Antenn till dator med tv-mottagare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Antenn till dator med tv-mottagare

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-26 20:28:26

Min laptop har TV-mottagare, men den medföljande antennen är skit. Ibland kan jag se, men för det mesta inte.

Jag fattar inte var jag hittar en bättre antenn. När jag försöker googla hittar jag bara TV-antenner till vanlig TV, antennkabel för vanlig antenn, TV-mottagare som ska kopplas till dator utan sådan, o.s.v. Heter de något speciellt?

Har ni några tips hur man gör för att få bra mottagning på sin dator med inbyggd TV-mottagare?

Jag har ännu inte fått tillbaka TV:n efter brandsanering, och det är lite tråkigt utan TV när man kollar rätt mycket.

Jag tycker att jag får bättre mottagning när jag böjer kabeln, och med tanke på alla kabelfel senaste tiden, så kanske det är felet? LOL Fast den är helt ny, kabeln med antennen. Jag får också för mig att man brukar få bättre mottagning när man håller i antennen, även om man inte håller i annat än plasthöljet om (denna har inga metalldelar som man kommer åt). Kan det stämma?

Jag tycker också att kontakten sitter lite glappigt, brukar de göra det? Den har varit så hela tiden, men den verkar nästan som att den ska vara lite sådan. Glappet är i sidled, inte in/ut där den sitter "stenhårt".

Överlag verkar det komma fram lite signaler när jag pillar med kabeln på ett eller annat sätt, och jag vet alltså inte om det tyder på kabelfel eller om jag blir en del av antennen så att säga.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-26 21:17:42

Har testat massa nu, och även en annan person har testat, och det verkar banne mig som att det är kabeln, eller möjligtvis uttaget.

Kan ju inte vara normalt att ha så mycket problem med kablar som jag har haft senaste tiden :@

Eller är det väldigt dålig kvalitet på sådant nu för tiden?
Bror Duktig

Inläggav Miche » 2010-11-26 23:52:18

Du har väl en vanlig TV-antenn i huset, koppla den kabeln till TV-uttaget på datorn...

De små antennerna som medföljer är så små att de i princip är värdelösa om man inte råkar ha exceptionellt bra mottagning, som ofta kan förbättras genom att man själv gör sig till antenn genom att hålla i den (och man behöver inte ha fysisk kontakt med en ledare).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-27 0:21:36

Det är mycket mindre uttag på datorn än TVn, så den kabeln går inte alls in. Skulle behöva en adapter i så fall, och en grenkontakt så man kan köra båda samtidigt (vilken är en av vitsarna med att ha TV-mottagare).

Det med att göra sig själv till antenn, stämde med vad jag misstänkte, men jag minns inte varför i just fallet med antenn.

Antagligen behöver jag både en bättre antenn, men kanske också (eller) en "hel", eftersom mottagningen ändras om jag lägger ett block på ett visst ställe, eller om jag lägger något vid kontakten så att den trycks (lätt) åt något håll.

Jag verkar ha total otur med kablar i år. Har nu haft flera incidenter med glappa kablar. Sådant har inte inträffat sedan mitt Luxor TV-spel tror jag... (förutom bilgrejer förstås, men det är en lite annan sak med rost i kabelskor, använda kassa kablar, kablarna är redan 60 år o.s.v.).
Bror Duktig

Inläggav Miche » 2010-11-27 0:26:36

Jag har en lös mottagare som kopplas till USB med en standard antenningång. Den medföljande antennen var värdelös där vi bodde då jag skaffade den men den gick bra att koppla till vanliga TV-antennen.

Många kontakter går att klämma till lite så de sitter bättre, det gäller både koaxialkontakter (som TV-antenner brukar ha) och faktiskt även USB-kontakter...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-27 10:21:27

Miche skrev:Jag har en lös mottagare som kopplas till USB med en standard antenningång. Den medföljande antennen var värdelös där vi bodde då jag skaffade den men den gick bra att koppla till vanliga TV-antennen.

Många kontakter går att klämma till lite så de sitter bättre, det gäller både koaxialkontakter (som TV-antenner brukar ha) och faktiskt även USB-kontakter...

Jag vågar inte klämma till den eftersom jag tänkte åka till Inet och fråga om de kan göra något eller ge mig ny antenn. Jag misstänker ju att kabeln är trasig, alternativt uttaget i datorn.

Datorn har intern mottagare, så det är en liten ingång som gäller för antennen, alltså ingen vanlig.

Kanske jag bör köpa en större antenn när jag ändå är i farten.
Bror Duktig

Återgå till IT-forum

Logga in