Ansiktsidentifikation, ny funktion på Advanced Systemcare 10
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Nån som har koll på den här funktionen och kan förklara hur den fungerar på ett begripligt sätt?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Det förutsätter att du har en webbkamera på datorn (förstås). Steg 1 är att du lär programmet hur du själv ser ut. Sedan låter du kameran vara igång, så kommer den att spela in om någon annan använder din dator (och eventuellt också vad de gör med datorn - jag vet inte hur Advanced Systemcare funkar i det sammanhanget). Eftersom du har lärt programmet hur du ser ut reagerar det om någon annan använder datorn.
Med andra ord, om någon använder din dator fysiskt, på plats, utan din tillåtelse kommer de att registreras så att du kan kolla upp dem i efterhand.
Med andra ord, om någon använder din dator fysiskt, på plats, utan din tillåtelse kommer de att registreras så att du kan kolla upp dem i efterhand.
Ok, om någon skulle använda min dator fysiskt och utan min vetskap.
Nå, den risken är i stort sett obefintlig.
Jag trodde det handlade om användare som inkräktat på min dator på annat sätt, typ spionprogram och sånt.
Jag trodde det handlade om användare som inkräktat på min dator på annat sätt, typ spionprogram och sånt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Ok, om någon skulle använda min dator fysiskt och utan min vetskap.
Håller med, det vore matnyttigare.
Det jag tycker är lite creepy med att ansiktsidentifikation erbjuds på programvara för PC är att det betyder att det har blivit så lätt att köra att det t.ex. kan användas i övervakningskameror också; läs in ditt ansiktes karakteristik (t.ex. från körkort eller passfoto) och följ dig genom landet med hjälp av de kameror som väl snart sitter i varje gathörn.
OK, jag känner mig lite dystopisk idag. Annars är det bra, tack.
Ja så ser det ju ut idag, övervakning och registrering för fulla muggar.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad