Arbetsförmedlingen hyr in "coacher"

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jonsch » 2011-02-23 14:56:17

Kvasir skrev:Här är en annan artikel om samma undersökning:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fiasko-for-jobbcoacher

Följande citat är intressant:

"Arbetssökande som har haft jobbcoachning har fått praktikplatser i något större omfattning, men i något mindre omfattning ett arbete jämfört med arbetssökande som inte har haft jobbcoachning", skriver AF.

Jag råkade ut för en som först väckte min irritation genom att ge mig de tre råden från försättsbladen i "Söka-jobb"-handböckerna när jag frågade om saker på en helt annan komplexitetsnivå. Sen blev han moltyst vid min följdfråga om vad han kunde göra som jag inte kunde göra själv, tills det bubblade ur honom:

"Min främsta uppgift är ju att skaffa dig praktik."

Vem som givit honom den uppgiften ville han inte svara på. Men jag tycker mig hur som helst ana ett samband med nämnda undersöknings resultat.

*sarkasmsmajlis modell grövre*
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:04:47, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav ford » 2011-02-24 19:28:41

sugrövmanövern skrev:
Garum skrev:En av livets största gåtor är vad alla dessa statligt anställda sk "arbetsförmedlare" har för existensberättigande..de är kassakortsadmistratörer och kontrollanter..inte arbetsförmedlare..
Exakt. Min arbetsförmedlare såg till att jag blev avstängd från A-kassan för att jag inte sökt ett jobb jag var anvisad. Det är sådant de sysslar med.

Garum skrev:finns det överhuvudtaget någon som blivit erbjudet jobb via en arbetsförmedlare??
Jag blev tvingad att söka ett kort vikariat på mitt gamla jobb dit jag inte var välkommen åter. Jag hade ingenting att säga till om, det var bara att åka dit på intervju. Städjobb var det.

Så, min före detta chef tog in mig i ett separat rum så de andra arbetssökande ungdomarna inte skulle höra. Och så sade hon:
Vad gör du här? Vi var ju inte nöjda med dig förut när du jobbade här, vi måste tyvärr be dig gå hem, här får du inget jobb.

Tack Arbetsförnedringen :x icon .

Den där AF handläggaren begick tjänstefel: man kan inte bli avstängd bara för att en arbetsgivare absolut inte vill ha en, oavsett skäl. Du hade sökt jobbet, alltså hade du rätt att behålla a-kassan.

Synd att du inte stod på dig och förklarade detta alternativt tog hjälp av facket.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:04:47, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Miche » 2011-02-24 20:16:00

Jag träffade min jobbcoach för första gången idag och faktum är att det mötet kändes väldigt positivt, hon lyssnar på vad jag säger och ger vettig respons och har sparkat mig i röven på ett positivt sätt så nu är jag väldigt inspirerad att söka fler jobb och har fått ett antal praktiska tips om hur jag kan hitta potentiella arbetsgivare.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Re: Arbetsförmedlingen hyr in "coacher"

Inläggav Alien » 2011-07-15 2:57:41

Efter all kritik är det nu dags för utvärdering:
Regeringen ska nu utvärdera det kritiserade systemet med jobbcoacher. Enligt direktiven som DN tagit del av ska både kostnader och effektivitet analyseras. – Min bild är att de allra flesta jobbcoacher har gjort ett ­seriöst jobb, säger arbetsmarknads­minister Hillevi Engström (M).

Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering (IFAU) får i uppdrag av regeringen att i första hand utreda om det finns några skillnader mellan externa jobbcoacher och dem som är anställda av Arbetsförmedlingen. I uppdraget ingår att utreda hur bra jobbcoacherna har lyckats med att få människor i jobb.
http://www.dn.se/ekonomi/jobbcoacher-ses-over

Visserligen har det utretts tidigare:
Enligt en utvärdering från Arbetsförmedlingen tidigare i år går det inte att säga om coachningen haft någon effekt på möjligheterna för den arbetssökande att få arbete.

Men denna studie är en mer omfattande enkätstudie.

Arbetsförmedlingens egna jobbcoacher drogs in vid årsskiftet, men arbetsförmedlare och externa coachningsföretag fortsätter verksamheten.

Hela upplägget med jobbcoacher hastades fram:
En jobbcoach ska ha 20 pågående fall till skillnad från en arbetsförmedlare som ofta har fem gånger så många. Bara det talar för systemet med jobbcoacher.

Men dåvarande arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin hade bråttom att genomföra sina idéer. Tre miljarder kronor avsattes för insatser under tre år och 952 coachbolag upphandlades samtidigt som Arbetsförmedlingen anställde och snabbutbildade 740 egna coacher. I den snabba utbyggnaden försvann kvalitetssäkringen, det var svårt att utvärdera effekterna av insatsen och tajmningen kan diskuteras. Var det rätt att storsatsa på hjälp att söka jobb när det fanns färre jobb att söka än på åratal?
http://www.dn.se/ekonomi/bra-tanke--men-for-mycket-gick-pa-tok
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2011-07-15 10:53:32

De skapade ju åtminstone 1692 nya jobb i form av jobbcoacher... ;)

Den coach jag träffade saknade nog utbildning, men hon hade ett bra engagemang så jag är nöjd trots att det ännu inte lett till något arbete, men hon gav mig trygghet i mitt jobbsökande vilket är mycket värt för min del.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Frimodig » 2011-07-15 15:25:57

Njaa,
om du klarar dig själv så behöver du inte af. Jättenkelt.

Jag är en sån där coach. Mest för invandrare och långtidsarbetslösa.

Jag brukar säga att det är ok att hjälpa människor som det objektivt är synd om.

Vad är poängen med pseudonymer? Vad döljer du?

Jag har upptäckt på gamla dar att jag är asperger light. Jag tycker inte om fysisk närhet, min mamma blev jätteledsen, jag blev som en pinne när hon kramade mig. Jag saknar naturlig empati, jag måste tänka ut människors reaktioner. Jag vet inte vad som är normalt.

Lennart Frimodig, 67 år
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-04 23:47:35

Arbetsförmedlingen är ju en av de myndigheter som MÅSTE AVVECKLAS då vi liberaliserar det här landet och tar makten från politikerna och ger den till folket (helst genom direktdemokrati á là Schweiz).

Arbetsförmedlingen må dock vara vinnaren av guldmedaljen när det gäller byråkratisk ineffektivitet av en myndighet; men vi måste även komma ihåg att det är andra myndigheter med i spelet. Det finns så sjukt mycket byråkrati som måste bort helt enkelt. Det finns mycket pengar att spara på att ta bort helt meningslösa och ineffektiva myndigheter. Pengar som kan läggas på skattesänkningar, sjukvård och utbildning istället. Sverige behöver fler arbetslösa politiker och färre myndighetspersoner!

Visste ni förresten att det finns två statliga arbetsförmedlingar? Den enda heter arbetsförmedlingen och den andra heter jobbtorg. Det är två myndigheter som gör precis samma saker, lika ineffektivt. Enda skillnaden är att den senare enbart vänder sig till de med socialbidrag.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav nano » 2011-08-05 1:46:15

Jag var nyligen till arbetsförmedlingen för att diskutera med dem om att jag förlorat många jobb för att jag aldrig kunnat pasa tider o därför behöver jobb där man slipper passa tider.
Jag tyckte det verkade effektivt förutom att den som hon föreslog jag skulle ta kontakt med var på semester.
Just där verkade det hela effektivt o vettigt.

Men jag ser inte nyttan med att hyra in coacher när man kan anställa samma personal direkt utan mellanhänder.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Arbetsförmedlingen hyr in "coacher"

Inläggav matgar » 2011-08-05 3:33:36

AF har aldrig gjort nått för mig.
Det dom i praktiken verkar vara till för är att hålla koll på att man själv skaffar jobb eller iaf söker lite jobb och därför inte är helt inaktiv.
Ang platsbanken så är det inge fel med den, men det finns ju många alternativ tex monster.se så jag ser ingen som helst motivering för AF's existens på grund av det.
matgar

Inläggav kullan » 2011-08-05 7:46:25

Det var AF som dömde ut mig på atbetsmarknanden så jag har inte mycket för AF till övers.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav nano » 2011-08-05 15:48:08

Dömde ut, hurdå om du har lust o förklara o det inte är för personligt.
nano

Inläggav kullan » 2011-08-05 16:17:09

nano skrev:Dömde ut, hurdå om du har lust o förklara o det inte är för personligt.

Dom ställde frågor till mig och när dom fick de svar som dom fick så fick jag beskedet att i Mora fanns det inget jobb för mig och vid den tidpunkten var jag inte alls redo att flytta från Mora.
kullan

Inläggav nano » 2011-08-05 16:44:54

Ovanlig inställning från AF tror jag.
nano

Inläggav kullan » 2011-08-05 17:33:11

Nja det är den inställningen som dom har i Mora.
kullan

Inläggav Frimodig » 2011-08-07 20:58:36

Min vilda gissning är att det alltid är osmart att känna sig som offer.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav nano » 2011-08-08 0:19:45

På den punkten håller jag med.
nano

Inläggav Frimodig » 2011-08-08 0:56:42

Jag blir nervös när människor håller med mig. Jag börjar undra var jag tänkte fel.
Jag måste ha missat nånting. Det är en sorts sjuk arrogans.

Det är mycket lugnare när andra tycker jag har helt fel. Då känner jag mig hemma.

Jag tror det har att göra med att när när folk är ense så tar det slut, när vi är oense så måste man argumentera vidare.

Och till skillnad från normala männikskor har jag noll behov av att nån klappar mig på axeln. Som arbetsgivare är det här mitt största problem. Eftersom jag har noll behov av klappar på axeln så förstår jag inte våra anställdas behov av klappar på axeln. Jag måste tänka ut det, ungefär som naturlig empati.

Det känns som teater. Att göra sig till.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav nano » 2011-08-08 2:23:20

När två personer eller fler tycker lika då håller de med varandra, det är inte någons fel, det är ett faktum att de håller med varandra.

För mig börjar en större njutning när man är ense om något.
Jag tycker om det tillståndet.

Diskutera det gillar jag också men jag har aldrig behövt vara oense för att diskutera, jag diskuterar ofta lösningar på olika saker.
nano

Inläggav Frimodig » 2011-08-08 21:47:28

Jag behöver vara oense för att riktigt skärpa mig. Om man är i stort sett ense, så kan man bara blaska runt. Det blir en social grej, inte en sannings-grej.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav nano » 2011-08-09 0:28:35

Skärpa det tror jag inte jag riktigt kan få på det sättet så lätt, jag får däremot skärpa i tankeverksamheten när jag gör roliga saker och speciellt om det ger nytta o glädje både för mig och andra.
Att tänka på hur bra något kommer att bli eller hur nyttigt det kommer att bli ger en turboeffekt för det jag blir glad av men det är inget jag kan styra med viljan vad det ska vara.
Jag skulle tex inte kunna applicera samma sak på att fiska eller göra en fin blombukett eller fantisera om en häst/elefant/whatever på samma sätt.
nano

Inläggav Frimodig » 2011-08-09 21:46:41

Jag gör mina bästa resultat när alla andra är oense.

Jag gillar att leva i en ifrågasättande omvärld. Jag är liksom konstruerad för det. Jag gillar att jobba i motvind.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav nano » 2011-08-10 12:03:48

Ifrågasättande tycker jag är vettigt, dock inte ifrågasättande för ifrågasättandets skull.
nano

Inläggav Frimodig » 2011-08-15 0:12:31

Det är naturligtvis helt rätt.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav shibedibato » 2011-08-16 8:02:14

Dessa coacher har en utbildning á 170 timmar, vilket innebär mindre än en månads heltid. Skämt ser jag det som.
http://www.icfsverige.se/index.asp?page=19
Det handlar enbart om att tjäna pengar, inte att ge någon jobb. Har en släkting som gick till en sån där coach ala "veta bättre" men hon kunde inte ens ge min släkting 1 timme i veckan. Förmodligen har dessa privata aktörer skyhög inkomst i förhållande till vad de gör.

Men jobb har i alla fall coacherna.
shibedibato

Anslöt: 2009-06-21

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in