Är det farligt för datorn stå framför fönstret i starkt,
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Re: Är det farligt för datorn att stå framförfönstret i star
Vad jag vet så ska man försöka att inte ha direkt solljus på de flesta elektroniska artiklar.
Om inte annat så kommer den att bli ful, solljuset kommer att missfärga den.
Sen vet jag inte om du har en laptop,tabletop, hightower osv.
En hightower-dator klarar av hetta väldigt bra tack vare luftcirkuleringen den har inne i chassit, tabletop blir varm lättare och laptop har lättast för överhettning.
Det finns programvara att använda för att se värmenivåer i CPU/Grafikkort osv, men jag tror att du måste ha hårdvara som stödjer dessa program.
Det är onödigt att riskera överhettning, så ställ din dator i skuggan eller köp/bygg någonting som skyddar den.
En hightower-dator klarar av hetta väldigt bra tack vare luftcirkuleringen den har inne i chassit, tabletop blir varm lättare och laptop har lättast för överhettning.
Det finns programvara att använda för att se värmenivåer i CPU/Grafikkort osv, men jag tror att du måste ha hårdvara som stödjer dessa program.
Det är onödigt att riskera överhettning, så ställ din dator i skuggan eller köp/bygg någonting som skyddar den.
Om jag minns rätt är det bara skärmen som blir utsatt för solljuset, det är en plattskärm (troligen LCD) och jag vet inte hur värmekänsliga de är!
Re: Är det farligt för datorn stå framför fönstret i starkt,
Som jag sa innan så påverkas mycket elektronik negativt av solljus, om det är direkt solljus i många timmar om dygnet så tycker jag att det är en dålig idé.
Dessutom är det ju svårt att se på en skärm som är upplyst, och även om skärmen är riktad ifrån solen så sitter du själv mot solen och får strålning i ögonen. Vilket inte heller är bra.
Dessutom är det ju svårt att se på en skärm som är upplyst, och även om skärmen är riktad ifrån solen så sitter du själv mot solen och får strålning i ögonen. Vilket inte heller är bra.
Men det är nog värst på sommaren när det blir väldigt varmt.
Persienner?
Persienner?
Tror det är bättre att sitta där solen är om man kan. Själva burken har jag fått för mig att det är viktigast med frisk luft men det borde inte vara några problem om man prioriterar sin egen hälsa.
Solljus gör ingen som helst nytta genom ett stängt fönster eftersom fönsterglas filtrerar bort all UV-strålning som skulle kunna ha varit bra för d-vitaminproduktionen.
Möjligen kan det vara bra om man lider av SAD, men bäst är att vara ute en timma om dagen.
Möjligen kan det vara bra om man lider av SAD, men bäst är att vara ute en timma om dagen.
Om du konsekvent undviker direkt konfrontation med solljus så kommer du alltid att ha problem med den. Och då kvittar det hur många fönster du har emellan. Sen är det rätt dumt att tro att bara för att vi fått reda på att D-vitamin bildas när kroppen träffas av solljus så är det allt.
Jag snackade inte om mig nu, jag bara påpekade ett faktum. Om jag sitter i solen eller ej ska du fullkomligt skita i!
*återgår till ignore*
*återgår till ignore*