Är hustruns dator "kapad"?
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Är hustruns dator "kapad"?
Nyss fick jag ett mejl med hustrun som avsändare, men hon har inte skickat det... så här står det i mejlet:
"Hi,
How are you doing these days?
A few days ago, I came across a good shopping website.
It is amazing that the products have competitive price and high-quality.
I have bought some items from this site, and i am very satisfied with their items and services.
If you have any question please contact with the online servicers you will have a good reply.
So do have a look at this web page : offersele.com
I hope it will give you some help.
Yours,,"
Märkligt nog står det att det är skickat till en adress "skalbagge@live.se", men jag har en helt annan adress, även fast det är en "live.se"-adress. Hon har dessutom fått ett exakt likadant mejl, som hon då har "skickat till sig själv" .
Kan det vara en bot eller liknande som har kapat hustruns dator och via den skickar ett mejl till alla som har en "live.se"-adress?
"Hi,
How are you doing these days?
A few days ago, I came across a good shopping website.
It is amazing that the products have competitive price and high-quality.
I have bought some items from this site, and i am very satisfied with their items and services.
If you have any question please contact with the online servicers you will have a good reply.
So do have a look at this web page : offersele.com
I hope it will give you some help.
Yours,,"
Märkligt nog står det att det är skickat till en adress "skalbagge@live.se", men jag har en helt annan adress, även fast det är en "live.se"-adress. Hon har dessutom fått ett exakt likadant mejl, som hon då har "skickat till sig själv" .
Kan det vara en bot eller liknande som har kapat hustruns dator och via den skickar ett mejl till alla som har en "live.se"-adress?
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 2:37:42, redigerad totalt 1 gång.
Jo, det är nog något som är mindre bra där, om det nu är i datorn eller bara någon som kommit över såväl mail- som Facebook-konton. Hennes Facebook-konto har skickat roliga mail av sig själv också vid några tillfällen, av två typer:
Eller:
Jag fick intrycket att hon hade varit inloggad, annars hade jag redan hört av mig och sagt till om det här. En av hennes andra FB-vänner har några gånger klickat på "svara alla" och svarat "Okej" på de mailen, så jag utgick från att hon hade sett de svaren och därmed märkt vad de var svar på.
Just wanted to share this with the group. Enjoy the read and have a great day localnews1. info
Eller:
Hey group! Did everyone enjoy their weekend? I did. Here is some motivational reading about working online localnews1. info
Jag fick intrycket att hon hade varit inloggad, annars hade jag redan hört av mig och sagt till om det här. En av hennes andra FB-vänner har några gånger klickat på "svara alla" och svarat "Okej" på de mailen, så jag utgick från att hon hade sett de svaren och därmed märkt vad de var svar på.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 2:37:42, redigerad totalt 1 gång.
Hej carl, hej Inger!
Hmm... har ni fått sådana mejl där ni själva står som avsändare ni med?
Det konstiga är just det att mottagaren som ju i själva verket är jag, eftersom det kom till just min inkorg, egentligen heter något helt annat, är en helt annan adress...
*Virr virr*
Hmm... har ni fått sådana mejl där ni själva står som avsändare ni med?
Det konstiga är just det att mottagaren som ju i själva verket är jag, eftersom det kom till just min inkorg, egentligen heter något helt annat, är en helt annan adress...
*Virr virr*
En med samma bekymmer:
http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?p=13415520
Hon bör byta lösen till sin mail.
Hon måste hitta och oskadliggöra viruset. Vilket AntiVirus har hon?
Med lite tur slipper hon blåsa datorn och installera om Windoze.
Skriv hur det går.
http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?p=13415520
Hon bör byta lösen till sin mail.
Hon måste hitta och oskadliggöra viruset. Vilket AntiVirus har hon?
Med lite tur slipper hon blåsa datorn och installera om Windoze.
Skriv hur det går.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 2:37:42, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Den typen av spam har ofta en enda adress som synlig mottagare och resten som mottagare av dold kopia.
Ett hett tips är också att kolla noga så att man verkligen har inställt så att inte mailprogrammet skickar läskvitto utan att fråga, om avsändaren har begärt något sådant, utan att man får upp en fråga om man VILL skicka läskvitto. Mer och mer spam på sistone kommer med begäran om läskvitto.....
Ett hett tips är också att kolla noga så att man verkligen har inställt så att inte mailprogrammet skickar läskvitto utan att fråga, om avsändaren har begärt något sådant, utan att man får upp en fråga om man VILL skicka läskvitto. Mer och mer spam på sistone kommer med begäran om läskvitto.....
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 2:37:42, redigerad totalt 1 gång.
Hej Pemer (tack för senast förresten; det var en väldigt trevlig "AS-träff" vi hade ! Varmt välkommen tillbaka vid tillfälle!):
Aha, så det är tydligen något med Facebook som är orsaken... jag är medlem där, men jag är inte in där så ofta, gör inte så mycket där, läser bara, klickar inte i förbockningsrutor eller "OK"-knappar så. Klokt kanske .
Aha, så det är tydligen något med Facebook som är orsaken... jag är medlem där, men jag är inte in där så ofta, gör inte så mycket där, läser bara, klickar inte i förbockningsrutor eller "OK"-knappar så. Klokt kanske .
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 2:37:42, redigerad totalt 2 gånger.
<a target="_blank" href="http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=748c362341ef11084d50a02071c7f754&postid=9796932">Mera tips</a>
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 2:37:42, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Hej barracuber och tack för länken !
Jag öppnar aldrig bifogade filer jag får till min inkorg om jag inte exakt vet vem avsändaren är (i praktiken gör jag det enbart om avsändaren är en vän eller släkting till mig, och bara om det är en bild eller ett dokument han eller hon har bifogat i mejlet).
Jag öppnar aldrig bifogade filer jag får till min inkorg om jag inte exakt vet vem avsändaren är (i praktiken gör jag det enbart om avsändaren är en vän eller släkting till mig, och bara om det är en bild eller ett dokument han eller hon har bifogat i mejlet).
Om du raderar din epost så slipper du spam, dvs mottagarkontot. Nu är jag inte helt säker på vilken form av spam du menar, men om ni får bort den skadliga programvaran från datorn så kommer den inte skicka från din hustrus adress i alla fall.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 2:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Hej igen carl!
Nej, jag är inte intresserad av att radera själva e-postkontot "bara" för att slippa oönskade mejl och/eller bifogade saker jag inte vill ha, utan enbart ordna så jag inte får sådant skräp igen via Facebook.
Nej, jag är inte intresserad av att radera själva e-postkontot "bara" för att slippa oönskade mejl och/eller bifogade saker jag inte vill ha, utan enbart ordna så jag inte får sådant skräp igen via Facebook.
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 2:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Nu har jag bytt lösenord till ett annat lösenord som jag också lätt kommer ihåg. Lösenordet har blandade små och stora bokstäver plus siffror. När man ska byta lösenord MSN har en skala som talar om hur säkert ett lösenord är, och skalan blev full när jag bytte lösenord. Så nu ska det väl vara säkert så långt.
Jag har alltid haft samma lösenord till min Hotmail. Jag har haft min Hotmail-adress i ungefär nio år. På de flesta sidor som kräver lösenord har jag samma lösenord som till min Hotmail, eller också har jag nåt annat enkelt. För det mesta har jag också samma användarnamn som här. Kanske måste jag byta lösenord på min Hotmail ibland. Åtminstone om detta återkommer.
Hälsningar
Lilla Gumman
Nu har jag bytt lösenord till ett annat lösenord som jag också lätt kommer ihåg. Lösenordet har blandade små och stora bokstäver plus siffror. När man ska byta lösenord MSN har en skala som talar om hur säkert ett lösenord är, och skalan blev full när jag bytte lösenord. Så nu ska det väl vara säkert så långt.
Jag har alltid haft samma lösenord till min Hotmail. Jag har haft min Hotmail-adress i ungefär nio år. På de flesta sidor som kräver lösenord har jag samma lösenord som till min Hotmail, eller också har jag nåt annat enkelt. För det mesta har jag också samma användarnamn som här. Kanske måste jag byta lösenord på min Hotmail ibland. Åtminstone om detta återkommer.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01