Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav bardamu » 2015-02-18 22:57:27

Fick mina mina inlägg flyttade till OT-tråden när jag uppmuntrade att inte skriva tvåtydigt att man "ville ha kontakt med motsatta könet för vänskap...eller mer".

Det är ju ganska uppenbart att vad det här unga männen söker är i första hand intimitet, i form av känslomässig och även sexuell. Underförstått så är de okej om det bara handlar om känslomässig intimitet. Det är vad de vill. I min erfarenhet är inte vad de kommer få.

Män och kvinnor fungerar väldigt, väldigt olika. Vi tänker på helt olika sätt. Våran sexualitet fungerar på helt olika sätt.

Att låtsas om att vi är i princip likadana gynnar kvinnor. Inte män. Det gynnar också kvinnor att hela tiden inte prata i generella termer. Jag har förstått att kvinnor är allergiska mot det här, men bara för att man pratar konkret och generaliseringar så betyder det inte att man kan se nyanser eller undantag.

Det är inte bra för män att vara oklara med vad vi vill. Och jag tror det är speciellt inte bra för män med asperger att förneka sina egna behov. Du kommer bli utnyttjad så det skriker om det.

Och man blir inte en grottmänniska för att man har egna behov.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav Hadraniel » 2015-02-18 23:15:05

bardamu skrev:Fick mina mina inlägg flyttade till OT-tråden när jag uppmuntrade att inte skriva tvåtydigt att man "ville ha kontakt med motsatta könet för vänskap...eller mer".

Det är ju ganska uppenbart att vad det här unga männen söker är i första hand intimitet, i form av känslomässig och även sexuell. Underförstått så är de okej om det bara handlar om känslomässig intimitet. Det är vad de vill. I min erfarenhet är inte vad de kommer få.

Män och kvinnor fungerar väldigt, väldigt olika. Vi tänker på helt olika sätt. Våran sexualitet fungerar på helt olika sätt.

Att låtsas om att vi är i princip likadana gynnar kvinnor. Inte män. Det gynnar också kvinnor att hela tiden inte prata i generella termer. Jag har förstått att kvinnor är allergiska mot det här, men bara för att man pratar konkret och generaliseringar så betyder det inte att man kan se nyanser eller undantag.

Det är inte bra för män att vara oklara med vad vi vill. Och jag tror det är speciellt inte bra för män med asperger att förneka sina egna behov. Du kommer bli utnyttjad så det skriker om det.

Och man blir inte en grottmänniska för att man har egna behov.


Tycker också att det hade varit vettigt att kunna skriva att man mest är intresserad av sexuella och känslomässiga relationer från början, men av någon anledning verkar det ju som att man skrämmer bort personer av det kvinnliga könet om man ens antyder att man letar efter något sexuellt eller ett seriöst förhållande för tidigt. Sedan verkar det inte spela någon större roll om man är jättetydlig med att man även letar efter rent ickesexuella kontakter på samma gång och är öppen för sådant om personkemin inte stämmer för båda två för något mer. :(
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav bardamu » 2015-02-18 23:19:18

Tycker ärligt talat att män överlag borde bjokotta kvinnor tills de skärper till sig och förstår att allt inte kan vara på deras villkor hela tiden.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav DIProgan » 2015-02-19 0:30:22

Om det handlade om att korrigera hur någon specifik annan gjorde när den sökte kontakt förstår jag OT-förflyttandet. Alla måste få ha sitt sätt att söka utan att få pekpinnar.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav Hadraniel » 2015-02-19 0:35:29

DIProgan skrev:Om det handlade om att korrigera hur någon specifik annan gjorde när den sökte kontakt förstår jag OT-förflyttandet. Alla måste få ha sitt sätt att söka utan att få pekpinnar.


Jo, skedde det i en ren kontakttråd så håller jag med om att det är offtopic i just den tråden. Men annars är det ju en intressant aspekt att påpeka och diskutera rent generellt även om det bör ske i en annan typ av tråd.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav Cyan » 2015-02-19 1:24:05

Hadraniel skrev:Tycker också att det hade varit vettigt att kunna skriva att man mest är intresserad av sexuella och känslomässiga relationer från början, men av någon anledning verkar det ju som att man skrämmer bort personer av det kvinnliga könet om man ens antyder att man letar efter något sexuellt eller ett seriöst förhållande för tidigt. Sedan verkar det inte spela någon större roll om man är jättetydlig med att man även letar efter rent ickesexuella kontakter på samma gång och är öppen för sådant om personkemin inte stämmer för båda två för något mer. :(


Att vara för tydlig med att man vill ha en sexuell relation skrämmer bort många ja, därför räknas allting som antyder om känslomässig relation som ett finare sätt att säga sånt, och vill man ha "vän eller mer" så bör man därför helt enkelt skriva att man enbart vill ha vänner, för trots att man bara planerade att bli vänner så finns det ju alltid en liten möjlighet att det kan leda till mer, medan "vänner eller mer" antyder att man främst är intresserad av mer.

Men det är ingen mening att tänka för mycket på den där biten, det är ändå inte det som avgör ifall nån blir intresserad.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav Kattmat » 2015-02-22 0:04:37

Vad jag hört från tjejer jag känner så tycker de det är jobbigt att så många killar inte bara vill vara vänner utan är ute efter en flickvän och/eller ett ligg. Om killen börjar ragga direkt är han jobbig - men om han först verkar vilja ha vänskap och sedan börjar ragga är det ännu mer irriterande eftersom då upplever tjejen att han varit falsk. Så det spelar nog ingen roll på vilket sätt man gör om ens mål inte är "vänner" utan "mer", och den andra inte är intresserad av "mer".

Samtidigt *är* det ju mannen som förväntas ta första steget, så om han inte gör något alls, blir det kanske inget alls även om hon är intresserad, eftersom hon tror att han inte är det.

Men att skriva att man söker flickvän/sex är ju inte detsamma som att vara påflugen mot någon; det är helt enkelt bara ärligt. Om det skrämmer bort tjejer är det kanske för att de tror att killen ska vara påflugen om de tar kontakt för vänskap, just eftersom han söker efter sex. Jag tycker nog ändå att det är bättre att vara ärlig, än att säga sig söka vänskap och sen försöka få det att bli "mer".

Någon enkel lösning verkar det inte finnas. Att det är såhär beror på att alldeles för många män inte respekterar ett nej - och nu menar jag inte våldtäkt utan jag menar att man fortsätter tjata när tjejen tydligt uttrycker att hon inte är intresserad. När det händer för n-te gången blir ens bild av män som söker partner att de är potentiella stalkers.Om alla män i Sverige skulle bestämma sig för att respektera kvinnor med verkställning i morgon, så skulle det ändå ta lite tid innan kvinnorna vande sig av med att uppfatta män som misstänkta tills motsatsen bevisats.

Efter vad jag hört så hittar många (kvinnor och män) sin partner när de inte medvetet letar efter en. Kanske är det något i letandet som är avtändande; att man verkar för desperat och då undrar folk vad som är fel på en. Att verka frivilligt singel för att man inte hittat någon som passar är mer attraktivt tror jag.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav Hadraniel » 2015-02-22 0:20:20

Cyan skrev:Att vara för tydlig med att man vill ha en sexuell relation skrämmer bort många ja, därför räknas allting som antyder om känslomässig relation som ett finare sätt att säga sånt, och vill man ha "vän eller mer" så bör man därför helt enkelt skriva att man enbart vill ha vänner, för trots att man bara planerade att bli vänner så finns det ju alltid en liten möjlighet att det kan leda till mer, medan "vänner eller mer" antyder att man främst är intresserad av mer.

Kattmat skrev:Vad jag hört från tjejer jag känner så tycker de det är jobbigt att så många killar inte bara vill vara vänner utan är ute efter en flickvän och/eller ett ligg. Om killen börjar ragga direkt är han jobbig - men om han först verkar vilja ha vänskap och sedan börjar ragga är det ännu mer irriterande eftersom då upplever tjejen att han varit falsk. Så det spelar nog ingen roll på vilket sätt man gör om ens mål inte är "vänner" utan "mer", och den andra inte är intresserad av "mer".

Samtidigt *är* det ju mannen som förväntas ta första steget, så om han inte gör något alls, blir det kanske inget alls även om hon är intresserad, eftersom hon tror att han inte är det.


Men hur ska man då göra utifrån detta om man faktiskt i väldigt stor utsträckning har som mål att finna någon att leva tillsammans med alternativt få lite fysiskt närhet om man trivs bra och är attraherade av varandra men att det inte funkar tillräckligt bra för ett förhållande på något sätt? Särskilt om man har väldigt svårt att på ett försiktigt och subtilt sätt visa att man är intresserad i ett senare skede om detta inte har varit klart från starten, samt att man har svårt att uppfatta subtila hintar från motparten.

Har man dessutom väldigt svårt att ha kontakt med många personer på samma gång så måste man ju satsa på de som faktiskt är öppna för mer än bara vänskap för att inte fylla upp kontaktkvoten man orkar umgås med enbart med personer som är helt ointresserade av något mer. Sedan kan man ju ändå vara öppen för att vara enbart vän om det inte klickar tillräckligt bra för något intimt, men att man verkligen gillar varandras sällskap i alla fall.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav plåtmonster » 2015-02-22 7:40:10

Hadraniel skrev:Men hur ska man då göra utifrån detta

Bryt reglerna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav Hadraniel » 2015-02-22 11:37:58

plåtmonster skrev:Bryt reglerna.

Fast då återstår ju problemet med att man är i princip garanterad att inte lyckas få kontakt med några fler personer av motsatt kön längre. Dock lär det väl bli så att jag fortsätter att göra på detta sättet för det är ju bättre att etablera kontakt med få eller kanske till och med inga personer alls där det kan bli något vettigt än att man träffar massa personer som är helt ointresserade av det man främst är ute efter. Dessutom så är jag ju själv ute efter personer som är lite mer öppensinnade och inte har för mycket föreställningar om att "så här ska det vara" utan istället försöker göra det bästa av det som finns, så de personerna sållas väl ut när man bryter reglerna för kontaktskapande i viss mån.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav plåtmonster » 2015-02-22 18:08:05

Vad är det för miljö som du försöker etablera dessa kontakter i?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det en effektiv metod för att få intimitet?

Inläggav Hadraniel » 2015-02-22 18:31:35

plåtmonster skrev:Vad är det för miljö som du försöker etablera dessa kontakter i?

Syftar du på mig?

I så fall inga direkta i nuläget, men tidigare på dejtingsajter och lite andra ställen på nätet som detta forum genom kontakttråden. Det fungerade ju uselt att få kontakt på dessa ställen så nu har jag lagt ner detta för tillfället. Försöker klura ut nya bra miljöer för att träffa okända personer av motsatt kön att kunna lära känna, men då jag vantrivs i grupper som är större än max runt 8-10 personer åt gången (under optimala omständigheter med vettiga och lugna individer) samt att vistas i offentliga miljöer där det är mycket folk och intryck runtomkring så blir det hela ganska knepigt. Vill ju inte behöva vistas i sammanhang jag verkligen avskyr väldigt ofta bara för att ha en minimal chans att stöta på någon intressant liksom.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in