Anmälda inlägg
27 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Anmälda inlägg
Hur fungerar det? Måste varje inlägg anmälas för att någon moderator ska anmärka på det? Ibland, i vissa trådar, känns det som om moddarna valt ut ett fåtal inlägg att klaga på men ignorerar övriga. Beror det på att ni väntar på att någon ska anmäla de andra också?
Re: Anmälda inlägg
Moderator:
Vi läser inte allt, vi gör det här på vår fritid för att vi tycker att det är värt att lägga lite tid på att hålla Aspergerforum på en så trevlig nivå för så många Aspergare som möjligt.
Vad vi gör med en anmälan beror ofta vad som står i anmälan, om det inte står ett enda ord om att flera inlägg bryter mot reglerna så sker det oftast inte. Står det att flera inlägg bryter och tråden är flera sidor lång går vi inte heller in och gör något, vi behöver lite mer specificerat.
Ett förslag, leta rätt på första inlägget som bryter mot reglerna, anmäl det och specificera i anmälan, ex.vis Alias 1 och Alias 2 får diskussionen att spåra ur härifrån. Vi vidtar oftast inte heller disciplinära åtgärder gentemot allt för gamla inlägg så man kan inte få en annan forumist avstängd genom att leta rätt på alla dennes gamla försyndelser.
Anmälningsfunktionen kan även användas för att (några exempel, det kan finnas fler):
Vi läser inte allt, vi gör det här på vår fritid för att vi tycker att det är värt att lägga lite tid på att hålla Aspergerforum på en så trevlig nivå för så många Aspergare som möjligt.
Vad vi gör med en anmälan beror ofta vad som står i anmälan, om det inte står ett enda ord om att flera inlägg bryter mot reglerna så sker det oftast inte. Står det att flera inlägg bryter och tråden är flera sidor lång går vi inte heller in och gör något, vi behöver lite mer specificerat.
Ett förslag, leta rätt på första inlägget som bryter mot reglerna, anmäl det och specificera i anmälan, ex.vis Alias 1 och Alias 2 får diskussionen att spåra ur härifrån. Vi vidtar oftast inte heller disciplinära åtgärder gentemot allt för gamla inlägg så man kan inte få en annan forumist avstängd genom att leta rätt på alla dennes gamla försyndelser.
Anmälningsfunktionen kan även användas för att (några exempel, det kan finnas fler):
- Felaktiga citat.
- Anmäla egna felpostningar, du ska dock själv ha skrivit felpost (eller liknande) i inlägget.
- Begära att dubbelpostningar raderas.
- Rapportera felaktiga eller trasiga trasiga länkar.
- Överblivna taggar eller taggar som tappat sin funktion.
Tack Miche, du är en klippa! Då vet jag vilka regler som gäller. Fast jag kan tycka att det är lite ojuste eftersom den som orkar ödsla tid på att anmäla inlägg efter inlägg blir den som "vinner".
Nja, folk har blivit slagna på fingrarna för att ha anmält överdrivet många inlägg, så det bästa är kanske att anmäla med måtta.
Björne skrev:Fast jag kan tycka att det är lite ojuste eftersom den som orkar ödsla tid på att anmäla inlägg efter inlägg blir den som "vinner".
Moderator:
Lakrits har rätt, vi har varnat personer för missbruk av anmälningsverktyget men det har även hänt att den som anmält faktiskt har fått en varning pga det kan varit dennes agerande som lett fram till det anmälda inlägget.
En anmälning genererar inte per automatik varningar, vi bedömer varje fall för sig men oftast lite tuffare på återfallsförbrytare.
Moderator:
Det ska ganska mycket till för att man ska få en reprimand för missbruk av anmälningsverktyget. Det har inte hänt så många gånger, i alla fall inte under min tid som moderator.
Det ska ganska mycket till för att man ska få en reprimand för missbruk av anmälningsverktyget. Det har inte hänt så många gånger, i alla fall inte under min tid som moderator.
mnordgren skrev:Moderator:
Det har hänt under din tid. Det var en medlem (minns inte vem) som anmälde många rasistiska inlägg efter att administrationen tydligen bett om att få den typens inlägg anmälda (Jag har för mig att det var under en av mina pauser och läste det hela i efterhand, därav den aningen bristfälliga infon). Medlemmen varnades, men varningen drogs senare tillbaka.
Jag vet ett ganska nytt fall som hände under den senaste vändan jag var inaktiv. Men det kanske inte blev någon varning av då denna medlem bestämde sig för att ta en frivillig paus istället. Så nog händer detta. Och jag vet medlemmar som fått tillsägelse för att dom varnar för ofta oxå. Så det är inte " bara " att varna.
Moderator:
Jag menade inte att det inte har hänt under min tid som moderator.
Det har kommit in mängder med anmälningar under de senaste åren men de fall där det har blivit aktuellt med en reprimand för missbruk är extremt sällsynta.
Det har hänt att vi bett personer som anmäler att ändra sitt tillvägagångssätt men det är inte alls samma sak som en tillsägelse eller varning.
Jag menade inte att det inte har hänt under min tid som moderator.
Det har kommit in mängder med anmälningar under de senaste åren men de fall där det har blivit aktuellt med en reprimand för missbruk är extremt sällsynta.
Det har hänt att vi bett personer som anmäler att ändra sitt tillvägagångssätt men det är inte alls samma sak som en tillsägelse eller varning.
mnordgren skrev:Det har hänt att vi bett personer som anmäler att ändra sitt tillvägagångssätt men det är inte alls samma sak som en tillsägelse eller varning.
Notera att jag i mitt inlägg varken nämner "tillsägelse" eller "varning". mnordgrens tolkning av det jag skrev, d.v.s. att det endast gällde skarpare typer av reprimander, är hans egen.
Meppe skrev:mnordgren skrev:Moderator:
Det har hänt under din tid. Det var en medlem (minns inte vem) som anmälde många rasistiska inlägg efter att administrationen tydligen bett om att få den typens inlägg anmälda (Jag har för mig att det var under en av mina pauser och läste det hela i efterhand, därav den aningen bristfälliga infon). Medlemmen varnades, men varningen drogs senare tillbaka.
http://www.aspergerforum.se/post350499.html#p350499
Det inträffade innan mnordgren (och jag) blev moderator vilket vi blev våren 2011!
Lakrits skrev:mnordgren skrev:Det har hänt att vi bett personer som anmäler att ändra sitt tillvägagångssätt men det är inte alls samma sak som en tillsägelse eller varning.
Notera att jag i mitt inlägg varken nämner "tillsägelse" eller "varning". mnordgrens tolkning av det jag skrev, d.v.s. att det endast gällde skarpare typer av reprimander, är hans egen.
Moderator:
Jag svarade inte på ditt inlägg, så jag har inte gjort någon tolkning av det. Begripligt att du tolkade det så iofs.
Miche skrev:Det inträffade innan mnordgren (och jag) blev moderator vilket vi blev våren 2011!
mnordgren blev moderator hösten 2009:
http://www.aspergerforum.se/post318570.html#p318570
mnordgren skrev:Lakrits skrev:mnordgren skrev:Det har hänt att vi bett personer som anmäler att ändra sitt tillvägagångssätt men det är inte alls samma sak som en tillsägelse eller varning.
Jag svarade inte på ditt inlägg, så jag har inte gjort någon tolkning av det. Begripligt att du tolkade det så iofs.
Ja, du vet nätet och alla dess ansvarsfriskrivningar. Jag tog det säkra före det osäkra.
HGJ skrev:Miche skrev:Det inträffade innan mnordgren (och jag) blev moderator vilket vi blev våren 2011!
mnordgren blev moderator hösten 2009:
http://www.aspergerforum.se/post318570.html#p318570
Äsch, blandade ihop honom med atoms... Mitt minne sviker mig!
mnordgren skrev:Det har hänt att vi bett personer som anmäler att ändra sitt tillvägagångssätt men det är inte alls samma sak som en tillsägelse eller varning.
Det är väl just en tillsägelse, eller har ni hittat på ännu en bestraffningsform?
nallen skrev:mnordgren skrev:Det har hänt att vi bett personer som anmäler att ändra sitt tillvägagångssätt men det är inte alls samma sak som en tillsägelse eller varning.
Det är väl just en tillsägelse, eller har ni hittat på ännu en bestraffningsform?
Admin
phpbb3 rymmer många olika möjligheter till såväl bestraffningar som inskränkningar i rätten och möjligheten att posta. Det här är dock en av de enklare, som vi använde oss av redan tidigare - att informellt be någon att ändra sitt beteende för att slippa ta till ytterligare åtgärder.
nallen skrev:Och vad är det om inte just en tillsägelse?
Admin
Inte en formell tillsägelse. De formella noterar vi internt men inte de informella, vilka snarare är att betrakta som påpekanden.
Då har ni alltså uppfunnit ännu ett lager av bestraffningar
Hur definieras var och en av "påpekande", "tillsägelse", "varning"?
Vad är skillnaden mellan dem?
Vika handlingar ger upphov till respektive påföljd?
Hur definieras var och en av "påpekande", "tillsägelse", "varning"?
Vad är skillnaden mellan dem?
Vika handlingar ger upphov till respektive påföljd?
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter