Anna Odells "Återträffen"
55 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Jag klarar inte av Anna Odell efter hennes "konstprojekt" där hon spelade psykotisk, vägrar se filmen pga det. Såg hennes dokumentär om "konstprojektet" och fan vilken jobbig människa hon verkar vara. Rättfärdigar allt hon gör med att det är "konst".
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
colaflaska skrev:Jag klarar inte av Anna Odell efter hennes "konstprojekt" där hon spelade psykotisk, vägrar se filmen pga det. Såg hennes dokumentär om "konstprojektet" och fan vilken jobbig människa hon verkar vara. Rättfärdigar allt hon gör med att det är "konst".
Det var ungefär min uppfattning av henne. Men filmen verkar bra och personer som har god smak har gillat den så jag vill absolut se filmen. Odell har växt och hon är värd att lyssna på. Tror hon är nåt mer än en pk-hoppa i kultursvängen.
Moggy skrev:colaflaska skrev:Jag klarar inte av Anna Odell efter hennes "konstprojekt" där hon spelade psykotisk, vägrar se filmen pga det. Såg hennes dokumentär om "konstprojektet" och fan vilken jobbig människa hon verkar vara. Rättfärdigar allt hon gör med att det är "konst".
Det var ungefär min uppfattning av henne. Men filmen verkar bra och personer som har god smak har gillat den så jag vill absolut se filmen. Odell har växt och hon är värd att lyssna på. Tror hon är nåt mer än en pk-hoppa i kultursvängen.
Håller med Moggy. Ämnet är ju dessutom viktigt, så mycket mobbande, både bland barn och "vuxna".
Människor måste inse att detta är först och främst en konstform och de inblandade verkliga klasskamraterna behöver inte ta allt så allvarligt då det kryddades i flera aspekter för konstens skull. Annas syfte var att upplysa om ett viktigt ämne snarare än att anklaga eller svartmåla specifika individer (även om det vid första anblick lutar år det senare alternativet). De forna mobbarna som såg filmen fick på sin höjd en tankeställare om de nu har utvecklats till att tänka längre än vad de gjorde i skolan. No big deal.
Men om man drar saken till sin spets, hade Sverige mått bättre om hon inte hade gjort den här filmen? Den tog upp en poäng och Anna gjorde det på sitt sätt. Allt kan kritiseras (och bör så vara) så att man inte sätter någon/något på piedestal. Men det är ett hårt arbete att regissera en film och varje människa som åtar sig ett sånt uppdrag bör respekteras för dennes vilja att bidra.
Det jag menar är att personliga angrepp mot henne som människa är totalt irrelevanta då hon är en konstnärssjäl som bidrar på det sätt hon förmår.
Men om man drar saken till sin spets, hade Sverige mått bättre om hon inte hade gjort den här filmen? Den tog upp en poäng och Anna gjorde det på sitt sätt. Allt kan kritiseras (och bör så vara) så att man inte sätter någon/något på piedestal. Men det är ett hårt arbete att regissera en film och varje människa som åtar sig ett sånt uppdrag bör respekteras för dennes vilja att bidra.
Det jag menar är att personliga angrepp mot henne som människa är totalt irrelevanta då hon är en konstnärssjäl som bidrar på det sätt hon förmår.
- TheWonderer92
- Anslöt: 2014-05-14
Missade början av filmen och även om den kanske är dålig i olika avseenden men det är bra att frågan om mobbning blir belyst.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Kanske det vore en idé att krascha en sådan klassfest..
Det är ju knappast så att man behöver känna dåligt samvete.
Jag har funderat på samma sak.
Men jag misstänker att en klassfest bara skulle innebära att man möter människor som använder munnen för att släppa ut varmluft och inta diverse näringsämnen.
- Bredochbutter
- Anslöt: 2014-10-30
Diagnosen kan även vara felaktig...plåtmonster skrev:matterik skrev:diagnostiserats med schizofreni vid 15 års ålder och blivit frisk från det. Kan man bli frisk från sådant?
Kanske det var ett sätt att skydda sig mot en galen omgivning?
Personligen är jag av den bestämda åsikten att det alltid är lärare och föräldrar som initierar mobbning bland barn. Hennes gamla lärare jobbar säkert inte längre så dom är redan förlorade, så poängen med en sån aktion är nog framför allt att försöka påverka mobbarnas barn. När den före detta mobbarens barn säger att hans dotter aldrig skulle bli mobbad så stämmer det säkert. Hon har det antagligen inte i generna... Risken är större att hon själv skulle bli mobbare och det skulle hennes far säkerligen inte uppmärksamma.
Jag tror att du har helt fel. När man tittar i djurriket så är mobbning väldigt vanlig bland däggdjur, det är alltså något som bara sker troligen för att behålla en gengenetisk styrka.Nimoy skrev:Personligen är jag av den bestämda åsikten att det alltid är lärare och föräldrar som initierar mobbning bland barn.
Det är de vuxna som måste aktivt jobba för att stoppa mobbningen, de kan inte låta det fortgå utan att ingripa för det är då det går överstyr och i slutändan kostsamt för individen och samhället.
Miche skrev:Jag tror att du har helt fel. När man tittar i djurriket så är mobbning väldigt vanlig bland däggdjur, det är alltså något som bara sker troligen för att behålla en gengenetisk styrka.Nimoy skrev:Personligen är jag av den bestämda åsikten att det alltid är lärare och föräldrar som initierar mobbning bland barn.
Det är de vuxna som måste aktivt jobba för att stoppa mobbningen, de kan inte låta det fortgå utan att ingripa för det är då det går överstyr och i slutändan kostsamt för individen och samhället.
Jag ser ingen motsättning mellan ditt påstående och mitt eget.
Jobbig person och jobbiga projekt.
Mycket viktiga och insiktsskapande.
Mycket viktiga och insiktsskapande.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
colaflaska skrev:Jag klarar inte av Anna Odell efter hennes "konstprojekt" där hon spelade psykotisk, vägrar se filmen pga det. Såg hennes dokumentär om "konstprojektet" och fan vilken jobbig människa hon verkar vara. Rättfärdigar allt hon gör med att det är "konst".
Detta konstprojekt återupplivade en verklig händelse i hennes liv då hon verkligen var psykotisk.
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form ... sig-sjalv/DN Kultur skrev:Den spelade psykosen på Liljeholmsbron var en iscensättning av en händelse på samma plats 1995. Syftet med verket, som ställs ut nu på tisdag, är att visa psykvården inifrån. Det berättar Konstfackseleven Anna Odell för DN.
---
Samtidigt är det till stor del personliga erfarenheter som fick henne att vilja genomföra projektet. För att förstå det måste vi backa bandet tretton år.
Då var Anna Odell 22 år och hade, berättar hon, mått dåligt sedan det tidiga tonåren, i omgångar varit allvarligt sjuk. En oktoberkväll balanserade hon på broräcket, livsfarligt högt ovanför vattnet. Lyckligtvis stoppades hon och blev förd till S:t Görans psykmottagning där hon spändes fast i en likadan bältessäng som nu i januari.
– Jag har blivit tagen till flera psykmottagningar. Men bara två gånger till S:t Göran. Och bara där har jag blivit lagd i bälte och bara i journalerna därifrån påstås jag ha slagits, säger hon. Varken då, 1995, eller nu, har polis eller vårdpersonal gjort någon ansats att släppa taget om mig. Hur kan de då veta om jag är våldsam?
Ja, den som gör våldsamt motstånd när den blir fasthällen räknas förstås som våldsam. Samtidigt förstår jag att den som är psykotisk reagerar våldsamt mot något som känns som ett övergrepp.
För att återgå till mobbningen. Blev Anna psykotisk bl a pga sina traumatiska erfareneter av åratals mobbning? El blev hon mobbad pga att hon redan då var avvikande och "jobbig"? Och betyder det att mobbningen var hennes eget fel el iaf inte mobbarnas fel?
F ö är det säkert många som finner oss (aspergare) jobbiga också.
Har inte sett filmen, men jag tror dom flesta hadde sagt "vad är fel med dej, det där är 20 år sen. Varför drar du fram det där nu?". Det är det dom har sagt när jag har påpekad att någon var gigantiska arslen. Jag vet inte varför, 2 dager, 20 år, 100 år, tiden forandrar ju inte det folk har gjort. Men dom tycker det.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Alien skrev:Detta konstprojekt återupplivade en verklig händelse i hennes liv då hon verkligen var psykotisk.
Där drog hon in läkare och annan personal ovetandes, en yrkesgrupp som redan har många riktiga svåra fall. Vilken rätt hade hon att ytterligare belasta dem med hennes lekar?
Lite samma sak med filmen. Hon hängde ut flera personer utan att ge dom en chans att ge sin version av saken.
Gillar inte riktigt sånt.
Lite konstigt var det när hon anklagade en kille för att inte ha uppmärksammat henne under skoltiden!
Hela filmen är överreklamerad, bäst är väl sekvensen när hon håller talet. En hel klass med bara svin känns ju inte helt trovärdigt heller. Men det får väl skyllas på konsten.
Hela filmen är överreklamerad, bäst är väl sekvensen när hon håller talet. En hel klass med bara svin känns ju inte helt trovärdigt heller. Men det får väl skyllas på konsten.
plåtmonster skrev:Kanske det var ett sätt att skydda sig mot en galen omgivning?
Omöjligt för mig att veta, men hon kanske spelade.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/inri ... iskt-sjuk/
Alien skrev:El blev hon mobbad pga att hon redan då var avvikande och "jobbig"? Och betyder det att mobbningen var hennes eget fel el iaf inte mobbarnas fel?
Även om personer i omgivningen är konstiga ger det inte någon naturlig rätt att trakassera dessa vilket mobbare känner sig berättigade till. Som i hennes film "återträffen" så säger en av mobbarna att han inte förstod sig på henne och därmed tog sig för att trycka ner henne. Gillar man inte personer så låter man bli kontakt.
nallen skrev:Jag frågar mig fortfarande varför hon inte hålls inlåst.
Vilken anledning gör det till ett giltigt agerande?
Jeopardy Lane skrev:jag tror dom flesta hadde sagt "vad är fel med dej, det där är 20 år sen. Varför drar du fram det där nu?"
1) Man hade inte kapaciteten då 2) Det har inte gått "över" oavsett vad andra tycker 3) Det tjänar som avskräckande och lärande exempel för andra. Nazibrottslingar jagas fortfarande till exempel.
Moggy skrev:Där drog hon in läkare och annan personal ovetandes, en yrkesgrupp som redan har många riktiga svåra fall. Vilken rätt hade hon att ytterligare belasta dem med hennes lekar?
Det där var nog inte riktigt bra men å andra sidan kanske det är bra att vårdens behandling belyses. De som råkar illa ut har inte kapaciteten att komma ut i media.
Alien skrev:sade att han alltid sett sig själv som en schyst person och var upprörd över att Anna ifrågasatte den bilden.
Dessvärre får nog offrets synvinkel vara den avgörande.
Moggy skrev:Tror hon är nåt mer än en pk-hoppa i kultursvängen.
Hon kanske är skitjobbig och dum. Men hon gör saker som är värda att ta till sig.
TheWonderer92 skrev:De forna mobbarna som såg filmen fick på sin höjd en tankeställare om de nu har utvecklats till att tänka längre än vad de gjorde i skolan. No big deal.
Tyvärr är de väl ett förlorat fall. Istället är det de som mobbar nu och deras föräldrar som behöver få till en kursändring. Samt lärare. Och de som är mobbade nu kanske kan få ett verktyg att förstå situationen och agera.
Miche skrev:Det är de vuxna som måste aktivt jobba för att stoppa mobbningen, de kan inte låta det fortgå utan att ingripa för det är då det går överstyr och i slutändan kostsamt för individen och samhället.
Normalfallet är att lärarna gömmer sig i sitt fikarum eller är på rastgården men ignorerar vad som pågår.
Maggi skrev:En hel klass med bara svin känns ju inte helt trovärdigt heller. Men det får väl skyllas på konsten.
Det är fullt möjligt..
matterik skrev:Omöjligt för mig att veta, men hon kanske spelade.
För filmprojektet spelade hon säkert. Det är svårt att ordna med manus och kameror mm när man mår dåligt. Tidigare mådde hon säkert dåligt på riktigt.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Jeopardy Lane skrev:
jag tror dom flesta hadde sagt "vad är fel med dej, det där är 20 år sen. Varför drar du fram det där nu?"
1) Man hade inte kapaciteten då 2) Det har inte gått "över" oavsett vad andra tycker 3) Det tjänar som avskräckande och lärande exempel för andra. Nazibrottslingar jagas fortfarande till exempel.
Om du leser hela min post, så ser du att jag vet det här.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Jag förstår att du förstår. Det var kanske mer en allmän reflektion att många människor tror att saker försvinner för att de inträffade för länge sedan.
- plåtmonster
Jag tror att det finns de som är slutna och inte vill förstå att det finns alternativa sätt att uppleva skeenden och människor. Vi om några på Aspergerforum borde väl ha respekt för detta! Titta på er själva först och sen klaga på henne om det fortfarande finns fog för det.
- TheWonderer92
- Anslöt: 2014-05-14
Som jag fungerar och upplever stämmer inte nödvändligtvis för andra..
- plåtmonster
Det här har vi diskuterat på annan plats i forumet...plåtmonster skrev:Miche skrev:Det är de vuxna som måste aktivt jobba för att stoppa mobbningen, de kan inte låta det fortgå utan att ingripa för det är då det går överstyr och i slutändan kostsamt för individen och samhället.
Normalfallet är att lärarna gömmer sig i sitt fikarum eller är på rastgården men ignorerar vad som pågår.
Det betyder inte att det varken är ett vettigt eller korrekt beteende, tvärtom, det är åt helvete fel. Att man infört rastvakter hjälper inte ett skit eftersom de väljer att blunda för det som händer rakt framför deras ögon (eller så vänder de ryggen till).
Det finns dock (minst en) skola/skolor som hanterar mobbningen på ett alldeles utmärkt sätt, ett sätt som dessutom ökar arbetsglädjen hos all personal på skolan (vilket bara det är skäl nog att följa det exemplet), jag har skrivit om den skolan i någon annan tråd...