Är "& cetera" lika ok som "et cetera"?
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Är "& cetera" lika ok som "et cetera"?
Hej!
Uttrycket "et cetera" är ju ett latinskt uttryck som kan översättas med "och så vidare" men i en bok jag läser nu står det "& cetera" vilket jag tycker är fel. Jag begriper ju att "et" betyder och, men i alla fall. Antingen "et cetera" eller "och så vidare", inte "& cetera". Eller har jag fel? Vad tycker ni?
Hälsningar
Lilla Gumman
Uttrycket "et cetera" är ju ett latinskt uttryck som kan översättas med "och så vidare" men i en bok jag läser nu står det "& cetera" vilket jag tycker är fel. Jag begriper ju att "et" betyder och, men i alla fall. Antingen "et cetera" eller "och så vidare", inte "& cetera". Eller har jag fel? Vad tycker ni?
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Hej!
Ok. Jag använder mest & istället för och men väldigt sparsamt. Det kan vara ok med ett firmanamn som till exempel påhittade Advokat Buhrman & Son. Eller möjligen Ditten & Datten. Men & cetera störde jag mig på. Fast är det ok att skriva så, då får jag ge mig.
Hälsningar
Lilla Gumman
Ok. Jag använder mest & istället för och men väldigt sparsamt. Det kan vara ok med ett firmanamn som till exempel påhittade Advokat Buhrman & Son. Eller möjligen Ditten & Datten. Men & cetera störde jag mig på. Fast är det ok att skriva så, då får jag ge mig.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Re: Är "& cetera" lika ok som "et cetera"?
Jag fattar inte meningen med "& cetera". Antingen vill man vara kortfattad, och då skriver man "etc" el "osv". Eller så vill man skriva ut hela ordet och då skriver man "etcetera" el "et cetera". Att skriva "& cetera" vinner man bara ett tecken på, i ett åtta tecken långt ord (jämfört med "etcetera" vinner man inget alls).
Jag skulle aldrig skriva så. Ser bara tillgjort ut, som om man ville visa att "jag vet minsann att '&' uttalas 'et' på latin".
Jag skulle aldrig skriva så. Ser bara tillgjort ut, som om man ville visa att "jag vet minsann att '&' uttalas 'et' på latin".
Lilla Gumman skrev: Vad tycker ni?
jag tycker att du ska kasta boken i soptunnan och kräva en personlig ursäkt av författaren.
Jag har aldrig någonsin sett "& cetera", vare sig på svenska eller något annat språk.
Alien skrev:Jag fattar inte meningen med "& cetera". Antingen vill man vara kortfattad, och då skriver man "etc" el "osv". Eller så vill man skriva ut hela ordet och då skriver man "etcetera" el "et cetera". Att skriva "& cetera" vinner man bara ett tecken på, i ett åtta tecken långt ord (jämfört med "etcetera" vinner man inget alls).
Där satte du min känsla om detta på pränt! :D
Kvasir skrev:Jag har aldrig någonsin sett "& cetera", vare sig på svenska eller något annat språk.
Bara i den här tråden.