Arbete kontra en utredning i vuxen ålder = Arbetslös??

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tosper » 2013-06-04 8:27:18

Hej jag är just nu sjukskriven för en deppresion p.g.a av en seperation i från ett långt förhållande och har barn ihop. Där en är diagnosticerad Atypisk autism (högfungerande).

Jag går på samtalsterapi hos en terapheut. Och Läkaren har skrivit ut Psykofarmaka som jag skall börja äta. MEN han har även skickat en remiss till psykiatri för en utredning av mig.
Följande frågor skulle jag med tacksamhet vilja få urbenat.

1: Om utredningen fastställer att jag har nån npf diagnos Adhd /borderline /asberger KAN JAG BLI AV MED MITT JOBB DÅ? Jag har en fast annställning. är livrädd för detta då jag har försörjningsplikt för mina barn!

2: Kan jag neka en utredning i från min läkare och även min arbetsgivare. Är det skäl att gå under OSAMARBETSVILJA DÅ?

3: Kan jag begära att Utredarna INTE säger diagnosen till min läkare eller Arbetsgivare utan att detta får gå under nån sekretess??

4: om nån här inne har lite lagtext och paragrafer TILL MIN FÖRDEL så får ni gärna lägga upp det här till mig

Tack på Förhand från en dessorienterad person :-)006
tosper
Ny medlem

Anslöt: 2013-06-04

Arbete kontra en utredning i vuxen ålder=Arbetslös??

Inläggav tosper » 2013-06-04 8:29:11

Ursäkta min dåliga stavning(var lite stressad under skrivningen)
tosper
Ny medlem

Anslöt: 2013-06-04

Inläggav matterik » 2013-06-04 8:39:45

Det var väl någon lokförare som blev av med jobbet. Det finns väl någon paragraf om att man har skyldighet att informera arbetsgivare om diagnoser vid anställning.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav biologic » 2013-06-04 9:17:49

Fast får man diagnosen i efterhand, när man väl fått jobbet, så kan de ingenting göra. Jag har hållt min hemlig i snart 1,5 år. Varit anställd i 5 år.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav antonius » 2013-06-04 10:40:25

För det första, @tosper, hur du stavar gör inget, stavar själv som en kratta. Det är faktiskt direkt olagligt att avskeda folk på grund av någon som helst typ av sjukdom, psykiatrisk diagnos, etc. Det är bara om du skrivit på ngn typ av avtal där arbetsgivaren hävdar att dom får göra det, om det skulle uppstå. Det är bara fallet med lokföraren som @matterik nämde, där det varit aktuelt.

Sen finns det dom som har specialavtal typ, piloter, flygtrafikledning, kaptener och liknande. Men för dessa jobb krävs en hel del tester så det är väl också, ganska uppenbart att vi med autismspectrum problematik ändå inte kommer ifråga för sådana anställningar. Inte ofta iaf.

Hoppas det gav lite ljus på fråga 1. de andra är jag osäker på men det finns säkert folk här som vet mer. Hoppas det går bra och löser sig för dig. :-)Hug
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Alien » 2013-06-04 13:50:23

Jag blev utbränd och en annan fick då mitt "fasta" jobb. "Du är ju fortfarande anställd av universiteten bara inte på just denna arbetsplats", sade såväl arbetsgivaren som facket. Sedan blev jag utredd, fick genomgå arbetsträning och ville tillbaka. Då var det blankt nej av arbetsgivaren. Som motivering angav de att jag "inte skulle fått anställning på öppna marknaden". Jag hade ju fått en sådan anställning hos dem en gång i tiden, men antar att de manade att de aldrig skulle anställt mig om de vetat om min diagnos. Och facket sa att man inte kunde begära att arbetsgivaren skapade en tjänst för min skull (jag hade ändå klarat av att jobba hos dem i 20 år). "Uppsala universitet vill bara ha elitarbetskraft." Tog kontakt med DO men han vägrade ta upp fallet, eftersom jag ju fått permanent sjukersättning.

Så kan det gå. Men nu behöver det förstås inte gå så illa för dig.

1. Din arbetsgivare kanske uppskattar dig och hur du utför ditt jobb.

2. Ditt fack är kanske mer inställt på att hjälpa dig än att hjälpa arbetsgivaren.

3. Om du har sjukpenning och din tjänst kvar, så kan DO hjälpa dig.

I mitt fall så beställde och betalade arbetsgivaren min utredning. Men om så inte är fallet för dig, så behöver du väl inte ens berätta om din ev diagnos. Utredarna har ju tystnadsplikt.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Wine » 2013-06-04 19:09:37

Men det finns väl ingen lag som säger att man är skyldig att informera en arbetsgivare om en diagnos generellt sett förutom i vissa specifika fall då för vissa yrken som exempelvis piloter samt vid arbete med flygtrafikledning?

Du kan själv neka att delta i en utredning, men om din läkare har skickat remiss till en utredning så kanske det vore bra med en utredning. Det är något du får fundera noggrannare på, det kan vara bra att tänka igenom om man verkligen vill genomgå en utredning, vad konsekvenserna av detta kan bli i efterhand. Själv hade jag en lång mognadsprocess och funderade fram och tillbaka i flera år innan jag slutligen beslutade mig för att delta i och genomgå en utredning.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-04 20:07:28

Nej man kan inte avskeda någon på grund av sjukdom så länge som personen är sjuk men så fort den frisknar till och får arbetsförmåga kan det gå bättre. Om du inte kan sköta ditt gamla jobb är de skyldiga att titta efter om de har något annat ledigt som du kan få men det är en skyldighet på papper. Läs på om rehabiliteringskedjan. När det gäller arbetsgivaren är du ju skyldig att visa sjukintyg. Men det är kanske inte nödvändigt att diagnosen står i sjukintyget. Det beror ju lite på. Vad försäkringskassan vill veta är ju hur din arbetsförmåga påverkas och de kan i vissa fall också ta emot upplysningar utanför sjukintyget, kompletteringar av gällande sjukintyg behöver inte arbetsgivaren se etc.

Du kan inte neka till att medverka till rehabilitering och eventuell arbetsförmågeutredning som görs av arbetsgivaren måste du också medverka till. Är det så att företagshälsovården på något sätt har varit med och initierat att du bör utredas kan det nog bli lite besvärligt. Särskilt besvärligt blir det om de måste utreda något som de inte själva har kompetens på. svårigheten är ju också vad man ska prata om på avstämningsmötet med försäkringskassan om de inte får nämna eventuell diagnos.

Jag tror det kan vara klokast om du kan kommunicera depression till arbetsgivaren så länge som du inte vet något mer. Det brukar ju folk bli återställda ifrån och den har ju dessutom privata orsaker vilket ser bra ut. Då har du i bästa fall tid på dig att fundera hur du ska hantera resten och läsa på om dina rättigheter. Ledsen att jag inte kan vara mer till hjälp. Jo, du bör ha kontakt med din fackförening också i den här processen.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in