Ang. regeln om användarens riktiga identitet (omformulering)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Ang. regeln om användarens riktiga identitet (omformulering)

Inläggav Hundralappen » 2011-10-22 21:28:05

Hej på er.

Efter en livlig diskussion på chatten så tänkte jag skapa den här tråden istället. Den gäller reglen:
• avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter

Jag, Fenren, Slackern, Kullan, Sheyen och några till hade våra åsikter om denna formulering.
Jag tyckte den var dålig, slackern att den var absurd och Sheyen, Kullan och Fenren tyckte den var bra formulerad.

Jag tänker mig den här reglen som att man inte ska outa någon användare. Tex man har träffats här och skrivit sina namn i PM eller lagt till varandra på msn och berättat vad man heter.
Då tänker jag mig att man i en privat kovensation avslöjat sin riktiga identitet för den andra parten, men att man inte vill att alla i forumet/chatten ska veta det. För det vore som reglen säger att man avslöjar en annan medlems identitet.

Dock har vissa skrivit sitt namn i forumet/chatten men hävdar fortfarande att ingen annan än denna får använda namnet. Detta ser jag inte som något avslöjande av någonting. Du kan alltid gå tillbaks i foruminläggen och läsa namnet, men du får absolut inte skriva namnet igen enligt dessa användare. Detta tycker jag verkar lite mysko då JAG inte avslöjat någons namn osv om denne först avslöjat dessa.

En omformulering borde vara på sin plats isåfall. Antingen så man förstår att alla får återge något som skrivits eller så kör vi flashback-anda vad gäller identiteter.

Så här låter deras regler för annonymitet, för er som tänker "den där Hundralappen fattar inte att detta är samma sak":

Den som på forumet (via inlägg, PM eller IRC) postar, eller hotar att posta, personuppgifter, IP-nummer eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet riskerar avstängning, med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.

Ett annat undantag kan vara ifall uppgifterna redan är allmänt kända, eller finns publicerade på andra webbplatser. Då kan en sammankoppling vara tillåten, men först efter att detta har meddelats på forumet av någon av forumets administratörer.

Att publikt sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbsidor är inte tillåtet och kan leda till avstängning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.

Så något sådant låter mycket bättre, så inte folk sitter och hotar att anmäla andra för att reglen är diffus.

[Med reservation för felstavning nu för detta skrev jag lite snabbt..]
Senast redigerad av Hundralappen 2011-10-22 21:38:29, redigerad totalt 1 gång.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Re: Ang. reglen om användarens riktiga identitet (omformuler

Inläggav Fenren » 2011-10-22 21:35:04

det är inget konstigt alls med formuleringen så som den är idag och jag tror knappast att forumet skulle gynnas av att ha en sådan formulering.

det finns inget egenvärde i att posta privat information om någon, oavsett om den informationen har sagts tidigare eller ej.
Senast redigerad av Fenren 2011-10-22 21:40:48, redigerad totalt 2 gånger.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Abbreviation » 2011-10-22 21:36:23

TS har enbart uttryckt sin egen åsikt samt skrivit att ni andra haft åsikter, på vilket sätt är det oacceptabelt?
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Zirre » 2011-10-22 21:37:19

Abbreviation skrev:TS har enbart uttryckt sin egen åsikt samt skrivit att ni andra haft åsikter, på vilket sätt är det oacceptabelt?

+1
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Hundralappen » 2011-10-22 21:39:17

Förlåt! Jag skulle hoppa tillbaks och fylla i det... :oops:
Gjorde det nu.
Hundralappen

Inläggav Sheyen » 2011-10-22 21:40:27

Hundralappen skrev:Förlåt! Jag skulle hoppa tillbaks och fylla i det... :oops:
Gjorde det nu.

Tack!
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav slackern » 2011-10-22 21:40:40

Jag håller med regeln är helt absurd om personen i fråga själv har sagt vad den heter på forumet. Namnet kan ju inte bli avslöjat mer än en gång så om personen i fråga själv har avslöjat så ska den inte kunna anmäla till moderatorerna om någon annan kallar den vid sitt rätta namn. Får en person en varning för det ska personen som först avsöjade det med få en varning. rätt ska vara rätt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kullan » 2011-10-22 21:41:14

Jag fattar inte inte vad som är problemet. Om jag råkar säga mitt riktiga namn i chatten är det mitt val men det ger ingen annan forummedlem tillstånd att skriva ut mitt namn. Jag gör ett aktivt val när jag i chatten talar om mitt namn men jag gör inget val när en annan skriver mitt namn. där är skillnaden.

Hundralappen du har helt fel.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Fenren » 2011-10-22 21:43:34

om hundralappens formulering går igenom ska jag ägna ett par månader åt att sammanställa all information om alla jag anser har haft det minsta med införandet att göra och starta upp en monsterstor tråd där jag redovisar all information som de har gett ut om sig själva på forumet och alla slutsatser jag kan dra av den informationen.

mnordgren:

Var detta verkligen nödvändigt? Fortsätt gärna diskussionen, men utan hotelser.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fenren

Inläggav Abbreviation » 2011-10-22 21:44:08

Har man skrivit sitt namn i chatten och detta inte är sökbart för de som inte var i chatten då namnet skrevs, är det rimligt att övriga inte vidarebefordrar informationen. Samtidigt tycker jag att man får ta ansvar för det man skriver och helt enkelt ha såpass mycket självkontroll att man inte råkar skriva ut känslig information.
Abbreviation

Re: Ang. regeln om användarens riktiga identitet (omformuler

Inläggav kullan » 2011-10-22 21:45:41

Fenren skrev:om hundralappens formulering går igenom ska jag ägna ett par månader åt att sammanställa all information om alla jag anser har haft det minsta med införandet att göra och starta upp en monsterstor tråd där jag redovisar all information som de har gett ut om sig själva på forumet och alla slutsatser jag kan dra av den informationen.

Jag kan assistera dig.
kullan

Inläggav Fenren » 2011-10-22 21:46:08

kullan skrev:
Fenren skrev:om hundralappens formulering går igenom ska jag ägna ett par månader åt att sammanställa all information om alla jag anser har haft det minsta med införandet att göra och starta upp en monsterstor tråd där jag redovisar all information som de har gett ut om sig själva på forumet och alla slutsatser jag kan dra av den informationen.

Jag kan assistera dig.

tackar.
Fenren

Inläggav Abbreviation » 2011-10-22 21:47:02

Sluta ägna er åt hot, för fan. Vad otroligt odrägligt och lågt. Förklara istället vad det är som är så skevt med TS förslag, för jag ser inte det skeva. Det är ingen direkt skillnad från hur det ser ut idag.
Abbreviation

Inläggav nallen » 2011-10-22 21:51:55

Hundralappen skrev:Efter en livlig diskussion på chatten [...]

Efter ett djävla tjafsande vore mer passande.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-22 21:52:27

Varför öht använda sig av andra namn än nicken på ett så pass öppet forum som detta och med en så specifik målgrupp? Skulle aldrig någonsin vilja att någon som jag inte specifikt litar på och väljer att dela mitt riktiga namn med skulle kunna spåra mig via det här forumet.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav slackern » 2011-10-22 21:58:01

Henkkalexi skrev:Varför öht använda sig av andra namn än nicken på ett så pass öppet forum som detta och med en så specifik målgrupp? Skulle aldrig någonsin vilja att någon som jag inte specifikt litar på och väljer att dela mitt riktiga namn med skulle kunna spåra mig via det här forumet.

Fast nu handlar det inte om det. Utan att personen redan själv har avslöjat sitt riktiga namn på forumet redan.
slackern

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-22 22:01:53

slackern skrev:
Henkkalexi skrev:Varför öht använda sig av andra namn än nicken på ett så pass öppet forum som detta och med en så specifik målgrupp? Skulle aldrig någonsin vilja att någon som jag inte specifikt litar på och väljer att dela mitt riktiga namn med skulle kunna spåra mig via det här forumet.

Fast nu handlar det inte om det. Utan att personen redan själv har avslöjat sitt riktiga namn på forumet redan.

Om han/hon ångrar sig, så är det väl bara att låta bli att använda namnet? Så småningom faller det väl i glömska.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Sheyen » 2011-10-22 22:02:51

Henkkalexi skrev:
slackern skrev:

Om han/hon ångrar sig, så är det väl bara att låta bli att använda namnet? Så småningom faller det väl i glömska.

Precis!
Sheyen

Inläggav kullan » 2011-10-22 22:03:19

Om Hundralappens förslag går igenom så blir det Fenren hotade att göra tillåtet enligt reglerna. Det är det som är skevt.
kullan

Inläggav slackern » 2011-10-22 22:09:07

Henkkalexi skrev:
slackern skrev:

Då kan den nog PM till moderator så tar de bort namnet?
slackern

Inläggav Hundralappen » 2011-10-22 22:11:13

kullan skrev:Jag fattar inte inte vad som är problemet. Om jag råkar säga mitt riktiga namn i chatten är det mitt val men det ger ingen annan forummedlem tillstånd att skriva ut mitt namn. Jag gör ett aktivt val när jag i chatten talar om mitt namn men jag gör inget val när en annan skriver mitt namn. där är skillnaden.

Hundralappen du har helt fel.

Hur "råkar" man avslöja det? Antingen avslöjar man det här eller inte.

kullan skrev:

Jag kan assistera dig.

Antingen får man väl vara anonym eller inte? Förstår inte varför man ska vara "mittemellan". Är det någonslags mystik över det hela som inte jag fattar?

nallen skrev:
Hundralappen skrev:Efter en livlig diskussion på chatten [...]

Efter ett djävla tjafsande vore mer passande.

Må så vara :wink:

Henkkalexi skrev:Om han/hon ångrar sig, så är det väl bara att låta bli att använda namnet? Så småningom faller det väl i glömska.

Jodå såklart, men om du skrivit att du heter Hans tex och någon säger det någonstanns, inte ska man väl behöva anmäla och hålla på för det? Man får trots allt stå ut med det om man outar sig själv?

Anonymitet ftw! 8) Eller i den mån det går..

Det slackern är inne på lär också fungera.
Hundralappen

Inläggav Fenren » 2011-10-22 22:44:22

stänger vi ned chatten så löses nog detta problem...
Fenren

Inläggav slackern » 2011-10-22 22:47:04

Fenren skrev:stänger vi ned chatten så löses nog detta problem...

Dagens sanning måste jag erkänna :) Fast hur är det i gamla trådar där namnet har nämts ska moddarna gå in och radera folks förnamn om dom har skrivit det?
slackern

Inläggav Sheyen » 2011-10-22 22:47:43

Fenren skrev:stänger vi ned chatten så löses nog detta problem...

+1
Sheyen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in