Är moderatorerna ett skyddat skrå?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Är moderatorerna ett skyddat skrå?

Inläggav nallen » 2010-04-07 1:20:36

Med anledning av sidodiskussioner i tråden om sugis avstängning:

underjord skrev:Slutsatsen jag ska dra är alltså att man inte får kritisera en medlem om denne samtidigt råkar vara moderator!?

I PM angående min varning här (ja, jag har fått tillstånd att citera):
Admin Titti skrev:Vad jag säger till någon av moderatorerna eller inte med anledning av deras svar till dig eller till någon annan forumist behåller jag inom moddkretsen

underjords fråga får väl hänga i luften tills någon ur forumledningen behagar kommentera den. Tittis uttalande ger upphov till en del följdfrågor som antagligen behandlas bäst i samma tråd, bland annat följande:
* Det är alltså skillnad på hur repressalier mot moderatorer vidtas, jämfört med repressalier mot "vanliga dödliga" (som ju till exempel varnas offentligt)?
* Om så, föreligger skillnader i bedömningsgrunderna gentemot de två grupperna?
* Om så, vilka? och varför?
I slutändan handlar det om huruvida det över huvud taget är möjligt att få rätt mot en moderator i rollen som privatperson respektive i moderatorsrollen?

En relaterad fråga skulle kunna vara huruvida man kan och/eller bör ställa andra (högre) krav på moderatorerna när de skriver i sin privatroll, att man bör göra det i för moderator-rollen tar jag för självklart.

En viktigare fråga, som också borde vara enklare att besvara, är hur jag som medlem vet om det är moderatorn eller privatpersonen som skriver. Jag har tolkat det som att allt som inte skrivs i röd moderators-ruta eller inleds med röd text Moderator: eller Admin:, skall tolkas som att det skrivits av privatpersonen. Möjligen kan min ovan nämnda varning tolkas som att jag uppfattat situationen fel, ett klargörande skulle definitivt vara på sin plats.
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav underjord » 2010-04-08 14:33:03

Jag tror dessvärre att vi aldrig kommer få ett svar.
Senast redigerad av underjord 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Inger » 2010-04-08 14:49:22

Det är väl inte tillåtet att svara någon medlem på det viset.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav underjord » 2010-04-08 14:57:57

Inger skrev:Det är väl inte tillåtet att svara någon medlem på det viset.

Det är tydligen inte alltid vad som sägs som avgör, utan vem som säger det. En moderator som skriver i egenskap av privatperson tycks ha större spelrum när det gäller att förolämpa andra medlemmar.
underjord
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Savanten Svante » 2010-04-08 20:29:35

Även moderatorer åker ut ibland! :) :twisted: :twisted:
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav geocache » 2010-04-08 21:54:18

"Förolämpa"?... vad menar du nu? Vad skulle man som admin/moderator "vinna" på att förolämpa medlemmarna??

geocache

underjord skrev:Det är tydligen inte alltid vad som sägs som avgör, utan vem som säger det. En moderator som skriver i egenskap av privatperson tycks ha större spelrum när det gäller att förolämpa andra medlemmar.
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 1 gång.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav nallen » 2010-04-08 23:29:55

Inger skrev:Det är väl inte tillåtet att svara någon medlem på det viset.

Va? Vad menar du?
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Inläggav Inger » 2010-04-08 23:53:30

Man ber inte andra hålla käften etc.
Inger
Inaktiv

Inläggav underjord » 2010-04-09 0:09:31

geocache skrev:"Förolämpa"?... vad menar du nu? Vad skulle man som admin/moderator "vinna" på att förolämpa medlemmarna??

sugrovmanov ... tml#382081
underjord
Frivilligt inaktiverad

Inläggav nallen » 2010-04-09 0:37:40

Inger skrev:Man ber inte andra hålla käften etc.

:shock: :shock: :shock:
Man ska alltså inte få säga ifrån?

EDIT: det har förresten inte någonting med topic i denna tråden att göra
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 2 gånger.
nallen

Inläggav Inger » 2010-04-09 0:38:48

Man kan 'säga ifrån' på olika sätt. :roll:
Inger
Inaktiv

Inläggav Titti » 2010-04-16 12:57:51

Admin

Jag antar att du vid det här laget fått svar i handling på flera av dina frågor genom mitt agerande. Jag såg din fråga genast den dök upp men ville ge utrymme för andra att kommentera först. Emellertid ska du självklart få svar.

En moderator är inte immun på forumet, varken i sin roll som moderator eller som forumist. En av de viktigaste reglerna att förhålla sig till som moderator - eller admin för den delen - är att tydligt markera när man skriver i den rollen. Det är grunden för att också kunna fungera som forumist. När du skrev ditt inledningsinlägg hade en sammanblandning skett och en moderator blandat ihop sina roller, vilket också ledde till att jag tog tillbaka din varning. Av olika skäl noterade jag inte att han inte skrev som moderator och det uppmärksammade jag först när du påpekade det.

Att agera mot en moderator som skriver som forumist är inte speciellt svårt. Där gäller samma regler som för alla andra. Att däremot som moderator agera som vanlig forumist är svårare, för att inte säga omöjligt. Som moderator har man alltid ögonen på sig och man måste vakta på vad man säger och hur man uttrycker sig. Lika fria händer som andra forumister har man inte. Det går inte att debattera riktigt vad eller hur som helst eller framföra vilka åsikter som helst. Som admin har jag ännu snävare gränser för vad jag får tycka "privat" på forumet och så måste det vara.

Som moderator får man lätt problem om man uppfattas som kontroversiell i sakfrågor i debatten på forumet och om man är inblandad i olika former av konflikter utanför sin roll som moderator. Det gör det svårt att moderera andra situationer där samma forumister är inblandade som man just debatterat emot. Av det skälet finns det en del forumister som vissa moderatorer inte modererar annat än i undantagsfall. Även privata relationer av olika slag kan få de konsekvenserna. Det gäller att behålla sin trovärdighet som admin/moderator om man ska kunna få respekt för det man gör.

Vi för alltid en intern diskussion om våra egna ageranden på forumet, så också den här gången. Dessa når sällan ut till det öppna forumet och så måste det också vara. En moderator som inte har ledningens förtroende kan inte fortsätta vara moderator och vice versa - man kan inte vara moderator med en ledning man inte har förtroende för.

Så svaret på din fråga borde vara att den aldrig skall kunna uppkomma. Nu vet vi alla att det inte är så alltid men ambitionen är att i sådana fall agera som om moderatorn är vilken forumist som helst. Det kan däremot innebära att vi agerar internt mot den som även är moderator medan forumisten ställs till svars öppet på forumet. Det finns inget annat sätt. Men som forumist ska du inte riskera att drabbas hårdare för att du hamnat i konflikt med en moderator som uppträder privat.
Senast redigerad av Titti 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nallen » 2010-04-16 13:55:02

På det hela taget låter det precis som man kan förvänta sig, vilket i sig gör mig misstänksam - särskilt som jag varit här ett tag :roll:

Admin Titti skrev:Jag antar att du vid det här laget fått svar i handling på flera av dina frågor genom mitt agerande. Jag såg din fråga genast den dök upp men ville ge utrymme för andra att kommentera först. Emellertid ska du självklart få svar.

Sent om sider...

Jag för all del planerat att skriva nåt mer (faktiskt positivt) i den här tråden, men jag tappade bort det när svaret dröjde.

Admin Titti skrev:En moderator är inte immun på forumet, varken i sin roll som moderator eller som forumist.

Bra, det är precis som det borde vara.

Admin Titti skrev:En av de viktigaste reglerna att förhålla sig till som moderator - eller admin för den delen - är att tydligt markera när man skriver i den rollen.

Jag tänker inte propsa på det men jag föreslår igen att ni har separata konton för modererandet. Det bör bli mindre tvekan för oss och klarare för er. Rent praktiskt är det inte direkt krångligt att ha två fönster uppe.

Admin Titti skrev:Vi för alltid en intern diskussion om våra egna ageranden på forumet, så också den här gången. Dessa når sällan ut till det öppna forumet och så måste det också vara.
[---]
Det kan däremot innebära att vi agerar internt mot den som även är moderator medan forumisten ställs till svars öppet på forumet.

Varför måste det vara så? och varför ska det vara skillnad mot hur vi behandlas?
nallen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in