Är jag fast? (Fildelning)
44 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Är jag fast? (Fildelning)
Fick följande på mejlen i från min ISP. Kan tillägga att jag efter angivet datum och fram till idag har tankat väääldigt mycket också bla saker från samma distributionsbolag som filmen i brevet berör.
Min fråga är. Hur risigt till ligger jag egentligen. Ja, just nu känner jag mig skitnödig.
Snackade med supporten om det men de kunde inte säga hur de skulle förhålla sig till det.
"Hej,
Det har inkommit en anmälan om nedladdning/distribution av
copyright-skyddat material via xxx.xxx.xxx.xx enligt nedan.
Filnamn:
Tid: 23 Jan 2008 17:59:07 GMT
URL:
Din anv.id xxxxxxxx synes ha varit påloggad med ipnummer
xxx.xxx.xxx.xx vid denna tidpunkt.
konton/ansluta datorer får givetvis inte
nyttjas till att sprida copyright-skyddat material.
Vänligen se till att din dator inte delar ut sådant material,
antingen genom att avinstallera fildelningsprogrammet
eller genom en omkonfigurering av det.
Om du inte själv nyttjat fildelning (BitTorrent,
DirectConnect, eDonkey mfl) kan det tänkas att någon
annan använt din dator för detta, tex via intrång/trojan etc.
För säkerhets skull - speciellt om du vet med dig att du
inte kört windows update, anti-adware och virusscanningar
regelbundet - kontrollera att du inte drabbats av
intrång/trojaner eller liknande.
Om du har ett trådlöst nät - se till att det är vederbörligen
säkrat så att inte någon utomstående utnyttjar din anslutning
för obskyr verksamhet.
Se exvis PTS sida för tips:
http://www.pts.se/internetsakerhet/Sido ... ionid=1968
Kontakta vår studentsupport för mer hjälp
mvh,"
Min fråga är. Hur risigt till ligger jag egentligen. Ja, just nu känner jag mig skitnödig.
Snackade med supporten om det men de kunde inte säga hur de skulle förhålla sig till det.
"Hej,
Filnamn:
Tid: 23 Jan 2008 17:59:07 GMT
URL:
Din anv.id xxxxxxxx synes ha varit påloggad med ipnummer
xxx.xxx.xxx.xx vid denna tidpunkt.
konton/ansluta datorer får givetvis inte
nyttjas till att sprida copyright-skyddat material.
Vänligen se till att din dator inte delar ut sådant material,
antingen genom att avinstallera fildelningsprogrammet
eller genom en omkonfigurering av det.
Om du inte själv nyttjat fildelning (BitTorrent,
DirectConnect, eDonkey mfl) kan det tänkas att någon
annan använt din dator för detta, tex via intrång/trojan etc.
För säkerhets skull - speciellt om du vet med dig att du
inte kört windows update, anti-adware och virusscanningar
regelbundet - kontrollera att du inte drabbats av
intrång/trojaner eller liknande.
Om du har ett trådlöst nät - se till att det är vederbörligen
säkrat så att inte någon utomstående utnyttjar din anslutning
för obskyr verksamhet.
Se exvis PTS sida för tips:
http://www.pts.se/internetsakerhet/Sido ... ionid=1968
Kontakta vår studentsupport för mer hjälp
mvh,"
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:35:12, redigerad totalt 2 gånger.
Busted.
Universitetsnätverken är tydligen hårda med sådant, jag känner flera som fått liknande mail. De gjorde något åt saken,slutade fildela, byte leverantör eller något mer tekniskt häftigt. Frågan är vad som händer om man bara ignorerar det...
Universitetsnätverken är tydligen hårda med sådant, jag känner flera som fått liknande mail. De gjorde något åt saken,slutade fildela, byte leverantör eller något mer tekniskt häftigt. Frågan är vad som händer om man bara ignorerar det...
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:35:12, redigerad totalt 1 gång.
Jag såg det, efter att jag skrivit redan.
Tyckte det såg ut som ett som många fått, som spamm bara.
Använder du portarna som används som deafult i programmen? Isåfall rekommenderar jag dig att byta eftersom det är det lättaste sättet att se vad för något som används på ett nätverk. BT DC osv
Men så var väl du infekterad med något som gav upphov till enorma nätverksströmmar förut, så en omformatering kanske är vettigare.
Iallafall om du inte vad det är för xxx.xxx.xxx.xx dem pratar om i mailet
Tyckte det såg ut som ett som många fått, som spamm bara.
Använder du portarna som används som deafult i programmen? Isåfall rekommenderar jag dig att byta eftersom det är det lättaste sättet att se vad för något som används på ett nätverk. BT DC osv
Men så var väl du infekterad med något som gav upphov till enorma nätverksströmmar förut, så en omformatering kanske är vettigare.
Iallafall om du inte vad det är för xxx.xxx.xxx.xx dem pratar om i mailet
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:35:12, redigerad totalt 2 gånger.
Menade filen som dem påstår att du delat med dig utav, är det en fil som du inte har några känningar om. (du behöver såklart inte svara)
Så är det mycket troligt att det är någon som använt din dator utan att du vet om det. (genom trojan tex)
edit, ok läste lite hastigt. Verkar som det är IP nummret dem relaterar till bara. Fast om det inte är specificierat vad det är du delat med dig utav så är det väl inget att bry sig om. Dem har nog bara sett att mycket trafik används på den eller den porten och antagit att du använt dig utav X fildelningstjänst.
Det kan ju lika gärna vara icke-copyrightskyddat material, du har delat med dig utav det vet dem nog inte och du gör nog bäst i att inte erkänna något som du inte har gjort. Det är väl bandbredden som används dem egentligen inte tycker om.
Så är det mycket troligt att det är någon som använt din dator utan att du vet om det. (genom trojan tex)
edit, ok läste lite hastigt. Verkar som det är IP nummret dem relaterar till bara. Fast om det inte är specificierat vad det är du delat med dig utav så är det väl inget att bry sig om. Dem har nog bara sett att mycket trafik används på den eller den porten och antagit att du använt dig utav X fildelningstjänst.
Det kan ju lika gärna vara icke-copyrightskyddat material, du har delat med dig utav det vet dem nog inte och du gör nog bäst i att inte erkänna något som du inte har gjort. Det är väl bandbredden som används dem egentligen inte tycker om.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:35:12, redigerad totalt 1 gång.
den dagen staten stänger ner piratbay och D++ kaaza mm
bara då kommer folk att sluta att fildela för alltid..!
alla jag känner fil delar ps alla Jag känner..
fildelning är säkert upp i ca 5 miljoner i svergie i dag..
att säga åt folk att sluta att fil dela är som att säga åt folk att sluta att andas eller ha sex eller att dricka alkohol mm..
att säga åt folk att sluta att fil dela är som att säga åt folk att sluta att andas eller ha sex eller att dricka alkohol mm..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:35:12, redigerad totalt 1 gång.
Och på vilket sätt hjälper detta politiska inlägg Kristofer att få svar på sin fråga?manne skrev:den dagen staten stänger ner piratbay och D++ kaaza mm
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:35:13, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Som manne säger, jag är inte ensam om detta. I min korridor så vet jag att alla tankar, me varför ska just jag få sådana hör jobbigheter över mig *snyft, klagar som ett barn*
att en åker fast stoppar knappast nerladdningen eller minskar inte den heller för den delen alls..
men det är skillnad på att ladda ner och att ladda upp alltså sprida ut filmer på piratbay tex..
stjälv så skulle jag aldrig dela ut något till andra..
vågar inte och vet inte heller hur man gör..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:35:13, redigerad totalt 1 gång.
manne skrev:
Jaha du. Och det ska man tro på!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:35:15, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Kristofer skrev:Det står både vad det är för fil och att det är Copyright-skyddat.
Säg en fil som inte är skyddad av upphovsrätten...
Kristofer skrev:Nej manne. Det spelar ingen roll om man laddar upp eller ner, bägge två är lagbrott.
Det är dock bara för uppladdning folk har dömts i Sverige, och då till böter.
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 11:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret skrev:manne skrev:
Jaha du. Och det ska man tro på!
du får tro vad du vill.
faktum är att jag aldrig har ripat eller lagt upp något någonsin.
och med handen på härtat det är sant var varför så skall man lägga upp
när man kan få ladda ner frit..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev: Frågan är bara om jag inte redan gjort tillräckligt för att det ska vara kört?
Det blir säkert sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning och i tidningarn kommer det stå att "han lider av Aspergers syndrom" Så får samhället ytterligare ett exempel på hur farliga vi är
Nä, allvarligt talat skulle jag inte tro att det är någon fara eftersom de i mailet inte uteslöt att det varit någon annan som använt din dator eller någon trojan instalerat programmet. Om du avinstalerar progammet och sedan ligger lågt ett tag torde det vara lugnt.
Lycka till!
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Milyc skrev:Kristofer skrev: Frågan är bara om jag inte redan gjort tillräckligt för att det ska vara kört?
Det blir säkert sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning och i tidningarn kommer det stå att "han lider av Aspergers syndrom" Så får samhället ytterligare ett exempel på hur farliga vi är
Nä, allvarligt talat skulle jag inte tro att det är någon fara eftersom de i mailet inte uteslöt att det varit någon annan som använt din dator eller någon trojan instalerat programmet. Om du avinstalerar progammet och sedan ligger lågt ett tag torde det vara lugnt.
Lycka till!
ja du kommer att få bo på ett sådanat hära ställe..
One Flew Over The Unnamed Feeling's Cuckoo's Nest
http://www.youtube.com/watch?v=0HD2RpvyMso
med tvång-ströja och allt sånt dära...
nhä du kan vara lugn..
faktum är att du inte har gjort något fel alls..
är ju flera miloner som fildelar och så..i början så var det ju olagligt att spela av musik i från radion och så mm och att kopiera kasset band mm.
piratbay och fildelning är en del av den tekniska utvecklingen..
och om så vore fallet så borde väl alla Mp3 tillvärkare dömas i dag.
och kanske om du har otur så får du sitta och höra å sånt hära hela dagarna i ända..
One Flew Over Cuckoo's Nest - Argument
http://www.youtube.com/watch?v=qWKvIcfp ... re=related
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Men fick inte de som samlade fildelares IP-adresser i väntan på en sådan här lag smisk på fingrarna av datainspektionen? Om jag inte minns tokigt var det så, och i så fall lär de knappast komma dragandes med gamla IP-adresser att begära ut namn, adress och skostorlek på.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 11:35:15, redigerad totalt 1 gång.
- apkonstapel
- Anslöt: 2008-10-21
manne skrev:du får tro vad du vill.
faktum är att jag aldrig har ripat eller lagt upp något någonsin.
och med handen på härtat det är sant var varför så skall man lägga upp
när man kan få ladda ner frit..
Fast det är ju tur då att det är några som verkligen rippar och lägger ut för annars skulle det inte finnas nåt att ladda hem fritt för alla.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:35:15, redigerad totalt 1 gång.