Anmälda inlägg (handläggningstider)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Anmälda inlägg (handläggningstider)

Inläggav Dagobert » 2011-06-30 18:54:30

ufo skrev:
Dagobert skrev:ufo, många nöjer sig med att prata bakom ryggen, om du inte upptäckt det. Skaffar "vänner" och sympatier på andras bekostnad. De tjänar på att offret inget märker och då inte heller försvarar sig eller går till motangrepp.
Det förkommer väl bara som ett sätt att kringgå "radarn"?

Vet inte. Oavsett vilket, om nån upptäcker lömska angrepp mot mig så får de gärna anmäla. Jag vill veta om nåt sånt pågår.
Och tror det är bra om forumreglerna upprätthålls. Personliga preferenser får komma i andra hand.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav ufo » 2011-06-30 19:02:33

Dagobert skrev:Vet inte. Oavsett vilket, om nån upptäcker lömska angrepp mot mig så får de gärna anmäla. Jag vill veta om nåt sånt pågår.
Skulle du verkligen inte föredra om den som upptäcker det medelar dig i första hand, PM kanske.
Så du får avgöra huruvida det är ett angrepp eller vänskapligt menat som bara misstolkats av läsaren. Det förekommer ju trots allt mycket "interna" skämt mellan personer här.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Dagobert » 2011-06-30 19:08:54

Jo, men jag skrev "får". Menade angrepp i strid med forumreglerna. Skämt i den stilen bör förses med adekvat smilie.
Dagobert

Inläggav nallen » 2011-06-30 19:18:26

Dagobert skrev:Skämt i den stilen bör förses med adekvat smilie.

...viket förstör hela effekten. :(
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav HGJ » 2011-06-30 19:45:42

Dagobert skrev:En metod för att få ner antalet okynnesanmälningar och oöverlagda anmälningar kunde vara att ett visst antal sådana renderar anmälaren en varning.

Fenren skrev:
slackern skrev:Men folk som bara roar sej att anmäla inlägg gör ju att forumet blir dränkt utav anmälningar och därför tar tid från moderatorena borde ge varningar som spam. Min åsikt du får gärna ha din men finns viktigare saker att lägga ner tiden för moderatorena och sen om man är moderator ska man väll lägga ner tid inom sitt eget område och granska alla inlägg?

vad jag vet så har folk blivit varnade för att de anmält för mycket, så moderatorerna håller garanterat koll på det.

post350349.html#p350349
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Dagobert » 2011-06-30 20:30:27

ufo skrev:
Dagobert skrev:Vet inte. Oavsett vilket, om nån upptäcker lömska angrepp mot mig så får de gärna anmäla. Jag vill veta om nåt sånt pågår.
Skulle du verkligen inte föredra om den som upptäcker det medelar dig i första hand, PM kanske.
Så du får avgöra huruvida det är ett angrepp eller vänskapligt menat som bara misstolkats av läsaren. Det förekommer ju trots allt mycket "interna" skämt mellan personer här.

Många skulle nog se det som att skvallra, och skulle man råka skvallra på ett skämtinlägg så kan båda parterna få reda på det. Bortgjord i deras ögon, sig själv ovetande. Bättre att rekommendera andra att gå anmälningsvägen, hur man själv gör är ens egen sak. PM till okända bör man ta det försiktigt med.
Dagobert

Inläggav Moggy » 2011-06-30 21:23:51

Finns det nåt större problem då med okynnesanmälningar?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav slackern » 2011-06-30 21:24:50

Moggy skrev:Finns det nåt större problem då med okynnesanmälningar?

Det är nog det största problemet med råttor.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Dagobert » 2011-06-30 23:46:25

Dit räknade jag eventuella ping-pong-hämnd-anmälningar under det stora bråket.
Dagobert

Inläggav segdeg » 2011-07-01 1:47:23

ufo skrev:
Lakrits skrev:
ufo skrev:Jag vill inte under några omständigheter att någon idiot skall avgöra vad jag skall känna. Det om något är kränkande.

Då hoppas jag att du inte är en idiot själv. Det skulle nämligen utlösa en oändlig slinga av självkränkningar och svar på hur de känns. Ett sinistert predikament, minst sagt.
Hmm
Nu blev det svårt här, för jag är ju en idiot. :|

+1 :-)018 . Igenkänning :? Nu vet jag inte om jag skall anmäla mig själv :-)013 , eller dig :-)016 , kanske TS :-)017.

Ingen idiot borde få komma undan med sån idioti som att kalla andra idioter för idiot eller ens att känna sig som en sådan :-)010

Mvh Dårdeg :-)004
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Miche » 2011-07-01 7:14:53

Dagobert skrev:

Dit räknade jag eventuella ping-pong-hämnd-anmälningar under det stora bråket.

Moderator:
Helt klart att alla dessa anmälningar och motanmälningar komplicerat och fördröjt handläggningen eftersom mycket av arbetet då hamnat på en person, dvs admin, även om vi andra gör så gott vi kan för att avlasta och hantera andra anmälningar.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav AAA » 2011-07-02 0:52:25

Miche skrev:Moderator:
Som det är skrivet på annan plats så har vi efter "Det stora forumbråket" fortfarande en rejäl hög med anmälningar att hantera...

Spännande, det har jag missat! :P
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav mnordgren » 2011-07-02 1:12:19

Moderator:

När det gäller handläggningstider kan jag bara tala för mig själv, och jag kan väl säga som så att jag ser att det finns utrymme för förbättringar. Mer detaljerat än så tror jag inte jag behöver uttrycka mig.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Miche » 2011-07-02 1:13:09

AAA skrev:
Som det är skrivet på annan plats så har vi efter "Det stora forumbråket" fortfarande en rejäl hög med anmälningar att hantera...

Tvärtom, inte spännande för fem öre, bara en massa tråkigheter... :(
Miche

Inläggav kullan » 2011-07-02 1:14:01

Miche skrev:Tvärtom, inte spännande för fem öre, bara en massa tråkigheter...

Tyvärr sant.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Banzai » 2011-07-02 12:12:57

Miche skrev:
AAA skrev:

Tvärtom, inte spännande för fem öre, bara en massa tråkigheter... :(

+1

Har bara skapat dålig stämning som även spritt sig till andra delar av forumet. :(
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Alien » 2011-07-03 16:37:50

Moderator:

Det känns som vi försöker släcka en stor brand, samtidigt springer folk och tänder nya eldar hela tiden.

Dvs samtidigt som vi försöker få en helhetsbild vad varje anmäld forumist sagt i olika trådar, så måste vi ta hand om ideligen nya anmälningar och plocka bort off-topic. Jag tycker jag får sitta i timmar med detta, och ändå är jag inte den mest aktiva och belastade. (Den som får dra tyngsta lasset är förstås Titti.) En del av er som är sura för att "inget händer" skulle kunna underlätta genom att inte ständigt "ge igen" och fortsätta bråket.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Banzai » 2011-07-03 16:54:35

Alien skrev:Moderator:

Det känns som vi försöker släcka en stor brand, samtidigt springer folk och tänder nya eldar hela tiden.

Dvs samtidigt som vi försöker få en helhetsbild vad varje anmäld forumist sagt i olika trådar, så måste vi ta hand om ideligen nya anmälningar och plocka bort off-topic. Jag tycker jag får sitta i timmar med detta, och ändå är jag inte den mest aktiva och belastade. (Den som får dra tyngsta lasset är förstås Titti.) En del av er som är sura för att "inget händer" skulle kunna underlätta genom att inte ständigt "ge igen" och fortsätta bråket.

Jag tänkte detsamma när jag såg vad som hänt i träffavdelningen, ni moderatorer och Titti gör verkligen inget annat just nu och det är synd, skam och oerhört tråkigt. :(

Jag vill inte ens försöka föreställa mig hur mycket energi det måste ta att försöka reda ut denna härva. Jag skickar en cyberbukett till er allihop (det enda jag kan göra just nu):

:-)122
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Zirre » 2011-07-03 18:05:41

Ni har inte tänkt på att vissa anmälningar kräver att moderatorerna pratar med varandra om anmälan och moderatorerna är självklart inte anträffbara 24/7/12.

Med andra ord, moderatorerna gör så gott de kan.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Dagobert » 2011-07-03 18:14:52

Klart moderatorerna gör så gott de kan, mer begär jag inte. Men när handläggningstiderna rör sig om veckor så får man väl antingen "anställa" fler, eller dumpa de äldsta anmälningarna, så man kommer ikapp nån gång.
Dagobert

Inläggav Miche » 2011-07-03 18:43:24

Dagobert skrev:Klart moderatorerna gör så gott de kan, mer begär jag inte. Men när handläggningstiderna rör sig om veckor så får man väl antingen "anställa" fler, eller dumpa de äldsta anmälningarna, så man kommer ikapp nån gång.

Moderator: När det gäller det stora forumbråket så är ligger vi efter och tyvärr tillkommer det nya anmälningar hela tiden (bråket blossar upp på nytt jämt och ständigt), de flesta andra anmälningar försöker vi hantera utanför (de hamnar alltså inte i någon kö utan de får gå före).
Miche

Inläggav nallen » 2011-07-03 19:43:31

När ett något så när normalt (och underhållande) diskussionsflöde uppstår så är det tydligen "en stor brand" som måste släckas... ja djäklars :roll:
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav DIProgan » 2011-07-03 19:55:54

Ptja ledningen har valt styrelseskick själva och medlemmarna har själva valt att vara här.

Allmänt på internet upplever jag inte att en ledning har speciellt mycket för att vara lyhörda kring medlemmarnas uppfattningar om moderering utan kan gå efter eget huvud och slänga ut allt oönskat. Det är trots allt de som alltid ska leva med det om de tänkt fortsätta leda.

Då är det viktigare att lyssna på tankar om diskussionsklimatet med allt vad det innebär i form av design och regler.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Titti » 2011-07-04 22:58:45

Admin

Situationen är helt oacceptabel som det är nu, det är jag den första att hålla med om och till stor del beror det på en mängd olyckliga omständigheter som råkat sammanfalla.

Vi har egentligen aldrig kommit ifatt sedan forumet hackades för tre månader sedan. Det är mycket ni inte ser bakom kulisserna men det var - och är - där de största förändringarna skett. Vi har ett system för hur vi internt behandlar anmälningar och hur vi hanterar de forumister som på något sätt påkallar vår uppmärksamhet; varningar, postförbud, medlemskap i PA, chatten etc. Hela den struktur vi hade med hur vi tar emot anmälningar, diskuterar dem sinsemellan, fattar beslut och verkställer dessa (och meddelar er det) försvann över en natt och ersattes av ett annat som ingen av oss kunde. Många av de funktioner vi var vana vid att använda fanns inte längre och vi har steg för steg byggt upp en ersättning men det fungerar ännu inte alls så väl som det trots allt gjorde innan.

Till detta kom rent privata skäl för min del - min svärfar blev svårt sjuk och gick efter en tid bort i början av maj samtidigt med en kraftigt ökad arbetsbelastning för mig (och även för den man jag sedan några år delar mitt liv med) på jobbet, ett nedbrunnet fritidshus, en sjuk gammal hund och så de tre hemmavarande barnens skolavslutningar ovanpå det. Jag har varit bra nära att kollapsa, det måste jag tillstå. Till detta kom så det vi för tillfället internt kallar "Det Stora Forumgrälet" med mer än hundra anmälningar och flera tusen inlägg som på olika sätt är en del av det, utöver alla näst intill oräkneliga inlägg i chatten. Mycket av det har fallit på mig även om moderatorerna naturligtvis gjort en del arbete också.

Nå - jag har kommit dithän att jag har en hyfsat klar bild av vem som spelat vilken roll i det här grälet. Jag har givit upp förhoppningen att kunna utdela exakt rättvisa straff grundade på referenser till olika inlägg och kommer istället att fokusera på den helhetsbild jag fått och de resonemang vi fört internt kring detta. Det känns viktigare att komma till ett avslut än att utreda mer. Beslut om detta kommer innan jag går till sängs i natt och så får det vara bra så.

Framöver hoppas jag vi slipper sådana här extrema situationer och kan återgå till hur det fungerade innan forumet hackades och ambitionen är att det bara undantagsvis skall ta mer än ett eller ett par dygn innan en anmälan är åtgärdad.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in