Är hip hop musik?
120 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
KrigarSjäl skrev:Hiphopen är i stort sett lika gammal som jag själv, så man kan inte klandra mig för att dissa ngt nytt. Jag vet mycket väl vad det är, och min konklusion är - negermusik, negerkultur. Att det finns wiggers (Eminem, Petter etc) som identifierar sig med det negroida förändrar inte saken.
Ingen har ifrågasatt att det är en musikstil skapad av afroamerikaner. Och...? Menar du att den är sämre bara för det? Du brukar väl inte vara nån rasist?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Jovisst, men jag kan inte acceptera när man mixtrar med definitionen av vad som är musik
Nu spelar det ju inte så stor roll vad du kan acceptera eller inte acceptera. Resten av världen (i stort sett) håller inte med. Du får fortsätta plaska i din ankdamm.
Tillbaka on topic. Det kanske är svårt att definiera musik utan att det blir ett cirkelresonemang. Man kanske måste tala om vad det är och inte är genom att ge exempel, med förklaringar? (Litet som att definiera tid utan att referera till begreppet "tid"?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
Det är just det det är: afroamerikansk musik, afroamerikansk ghettokultur. Där passar den, men när vita svennar kallar sig hiphopare får jag sura uppstötningar. Wiggers är patetiska.
Vari ligger det rasistiska i mitt förra inlägg? Användandet av N-ordet?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Det är just det det är: afroamerikansk musik, afroamerikansk ghettokultur. Där passar den, men när vita svennar kallar sig hiphopare får jag sura uppstötningar. Wiggers är patetiska.
Jo, de flesta i alla fall. Men nu var det ju inte det diskussionen gällde.
I kombination med att du verkade tycka att den här typen av musik är sämre bara för att den är skapade av just färgade. Jag är som sagt inte heller förtjust i gangsta-rap pga de rysliga textrena, men då bör man specificera att det är just ghetto-musik man inte gillar (som du gjorde nu).
Istället verkade du precis som Rdos dra alla 'negroida' över en kam, trots att oerhört många andra färgade skapat helt underbar musik, t ex:
Lizz Wright
BB King
Nina Simone
Horace Andy
Ganesh skrev:Nu spelar det ju inte så stor roll vad du kan acceptera eller inte acceptera. Resten av världen (i stort sett) håller inte med. Du får fortsätta plaska i din ankdamm.
Forumet är på min linje
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
Verkligen patetisk diskussion. Så fort någon deklarerar att han ogillar hip hop så är vederbörande en inskränkt rasist. När någon däremot gör sig lustig över dansbandsmusik och resten av den nordiska kulturen (folkmusik, visor, mm) så är naturligtvis dessa inte ett dugg inskränkta, utan tvärtom mångkulturella fördömen. Fy fan vad vedervärdigt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
Om någon säger "jag gillar inte hiphop" så väcks inga rasist-tankar. Det är många som inte gillar den sortens musik, och ofta av goda skäl, inget konstigt alls.
Men när man säger "jag gillar inte negermusik" eller "negroid musik" så är det ju inte så konstigt om tankarna går åt det hållet, eller hur?
Själv gillar jag både folkmusik, visor, klassiskt, hårdrock, jazz, blues, reggae och hiphop. Däremot tål jag inte dansbandsmusik, soul, funk, gospel eller country. En svart-vit röra alltså. Jag skiter nämligen blankt i vem som gjort musiken, bara den är bra.
Men varför sitter jag här och jiddrar med dig igen? Totalt slöseri med tid som vanligt!
Men när man säger "jag gillar inte negermusik" eller "negroid musik" så är det ju inte så konstigt om tankarna går åt det hållet, eller hur?
Själv gillar jag både folkmusik, visor, klassiskt, hårdrock, jazz, blues, reggae och hiphop. Däremot tål jag inte dansbandsmusik, soul, funk, gospel eller country. En svart-vit röra alltså. Jag skiter nämligen blankt i vem som gjort musiken, bara den är bra.
Men varför sitter jag här och jiddrar med dig igen? Totalt slöseri med tid som vanligt!
rdos skrev:Verkligen patetisk diskussion. Så fort någon deklarerar att han ogillar hip hop så är vederbörande en inskränkt rasist.
Nu har ingen hävdat att man är rasist för att man inte gillar hip-hop Det finns inget rasistiskt i att avsky hip-hop. Det finns heller inget rasistiskt i att hävda att tal inte är musik.
Vad som däremot hävdats är att det är rasistiskt att generellt påstå att sånt som kommer från Afrika per definition inte är musik. Djungelvrål för deras sång. Eller att påstå att man inte kan spela musik på slagverk. Därför att trummor används i Afrika. Det är rasistiskt.
Men du har inte tillräckligt med självdisciplin eller intellektuell stringens för dessa distinktioner.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
Även om jag själv inte brukar lyssna på hiphop eller är speciellt förtjust i det så måste jag säga att det definitivt är musik.
Vi får inte heller glömma bort att musik är något som inte är klart och tydligt definierat och också är något som utvecklas hela tiden.
Vi får inte heller glömma bort att musik är något som inte är klart och tydligt definierat och också är något som utvecklas hela tiden.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Vad som däremot hävdats är att det är rasistiskt att generellt påstå att sånt som kommer från Afrika per definition inte är musik. Djungelvrål för deras sång. Eller att påstå att man inte kan spela musik på slagverk. Därför att trummor används i Afrika. Det är rasistiskt.
Jaha, då fattar jag. Det är rasistiskt att stå för sin musiksmak. Ännu mer vedervärdigt.
Annars är det ju ett faktum att trummor inte är harmoniska p.g.a. sin konstruktion där övertonerna inte är multipler av grundtonen. Likaså är det ett faktum att pratande och vrålande inte är musik. Men tydligen är det rasististiskt att ha sådana åsikter.
Ännu mera vedervärdigt är det dock att försvara hiphopens texter om sex och våldtäkter bara med motivationen att det är så "jävla synd om svarta".
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 2 gånger.
rdos skrev:Ganesh skrev:Vad som däremot hävdats är att det är rasistiskt att generellt påstå att sånt som kommer från Afrika per definition inte är musik. Djungelvrål för deras sång. Eller att påstå att man inte kan spela musik på slagverk. Därför att trummor används i Afrika. Det är rasistiskt.
Jaha, då fattar jag. Det är rasistiskt att stå för sin musiksmak. Ännu mer vedervärdigt.
En gång till då. Nej, det är inte rasistiskt att stå för sin musiksmak. Däremot är det rasistiskt att påstå att afrikaner inte har musikalisk förmåga, eller har det i mycket begränsad omfattning. En enledning till att det är rasistiskt är att det strider mot fakta. Ett annat är att du inte redovisat nån empiri till stöd för tesen. Så istället för att resonera utifrån antingen empiri eller tycke och smak gör du en intellektuell dubbel Axel och pratar om din prvata smak och motiverar det du säger med lösa påståenden som inte ens liknar empiri. Dvs intellektuell slapphet. Och du gör det därför att du är arg och upprörd, verkar det som. Dvs dålig självdisciplin.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Ännu mera vedervärdigt är det dock att försvara hiphopens texter om sex och våldtäkter bara med motivationen att det är så "jävla synd om svarta".
Jag delar din åsikt om dessa texter. Men de är inte de enda. Se tex Public Enemy med flera. Och framför allt hip-hop-tjejerna. Deras texter har en helt annan karaktär.. Du kanske noterade att jag skrev att jag föredrog tjejerna inom hip-hopen. Och jag är övertygad om att en stor majoritet av forumet är enigt om detta.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:En gång till då. Nej, det är inte rasistiskt att stå för sin musiksmak. Däremot är det rasistiskt att påstå att afrikaner inte har musikalisk förmåga, eller har det i mycket begränsad omfattning.
Nu definerade jag musik på traditionellt vis enligt europeisk standard. Enligt den standarden så ska musik ha harmoni, ska inte innehålla slagverk, och sång ska vara melodisk. Enligt den definitionen är svarta faktiskt värdelösa på musik. Om du istället definierar musik som något som liknar soul, blues, rap och hiphop så kommer saken naturligtvis i helt annan dager. Då är det vita som är värdelösa på musik. Jag hävdar dock att min defintion på musik gäller. De svarta kan göra sin egen definition och kalla det för något annat.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Är det egentligen inte bara så att rdos inte gillar afrikansk musik? Men att rdos istället för att säga så motiverar sitt ogillande med att säga att det inte är musik? Fastän det nu egentligen är det...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Är det egentligen inte bara så att rdos inte gillar afrikansk musik? Men att rdos istället för att säga så motiverar sitt ogillande med att säga att det inte är musik? Fastän det nu egentligen är det...
Jag hävdar nog snarare att man breddat definitionen av musik på ett oacceptabelt vis för att få med vissa avarter typ hiphop och annat experimenterande som förekommer inom hårdrocken. Det dröjer väl inte länge innan även vitt brus som utges på CD av någon hiphop megaartist oxå definieras som musik??
Varför är detta oacceptabelt? Är det inte så att du tycker att det är oacceptabelt bara för att du förlorar ditt icke-musikargument pga att dedtta accepteras som musik av musikvärlden i stort?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Varför är detta oacceptabelt? Är det inte så att du tycker att det är oacceptabelt bara för att du förlorar ditt icke-musikargument pga att dedtta accepteras som musik av musikvärlden i stort?
Nej, det är oacceptabelt eftersom definitionen av musik blivit så urvattnad att i princip vad som helst kan definieras som musik. Det kan ju anses som kreativt att utge musik med vitt brus. Detta är lika oacceptabelt som när defintionen av konst urartat så att slumpmässigt kladd av någon välkänd målare definieras som konst, eller när Lars Wilks skapat "konst" med drivved.
Jag fick inget svar på om Karl Gerhard och Cornelis är musik?
Är jojk musik?
Är vissling musik?
Är kinesisk musik musik?
Är indisk musik musik?
Innehåller inte klassisk musik slagverk?
Sibelius' Finlandia (där man tydligt hör trummor):
http://www.youtube.com/watch?v=RDzIpg3bEEM
Moderator: Bytte ut icke-fungerande länk
Är jojk musik?
Är vissling musik?
Är kinesisk musik musik?
Är indisk musik musik?
Innehåller inte klassisk musik slagverk?
Sibelius' Finlandia (där man tydligt hör trummor):
http://www.youtube.com/watch?v=RDzIpg3bEEM
Moderator: Bytte ut icke-fungerande länk
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Jag fick inget svar på om Karl Gerhard och Cornelis är musik?
De är iaf ackompanjerade av harmoniska instrument == definitivt musik
Inger skrev:Är jojk musik?
Absolut
Inger skrev:Är vissling musik?
Om man visslar harmoniskt, självklart.
Inger skrev:Är kinesisk musik musik?
Självklart.
Inger skrev:Är indisk musik musik?
Självklart
Inger skrev:Innehåller inte klassisk musik slagverk?
Jo, klassisk musik gör det men inte (klassisk) folkmusik.
Fast tex irländsk folkmusik innehåller trummor, bodhran.
Samisk folkmusik innehåller trummor.
Påståendet att folkmusik inte innehåller trummor, inte sant.
Fast riktigt vad "(klassisk) folkmusik" skulle vara är ju inte glasklart.
Samisk folkmusik innehåller trummor.
Påståendet att folkmusik inte innehåller trummor, inte sant.
Fast riktigt vad "(klassisk) folkmusik" skulle vara är ju inte glasklart.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 2 gånger.
Återgå till Intressanta intressen