Är knapptelefonen på väg bort nu?
51 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Det finns faktiskt Androider med fysiskt tangentbord (och det går dessutom att ansluta externt tangentbord).
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1 ... s133450319
EDIT: Zirre hann före eftersom jag fixade en länk...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1 ... s133450319
EDIT: Zirre hann före eftersom jag fixade en länk...
Zirre skrev:Det finns android med fysiskt tangentbord
Jag vet bara en och det är doro.
En bra telefon:
* Håller iaf 4 dagar på standby
* Slösar inte klockcyckler på virtualisering mha bytekod
* Kan programmeras helt
* Bör ha tangentmodul
* Håller iaf 4 dagar på standby
* Slösar inte klockcyckler på virtualisering mha bytekod
* Kan programmeras helt
* Bör ha tangentmodul
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Om en smart mobil ska klara fyra dagar standby så måste man stänga av en del funktioner eftersom en del av intelligensen är beroende av ex.vis att telefonen vet var den befinner sig, ex.vis kan den påminna om att passa på att handla när man är i närheten av en butik och för det krävs att positioneringen är igång osv osv.
Det som sackat efter är batteriutvecklingen, den mesta annan teknologi har gått betydligt mycket fortare.
Egentligen kan man med rätt kunskaper programmera vilken mobil som helst, inklusive de som har två-tre månader standbytid (jodå, Samsung har några pålitliga och slagtåliga modeller med den standbytiden).
Det som sackat efter är batteriutvecklingen, den mesta annan teknologi har gått betydligt mycket fortare.
Egentligen kan man med rätt kunskaper programmera vilken mobil som helst, inklusive de som har två-tre månader standbytid (jodå, Samsung har några pålitliga och slagtåliga modeller med den standbytiden).
Miche skrev:Det som sackat efter är batteriutvecklingen, den mesta annan teknologi har gått betydligt mycket fortare.
Och en trist utveckling att mobilerna ska vara så tumma som möjligt. Vore bättre med lite tjockare mobiler där större batteri fick plats och kanske lite mer stryktålighet.
Re: Sv: Är knapptelefonen på väg bort nu?
Sony Ericsson Xperia PROkullan skrev:Zirre skrev:Det finns android med fysiskt tangentbord
Jag vet bara en och det är doro.
Öh en undran: Hur får man mobilen att förslå att gå in på Ica när man går förbi det området ?
Batteriutvecklingen är väl lite begränsad av de där elaka fysiklagarna som är gammelmodiga och inte vill fuska lite
Det som behövs är snarare effektivare batterihantering där telefonen stänger ner radiogränssnittet 19 av 20 millisekunder osv och att alla reklamappar rensas ut.
Det som behövs är snarare effektivare batterihantering där telefonen stänger ner radiogränssnittet 19 av 20 millisekunder osv och att alla reklamappar rensas ut.
- plåtmonster
kullan skrev:Öh en undran: Hur får man mobilen att förslå att gå in på Ica när man går förbi det området ?
Ska leta lite på det och återkommer med svar.
Miche skrev:kullan skrev:Öh en undran: Hur får man mobilen att förslå att gå in på Ica när man går förbi det området ?
Ska leta lite på det och återkommer med svar.
Ok. Ingen stress bara.
Att leta ICA butiker är busenkelt. Man har en lista med koordinater (WGS84) för var butikerna ligger. Sedan läser man var 10:e sekund positionen från GPS:en och jämför man dessa med listan.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Att leta ICA butiker är busenkelt. Man har en lista med koordinater (WGS84) för var butikerna ligger. Sedan läser man var 10:e sekund positionen från GPS:en och jämför man dessa med listan.
Med lite extra intelligens så jämförs den nuvarande positionen med den tidigare och när hastigheten är låg kan man polla med lite längre mellanrum för att spara på batteriet.
Här är en app (av flera) som ger påminnelse i närheten av en plats.
Ok. Tack för länken. Blev mest nyfiken på hur mobilen vet att jag ska in på matvaruaffären. Nu fick jag svaret. Kan ju vara bra.
Miche skrev:plåtmonster skrev:Att leta ICA butiker är busenkelt. Man har en lista med koordinater (WGS84) för var butikerna ligger. Sedan läser man var 10:e sekund positionen från GPS:en och jämför man dessa med listan.
Med lite extra intelligens så jämförs den nuvarande positionen med den tidigare och när hastigheten är låg kan man polla med lite längre mellanrum för att spara på batteriet.
Här är en app (av flera) som ger påminnelse i närheten av en plats.
Snyggt letat
Blocket! Köpte en skitbra dumbphone där för 200 spänn.
Fast alla gnäller så på att snartphones är klena, jag med innan jag skaffade en. Min (iPhone) åker i backen flera gånger per dag, tappats i toaletten, i leran på bråvalla och allmän ovarsam hantering och den är hel och fin, lite repor på baksidan bara.
Fast alla gnäller så på att snartphones är klena, jag med innan jag skaffade en. Min (iPhone) åker i backen flera gånger per dag, tappats i toaletten, i leran på bråvalla och allmän ovarsam hantering och den är hel och fin, lite repor på baksidan bara.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Det är väl batteritiden som är den riktiga akilleshälen för smartphones. Och det blir värre med alla dessa nonsensappar som tydligen följer med. Ska visst vara svårt att bli av med också.
- plåtmonster
Visserligen är jag lite fascinerad av vad en smart telefon klarar av och vilken fantasi folk måste haft för vissa appar. Men samtidigt är jag lite ledsen över PDA:ns frånfälle, hade tyckt det var roligt om den utvecklats och blivit populär. Jag gillade stylusen och det var lite roligt att kunna använda MSN och ställa in den för att känna igen ens handstil så skrev man "på riktigt". Fanns ju "tangentbord" oxo såklart.
Den smarta telefonen är mer för kommunikation och göra livet enkelt för att man ska orka med "livspusslet" och telefonen ska tänka åt en. Då var en PDA mer nördig (= bra). Den hade oxo lägre underhållningsvärde så att man inte kunde fylla ut tiden med bara den. De smarta telefonerna kan ju allt, så man kan ju bli helt uppslukad. Men sedan så kan man ju packa väldigt lätt om man ska resa, för allt får plats i telefonen, utom kläderna typ.
Men jag tror inte telefon med knappar kommer försvinna. Kanske blir dyrare och mer nischat, men det finns alltid de som behöver något robust. Kolla bara på pensionärsmobiler, rejäla knappar och hög kontrast på skärmen och inget flum. Ska pekskärmar ersätta det så måste det nog till mer användarvänliga telefoner.
Sedan trodde jag oxo det var värmen som gjorde att man kunde peka. Finns visst pekvantar så man ska kunna använda telefonen om man har vantar på sig. Visste inte en stylus funkade.
Den smarta telefonen är mer för kommunikation och göra livet enkelt för att man ska orka med "livspusslet" och telefonen ska tänka åt en. Då var en PDA mer nördig (= bra). Den hade oxo lägre underhållningsvärde så att man inte kunde fylla ut tiden med bara den. De smarta telefonerna kan ju allt, så man kan ju bli helt uppslukad. Men sedan så kan man ju packa väldigt lätt om man ska resa, för allt får plats i telefonen, utom kläderna typ.
Men jag tror inte telefon med knappar kommer försvinna. Kanske blir dyrare och mer nischat, men det finns alltid de som behöver något robust. Kolla bara på pensionärsmobiler, rejäla knappar och hög kontrast på skärmen och inget flum. Ska pekskärmar ersätta det så måste det nog till mer användarvänliga telefoner.
Sedan trodde jag oxo det var värmen som gjorde att man kunde peka. Finns visst pekvantar så man ska kunna använda telefonen om man har vantar på sig. Visste inte en stylus funkade.
Zirre skrev:DORO har en slags smartphone som även har knappsats..
Jag skrev om deras topomodell i en annan tråd. Den har Android och både touch och knappar.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Nu när jag skulle köpa ny telefon senast så var jag intresserad av Dorotelefonen. Men jag blev besviken. Vitsen med en smartphone är ju att man ska kunna ha appar på den. Doro har ett riktigt dåligt telefonminne. Med tanka på att de flesta apparna vill ligga på telefonminnet för att funka så är det ju rätt uselt. En app som facebook tex. Den tar rejält med minne och uppdateras rätt flitigt. Vet att det är många som tagit bort facebookappen för den tar för mycket utrymme på telefonminnet.
kullan skrev:Nu när jag skulle köpa ny telefon senast så var jag intresserad av Dorotelefonen. Men jag blev besviken. Vitsen med en smartphone är ju att man ska kunna ha appar på den. Doro har ett riktigt dåligt telefonminne. Med tanka på att de flesta apparna vill ligga på telefonminnet för att funka så är det ju rätt uselt. En app som facebook tex. Den tar rejält med minne och uppdateras rätt flitigt. Vet att det är många som tagit bort facebookappen för den tar för mycket utrymme på telefonminnet.
Du valde en bättre telefon, bra val dessutom
Ja jag känner mig hyffsad nöjd. Dorotelefonen passar nog min mamma med hennes behov. Fast hon behöver ingen smartphone alls istället.
Friendcaster är mycket bättre än den officiella Facebookappen och tar mycket mindre minne.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11