Arbetsförmåga och psykisk ohälsa
2 inlägg
• Sida 1 av 1
En avhandling vid Göteborgs universitet, ”Work capacity and mental health – the phenomena and their importance in return to work” av Monica Bertilsson.
Hur påverkar depression och ångest arbetsförmågan?
Det är vanligt med en "arbetsfasad". Den tar man på sig och fortsätter att jobba. Men man är rädd att bli "avslöjad".
Vad innebär "arbetsförmåga"?
Många klarade av jobbet samtidigt som de inte klarade av vardagen hemma el sociala åtaganden utanför jobbet. Men jobbet var så viktigt att man satsade all sin kraft på att klara av det. (Stor igenkänningsfaktor!)
http://www.dn.se/insidan/kraften-laggs- ... xa-jobbet/DN skrev:Psykisk ohälsa som depression och ångestsyndrom är den vanligaste orsaken till sjukskrivning. Men det finns också många med psykisk ohälsa som arbetar. ”Det kan innebära att man lägger all sin kraft på att klara jobbet, och drar sig undan från annat, som sociala aktiviteter”, säger forskaren Monica Bertilsson.
Hur påverkar depression och ångest arbetsförmågan?
Den nedsatta arbetsförmågan är sällan synlig för omgivningen och ofta svår att tala om på jobbet.
Något som upplevdes som särskilt svårt bland de intervjuade personerna var allt som innebar att man måste relatera till andra, som kolleger, kunder, klienter, patienter.
– I samspel ställer man hela tiden om sig efter små signaler från andra. Personerna menade att det kräver en mental närvaro som de inte längre hade.
Det är vanligt med en "arbetsfasad". Den tar man på sig och fortsätter att jobba. Men man är rädd att bli "avslöjad".
Att jobba vid depression och ångest kan innebära att man tvingas börja med nya, tidskrävande vanor.
– Man kompenserar osäkerheten genom att ständigt kontrollera om man har gjort rätt och skriva listor. Även efter arbetsdagens slut kan man fortsätta att fundera, ”missade jag något, har jag gjort allt rätt”?
Vad innebär "arbetsförmåga"?
– Ofta tittar man på förmågan att utföra arbetsuppgifter. Men det finns mycket annat som hör till arbetet, som fikaraster och annat umgänge. På många håll finns stora förväntningar på att man ska bidra till, och delta i, arbetsgemenskap, att inte göra det får konsekvenser. För många med ångest- och depressionssjukdomar är det svårt att klara av. Handlar det om arbetsoförmåga eller inte?
Många klarade av jobbet samtidigt som de inte klarade av vardagen hemma el sociala åtaganden utanför jobbet. Men jobbet var så viktigt att man satsade all sin kraft på att klara av det. (Stor igenkänningsfaktor!)
Ångest och depression bakom många sjukskrivningar
Depression och ångestsyndrom är mycket vanliga sjukdomar. Livstidsrisken för att drabbas av depression har uppskattats till cirka 20 procent för män och 30–40 procent för kvinnor. I Sverige är det den vanligaste diagnosen i primärvården.
Ångestsyndrom kan innebära exempelvis social fobi, paniksyndrom eller tvångssyndrom. Livstidsrisken för att utveckla någon form av ångestsyndrom beräknas till omkring 25 procent. Det är inte ovanligt att man drabbas av både depression och ett eller flera ångestsyndrom.
Näst efter sjukdom i rörelseapparaten är psykiska sjukdomar den vanligaste orsaken till sjukskrivning, bland kvinnor är det den vanligaste. År 2012 stod psykisk sjukdom för 25 procent av sjukskrivningarna bland kvinnor, och 17 procent bland män.
Det jag vill ha sagt angående det här ämnet är att jag studerar, vilket är väldigt krävande, det jag gör är att jag försöker ta det så lugnt som möjligt för då minskar symptomen av min ångestsjukdom, det tar lång tid att återhämta sig men jag måste ta det lugnt mycket för att orka med vardagens arbete. Sedan försöker jag vara positiv osv för att inte fastna för mycket i negativt ältande och jag försöker må bra och inte tröstäta så mycket.