Är autism en "dumstämpel"?
90 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Är autism en "dumstämpel"?
Många verkar inte tycka om att förväxlas med autism när dessa har diagnosen AS, för att de inte är dumma. Suck säger jag bara.
Jag tycker att det är väldigt tråkigt att många här verkar ha uppfattningen om att de med diagnosen autism måste vara dumma för så är det inte. Alla har en unik personlighet med olika styrokr/svagheter, det betyder inte att man är dum eller har rätt att kallas för diverse smeknamn. Ni själva tycker inte om att bli kallade något, till exempel empatilösa.
Ja, jag tar åt mig.
Jag tycker att det är väldigt tråkigt att många här verkar ha uppfattningen om att de med diagnosen autism måste vara dumma för så är det inte. Alla har en unik personlighet med olika styrokr/svagheter, det betyder inte att man är dum eller har rätt att kallas för diverse smeknamn. Ni själva tycker inte om att bli kallade något, till exempel empatilösa.
Ja, jag tar åt mig.
Senast redigerad av shibedibato 2011-05-04 22:17:34, redigerad totalt 1 gång.
- shibedibato
- Anslöt: 2009-06-21
Re: Är autism en "dumstämpel"?
shibedibato skrev:Många verkar inte tycka om att förväxlas med autism när dessa har diagnosen AS, för att de inte är dumma. Suck säger jag bara.
Ja, jag tar åt mig.
Vad menar du med "dum"? För att kunna besvara din fråga ovan måste du utveckla vad du menar.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:17:34, redigerad totalt 1 gång.
Folk är dumma i huvudet.
Jag kände det som att jag blivit geniförklarad när jag fick min diagnos. Teamet gick igenom alla testresultat och jag låg betydligt över genomsnittet på många av intelligenstesterna. Inte för att skryta nu, utan bara säger vad dom sa.
Jag kände det som att jag blivit geniförklarad när jag fick min diagnos. Teamet gick igenom alla testresultat och jag låg betydligt över genomsnittet på många av intelligenstesterna. Inte för att skryta nu, utan bara säger vad dom sa.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:17:34, redigerad totalt 1 gång.
anledningen till att jag inte villa att AS ska förväxlas med autism är delvis för att det är helt olika diagnoser
men även för att folk utan kunskap (oftast NT) tror att alla med autism är dumma, efterblivna m.m. jag är inte dum, efterbliven m.m och säkert inte personer med Autism (nog för det finns men det finns utanför autismspektrat också)
så för min del är det snarare att jag inte vill att man ska få en felaktig bild, för det blir det.
men även för att folk utan kunskap (oftast NT) tror att alla med autism är dumma, efterblivna m.m. jag är inte dum, efterbliven m.m och säkert inte personer med Autism (nog för det finns men det finns utanför autismspektrat också)
så för min del är det snarare att jag inte vill att man ska få en felaktig bild, för det blir det.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:17:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag har hittat ett exempel nu där det är en som förklarar autism som "mongolid". Den personen drog liknelser om att bli kallad för autist vid AS är som att bli kallad mongolid när man är NT. Är inte det lite typiskt? Det märkliga är, ingen verkar reagera på det, har inte sett ett endaste inlägg om det förutom att det finns de som håller med.
- shibedibato
shibedibato skrev:Jag har hittat ett exempel nu där det är en som förklarar autism som "mongolid". Den personen drog liknelser om att bli kallad för autist vid AS är som att bli kallad mongolid när man är NT. Är inte det lite typiskt? Det märkliga är, ingen verkar reagera på det, har inte sett ett endaste inlägg om det förutom att det finns de som håller med.
Jag har autism. Fick diagnosen autistiskt syndrom, och jag är ingen mongolid. Jag läste om vad den personen skrev i den där tråden, och jag reagerade men släppte det igen. Ibland pallar jag inte skriva inlägg även om jag har lust.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:17:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: Är autism en "dumstämpel"?
shibedibato skrev:Många verkar inte tycka om att förväxlas med autism när dessa har diagnosen AS, för att de inte är dumma. Suck säger jag bara.
Ja, jag tar åt mig.
Vore bra om du kunde ge exempel på ditt påstående att det skulle vara "många här" som har den uppfattningen. Jag känner inte igen det härifrån. De flesta här är antagligen överens om att Asperger är en mild form av autism.
De som uppfattas som "dumma" (i meningen efterblivna) är de som har mental utvecklingsstörning (mentally retarded) vilket AS och autism inte är. Sedan kan så klart en viss person vara både efterbliven och ha AS til exempel, men jag fattade att du syftade på de som enbart har autism eller As.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:17:34, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag drog den slutsatsen eftersom ingen reagerar, snarare uppmuntrar när det kommer sådana påståenden.
- shibedibato
shibedibato skrev:Jag drog den slutsatsen eftersom ingen reagerar, snarare uppmuntrar när det kommer sådana påståenden.
Här menar du? Märkligt, jag känner inte alls igen det.
Tillägg till mitt förra inlägg:
Att använda orden "utveckling" och "störning" i samma andetag kan dock vara förvirrande. Tänker på den svårbegripliga diagnosen <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/PDD-NOS">PDD-NOS</a>, som ibland ges istället för Aspergerdiagnos. Jag trodde först den bara ges i USA men den ges tydligen även i Sverige: <a href="http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/diagnoskriterier/dsm_genomgripande_storning/">Genomgripande störning i utvecklingen UNS</a>.
Hur smart är det att kalla en diagnos för "störning i utvecklingen" när det redan finns något (åtmimstone i folkmun) som heter "utvecklingsstörning" (med de associationer det ordet ger) ?
Ursäkta om jag lämnade ämnet.....
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:17:34, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Jag menar att jag sett det på ett par ställen och jag har reagerat på det.
Alla diagnoser under autismspektrumet går under "genomgripande utvecklingsstörningar" enligt ICD-10 diagnoskoder. Jag tycker inte att det är så konstigt även om det känns konstigt att läsa.
http://www.internetmedicin.se/icd/icd.a ... Scroll=318
Alla diagnoser under autismspektrumet går under "genomgripande utvecklingsstörningar" enligt ICD-10 diagnoskoder. Jag tycker inte att det är så konstigt även om det känns konstigt att läsa.
- shibedibato
"Try me!", skulle jag säga.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:17:34, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
shibedibato skrev:Alla diagnoser under autismspektrumet går under "genomgripande utvecklingsstörningar" enligt ICD-10 diagnoskoder. Jag tycker inte att det är så konstigt även om det känns konstigt att läsa.
Intressant sammanställning. Men jag blir matt och deppig bara av att skumma rubrikerna. Som du säger, konstigt och jobbigt att läsa. Psykiatrins vanliga eländesuppräkningar.
- barracuber
Jag hade läst att autism skulle innebära att man också var korkad eller dum.
Så träffade jag en person som berättade att denne var autistisk, denne var inte dum men denne kan nog uppfattas så.
Pratar man med vederbörande så märker man efter att man alls fått kontakt med denne att denne inte är dum utan snarare blyg på ett ganska extremt sätt.
Jag hade helt enkelt fel.
Så träffade jag en person som berättade att denne var autistisk, denne var inte dum men denne kan nog uppfattas så.
Pratar man med vederbörande så märker man efter att man alls fått kontakt med denne att denne inte är dum utan snarare blyg på ett ganska extremt sätt.
Jag hade helt enkelt fel.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:17:34, redigerad totalt 1 gång.
Det är väl för att vi tänker på något snedvridet när vi tänker "utvecklingsstörning".
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Det är väl för att vi tänker på något snedvridet när vi tänker "utvecklingsstörning".
Jag tror mannen på gatan associerar "utvecklingsstörning" med att vara efterbliven.
- barracuber
Det uppfattade jag också som.
- shibedibato
Om du med dumstämpel menar en föreställning om att alla autister är verklighetsfrånvända tågtidsrabblande miffon så tror jag definitivt att det finns en dumstämpel.
Jag har av en del förståsigpåare blivit behandlad som en mindre vetande människa vilket naturligtvis är en ren förolämpning.
Jag har av en del förståsigpåare blivit behandlad som en mindre vetande människa vilket naturligtvis är en ren förolämpning.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:17:34, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
barracuber skrev:earlydayminer skrev:Det är väl för att vi tänker på något snedvridet när vi tänker "utvecklingsstörning".
Jag tror mannen på gatan associerar "utvecklingsstörning" med att vara efterbliven.
Ja ja, var konkret då. *Suckar*
- earlydayminer
Usch, det här var nog den deppigaste tråden på länge...inget ont om TS dock.
Det är säkert för att det är onsdag idag. Onsdagar suger.
Det är säkert för att det är onsdag idag. Onsdagar suger.
- barracuber
nano skrev:Jasså?
Det har inte jag fattat då
Vilket?
Att tråden är deppig eller att det är onsdag?
- barracuber
nano skrev:Jag har inte fattat att onsdagar skulle suga.
Antar att jag kan vara glad för den egenskapen
Jag är också en i grunden positiv prick. Onsdagar brukar funka. Att jag laggade nyss får jag skylla på dels tråden, dels att jag satt uppe och jobbade i natt till 4.30. Då brukar man inte precis spritta av energi nästa dag!
- barracuber
Återgå till Att leva som Aspergare