det hon ville göra:
– Det är fler tjejer som vågar ge sig in i mansdominerade branscher nu för tiden. Alla vill jobba. Att kvinnor inte utbildat sig till lastbilschaufförer tidigare beror nog på den råa jargongen inom branschen. Men sådant håller på att förändras nu.
---
– Första gången jag satte mig i en lastbil så kände jag: det här är vad jag vill göra. Det var en otroligt skön känsla, säger hon.
Bra jobbcoacher? Och kanske också samarbetet mellan myndighterna hjälpte till:
United Action startades 2010 och är en samverkan mellan Östhammars kommun, Arbetsförmedlingen och landstinget i Uppsala län. Deltagarna är arbetslösa, får ersättning från arbetslöshetsförsäkringen, sjukförsäkringen eller kommunen och har ett behov av samordnade insatser från två eller flera myndigheter.
Hittade en dokumentär om jobbcoacheriet,
http://www.svtplay.se/video/1401341/jobbcoacherna
"Frigöra människans potential"
http://www.svtplay.se/video/1401341/jobbcoacherna
"Frigöra människans potential"
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-08-24 23:43:47, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Ja jag såg delar av den där för ett tag sen. Den var vidrig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2013-08-24 23:46:50, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
"Dansa och uttrycka det som känns i din kropp just nu"
-Kommentarer överflödiga.
-Kommentarer överflödiga.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Största problemet med jobbcoacherna är att de är en otroligt ojämn kvalitet eftersom det inte finns några utbildningar eller krav, så man kan hamna hos fantastiskt bra coacher eller stolpskott, den jag träffade på saknade utbildning men lyckades ändå peppa mig rätt bra (även om jag inte lyckades få något jobb men det berodde även på mig och andra problem).
KrigarSjäl skrev:"Dansa och uttrycka det som känns i din kropp just nu"
Som i Capoeira då? en redig pungspark redo att "uttryckas"
No pain - No gain som de säger
- plåtmonster
Undrar om man kan söka jobbet som generaldirektör för Arbetsförmedlingen nu???
Egentligen borde alla arbetslösa söka det jobbet. Det skulle vara en utmärkt markering om man är kritisk till hur arbetsförmedlingen fungerar.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Har det överhuvudtaget utannonserats på den vanliga platsbanken? Vore faktiskt lite kul om man kunde organisera så många arbetslösa som möjligt att söka, oavsett kvalifikationer...
Tydligen en Clas Olsson som redan är på väg att sätta sig in i uppgifterna....
Han blir väl bara temporärt tillförordnad?
- plåtmonster
Vem ska bli coachad?
Jag som arbetslös eller arbetsgivarna som kan
ta emot fler i personalstyrkan?
Har läst om dom som söker 100-tals jobb men får nobben,
det är extremt många sökande till vissa arbeten, inte
bättre coacha arbetsgivare till att ta in fler?
Bastuper skrev:Vem ska bli coachad?
Ok, en gång till. Once more. One more time. Samma budskap.
Du behöver bli coachad eftersom du inte klarar dig själv. Det är den grundläggande kärnan. Du klarar dig inte på egen hand.
Man behöver försöka beskriva vad du passar till och och vad du vill göra. Det är 2.
Sen måste man försöka sälja in dig, det är 3.
Jag har aldrig behövt nån coach, jag har alltid fixat min egna jobb. Liksom mina barn.
Jag vet inte varför det här är svårt att förstå.
Lennart Frimodig
Frimodigs beskrivning är kristallklar.
Det jag inte förstår är att folk villigt lägger sig i coachernas händer. Man utmålas ju som helt hjälplös och handikappad i arbetsgivarnas ögon.
Det är inte svårt att söka jobb.
Det är medelsvårt att få jobb.
Det riktigt svåra är att inte få sparken sedan om man är en kass arbetskraft. Men hellre det än jobba gratis. Herregud, jag vet en människa som gått på provanställning i 9 år! Inga rättigheter alls! Tydligen en duglig arbetskraft, men som kan få sparken närhelst arbetsgivaren måste göra nedskärningar.
Det jag inte förstår är att folk villigt lägger sig i coachernas händer. Man utmålas ju som helt hjälplös och handikappad i arbetsgivarnas ögon.
Det är inte svårt att söka jobb.
Det är medelsvårt att få jobb.
Det riktigt svåra är att inte få sparken sedan om man är en kass arbetskraft. Men hellre det än jobba gratis. Herregud, jag vet en människa som gått på provanställning i 9 år! Inga rättigheter alls! Tydligen en duglig arbetskraft, men som kan få sparken närhelst arbetsgivaren måste göra nedskärningar.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Återgå till Studier och arbetsliv