Arbeta eller att inte arbeta

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav marxisten » 2014-11-23 23:00:00

slackern skrev:Trist för ungarna om dom inte får något arv. Men sånt är livet, Nu pratar jag om i dagens Sverige och inte någon Bamse dystopi.

Grejen är ju att diskussionen inte handlar om dagens samhälle utan om Nallens idéer.

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
I så fall är det väl bara banken som blir lidande? För kan man ärva bostadslån?

Minns jag rätt så har man som förslag att man ska kunna ärva föräldrarnas skulder.
Men jag är inte säker.

Tror inte det kan bli juridiskt bindande. Ett lån är ju personligt eller solidariskt. Så om inte barnen har skrivit på några lånepapper har dom inte ingått något juridiskt bindande.

Tror även att man kan välja att behålla bostaden mot att man ta över lånen, men är dock ej säker på det.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Moggy » 2014-11-23 23:00:22

rapchic skrev:
slackern skrev:
I så fall är det väl bara banken som blir lidande? För kan man ärva bostadslån?

Minns jag rätt så har man som förslag att man ska kunna ärva föräldrarnas skulder.
Men jag är inte säker.

Det hörde jag talas om förr. Ganska länge sen. Tror inte det handlade om alla skulder utan det var nån speciell situation där det ansågs motiverat. Kan ha varit nåt med att bankerna inte skulle kunna ta egendom av ett dödsbo och att barnen istället tar över egendomen imkl skulder. Banken kunde/kan ta över en fastighet som barnen mycket väl kan betala för men istället såldes det på auktion. Men det kan vara så att jag blandar ihop nåt nu då jaginte minns så noga.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rapchic » 2014-11-23 23:01:19

kullan skrev:Alltså ett dödsbo kan ju bestå av skulder och jag vet dom som fortsatt betala av föräldras skulder när dom dött.

Det beror väl på

Vi barn fick inte betala nått på min pappas skulder (mer än 200 000:- i skulder) men då hade han ju inget av värde som vi kunde ta över. Men finns det ett hus med i bilden och man vill ha det tror jag man kan få betala av på skulden av huset.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav slackern » 2014-11-23 23:02:07

kullan skrev:Alltså ett dödsbo kan ju bestå av skulder och jag vet dom som fortsatt betala av föräldras skulder när dom dött.

Så här skriver Kronofogden, tyvärr litar jag mer på det som står i svart och vitt än på ditt ord.

Om det inte finns några tillgångar alls i dödsboet, behöver ni inte betala skulderna. Man ärver alltså aldrig skulder.

https://www.kronofogden.se/Dodsbon.html
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav marxisten » 2014-11-23 23:07:39

Inte enbart skulden väl? De som betalar av sina föräldrars skulder kanske valde att behålla det ex. föräldrarnas hus och därför tog över skulden tillsammans med huset?
marxisten

Inläggav marxisten » 2014-11-23 23:08:47

rapchic skrev:Det beror väl på

Vi barn fick inte betala nått på min pappas skulder (mer än 200 000:- i skulder) men då hade han ju inget av värde som vi kunde ta över. Men finns det ett hus med i bilden och man vill ha det tror jag man kan få betala av på skulden av huset.

Vid en vanlig fastighetsaffär kan man ju få ta över säljarens skulder, så då borde man väl kunna göra samma sak i ett dödsbo?

Eller är det så korkat att du måste själv ta ett lån på ex 500 000 för att lösa ut det första lånet på 500 000 från banken, istället för att det skrivs över direkt?
marxisten

Inläggav plåtmonster » 2014-11-24 2:19:10

marxisten skrev:Vid en vanlig fastighetsaffär kan man ju få ta över säljarens skulder

Troligtvis bara om själva fastigheten är pantsatt.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav marxisten » 2014-11-24 2:37:11

plåtmonster skrev:
marxisten skrev:Vid en vanlig fastighetsaffär kan man ju få ta över säljarens skulder

Troligtvis bara om själva fastigheten är pantsatt.

Bostaden är väl alltid pantsatt om man har ett bolån?

Vad som gäller är att man endast kan ta över säljarens bolån i de fall det är ett bundet lån.
marxisten

Inläggav rapchic » 2014-11-24 10:09:26

marxisten skrev:
rapchic skrev:Det beror väl på

Vid en vanlig fastighetsaffär kan man ju få ta över säljarens skulder, så då borde man väl kunna göra samma sak i ett dödsbo?

Eller är det så korkat att du måste själv ta ett lån på ex 500 000 för att lösa ut det första lånet på 500 000 från banken, istället för att det skrivs över direkt?

Jag vet inte riktigt hur det är med huslån och arv, när farmor och farfar dog (huset vi ärvt) hade dom inga lån och som sagt när pappa dog så hade han inga tillgångar så lånen ströks.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in